Een kennis heeft KPN en gebruikt interactieve TV via powerline-adapters van KPN. Dit zit aangesloten op poort 3 van het router, maar op deze poort staat alleen TV-signaal. Nu moet er twee verdiepingen hoger een extra accesspoint komen, maar bekabeling is niet aanwezig en ook hier zou powerline handig zijn. Dit blijkt helaas niet te werken. Als je de internet-set twee verdiepingen hoger aansluit is er geen link, tenzij je de KPN-adapters (voor IPTV) uit het stopcontact haalt, dan heb je de volle snelheid. Als je de set een verdieping hoger aansluit, dan is de helft van de snelheid verloren gegaan, maar is er wel een link.
De sets storen elkaar dus dermate dat het met de huidige hardware geen optie is om ze naast elkaar te laten werken. Ik heb drie oplossingen bedacht:
De sets storen elkaar dus dermate dat het met de huidige hardware geen optie is om ze naast elkaar te laten werken. Ik heb drie oplossingen bedacht:
- Powerline gebruiken, en een manier vinden om twee van die sets afzonderlijk van elkaar te laten werken. Moet kunnen volgens de site van TP-Link, door de sets verschillende namen te geven en te beveiligen met verschillende wachtwoorden. Zie alleen geen manier om dit te testen zonder 100EUR aan adapters uit te geven.
- MoCA, oftewel een van de twee signalen over een bestaande coax-kabel sturen. Apparaten zijn helaas amper verkrijgbaar in Nederland, of heel erg duur (150EUR voor een set).
- Een repeater aansluiten op de eerste verdieping, maar ik twijfel sterk over de betrouwbaarheid van zo'n oplossing, en powerline met een apart accesspoint lijkt me dan beter.