Toon posts:

ssh probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beste Tweakers,

Ik heb sinds een paar weken een raspberry pi als home server draaien, en ben hier best over te spreken.Nu heb ik sinds gister een raar "probleem" waar ik met mijn pet niet bij kan waar dit nou aan zou kunnen liggen.

probleemschets

Om mijn raspberry pi te configureren log ik via SSH in vanaf mijn laptop met het programma Putty. dit heeft het tot gisteravond netjes gedaan, ik kon zowel inloggen met mijn het LAN ip adres van de Raspberry Pi zowel als met het Externe Ip adres waar in de router netjes een NAT regel voor is aangemaakt (XX-XX-XX-XX poort 22) zodat ik vanaf buitenaf ook mijn raspberry pi kan binnenkomen.

zodra ik in mijn eigen netwerk zat kon ik dan ook beide IP adressen zowel intern als extern gebruiken om de raspberry pi te benaderen.

sinds gisteravond wil zodra ik in mijn eigen LAN zit en ik gebruik het Externe ip adres er geen connectie gelegd worden. terwijl als ik buiten mijn eigen LAN zit de connectie wel gelegd word.

ik kan wel connectie maken met de raspberry pi als ik het interne IP adres gebruik zodra ik in mijn eigen LAN zit.

het is niet dat het nu helemaal niet meer werkt, maar ik vind het raar omdat ik in de tussentijd niets veranderd heb, en het tot nu toe altijd gewerkt heb.

heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Groet, B.O.F.H

• maikoool
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-11 10:33
Waarschijnlijk snapt je router niet dat deze pakketjes weer terug je eigen netwerk op moeten. Bij mijn ouders thuis op de niet heel jonge ADSL router werkt het niet, met een net nieuwe ziggo router hier is er niets aan de hand.

Toch raad ik je aan dit niet te doen (mocht je het aan de praat krijgen). Als je namelijk via je externe IP probeert te verbinden vanuit je interne netwerk, wordt dit verkeer niet geswitcht, maar geroute. Dit maakt de verbinding traag. (tenminste, zo handelt de router hier dat af).

Het mooiste is om dit af te handelen met een interne DNS server, zodat je domeinnaam (als je die hebt) intern naar een intern ip leidt, en extern naar je externe ip. Nu kan ik me voorstellen dat je daar geen zin in hebt, dus 'the next best thing' is waarschijnlijk de hostfile. Jammer genoeg is dat niet optimaal met devices die ook buiten je netwerk komen.

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Hetgeen waar je naar zoekt heet "reverse NAT", wellicht kom je daar wat over tegen in de handleiding van je router of als je daarop google't in combinatie met het type router.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

NAT loopback ;)

Maar het is wel vreemd dat dit plotseling niet meer zou functioneren. Is er iets veranderd in je netwerk? Andere router, firmware etc..?

Verwijderd

Topicstarter
Radiant, bedankt voor de tip, ik zal dit even opzoeken, maar zoals Equator ook al zegt, is het raar dat het tot gisteravond altijd gefunctioneerd heeft, terwijl er in mijn netwerk, niets veranderd is.

er is tevens geen nieuwe firmware of instellingen gedaan op mijn netwerk of apparaten, het functioneerde naar behoren, en eigenlijk plotseling was het weg.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2013 10:08 ]

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-12 16:06
Wat voor modem/router hebben we het?

[ Voor 83% gewijzigd door cornfed99111 op 13-09-2013 13:50 ]

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-12 17:16
Hetgeen wat je aangeeft is praktisch onmogelijk.
Als jij geen NAT loopback of "reverse nat" heb ingesteld vind ik het heel knap dat het daarvoor wel gewerkt heeft. Ik ben nog geen apparatuur tegen gekomen wat dit automagisch regelt.

Waarschijnlijk heb je altijd als je intern zat ook het interne ip adres gebruikt en het extern ip toen je extern zat. Tenzij je via het "gratis" wireless van je buurman aan het werk was.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Verwijderd

Topicstarter
het gaat om een zyxell modem, daarachter heb ik nog een eminent gigalink EM4570 die werkt nu als wireless accespoint.

Quadradial, het heeft gewerkt, het is niet dat ik hier helemaal geen verstand van heb, maar ik weet echt wel of ik verbinding heb gemaakt binnen mijn eigen netwerk door gebruik te maken van mijn externe ip. ik vraag mij puur af waarom het opeens niet meer werkt daar waar het wel gewerkt heb, en er in de tussentijd niets kwa instellingen en firmware veranderd is.

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-12 16:06
Voilà, zo zet je NAT loopback weer aan in de Zyxel: http://www.ihavetheknowle.../NAT-loopback-inschakelen

Verwijderd

Topicstarter
cornfed99111, deze had ik ook al gevonden, maar toch bedankt! dit werkt helaas niet op de zyxel P-2812HNU-F1 er is me inmiddels duidelijk dat er meer mensen last van hebben, en dat telfort het helaal laat afweten in de ondersteuning van dit probleem. het is inmiddels via dns redelijk opgelost.

al wil het nog niet lukken om echt middels het externe ip te connecten, maar nu kan ik in iedergeval van zowel binnen als buiten mijn lan met mijn domein naam connectie maken.
Pagina: 1