backup van RAID0 naar externe HD, autostart bij plug-in

Pagina: 1
Acties:

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:27
Ik heb sinds gisteren 2 wat oudere 320Gb schijven in Raid0 in mijn PC gehangen. de bedoeling is om daar games op te installeren en bijv. video om wat montages te maken. Lekker snelle opslag ruim 600Gb. Maar veilig is het niet met Raid0

Nu heb ik ook nog een nagenoeg ongebruikte 750Gb HD liggen met een externe behuizing. Die schijf past niet meer in de PC dus upgrade naar een Raid5 met 3 schijven gaat niet.

Ik zoek eigenlijk iets waarmee er een backup gemaakt wordt zodra ik die externe behuizing inschakel. De files die ik op die RAID ga zetten zijn niet superbelangrijk en als ik eens in de zoveel tijd een keer een backup heb is dat prima. Maar dat moet wel gemakkelijk zijn, dus bijv. software die ziet dat de schijf online komt en dan start met een backup.

Een oplossing waarbij de USB-schijf altijd aan staat en er continue gesynced wordt zoek ik dus niet, zonde van de stroom (ook al is het niet heel veel).

Wie heeft een goede tip?

edit: hmm...op zich..als ik willekeurig welke backupsoftware gebruik en die plan om 20u 's avond dan wordt mééstal een backup gemaakt, soms niet, dan krijg ik een melding. Zou ook wel voldoende zijn

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 12-09-2013 21:05 ]

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-01 12:01
Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Uncle Mel op 30-01-2014 21:23 ]

• Stefke
Ja tnx die was ik inmiddels ook tegengekomen. Op zich goed als hij om 20.00 aan de slag gaat. Dan heb je niet elke dag een backup, maar dat is niet zo'n probleem. En door de sync zoals je omschrijft is ie ook niet heel lang bezig zodat je ook niet hoeft te wachten om je PC uit te zetten als dat net toevallig zo uitkomt.

• Stefke
Ik heb nu Syncbackpro geinstalleerd, maar ik vind het niet handig dat ik telkens dat schermvullende venster in beeld krijg met alle wijzigingen. Ik moet zelf handmatig aangeven dat ik de sync wil voortzetten.
Is dat gemakkelijker in te stellen?
Ik wil dat het volledig op de achtergrond zonder enige tussenkomst (of zelfs maar popup) uitgevoerd wordt. Heb je nog wat tips misschien?

Verder vind ik dat de controle op wijzigigen al best lang duurt: er staat nu RSRBR op die Raid (Richard Burns Rally Mod) en die bestaat uit 50.000+ files. Alleen de controle van die map duurt al +2 minuten (met venster in beedl) en daarná moet ik nog bevestigen dat de wijzigingen verwerkt worden (met een schermvullende popup)

Ik heb al een taak gepland om 20u.

[ Voor 28% gewijzigd door Stefke op 14-09-2013 10:08 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
stefijn schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 10:06:

Ik wil dat het volledig op de achtergrond zonder enige tussenkomst (of zelfs maar popup) uitgevoerd wordt.

Verder vind ik dat de controle op wijzigigen al best lang duurt: er staat nu RSRBR op die Raid (Richard Burns Rally Mod) en die bestaat uit 50.000+ files. Alleen de controle van die map duurt al +2 minuten (met venster in beedl) en daarná moet ik nog bevestigen dat de wijzigingen verwerkt worden (met een schermvullende popup)
Dat je niks van je backup ziet is leuk, maar dan weet je ook nooit of je backup werkt, want je ziet niks.
Dus 2 jaar later kom je erachter dat je backup niet werkt!!!!!!!!!

Ooooh het duurt 2 minuten, denk dat je niks van pc's weet, een backup duurt altijd lang en 2 minuten is niet lang.
Tijd ligt natuurlijk aan wat wijzigt.
En als je het nog vlugger wilt koop ssd's, als je veel geld hebt.

• Stefke
Ik weet voldoende van PC's, dank je. Zoals gezegd is de backup niet zo belangrijk dat een keer een misser geen enkel probleem is. Omdat die backup niet zó belangrijk is wil ik niet elke dag 2 minuten of langer een scherm in mijn beeld krijgen, zeker niet als er niets te backuppen is. In dat geval kan ik natuurlijk ook één keer per week een backup maken, maar goed, ik ben even aan het exploreren wat de mogelijkheden zijn hier.

Daarbij hebben veel backupprogramma's de mogelijkheid om notificaties te sturen. Van bijv. mislukte backups. Heb deze mogelijkheid nog niet gevonden in Syncback, misschien zit dat niet in de Free versie.

edit: gevonden: in de systray was een optie "voorkom dat achtergrondbackups starten", stond default aan, nu uitgezet. Nu worden backups volledig op de achtergrond gestart (ik zie alleen een systray even verschijnen) en onder logs zit een optie om problemen te melden.

[ Voor 44% gewijzigd door Stefke op 14-09-2013 11:25 ]

Pagina: 1