2 sets powerline-adapters (IPTV/Internet) apart aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-11 10:11
Een kennis heeft KPN en gebruikt interactieve TV via powerline-adapters van KPN. Dit zit aangesloten op poort 3 van het router, maar op deze poort staat alleen TV-signaal. Nu moet er twee verdiepingen hoger een extra accesspoint komen, maar bekabeling is niet aanwezig en ook hier zou powerline handig zijn. Dit blijkt helaas niet te werken. Als je de internet-set twee verdiepingen hoger aansluit is er geen link, tenzij je de KPN-adapters (voor IPTV) uit het stopcontact haalt, dan heb je de volle snelheid. Als je de set een verdieping hoger aansluit, dan is de helft van de snelheid verloren gegaan, maar is er wel een link.

De sets storen elkaar dus dermate dat het met de huidige hardware geen optie is om ze naast elkaar te laten werken. Ik heb drie oplossingen bedacht:
  • Powerline gebruiken, en een manier vinden om twee van die sets afzonderlijk van elkaar te laten werken. Moet kunnen volgens de site van TP-Link, door de sets verschillende namen te geven en te beveiligen met verschillende wachtwoorden. Zie alleen geen manier om dit te testen zonder 100EUR aan adapters uit te geven.
  • MoCA, oftewel een van de twee signalen over een bestaande coax-kabel sturen. Apparaten zijn helaas amper verkrijgbaar in Nederland, of heel erg duur (150EUR voor een set).
  • Een repeater aansluiten op de eerste verdieping, maar ik twijfel sterk over de betrouwbaarheid van zo'n oplossing, en powerline met een apart accesspoint lijkt me dan beter.
Heeft iemand hier ervaring met deze situatie, of zijn er nog andere oplossingen/suggesties te bedenken? Alvast bedankt voor jullie input!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Gefelicitaart! ;)

Powerline of DLan is te vergelijken met Wlan.
Het kan werken, maar als het niet werkt komt dat meestal door vage storingen die je niet eenvoudig kunt zien/oplossen.

Heroverweeg of een kabel echt niet kan. Langs verwarmingsbuizen of misschien zelfs buitenlangs via een regenpijp.

Abort, Retry, Quake ???

• DiedB
Er is gekeken naar bekabeling tussen router en TV, maar dit lijkt geen nette oplossing te gaan worden. Kabel moet zeker 10 meter afleggen langs een plint door een woonkamer en dat ga je behoorlijk zien. Het wordt op dit moment gezien als een laatste oplossing, als niets anders kan.

Is het overigens niet mogelijke iTV-signaal en internet-signaal over één UTP-kabel te sturen? Heb niet veel kennis van VLAN's maar daarmee zou dat moeten kunnen toch?

[ Voor 23% gewijzigd door DiedB op 14-09-2013 00:15 ]

• aZuL2001
Plint verwijderen en kabel erachter plakken?
Kabelgootje erop plakken?

Kabeltje blijft de meest stabiele oplossing imho.

VLan's kan, maar dan heb je wel apparatuur nodig die daarmee om kan gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door aZuL2001 op 14-09-2013 00:17 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• DiedB
aZuL2001 schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 00:15:
Plint verwijderen en kabel erachter plakken?
Kabelgootje erop plakken?

Kabeltje blijft de meest stabiele oplossing imho.
Er is niet echt een plint, meer zo'n verhoging van 0,5 cm in het laminaat, en dan de muur, vandaar dat het een beetje lastig is :P

Neem aan dat die apparatuur voor VLAN sowieso meer gaat kosten dan 150EUR?

[ Voor 9% gewijzigd door DiedB op 14-09-2013 00:18 ]

• aZuL2001
Plinten voorstellen :)

VLan capable spul, ja. Dan schaf je geen switchje meer aan voor €25.-

[ Voor 62% gewijzigd door aZuL2001 op 14-09-2013 00:20 ]

Abort, Retry, Quake ???

• VonFoX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 13:05

VonFoX

Las noches de Diciembre

Heb zelf met Devolo DLAN een IPTV netwerk en normaal netwerk in hetzelfde huis gehad. Als de namen maar niet overeenkomen werkt dat gewoon!

Yo.

• DiedB
VonFoX schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 15:11:
Heb zelf met Devolo DLAN een IPTV netwerk en normaal netwerk in hetzelfde huis gehad. Als de namen maar niet overeenkomen werkt dat gewoon!
Dat ga ik eerst eens proberen. Gebruik je dezelfde typen adapters? Want dan moet ik even een setje Devolo's lenen van een kennis.

Kun je die KPN-variant ook met een of andere configuration utility renamen? Zo ja, welke?

• VonFoX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 13:05

VonFoX

Las noches de Diciembre

KPN?Dat weet ik niet. Ik had toen een setje 500 mbit en 100 mbit setje.

Yo.

Pagina: 1