Kabeltjes enzo.

Pagina: 1
Acties:

• Ragrootenboer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-01 19:21
Beste mensen,

Mijn home cinema is overleden helaas, en nu ben ik opzoek gegaan naar wat anders. Ik ben uitgekomen bij een soundbar (weet nog niet precies welke) maar het lijk mij wel wat. Ik heb een HTPC onder mijn TV staan waar ik regelmatig op game en films bekijk. Nu is mijn vraag, hoe kan ik het geluid via mijn pc uit de soundbar krijgen?

Bij mijn oude home cinemaset zat een aux ingang, en zo kreeg ik geluid uit de set middels tulip stekkertjes (rode en witte dingen) :D

Ik heb wat foto's geupload mbt de aansluitingen van mijn apparatuur. Nu zou ik graag willen weten wat ik het beste kan doen, en wat er minimaal op de soundbar moet zitten qua aansluitingen om alles werkend te krijgen.

Alvast heel erg bedankt!

PC 2x HDMI
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img23/6666/wgl9.jpg

UPC Horizon Box
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img710/2118/06ie.jpg

TV (3xHDMI), 1 aan de zijkant nog)
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img545/8965/q0a7.jpg

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Van je pc een 3,5mm plug -> tulpstekker naar je TV (component in: R audio L)

39

• Ragrootenboer
Ja, maar dan vergeet je de soundbar toch?

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-01 20:50

mr.paaJ

generatie cmd+z

Soundbar met twee HDMI ingangen nemen, dan gaat het geluid digitaal en schakel je via de soundbar.
Of HDMI naar TV en analoog uit (genoemde kabel maar dan van TV naar soundbar of standaard tulp kabel afhankelijk van de aansluiting)

= PC en Decoder met HDMi op TV aansluiten en dan de analoge uitgang van de TV op een soundbar aansluiten.
HDMI heeft de voorkeur denk ik: toekomstbestendig en meestal ook de betere soundbars.

[ Voor 42% gewijzigd door mr.paaJ op 13-09-2013 17:56 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Ragrootenboer
mr.paaJ schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 15:57:
Of HDMI naar TV en analoog uit (genoemde kabel maar dan van TV naar soundbar of standaard tulp kabel afhankelijk van de aansluiting)
Kan je dit wat duidelijker formuleren hahah. :D

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Ragrootenboer schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 15:54:
Ja, maar dan vergeet je de soundbar toch?
Uit je verhaal begreep ik dat je je soundbar aka tv noemde. Post even je soundbar aansluitingen en type, want dat ontbreekt nu

39

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:15
Hij wil er een kopen, hij heeft er niet één. Aan de hand van de foto's moeten we vertellen welke aansluitingen op zijn nieuw te kopen soundbar moet zitten.

Aangezien je helaas geen optical out hebt op je pc zul je moeten werken met de 3,5mm uitgang. Wellicht werkt het ook via de hdmi-out, maar of het geluid daar nu beter van wordt weet ik niet.

De soundbar moet dan tenminste hebben: een 3,5mm ingang (aux vaak genoemd) of tulp-ingangen.

Je UPC box heeft wel optical out, dus het is mooi als de soundbar dit ook heeft. Zo niet, dan ook hier een 3,5mm aux ingang nodig op de soundbar of tulp. (dit als je het tv-geluid ook via de soundbar wilt hebben)

Dus, tl;dr:
Wil je analoog werken: Soundbar moet minimaal 2x aux-in of 2x tulp-in hebben (als je alleen pc wilt, dan 1)
Wil je digitaal (geen idee of het werkt ivm hdmi) dan 2x hdmi of 1x hdmi en 1x optical (allemaal IN) (als je alleen pc wilt, dan 1x hdmi)

[ Voor 74% gewijzigd door maarud op 13-09-2013 16:17 ]

• Ragrootenboer
Klopt, maar ik zal even 2 opties aangeven die ik wil gaan beluisteren als ze uberhaupt aangesloten kunnen worden!

pricewatch: Yamaha YAS-101 (Zwart)

pricewatch: Samsung HW-F355

pricewatch: LG NB3530A

pricewatch: Philips SoundBar-luidspreker HTL3120/12

• maarud
Alleen die laatste 2 hebben 3,5mm ingang, dus die gaan werken met je pc.
De LG heeft 2x 3,5mm ingang, dus dit is ook nog handig als je bijv. je mp3-speler wilt aansluiten (gebruikt iemand dat nog? :P), maar de Philips heeft dan weer mooi COAX, Optical én 3,5mm, ook al is het er maar één :P

[ Voor 60% gewijzigd door maarud op 13-09-2013 16:21 ]

• Ragrootenboer
Hmm oke!

Maakt mij niet uit, digitaal of analoog! Jammer zeg van die yamaha.

• Ragrootenboer
maarud schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 16:19:
Alleen die laatste 2 hebben 3,5mm ingang, dus die gaan werken met je pc.
De LG heeft 2x 3,5mm ingang, dus dit is ook nog handig als je bijv. je mp3-speler wilt aansluiten (gebruikt iemand dat nog? :P), maar de Philips heeft dan weer mooi COAX, Optical én 3,5mm, ook al is het er maar één :P
Ja en 2x HDMI! Kan ik niks met die optical?

En die Yamaha gaat hem zowieso niet worden? :'(

• maarud
Als je een ultra-cheap geluidskaart in je pc zet (vanaf € 15,- zie ik in de PW) heb je wél optical-out en kan je de Yamaha gebruiken :)

• Ragrootenboer
Heb je linkje toevallig?

• Ragrootenboer
Die Yamaha heeft tov de LG veel minder aansluitingen, zelfs bluetooth heeft de LG. Op zich ook wel weer fijn natuurlijk!

• maarud
Je zit met een low-profile PCI kaart, dus niet alle geluidskaarten gaan passen. Deze wellicht wel:
pricewatch: Asus Xonar DG

De bovenste twee ondersteunen ook allebei DTS, dus je kan de soundbar dan DTS-films laten decoden (via optical).

Volgens mij moet je er zo wel komen, succes met de aankoop en beluisteren ;)

• Ragrootenboer
Heel erg bedankt, het is compleet duidelijk geworden zo! Jammer dat er geen ''vind ik leuk'' knop is! :D

Verwijderd

Goed dat je de soundbars zelf gaat beluisteren, want de kans op een miskoop is groot.
Veel soundbars klinken erg magertjes of door alle kunstgrepen al snel heel vermoeiend.

Kijk ook eens naar deze:

JBL Cinema SB400
Samsung HW-D570. Vergeet vooral de Samsung HE-F355, deze is beter.

Die LG is ook een goede keuze.

Een Soundbar blijft altijd wel een compromis. Een echte set met losse speakers klinkt nog altijd beter.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-01 20:50

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ragrootenboer schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 16:03:
[...]

Kan je dit wat duidelijker formuleren hahah. :D
= PC en Decoder met HDMi op TV aansluiten en dan de analoge uitgang van de TV op een soundbar aansluiten. Zoals je met je vorige set ook al deed dus.
HDMI heeft de voorkeur denk ik: toekomstbestendig en meestal ook de betere soundbars.

Bovengenoemde JBL is zeker een leuke soundbar om te gaan beluisteren.

[ Voor 4% gewijzigd door mr.paaJ op 13-09-2013 18:01 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Pagina: 1