Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Azaruc
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-11 20:50
Sinds een tijdje heb ik problemen bij het opstarten van mijn PC. Tijdens het opstarten valt hij regelmatig uit en gaat dan opnieuw opstarten. Dit gebeurt soms wel, soms niet, soms 20 keer opstarten voor hij doorgaat en soms 2 keer.

Soms gebeurt het ook dat hij na een X keer opstarten de boot-volgorde van mijn Harddisks verandert.

De problemen kwamen een paar maanden terug voor het eerst en het enige wat ik daarvoor aan mijn pc heb veranderd is dat ik een SSD heb geïnstalleerd en daarop Windows 7 heb gezet, ipv XP die op mijn HDD staat.

Mijn vermoeden is dan ook dat er een probleem is met mijn SSD, maar het vreemde is dat zodra ik in Windows 7 ben er geen problemen meer zijn. Het gaat dus echt alleen mis bij het booten.

Heeft iemand enig idee waar het probleem zou kunnen liggen en/of wat ik zou kunnen doen om het probleem te vinden/ op te lossen?
Drivers van de SSD zijn volledig up-to-date, dus daar kan het volgens mij niet aan liggen..

Gegevens systeem:
Moederbord Asus P5K,
Processor: Core 2 Duo E6750
Videokaart: 8600 GTS
SSD: Samsung 830 series 128GB

D3 Profile

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:53

Tazzios

..

Op welk punt valt hij uit bij het opstarten? voor dat je beeld heb/ bij een scherm van de bios/ windows laad scherm of willekeurig.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:47
Eerste waar ik aan denk is een hangende schakelaar. Heb ik ook eens gehad, als ik mijn aan/uit knop weer ff goed indrukte dan deed hij het weer. Hoe los je zoiets echt op? Nieuwe scakelaar.. Of gewoon simpelweg zonder stroom de schakelaar tig keer goed aan/uit drukken.. Of je zou kunnen kijken of je m Open kan maken en ff met contactspray schoon spuiten..

• Azaruc
Tazzios schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 11:39:
Op welk punt valt hij uit bij het opstarten? voor dat je beeld heb/ bij een scherm van de bios/ windows laad scherm of willekeurig.
willekeurig, soms nog voor het bios scherm, soms tijdens het laden van windows en alles daartussen.
analogworm schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 11:40:
Eerste waar ik aan denk is een hangende schakelaar. Heb ik ook eens gehad, als ik mijn aan/uit knop weer ff goed indrukte dan deed hij het weer. Hoe los je zoiets echt op? Nieuwe scakelaar.. Of gewoon simpelweg zonder stroom de schakelaar tig keer goed aan/uit drukken.. Of je zou kunnen kijken of je m Open kan maken en ff met contactspray schoon spuiten..
Klinkt op zich logisch, maar zou ik dan niet ook problemen moeten hebben als ik al in Windows zit?

[ Voor 45% gewijzigd door Azaruc op 13-09-2013 11:46 ]

D3 Profile

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:53

Tazzios

..

Ik denk aan een brakke voeding die moeite heeft met de opstart piek.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:47
Azaruc schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 11:45:
Klinkt op zich logisch, maar zou ik dan niet ook problemen moeten hebben als ik al in Windows zit?
Niet per se, ik had dat niet in ieder geval.. Het is wel de meest simpel te testen oorzaak.

Wat Tazzios aangeeft kan natuurlijk ook.. Maar is weer wat lastiger te testen als je geen 2e voeding bij de hand hebt, wat voor voeding heb je eigenljik?

• Johnsel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-03 21:07
Belast hem eens maximaal met een benchmark tool? En dan het volledige systeem, en bij crash individuele componenten.

• Azaruc
Thanks voor de suggesties. Ik heb de afgelopen dagen geen tijd gehad om verder te kijken wat het probleem kan zijn, maar ik zal vanavond weer even verder zoeken...

Voeding is trouwens deze: pricewatch: Zalman ZM460B-APS

D3 Profile

Pagina: 1