Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Toshiba C850 wifi kaart vervangen, waar zit deze?

Pagina: 1
Acties:

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:01
M'n vriendin heeft deze laptop: pricewatch: Toshiba Satellite Pro C850-16T

Prima ding, alleen de wifi prestaties zijn we niet echt over te spreken. Er zit nu een Realtek RTL8723AE kaartje in. Die wil ik graag vervangen voor een Intel 6200 /6230 / 6300.

Maar waar zit de wifikaart bij deze laptop? Heb wat filmpjes gekeken op internet, en volgens mij zit onder de klep aan de onderkant alleen de HDD en RAM.

Zal waarschijnlijk onder het toetsenbord zitten dan? Weet iemand hoe je dat bij deze laptop kan loshalen? Zie aan de onderkant wel een aantal schroeven, maar weet niet wat ik allemaal moet losdraaien.

Bij m'n Lenovo stond er bij de schroefjes aan de onderkant opgegeven welke je los moest halen om het toetsenbord eruit te halen :9

Oja nog iets, ik heb op internet gezocht, maar kan het zo niet vinden: Heeft Toshiba ook een whitelist qua wifikaartjes?

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 13-09-2013 15:31 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:50
Het kaartje zit idd onder het tobo, kwestie van een paar schroefjes losvijzen :). Ik denk dat je drie schroefjes los moet maken aan de onderkant van de laptop. Soms zit er een bezel aan de bovenkant die je los moet halen, maar dat is bij jouw model niet het geval geloof ik :). Succes!

My favorite programming language is solder.

• ThinkPad
Oke, thanks :)

En is de 6235 een goed kaartje? Of zijn er betere opties? 6300 vind ik te duur.

• Puch-Maxi
Lijkt me zelf een prima kaartje. De 6300 is een slok op een borrel duurder inderdaad. Je moet trouwens even controleren hoeveel antenne's je aan boord van je laptop hebt. Ben wel te spreken over de Intel kaartjes, heb in mijn eigen laptop destijds het kaartje gewisseld voor een Intel 5300 (oudje).
edit:
Mijn originele kaartje had twee aansluitingen, maar laptop had al drie antenne's. Dus heb ik gekozen voor een kaartje met drie connectoren. Maar het zal allemaal wel niet zoveel uitmaken.

[ Voor 25% gewijzigd door Puch-Maxi op 13-09-2013 16:06 ]

• ThinkPad
Ik zie op internet dat de huidige RLT8723AE 2 antenne connectoren heeft. De 6235 ook, dus dat moet gewoon 1:1 overprikken zijn :)

• ThinkPad
Kaartje vervangen, maar werken ho maar! :( In apparaatbeheer een uitroeptekentje, en de foutmelding:
code:
1
Dit apparaat start niet. (Code 10)

Dit is met de nieuwste driver van de Intel website.

Blijkbaar schijnt dit te komen doordat het een Lenovo branded kaartje is (VEN_8086&DEV_4239), in een niet-Lenovo laptop. Zie er op internet wel meer meldingen van staan (vooral met Dell kaartjes in niet-Dell laptops). Helaas niet echt oplossingen, behalve het modden van de BIOS. En daar ga ik echt niet aan beginnen, de laptop zit volgens mij nog in de garantieperiode.

Intel zelf schrijft er ook wat over: Intel: Why doesn't my laptop recognize my new Intel® wireless adapter? in mijn ogen dikke bullshit, aangezien ze voor Lenovo echt geen ander wifi kaartje maken dan voor Toshiba.

Iemand anders nog een idee? Of ga ik dit kaartje sowieso niet aan de praat krijgen? :|

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 17-09-2013 15:35 ]

Verwijderd

ThinkPadd schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 15:31:
Kaartje vervangen, maar werken ho maar! :( In apparaatbeheer een uitroeptekentje, en de foutmelding:
code:
1
Dit apparaat start niet. (Code 10)

Dit is met de nieuwste driver van de Intel website.

Blijkbaar schijnt dit te komen doordat het een Lenovo branded kaartje is (VEN_8086&DEV_4239). Zie er op internet wel meer meldingen van staan. Helaas niet echt oplossingen, behalve het modden van de BIOS. En daar ga ik niet aan beginnen, de laptop zit volgens mij nog in de garantieperiode.

Intel zelf schrijft er ook wat over: Intel: Why doesn't my laptop recognize my new Intel® wireless adapter? in mijn ogen dikke bullshit, aangezien ze voor Lenovo echt geen ander wifi kaartje maken dan voor Toshiba.

Iemand anders nog een idee? Of ga ik dit kaartje sowieso niet aan de praat krijgen? :|
Whitelist bios installeren inderdaad, maar dat raad ik af. Ik zou toch gewoon voor een unbranded kaartje gaan.

• ThinkPad
Maar ligt het echt aan de BIOS dan? Zoals ik die BIOS whitelists ken (HP en Lenovo) krijg je gelijk bij het booten al een melding dat het kaartje niet geschikt is voor het systeem. Je kunt dan ook niet verder booten.

Ik krijg bij deze Toshiba geen enkele melding...

Verwijderd

ThinkPadd schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 15:36:
Maar ligt het echt aan de BIOS dan? Zoals ik die BIOS whitelists ken (HP en Lenovo) krijg je gelijk bij het booten al een melding dat het kaartje niet geschikt is voor het systeem. Je kunt dan ook niet verder booten.

Ik krijg bij deze Toshiba geen enkele melding...
Dat klopt, maar dat is in de andersom-situatie, een bios die je netwerkkaart niet ondersteund. Nu gaat het om een netwerkkaart die je bios niet ondersteund, ook dat is te whitelisten, maar iemand dat al heeft gedaan....

• ThinkPad
Hmmm... kan daar ook maar weinig over terugvinden, omdat het vooral mensen zijn waar het probleem in de BIOS zit, ipv in de kaart.

• Puch-Maxi
Tjonge, dat is wel zuur zeg! :/ Kun je eens met een non-branded kaartje testen?
Wat misschien ook nog een optie is: Intel 7260.

• ThinkPad
Ik zie net dat mijn eigen laptop (Acer 3820T) eenzelfde kaartje heeft, maar dan met VEN_8086&DEV_422C ipv 4239

De Toshiba in kwestie is van m'n vriendin. Ik zal als ik tijd heb de boel eens omgooien, kijken of het nieuwe kaartje wel in mijn laptop werkt, en die van mij in haar laptop.

Intel 7260 is ook wel grappig, heb je gelijk 802.11ac erbij. Maar daar is het niet om te doen, en een tweedehands Intel kaartje is niet zo duur, dus die 7260 is al weer buiten budget :p

• ThinkPad
Update:

De 6200 uit mijn eigen Acer laptop werkt prima in de Toshiba. De nieuwe (Lenovo branded) 6200 werkt ook in mijn laptop niet, zelfde probleem: Dit apparaat start niet. (Code 10)

De Lenovo 6200 verkoop ik wel weer, en zoek dan wel een andere. Jammer maar helaas!

Over het openmaken van de Toshiba C850: Alle schroeven aan de onderkant eruit draaien, DVD drive eruit trekken. Laptop omdraaien, openklappen. Haakjes van toetsenbord onderaan loshalen. Toetsenbord flatcable losmaken (vergrendeling omhoog klikken). Schroefjes die je nu nog ziet onder het toetsenbord ook allemaal losdraaien. Laptop weer omdraaien en je kan de onderkant eraf trekken. Netwerkkaart zit aan de onderkant. Schroefjes zijn allemaal hetzelfde, dat scheelt weer.

• Wizardtm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-11 14:08

Wizardtm

>>> H20 <<<

Wat apart dat jouw "lenovo" branded kaartje in device manager VEN_8086&DEV_4239 aangeeft. Dat doet mijn 6200 kaartje namelijk ook. Alleen komt die uit een HP.

Werken? Dat doe ik morgen wel!

• ThinkPad
Heb het Lenovo kaartje tijdje terug verkocht, en hoor net van diegene die hem gekocht heeft (mede tweaker) dat hij prima werkt in zijn laptop (Lenovo T510).

Heb zelf een 6200 via eBay gekocht, werkt ook prima inmiddels.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 10-10-2013 23:00 ]

Pagina: 1