Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Win] Mediacenter, alternatieven, wat gebruiken jullie

Pagina: 1
Acties:

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54
Ik gebruik sinds 2008 Windows Mediacenter voor alles wat we op onze TV kijken in de woonkamer, slaapkamer en laptops. In het begin in de Vista tijd was het niet helemaal goed te krijgen, maar sinds Windows 7 is het eigenlijk een ontzettend goed bruikbaar stuk software gebleken. Met behulp van de aanvullingen Shark007 (aanvullende codecs), Mediabrowser (navigatie films&series), Mediainfo (plugin mediabrowser) en Mediacontrol (subtitle en auto-refreshrate) is een vrijwel vlekkeloze mediacenter ervaring te krijgen.
De digitale tuners zorgen voor een perfecte TV functionaliteit, sinds kort door het hele huis door de DVBlink software, en de server in huis kan alle aangesloten pc’s voorzien van alle films en series. De tweede htpc in huis synchroniseert alle tv opnames met de woonkamer-htpc.

Nu heb ik sinds kort een tweede plasma in huis in de slaapkamer, en ik heb hiervoor de htpc aldaar ook voorzien van een SSD, en Windows 7 opnieuw geinstalleerd. Ik twijfel nu wel hoe ik hier de tuners ga installeren. Ik kan weer kiezen voor de default drivers voor MCE, deze zijn zeer stabiel, maar zijn vreselijk onhandig qua zender zoeken en sortering. DVBlink doet dit veel beter maar is helaas zeker nogal buggy en ook nog eens niet gratis.

Nu ben ik dus eens verder gaan kijken naar mogelijke alternatieven.

De htpc’s wil ik blijven gebruiken.

Maar Mediacenter…het wordt niet meer verder ontwikkeld en is sinds windows 7 niet meer gewijzigd. Ik ben er nog steeds erg tevreden over maar wil toch ook alternatieven een kans geven, ook omdat ik denk dat er dan mogelijk meer functionaliteit beschikbaar komt.

Op GoT, maar ook op groeneknop valt me op dat Mediacenter software (inclusief alternatieven) eigenlijk niet meer “leeft”, de topics zijn een beetje doodgebloed.

Wat wordt er nu tegenwoordig gebruikt? Is iedereen overgestapt op XMBC of aparte dedicated mediaplayers zoals bv een WD box, of zo’n kleine Raspberry? Zelfs Mediaportal lijkt nogal uitgestorven.

De nieuwe plasma heeft behoorlijk wat nieuwe “smart”functies waarvan sommige boven verwachting goed functioneren maar deze halen echt niet de Mediacenter-ervaring. De DLNA functie bijvoorbeeld is “aardig” maar enorm simplistisch. Gebruiken mensen zoiets nu echt als alternatief?

Ik hoop op een beetje discussie. Wat gebruiken jullie, en waarom. Behoor ik tot de steeds kleiner wordende groep mensen die graag lang tweaken om een htpc goed werkend te krijgen (soms een nadeel, dat geef ik toe)?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:28

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ikzelf gebruik op mijn laptop altijd WMP voor al mijn muziek en VLC voor al mijn video. Af en toe wissel ik dit af met Windows Media Center, bijvoorbeeld als ik tijdens een verjaardagsfeestje het met meer eyecandy (foto's of cd-hoesjes) wilde laten zien. Over de combinatie van deze programma's ben/was ik altijd zeer tevreden.

Sinds kort ben ik op aanraden XBMC gaan gebruiken. Ook op de laptop en ik moet zeggen dat het heel mooi werkt. WMP, VLC en WMC zijn in 1e instantie wellicht handiger en sneller in het gebruik, maar ik denk dat als ik eenmaal aan XBMC gewend ben, ik niet meer terugga naar de combinaite van WMP, VLC en WMC.

Het is mijn bedoeling om met de tijd een htpc te bouwen. Dan wil ik liever niet meer allerlei aparte programma's nodig hebben voor mijn media. Als XBMC zich dan bewezen heeft dat het net zo soepel en snel loopt als VLC en de mooiheid van WMP (hoesjes) en compleetheid van WMC overtreft, dan ben ik een tevreden gebruiker.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Momenteel op mijn laptop(s) XBMC. Alhoewel ik voor muziek nog steeds naar foobar2000 of Spotify grijp.
In mijn woonkamer staat een ouwe PC met freeNAS. En laten die de laatste tijd nou vreselijk aan de weg timmeren... kortom, op mijn smartTV ben ik nu Plex aan het testen...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik gebruik ook xbmc. Heb een htpc/NAS combinatie naast mijn tv staan. Op termijn wil ik dit vervangen door een Android tv stick/box en dan kan de NAS naar de meterkast oid.
Hoewel xbmc een Spotify plugin heeft gebruik ik daarvoor altijd mn tablet icm een bluetooth dongle.

Waarom xbmc? Mijn htpc/NAS draait op Ubuntu en hoewel er nog wel alternatieven zijn heeft xbmc door de vele plugins een enorme functionaliteit gekregen. Ook door het grote aantal gebruikers blijft het allemaal in ontwikkeling.

Wat ook fijn is dat je je bibliotheek middels mysql kan delen. Zo zie je op elk apparaat wat je wel en niet hebt gezien en wat nieuw is. Maar het allermooist is dat je op elke apparaat verder kan kijken waar je bent gebleven.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-11 16:26

ralpje

Deugpopje

XMBC (of eigenlijk XBian) op m'n raspberry pi. Media staat op een NAS in de meterkast en de Pi doet lachend full HD afspelen. Als je veel eyecandy in de UI wilt is de Pi wat traag, maar daar geef ik niet echt om. Tweede pi op de slaapkamer met de achterliggende DB op MySQL op de nas en al je media is gedeeld tussen de apparaten. Serie kijken, halverwege de aflevering stoppen en boven verdergaan waar je was gebleven.
Zit dan wel weer geen tunerfunctionaliteit in, maar live TV kijk ik gewoon via de TV en opnemen doe ik niet. Als ik iets gemist heb kijk ik het online terug of download ik het.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik gebruik media center met mediabrowser. Works like a charm!
Vind het net ff lekkerder werken dan xbmc
Pagina: 1