Doodstille all-around bak

Pagina: 1
Acties:

• Referix
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:26
Beste Tweakers,

Na 10 jaar lang een notebook gebruiker geweest te zijn, ben ik nu van plan om een eigen desktop te gaan bouwen, mijn eerste.
Dit systeem moet echt een beetje een all-around bak gaan worden aangezien hij voor alles en nog wat gebruikt zal gaan worden.
Verwacht geen specifieke taken. Dit systeem zal gebruikt gaan worden voor browsing, tekstverwerking, als 24/7 download systeem, maar ook voor foto en videobewerking (Adobe Photoshop CS6 en Sony Vegas Pro 12) gaming, software development en om een paar virtuele machines in te gaan draaien.

Zoals je ziet echt all-around dus. Let wel op dat ik hem voor gaming ga gebruiken en niet voor high-end gaming. Af en toe zal ik er een paar gave games op los laten, maar mijn primaire gamesysteem is mijn PS3 en wordt straks mijn PS4.

Er is echter 1 extreem belangrijke eis; Het systeem moet dood en dood stil zijn.
De desktop zal namelijk geplaatst gaan worden op mijn slaapkamer en aangezien ik daar ook in slaap en studeer wil hem gewoon niet horen.
Het systeem zal namelijk zelden tot nooit uitstaan en als ik ergens een hekel aan heb als ik in slaap wil vallen is het wel een zoemende pc.

Budget:
Ik heb € 1200,- over voor deze bak en dat bedrag mag helemaal volgemaakt worden.
Dit is zonder randapparatuur of OS, dat koop ik er later bij en is niet van invloed op het budget.

Uiteraard heb ik zelf ook een systeem samengesteld, maar ik ben ook erg benieuwd wat jullie voor me in petto hebben.
Je mag het zo gek mogelijk maken qua grootte of energieverbruik.
Mijn enige eisen zijn dus dat het systeem over voldoende power moet beschikken om bovengenoemde zaken probleemloos af te kunnen handelen en het systeem zo stil mogelijk moet zijn.

Mijn samengestelde systeem is als volgt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 198,90€ 198,90
1MSI Z87-G45 Gaming€ 132,-€ 132,-
1MSI N760 Twin Frozr Gaming 2GD5/OC€ 238,90€ 238,90
1Western Digital Green WD20EZRX, 2TB€ 76,40€ 76,40
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 84,90€ 84,90
1be quiet! Dark Rock Pro 2€ 68,70€ 68,70
1Corsair Vengeance Pro CMY16GX3M2A1866C9R€ 145,99€ 145,99
1Seasonic G-Serie 450Watt€ 78,-€ 78,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 149,-€ 149,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.172,79

Kritiek, wijzigingen en/of aanvullingen zijn altijd welkom.
Nogmaals: jullie mogen het zo gek mogelijk maken zolang jullie maar binnen het budget van € 1200,- blijven en ervoor zorgen dat het systeem doodstil is.
Alvast hartelijk bedankt. :)

Tot slot nog een kleine sidenode: zoals jullie kunnen zien heb ik een Z87 moederbord en een K variant van de i5 gekozen. Alleen ben ik niet van plan om mijn processor over te klokken. Althans, niet op korte termijn.
Echter wil ik niet uitsluiten dat ik in de toekomst alsnog een overclock op de planning ga zetten als ik wat meer kennis over het onderwerp heb opgedaan. (nogmaals: ik ben nieuw in het 'desktop-wereldje' dus heb me nooit met overclocking en dergelijke zaken bezig gehouden.)
Vandaar dat ik dus voor de Z87 en de K variant van de i5 gekozen heb, met het oog op de toekomst.

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:04
Ik zou persoonlijk kijken voor een 8GB oplossing. 16Gb wordt amper volledig gebruikt. Dit scheelt in kosten en kan je mogelijk nog binnen je budget je OS kopen.

Waar je evt. ook nog naar kan kijken is een Fancontroller. Mochten je fans te luid zijn, dan kan je ze altijd langzamer laten draaien. Let er dan wel op dat je een goede haalt, en niet één van €20,-

[ Voor 38% gewijzigd door CuBras op 13-09-2013 17:44 ]

• Referix
CuBras schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 17:42:
Ik zou persoonlijk kijken voor een 8GB oplossing. 16Gb wordt amper volledig gebruikt. Dit scheelt in kosten en kan je mogelijk nog binnen je budget je OS kopen.

Waar je evt. ook nog naar kan kijken is een Fancontroller. Mochten je fans te luid zijn, dan kan je ze altijd langzamer laten draaien. Let er dan wel op dat je een goede haalt, en niet één van €20,-
Naar mijn idee is 16 GB geen onverstandige keuze. Virtuele machines willen nog wel eens wat geheugen opslurpen heb ik het idee.
Overigens heeft de Define R4 een ingebouwde fancontroller, of is die niet goed genoeg?

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Je zou in plaats van overklokken kunnen ondervolten. Dan kan de koeling mogelijk nog wat stiller werken. ;)

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-04 14:56
Wat je nu hebt gepost wordt niet stil, laat staan doodstil. Vervang de PSU door een fanless (seasonic, zoals Firedre postte) of een semi-fanless PSU (seasonic x-650 is volgens mij de goedkoopste), de CPU-cooler door een van Scythe die met een PWM-fan tot 300RPM gaat (mugen 2/3/4 of nog een andere), zet aftermarket cooling (Accelero S1) met een PWM-fan op je GPU en dan zou het een stuk stiller moeten zijn.

Je harde schijf is dan nog steeds hoorbaar, jammer genoeg zijn Quiet Drives 3.5" uit de handel genomen dus zit je vast aan een notebookschijf in een Scythe Quiet drive 2.5 inch.

Wat er in de kast voor fans zitten kan ik zo gauw niet vinden, maar waarschijnlijk wil je die ook vervangen door bijv. scythe slip stream 500rpm fans gemonteerd met rubberen afstandsbusjes.

• Referix
Pruimenvlaai schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 20:06:
Wat je nu hebt gepost wordt niet stil, laat staan doodstil. Vervang de PSU door een fanless (seasonic, zoals Firedre postte) of een semi-fanless PSU (seasonic x-650 is volgens mij de goedkoopste), de CPU-cooler door een van Scythe die met een PWM-fan tot 300RPM gaat (mugen 2/3/4 of nog een andere), zet aftermarket cooling (Accelero S1) met een PWM-fan op je GPU en dan zou het een stuk stiller moeten zijn.

Je harde schijf is dan nog steeds hoorbaar, jammer genoeg zijn Quiet Drives 3.5" uit de handel genomen dus zit je vast aan een notebookschijf in een Scythe Quiet drive 2.5 inch.

Wat er in de kast voor fans zitten kan ik zo gauw niet vinden, maar waarschijnlijk wil je die ook vervangen door bijv. scythe slip stream 500rpm fans gemonteerd met rubberen afstandsbusjes.
Hmm oké, ik had echt het idee dat het geposte systeem hier boven erg stil zou zijn.
De Dark Rock Pro 2 komt overal als erg stil uit de test maar biedt toch hele goede koelprestaties.
De MSI GTX 760 komt ook al meest stille 760 uit de bus. (Zie ook de review van tweakers van vanochtend)
De HDD komt uit de Green lijn van WD en zou dus ook stiller moeten zijn dan een 'normale' HDD
De case zelf is zoals bij de meeste denk ik wel bekend ook een erg stille en geluiddempende kast, ik ga dan ook vanuit dat de meegeleverde fans op lage geluidsproductie gericht zijn.

Een fanless PSU is absoluut het overwegen waard, echter vraag ik me wel af of de kast dan van binnen niet te warm gaat worden. (De hitte die de PSU maakt moet ergens heen, lijkt me?)
Ik ga de specs van de door jou genoemde fans nog even opzoeken om te kijken of er een aantoonbaar verschil is qua geluidsniveau.
In ieder geval bedankt :)

• Robbedem
@Pruimenvlaai:
De be quiet! Dark Rock Pro 2 is ook PWM en kan nog stiller dan de Scythes die je opnoemt.
Eventueel zou hij nog kunnen kiezen voor de nog stillere be quiet! Dark Rock Advanced C1, maar deze heeft wel een pak minder koelvermogen zodat je er niet echt mee kan overklokken.

Op de GPU moet helemaal geen speciale koeler, want als hij gaat slapen zal de grafische kaart niet moeten werken en dus ook amper geluid maken. ;) (tenzij er iemand gaat komen gamen in de kamer als hij slaapt? 8)7 )

95W low speed (http://nl.hardware.info):
be quiet! Dark Rock Advanced C1
18,4dB(A) - 52,7°C

be quiet! Dark Rock Pro 2
21,5dB(A) - 44,3°C

Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition
23,7dB(A) - 41,1°C

[ Voor 10% gewijzigd door Robbedem op 14-09-2013 14:02 ]

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Die MSI gtx 760 is inderdaad meer dan stil genoeg in zowel idle als load:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VIVGlx9gnQAD8PQsB9YccrkN/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7q5BFyfPCOzUZV7ZhBLgAxST/thumb.jpg

• Robbedem
Als behuizing is de Corsair Carbide 330R voor jouw wensen misschien net iets interessanter dan de Fractal Design Define R4 Pearl Black

(http://nl.hardware.info)
Corsair Carbide 330R
Voeding + HDD: 27,7dB(A)
Voeding + HDD + fans 7V: 31,4 dB(A)

Fractal Design Define R4 Pearl Black
Voeding + HDD: 31,0dB(A)
Voeding + HDD + fans 7V: 32,9 dB(A)

De Fractal heeft wel een fan-controller zodat hij stiller zal zijn dan de Corsair moest de CPU zware taken uitvoeren. Maar dan zal het systeem sowieso niet doodsil zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Robbedem op 18-09-2013 03:19 ]

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-04 14:56
@robbedem, hij gaat tot 900RPM als ondergrens via PWM, de eerste 12cm-fan die op 900RPM stil is moet nog gemaakt worden. Tenzij je bedoelt dat de Scythe Mugen 2/4 (de PC gamer edition telt niet mee) op 300RPM meer herrie maakt dan de Be Quiet op 900RPM?

@smokingcrop
de definitie van jouw 'goed stil' heel anders dan die van bijvoorbeeld SPCR, die 15dB op 1 meter aanhoudt als grens voor 'silent' en 20dB op 1 meter als 'quiet'. 25dB uit de grafiek die jij post (op 1 meter waarschijnlijk?) is een stuk meer.

@referix:
In veel recente externe harde schijven worden ook green/low-rpm harde schijven gebruikt, toch maken die nog best een hoop herrie. Ik geloof best dat het zacht genoeg is, maar je zal het alsnog horen als je 2 meter verderop in bed ligt.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:20

Thomg

Aww yiss

Het stilste dat je kan krijgen ( muv waterkoeling en passief ) is wel dit.
pricewatch: Prolimatech Megahalems CPU-Cooler Rev B.
pricewatch: Noctua NF-S12A PWM, 120mm
Gecombineerd met een goedkope 760
pricewatch: Palit GeForce GTX 760 2GB
en een verbeterde koeling
pricewatch: Arctic Accelero Xtreme III

Heb je het zo stil dat je je oor wel tegen de kast aan moet douwen om wat te horen.
Maar de prijs aan de andere kant, eh 8)7

[ Voor 37% gewijzigd door Thomg op 13-09-2013 23:10 ]

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Pruimenvlaai schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 22:43:
@smokingcrop
de definitie van jouw 'goed stil' heel anders dan die van bijvoorbeeld SPCR, die 15dB op 1 meter aanhoudt als grens voor 'silent' en 20dB op 1 meter als 'quiet'. 25dB uit de grafiek die jij post (op 1 meter waarschijnlijk?) is een stuk meer.
- Vanaf dat er fans in je case zitten, zal je die evensnel horen als die MSI gtx 760 op idle..
- Fanless power supplies hebben vaak het probleem dat ze een tikkend geluidje maken door de interne componenten, dus hierbij zou hij ook grondig onderzoek moeten doen zodat hij niet zo een heeft.
-> overigens kun je ook voor bv de Corsair RM series gaan, de fan schakelt maar in vanaf 40% load ;)
http://tweakers.net/produ...uTgSIFiempwZlVqUpWhgYGtQA

Het beste is waarschijnlijk nog om hem in een kast ofzo te proberen steken met extra geluidsisolatie.. en een manier van airflow te creëren.

[ Voor 12% gewijzigd door SmokingCrop op 13-09-2013 23:40 ]

• Sebastiaanrh
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-07-2024
Even voor de duidelijkheid. Ik heb ong. dezelfde specs en ik hoor dus helemaal niets!

Idd zorgen voor een pwm aansluiting cpu cooler en instellen op lage rpm, pas hoog vanaf bijv 40 graden

hetzelfde gaat op voor je msi gpu, even in afterburner hetzelfde doen.

Casefans op medium ( hoor je bijna niet, anders op low )

Die psu is helemaal doodstil en gaat pas knallen op hoge load

Bij mij staat het op het bureau ( fractal node 304) op 50 cm van mijn oor en ik hoor niets!

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-04 08:17
Ik heb zelf ook de MSI gtx 760 gaming en het is gewoon een goede kaart die super prestaties biedt (Battlefield 3 stabiel op 70 fps) terwijl hij toch stil blijft.
Dit brengt me meteen op het volgende punt, is een gtx 760 niet een overkill voor dit systeem als je het toch niet als primair gamesysteem gebruikt? Op een 650 ti of iets dergelijks valt ook redelijk te gamen en je bespaart gewoon 100 euro. Misschien kan je dat dan beter in een i7 ofzo investeren of gewoon in je zak steken.

• Robbedem
@Pruimenvlaai,
Waar wordt er gezegd dat de ondergrens 900 rpm is? Van wat ik heb kunnen vinden is de ondergrens
450 rpm. http://be.hardware.info/p...m-120mm-door-michael-fung

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Overklokken van de intel is voor gamen niet nodig. Neem een non-K cpu. Kijk op de site van ocaholic en onderwerp cpu waarom.

Kijk ook even naar een asus bordje. De fan control software is erg handig. Of je neemt iets anders om je fans mee te regelen.

Hier kun je ook kijken en voor jezelf bepalen wat je wilt. (als je iets leuks vind even doorklikken naar geluidsproductie)

http://nl.hardware.info/productinfo/benchmarks

• Robbedem
mirp schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 13:05:
Overklokken van de intel is voor gamen niet nodig. Neem een non-K cpu. Kijk op de site van ocaholic en onderwerp cpu waarom.
Hij zegt toch dat hij het niet alleen voor gamen gaat gebruiken. ;)
Verwacht geen specifieke taken. Dit systeem zal gebruikt gaan worden voor browsing, tekstverwerking, als 24/7 download systeem, maar ook voor foto en videobewerking (Adobe Photoshop CS6 en Sony Vegas Pro 12) gaming, software development en om een paar virtuele machines in te gaan draaien.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-04 18:07

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Mijn Asrock bordje heeft ''Good Night Led''. Dan schakelt ie de power en hdd leds uit, dus ook geen irritant geknipper. (aangezien dat sommige kasten erg felle leds hebben)

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

ik heb hier een vrijwel volledig passief systeem waarbij de HD zelfs in een silencer case zit en toch is dat het enige wat je echt hoort. Je moet dan wel goed luisteren ... :)

passieve voeding kan best als je kast van zich zelf wat airflow heeft (die van mij heeft dat dus niet waardoor het binnen wat warmer is maarja)

Verwijderd

Stop dan gewoon een SSD in je stille systeem en stop de storage in een NAS die niet op een plek staat waar hij iemand stoort. Pak zo groot mogelijke fans, die hoeven niet zo snel te draaien om net zoveel lucht te verplaatsen, dus ze gillen wat minder. Denk ook aan waterkoeling, al is het met de hardware van tegenwoordig prima mogelijk een stil systeem met conventionele koeling te bouwen.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:16
De vraag is natuurlijk, wat is "doodstil"? Natuurlijk is alles passief pas echt stil, maar dan heb je weer hele andere uitdagingen (bij hoge performance warmte goed afvoeren).

Ik heb zelf ongeveer hetzelfde idee gebouwd begin dit jaar, in een Corsair 550D, ook met een twin fozr videokaart en een pricewatch: be quiet! Dark Rock Advanced C1 en een pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 10 550W. En nee het is niet 100% stil, maar stil genoeg om naast te slapen.

Zet er een SSD in en de harde schijven gaan uit als ze niet gebruikt worden, dat scheelt weer wat geluid.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-04 00:28
Ik zou gezien je wensen ook zeker mijn licht opsteken op silentpcreview.com, een website gewijd aan 1 doel: pc stil krijgen.

[ Voor 34% gewijzigd door Znorkus op 18-09-2013 00:36 ]

• Referix
Bedankt voor alle reacties tot zo ver, ik ga er even een aantal behandelen:
Robbedem schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 20:53:
@Pruimenvlaai:
De be quiet! Dark Rock Pro 2 is ook PWM en kan nog stiller dan de Scythes die je opnoemt.
Eventueel zou hij nog kunnen kiezen voor de nog stillere be quiet! Dark Rock Advanced C1, maar deze heeft wel een pak minder koelvermogen zodat je er niet echt mee kan overklokken.
Die Dark Rock Advanced C1 is inderdaad ook een heel leuk alternatief. Zoals je zelf al aangaf is hij nóg een stuk stiller dan de Dark Rock Pro 2. Maar true, hij heeft wel een pak minder koelvermogen. Een goede keuze voor nu, maar als ik m'n systeem in de toekomst ga overklokken kan ik denk beter voor de Dark Rock Pro 2 gaan.
Robbedem schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 20:53:
Op de GPU moet helemaal geen speciale koeler, want als hij gaat slapen zal de grafische kaart niet moeten werken en dus ook amper geluid maken. ;) (tenzij er iemand gaat komen gamen in de kamer als hij slaapt? 8)7 )
Haha nee er gaat niemand op mijn kamer gamen als ik slaap :P
Het is dus vooral belangrijk dat de GPU stil is in idle modus. Als ik aan het gamen ben mag ie best een beetje blazen maar volgens mij valt dat zelfs nog mee als ik de grafieken van SmokingCrop zie.
SmokingCrop schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 20:59:
Die MSI gtx 760 is inderdaad meer dan stil genoeg in zowel idle als load:
[afbeelding] [afbeelding]
Hele mooie resultaten, bedankt voor die grafieken.
Robbedem schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 21:12:
Als behuizing is de Corsair Carbide 330R voor jouw wensen misschien net iets interessanter dan de Fractal Design Define R4 Pearl Black

(http://nl.hardware.info)
Corsair Carbide 330R
Voeding + HDD: 27,7dB(A)
Voeding + HDD + fans 7V: 31,4 dB(A)

Fractal Design Define R4 Pearl Black
Voeding + HDD: 31,0dB(A)
Voeding + HDD + fans 7V: 32,9 dB(A)

De Fractal heeft wel een fan-controller zodat hij stiller zal zijn dan de Corsair moest de CPU zware taken uitvoeren. Maar dan zal het systeem sowieso niet doodsil zijn.
Leuke kast, maar mijn voorkeur gaat echt naar de Define R4.
Die oogt net iets meer premium naar mijn mening :)
Pruimenvlaai schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 22:43:
@referix:
In veel recente externe harde schijven worden ook green/low-rpm harde schijven gebruikt, toch maken die nog best een hoop herrie. Ik geloof best dat het zacht genoeg is, maar je zal het alsnog horen als je 2 meter verderop in bed ligt.
Ik ben bang dat ik weinig keuze heb. SSD only is budget technisch niet haalbaar. (aangezien een 1 TB SSD ruim € 500,- is)
Thomg schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 22:58:
Het stilste dat je kan krijgen ( muv waterkoeling en passief ) is wel dit.
pricewatch: Prolimatech Megahalems CPU-Cooler Rev B.
pricewatch: Noctua NF-S12A PWM, 120mm
Gecombineerd met een goedkope 760
pricewatch: Palit GeForce GTX 760 2GB
en een verbeterde koeling
pricewatch: Arctic Accelero Xtreme III

Heb je het zo stil dat je je oor wel tegen de kast aan moet douwen om wat te horen.
Maar de prijs aan de andere kant, eh 8)7
Haha gaaf samengesteld, maar zoals je zelf al aangeeft helaas niet haalbaar binnen het huidige budget.
SmokingCrop schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 23:24:
[...]

- Vanaf dat er fans in je case zitten, zal je die evensnel horen als die MSI gtx 760 op idle..
- Fanless power supplies hebben vaak het probleem dat ze een tikkend geluidje maken door de interne componenten, dus hierbij zou hij ook grondig onderzoek moeten doen zodat hij niet zo een heeft.
-> overigens kun je ook voor bv de Corsair RM series gaan, de fan schakelt maar in vanaf 40% load ;)
http://tweakers.net/produ...uTgSIFiempwZlVqUpWhgYGtQA

Het beste is waarschijnlijk nog om hem in een kast ofzo te proberen steken met extra geluidsisolatie.. en een manier van airflow te creëren.
Wow die Corsair RM serie PSU's zijn wel echt hele mooie dingen. Splinternieuw ook zo te zien.
Ook erg slim dat de fan van de PSU pas vanaf 40% belasting aan gaat.
Ik ben er vrijwel zeker van dat ik de huidige Seasonic PSU uit m'n lijst vervang voor deze Corsair.
Of zitten er hier tweakers die nu direct zeggen: 'Nee, neem alsjeblieft die Seasonic, want .......'
Sebastiaanrh schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 23:27:
Even voor de duidelijkheid. Ik heb ong. dezelfde specs en ik hoor dus helemaal niets!

Idd zorgen voor een pwm aansluiting cpu cooler en instellen op lage rpm, pas hoog vanaf bijv 40 graden

hetzelfde gaat op voor je msi gpu, even in afterburner hetzelfde doen.

Casefans op medium ( hoor je bijna niet, anders op low )

Die psu is helemaal doodstil en gaat pas knallen op hoge load

Bij mij staat het op het bureau ( fractal node 304) op 50 cm van mijn oor en ik hoor niets!
Fijn om te horen dat ongeveer hetzelfde systeem erg stil is in een Node 304. (wat overigens ook echt een hele leuke case is.)

De Define R4 is echt puur op stilte gerichten in plaats van op compactheid zoals de Node 304.
Dus als jij concludeert dat jouw systeem stil is kan ik nu in feite al concluderen dat mijn bovenstaande systeem dat al helemaal zal zijn.
SirKartoffel schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 23:30:
Ik heb zelf ook de MSI gtx 760 gaming en het is gewoon een goede kaart die super prestaties biedt (Battlefield 3 stabiel op 70 fps) terwijl hij toch stil blijft.
Dit brengt me meteen op het volgende punt, is een gtx 760 niet een overkill voor dit systeem als je het toch niet als primair gamesysteem gebruikt? Op een 650 ti of iets dergelijks valt ook redelijk te gamen en je bespaart gewoon 100 euro. Misschien kan je dat dan beter in een i7 ofzo investeren of gewoon in je zak steken.
Wellicht is het een beetje overkill ja.
Maar bedenk je wel dat ik een aantal jaar zoet wil zijn met dit systeem en een goede GPU ook voor foto en videobewerking handig kan zijn.
Het verschil tussen een i5 en een i7 is in de praktijk volgens mij te verwaarlozen aangezien een i7 gewoon een i5 is met hyper-threading (en lang niet alle software ondersteunt dit.)
Hippocampus schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 22:55:
Mijn Asrock bordje heeft ''Good Night Led''. Dan schakelt ie de power en hdd leds uit, dus ook geen irritant geknipper. (aangezien dat sommige kasten erg felle leds hebben)
Licht maakt me eerlijk gezegd niks uit. Ik slaap met mijn ogen dicht haha.
Overigens is het wel een geinige feature :)
Verwijderd schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 23:16:
Stop dan gewoon een SSD in je stille systeem en stop de storage in een NAS die niet op een plek staat waar hij iemand stoort. Pak zo groot mogelijke fans, die hoeven niet zo snel te draaien om net zoveel lucht te verplaatsen, dus ze gillen wat minder. Denk ook aan waterkoeling, al is het met de hardware van tegenwoordig prima mogelijk een stil systeem met conventionele koeling te bouwen.
Een NAS is een geinig alternatief, maar ik heb toch liever alles in 1 kast zitten. Ook al kan ik niet uitleggen waarom.
Ramon schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 23:38:
De vraag is natuurlijk, wat is "doodstil"? Natuurlijk is alles passief pas echt stil, maar dan heb je weer hele andere uitdagingen (bij hoge performance warmte goed afvoeren).

Ik heb zelf ongeveer hetzelfde idee gebouwd begin dit jaar, in een Corsair 550D, ook met een twin fozr videokaart en een pricewatch: be quiet! Dark Rock Advanced C1 en een pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 10 550W. En nee het is niet 100% stil, maar stil genoeg om naast te slapen.

Zet er een SSD in en de harde schijven gaan uit als ze niet gebruikt worden, dat scheelt weer wat geluid.
Zoals je in de OP kunt zien komt er ook een SSD in, alleen zullen alle downloads en andere bulk logischerwijs op de HDD weggeschreven gaan worden.

- - - - - -
Tot zover wil ik iedereen bedanken voor alle informatie.
Het ziet er naar uit dat de HDD's de grootste herriemakers zullen worden.
Ik denk dat ik het eerst ga proberen met de HDD's in de case zelf. Mocht dat nou echt te veel herrie geven, dan zou ik er een NAS behuizing bij moeten kopen en de HDD's daar in proppen zoals Cheatah al aangaf.

• Robbedem
Als je alles in één kast wilt en toch stil, kan je de Western Digital Green SATA 6 Gb/s, 1TB nemen.
Specificatie van WD:
  • idle: 21 dB(A)
  • Seek Mode 0: 22 dB(A)
  • Seek Mode 3: 22 dB(A)
Er is ook een snellere, maar iets luidere (nog steeds stiller dan gemiddeld) versie: Western Digital Green SATA 6 Gb/s, 1TB.
Specificatie van WD:
  • idle: 23 dB(A)
  • Seel Mode 0: 27 dB(A)
  • Seel Mode 3: 24 dB(A)
Pagina: 1