Powermac G4 hardware reset (Niet PMU, Cuda of Pram)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-06 14:55
Een behoorlijke tijd geleden heb ik gepost over een Powermac G4 Quicksilver die niet opstart. Het probleem hierbij is dat de mac geen beeld geeft, geen schijfeenheden laat draaien, geen bong geeft of andere geluiden, dus ook geen beeps dat er iets defect zou zijn.

Na een lang gesprek met een kennis van me, die al jaren in de computer en hardware wereld zit en hier, voor zover ik het kan vergelijken met de kennis die je van het internet krijgt, enorm veel weet. Hij heeft me verteld dat ergens op de processor een punt is, waarmee je de machine een complete reset kunt geven, dus niet alleen de PMU, wat bij windows machines de BIOS is, dus waar alle instellingen staan. Nee, hij had het erover dat alles opnieuw begint te tellen en code te verwerken.

Om erachter te komen waar dit punt zit, moest ik googlen. Echter ben ik wat elektronica betreft nog niet erg goed, dus enig punt dat je door moet verbinden met een ander punt heb ik niet kunnen uithalen. Dit is echter de laatste hoop om de machine nog aan de praat te krijgen. Origineel RAM en graka zitten er in, processor is gereseat en heeft nieuwe koelpasta. PMU resetten (of op welke manier je het ook noemt, met dat knopje naast de batterij) heeft geen effect gehad.

Ik hoop dat iemand me met deze vraag kan helpen, alle overige oplossingen die je zo op internet kunt vinden (ook na lang zoeken) heb ik geprobeerd, dus wil ik alleen dit nog proberen.

Did you try turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nog nooit van gehoord, als fanatiek Mac-gebruiker.

Wat ik je wel wil vragen: heb je de uitgangspanningen van de voeding ook gemeten? Klinkt alsof de voeding aan gort is als er niks gebeurt op het logicboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-05 22:08
Apple is in hun machines nog wel eens laks geweest met hun voedingen, maar na ongeveer 10 jaar vind ik het toch best knap van hun:) maar zou idd wel de voeding geweest kunnen zijn, verbind de groene draad met een zwarte, volgens mij lijkt hij namelijk op een pc voeding. BTW als je hem vervangt vervang hem niet door een pc voeding, want die heeft een andere pin out!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
Dat heb ik inderdaad vorige week nagemeten, alle spanningen zitten netjes binnen de marges en geven geen vreemde capriolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Bestaat niet.

Bij het aanzetten gaat OpenFirmware aan de slag, die 'reset' je met een PRAM reset.
CUDA is trouwen gelijk aan de PMU, dat is 1 chip, met 1 geheugen en 1 reset knop (de CUDA reset).
PMU is de nieuwe naam voor CUDA, en is later vervangen door de SMC.

PMU/CUDA is verantwoordelijk voor low-level moederbord faciliteiten en is onafhankelijk van je firmware.
Op het moment dat je firmware niet geladen wordt is dat dus corrupte firmware of kapotte firmware chip, of een PMU/CUDA die het niet meer doet.

Er is geen 'puntje' op de CPU die een 'reset' doet. Er zijn geen 'tellers' die 'opnieuw' beginnen en geen code die 'van voren af aan' gelezen gaat worden. Bij elke opstart gebeurt exact hetzelfde, met als uitzondering dat voorkeuren en calibratiegegevens gewist kunnen worden, die dan ook automatisch opnieuw opgezet worden bij een succesvolle opstart.

Dus, je opties zijn CUDA/PMU reset doen, en als dat iets doet een PRAM reset, meer bestaat er niet voor een G4.

Ik heb zelf alles tussen de B&W G3 en de PowerMac G4 DP gehad, Forth geschreven voor OpenFirmware en diverse aftermarket CPU upgrades, Firmware patches en low-level hacks achter de rug, zo'n beetje alle ins & outs van die machines gezien.

Wat soms gebeurde als een Mac niet meer opstartte was een falende POST. Dan lijkt ie dood, maar was er gewoon een PCI/AGP kaart met een onleesbare ROM. Soms was het de CPU die gewoon kapot was, niks aan te doen.

Wat je nog kan proberen is alle RAM er uit, alle PCI & AGP er uit, CPU losmaken, vastmaken, nieuwe koelpasta, alle ATA kabels los en alleen power er in. Dan proberen aan te zetten via toetsenbord power knop of de voorkant (als bij een van de twee om een of andere reden het circuit kapot is kan je dat zo identificeren). Als je geen kleurig toetsenbord hebt (en dus een Pro toetsenbord) heb je met voor toen 'nieuwe' versies geen power button meer, en dan kan je hem dus niet via USB aan zetten.

Wat je dan kan doen is op het moederbord de pin van de front connector voor de aan/uit/sleep knop even kortsluiten met GND.

Daarnaast heb je diverse TP's die bijna allemaal tussen de 1.5v en 5v moeten meten. Kan je ook uitproberen, als een nul geeft is er waarschijnlijk gewoon iets op je moederbord kapot.

Oh, is de PRAM batterij nog vol? Sommge UniNorth chips kunnen niet meer starten als ie leeg of laag is.

Anoniem: 529391

Mij lijkt het ook de voeding, het kan zijn dat de voeding geen vermogen meer heeft om de powermac te starten. Ofwel is er ergens een kortsluiting dat er voor zorgt dat hij ook niet start.

Anoniem: 444097

Doormeten zonder belasting is niet hetzelfde als doormeten onder belasting. 'T kan zijn dat alle voltages mooi kloppen, en dat wanneer de pc aangezet wordt alles inzakt naar bijna nul. Met jouw symptomen kan ik alleen maar de voeding verdenken. Moesten er chips kapot zijn zou je nog steeds iets van leven zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
De voeding is doorgemeten op het moment dat de computer aan stond. De voeding los van de computer kreeg ik niet aan door de poweron wire met een ground wire te verbinden. Dus moest ik deze in de computer testen, en op het moment dat deze aan was waren alle voltages correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Ook op de testpoints op het moederbord? De DC-DC circuits moeten ook allemaal werken he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Batterijtje gemeten? Deze MOET een spanning van min. 3.2 V geven. Zoals al gezegd is, is dat sommige powermac's gewoon weigeren aan te gaan omdat het batterijtje een te lage spanning heeft.

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 529391 op 15-09-2013 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
Batterijtje is gemeten, geeft 3,3 aan. De testpoints op het moederbord nog niet, aangezien ik nog niet weet waar deze zitten. Als iemand me die kan geven, zou ik dat erg op prijs stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-06 15:28
Voeding en zo niet logicboard. ( main board )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
Wat ik nu nodig heb is, zoals al eerder gezegd, een diagram waar deze testpoints op afgebeeld staan, aangezien ik zelf niet weet waarvoor ik moet zoeken en of ik het wel goed doe. Ik heb nog erg weinig kennis op het gebied van elektrische schakelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je de harde schijf met het moederbord verbind met een pata kabel (grote platte kabel) draait de harde schijf dan?
P.s 3.3 V van de batterij is wellicht wat aan de lage kant.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 529391 op 16-09-2013 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
Nee, de hdd draait niet, dit geld overigens voor de optische schijfeenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan zou je eens moeten proberen de pata kabel weer los te halen, draait hij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
Ja, dan draait deze inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, het is eigenlijk een raadsel van hoe dit komt, ik heb al 2 topics gelezen (powermacs die niet meer aan gaan na ram upgrade) maar daar zijn nog geen oplossingen gevonden. Of het logic board nog in tact is of niet heb ik geen idee van.
Wat je nog kan proberen is de pmu knop (ergens dicht bij de batterij) in te drukken terwijl niks aangesloten is op het moederbord, gewoon 10 sec ingedrukt houden is goed, ook beter de batterij verwijderen.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 529391 op 17-09-2013 19:26 ]

• computer1_up
Ok, dan neem ik aan dat je met niks aan het moederbord ook bedoelt dat de voeding helemaal losgekoppeld is, de frontpanel los, modem los, geen ram, geen graka en andere insteekkaarten en geen drives? En natuurlijk de batterij los halen.

En hoe zien die testpoints eruit op het logic board?

[ Voor 10% gewijzigd door computer1_up op 18-09-2013 14:56 ]

Inderdaad.
De testpoints weet ik ook niet zitten.

• computer1_up
Ok, dat betekent dus dat ik voorlopig er niet meer mee verder kom, ten minste dat denk ik...

Probeer de pmu reset volgens de instructies en dan testen maar of het gaat werken...

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 529391 op 18-09-2013 19:16 ]

• computer1_up
Ik heb ondertussen al verschillende keren op verschillende manieren de PMU gereset, zonder resultaat.

Ik vrees dat het logicboard stuk is hoe raar het ook klinkt, het kan zijn dat het firmware (bios) niet meer reageert. Of dit op te lossen is of niet, ik weet het niet.

• computer1_up
Inderdaad had ik al het vermoeden dat het logicboard naar de haaien was... Echt zonde

• computer1_up
Ik ben alweer een stap verder met het vinden van het probleem denk ik. Als ik wat zit te spelen met de vierpins cpu stroomvoorziening, wil de machine bij willekeurige bewegingen uitvallen. Daarom vermoed ik ergens een los contact. Iemand die me hiermee verder kan helpen? Ik heb zelf nul soldeer ervaring, en zal ik dus als het echt noodzakelijk is door een kennis moeten laten doen.

• jctjepkema
woon je in de buurt van zwolle? Zo ja dan wil ik wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
Helaas, precies aan de andere kant van nederland, in zuid limburg, maar heel erg bedankt voor het aanbod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
jammer! zal daar vast ook iemand zijn! succes

• computer1_up
Danku :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
Bump!

Nog iets te weten gekomen: bij het wiebelen van de kabels en connector wil de Mac soms wel uitvallen, bij het geheel uit trekken van de connector als de machine aan staat geen effect.

[ Voor 94% gewijzigd door computer1_up op 06-10-2013 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
Bump, langzamerhand begin ik de batterij te verdenken, echter wil ik (ligt misschien erg aan mij) niets kopen voor de machine voordat ik weet waar het aan ligt. Iemand enig idee hoe ik dit met andere middelen zeker kan stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat je kan doen is 3 volle knoopcel batterijtjes van 1,2 V achter elkaar schakelen en dan eens testen, maar of je dan een teken van leven ga hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
Ja, daar zit wat in, kijken of ik nu die ergens vandaan kan halen, want ook die heb ik helaas niet in huis (vraag me niet hoe)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:40

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Bot gezegd: waarom steek je nog moeite in een G4? Je hebt er echt geen zak aan, zo mooi zijn ze ook niet. Lekker blind verkopen, vijf tientjes voor vangen en een leuker project inkopen.

En tevens: die vriend die superveel weet? Geen idee wat ie nog meer weet maar dit was 100% onzin.

Edit: bovenstaand was wel erg kort door de bocht misschien. Batterij vervangen en doorsolderen kan mogelijk helpen, maar waarom zou je?

[ Voor 19% gewijzigd door sebastius op 12-10-2013 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zelf weet ik niet veel over dit probleem dat geef ik wel toe, ik had het eigenlijk al eerder gezegd, het logicboard is kapot. De batterij vervangen zal waarschijnlijk niet veel helpen.

Nog iets, ik probeer gewoon iemand te helpen maar ik weet nu ook dat er voor dit probleem geen oplossing is.
Pagina: 1