• Gesshoku
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-02 21:28
Beste Tweakers,

Ik heb een oude laptop die nog gebruikt wordt voor internetten, email etc. maar de processor is zelfs daarvoor op bepaalde momenten te traag. Nu heb ik nog een dual-core processor uit een kapotte laptop, maar deze past 'net' niet. Eén pin (in de hoek van het pijltje) is net iets anders geplaatst. Is het mogelijk met wat soldeerwerk de pin te verplaatsen of de pin helemaal weg te laten? Ik heb begrepen dat dit in sommige gevallen zou kunnen. Of gaat dit gewoon nooit werken? Het idee zou zijn dat ik de Intel Pentium M 740 uit socket mPGA478MB zou vervangen door de Intel Pentium Dual Core Mobile T2080 uit socket mPGA478MT. Voor het gemak heb ik hieronder twee foto's:

Afbeeldingslocatie: http://img2.mlstatic.com/procesador-intel-pentium-m-740-173-ghz-para-laptop_MLM-O-3548059598_122012.jpg Afbeeldingslocatie: http://cdn.cpu-world.com/CPUs/Pentium_Dual-Core/S_Intel-Pentium_DC_T2080_SL9VY%20(bottom).jpg
De linkse is de single-core (M 740) en de rechtse is de dual-core (T2080)

Alvast bedankt!

Verwijderd

Mocht je het passend krijgen dan ondersteunt de chipset de dualcore niet.

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10-2025
This is madness! :P

NIet vervelend, maar een processor is gemaakt voor een bepaalde socket, reeks chipsets e.d. en kan niet simpelweg "omgesoldeerd" worden, want het werkt gewoon niet, die ene pin op CPU-A kan misschien wel de functie hebben die op CPU-B helemaal in het midden zit zegmaar.
Technisch gezien kan het gewoon niet werken/werkt het NIET.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:52
Met flink veel moeite kan je het wellicht fysiek passend krijgen, maar dit gaat nooit, nooit, never nooit niet werken. Het aantal pinnen komt overeen, maar de verdeling van de functies over de pinnen is compleet anders.

Datasheet van o.a. de M740: hier. Pagina 35 is waar het interessante stuk begint.

Datasheet van o.a. de T2080: hier. Pagina 32 is waar het interessante stuk begint.

Je ziet dat elke pin een functie heeft - en dat ze compleet niet overeenkomen. De processor zal dus niet werken: kortsluitingen, output-pinnen waar het bord een input had verwacht en dergelijke. In het meest gunstige geval kan je de processor weggooien. Met wat meer pech verspeel je ook het moederbord, voeding of geheugen.

(los van dit alles: je kan die pin misschien verplaatsen met secuur werk en secondelijm, maar no way dat je het metalen pinnetje aangesloten krijgt op de chip binnenin de behuizing)

En los van dit alles zijn er nog diverse andere redenen te bedenken waarom dit niet gaat werken - frequenties, voedingsspanningen die anders zijn bijvoorbeeld, chipset die niet zal meewerken.

• Gesshoku
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-02 21:28
Duidelijk! Goede informatie, dank daarvoor! Ik dacht dus dat deze processors heel dicht bij elkaar lagen en dat de pinnen dezelfde functies hadden, maar dan heb je dus duidelijk met nog meer problemen te maken. Bedankt voor de reacties! :)