4tb GPT partitie niet werkend te krijgen

Pagina: 1
Acties:

• WR.
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-01 13:02
Ik ben nu bezig voor een vriend een 4tb in ze pc te bouwen en nu moet die als GPT gepartioneerd worden. Nou zou dat gewoonlijk gewoon via schijfbeheer moeten lukken maar hij blijft 2 aparte partitie's houden en ik krijg je optie "converteer naar GPT" in schijfbeheer niet zichtbaar.

Windowd x64 staat ingeinstaleerd, das het probleem niet dus en ook de laatste intel chipset driver van augustus 2013 staat geinstaleerd. Nu las ik nog wat over dat hij in bios wel op IDE-Mode moest draaien en niet ACHI. Deze optie kan ik niet vinden in het bios. Heb ook nog freeware partitie programms geprobeerd ook zonder succes.Gaat om een medion pc (ja ik weet het haha) maar als tweaker moet en zal ik alles voor elkaar krijgen :+

Kan iemand met hier misschien verder mee helpen?

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:27

Perkouw

Moderator General Chat
Update de Intel rst drivers eens en je bios indien die niet up-to-date is.

• WR.
Perkouw schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 11:29:
Update de Intel rst drivers eens en je bios indien die niet up-to-date is.
RST wil dus niet lukken( platform niet ondersteund) verteld hij me, nu heb ik wel de losse handmatig bestanden van x64 gedownload aangezien het standaard .exe bestand waarschijnlijk x86 is. Via welke manier kan ik die het beste instaleren?

En bios wordt probleem aangezien het een medion-moederbord is en ik alle serienummers van de PC al heb ik ingevoerd op de site maar er vrijwel niks duidelijk over komt.

Fabrikant: MEDIONPC
Model: MS-7653

Dat zegt CPUZ tenminste, als ik daar op zoek kom ik bij een laptop terrecht :o

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Op de pc zelf zit toch ook een sticker met het serienummer?
Lijkt me dat je eerst het model moet zien te vinden om de laatste drivers erop te zetten.

• WR.
Reepje schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 12:06:
Op de pc zelf zit toch ook een sticker met het serienummer?
Lijkt me dat je eerst het model moet zien te vinden om de laatste drivers erop te zetten.
Ja nou ben niet anders dan aan het zoeken op al die nummers via medion site:

Model:PC MT 14 > niks
Type: MED MT 670 > niks
Art.Nr.: 10013911 >niks

Nu heb ik dus net via het MED S/N nummer drivers gevonden maar er staat geen bios tussen. En ik moet nu eigenlijk vooral het laatste bios van het moederbord vinden ;w

Verwijderd

Ik ben nu bezig voor een vriend een 4tb in ze pc te bouwen en nu moet die als GPT gepartioneerd worden. Nou zou dat gewoonlijk gewoon via schijfbeheer moeten lukken maar hij blijft 2 aparte partitie's houden en ik krijg je optie "converteer naar GPT" in schijfbeheer niet zichtbaar.
Om te kunnen converteren naar GPT moet je eerst alle partities verwijderen en daarna wordt de optie Convert to GPT klikbaar (niet meer grijs). Dit had je ook met een beetje Googlen kunnen vinden. ;)

Aangezien je niet boot van de disk heb je verder niets met het BIOS of iets dergelijks te maken.

• WR.
Verwijderd schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 14:13:
[...]

Om te kunnen converteren naar GPT moet je eerst alle partities verwijderen en daarna wordt de optie Convert to GPT klikbaar (niet meer grijs). Dit had je ook met een beetje Googlen kunnen vinden. ;)

Aangezien je niet boot van de disk heb je verder niets met het BIOS of iets dergelijks te maken.
Nou dat probeer ik net te zeggen met me eerste bericht(sorry voor de onduidelijkheid dan maar), in schijfbeheer krijg ik 2 partitie's te zien. De eerste van 2,2 TB kan ik wat mee doen (nieuw volume maken etc) de 2e(1,6 GB) is niet benaderbaar op geen enkele manier. Ik kan die partitie dus niet verwijderen alleen bij de eerste van 2,2 volume aanmaken. Die 2e is geheel on toegankelijk/niet benaderbaar. en ook niet te verwijderen. Ik heb uiteraard al eerder gegoogled en kom op jou redenatie uit en had dat dus al geprobeerd. :o

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Maak dan een boot disk met bijv gparted, gebruik dat dan om de partities te verwijderen.

Verwijderd

in schijfbeheer krijg ik 2 partitie's te zien. De eerste van 2,2 TB kan ik wat mee doen (nieuw volume maken etc) de 2e(1,6 GB) is niet benaderbaar op geen enkele manier. Ik kan die partitie dus niet verwijderen alleen bij de eerste van 2,2 volume aanmaken. Die 2e is geheel on toegankelijk/niet benaderbaar. en ook niet te verwijderen
Ik denk dat je maar één partitie ziet. De tweede 'partitie' is ongepartitioneerde ruimte. Laat anders maar eens een screenshot zien.

Mijn instructies horen prima te werken: verwijder de 1e en enige partitie en je kunt daarna naar GPT omzetten. Dan kun je een 4TB partitie aanmaken (3.65TiB ofzoiets).

• WR.
Verwijderd schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 15:37:
[...]

Ik denk dat je maar één partitie ziet. De tweede 'partitie' is ongepartitioneerde ruimte. Laat anders maar eens een screenshot zien.

Mijn instructies horen prima te werken: verwijder de 1e en enige partitie en je kunt daarna naar GPT omzetten. Dan kun je een 4TB partitie aanmaken (3.65TiB ofzoiets).
Nou daar ben ik weer uiteindelijk is het toch gelukt pff.
Wat was het nu(denk ik), ik had de nieuwe SSD & de nieuwe 4TB schijf tegelijk geinstaleerd. Windows geinstaleerd op SSD maar nu had windows dus waarschijnlijk een deel van (100 Mb) van de 4TB gereserveerd voor windows. Want nadat ik die 100 Mb partitie verwijderde starten windows niet meer op.

4TB zat trouwens aan SATA 1 & SSD SATA 2 en heb ik omgewisseld en toen alleen SSD aangesloten op SATA 1>windows opnieuw erop. Toen afgesloten, 4TB eraan gehangen(SATA 2), opgestart. Schijfbeheer de partitie's verwijdert en nieuwe volume aangemaakt en toen was ie daar :D

Bedankt voor de hulp ! _/-\o_

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Overigens zou ik de PC wel op AHCI zetten, vooral nu je een SSD erin hebt.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Pagina: 1