Waar is m'n harddisk gebleven?

Pagina: 1
Acties:

• Wimw
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 10:19
Ik heb een pc met XP64sp2 op een MSI z77a-gd65 met een 3770T cpu en 16Gb. Tot afgelopen week draaide het prachtig, maar ineens waaren alle harddisks weg, uitgezonderd de SSD met Windows erop.

De HDDs zelf zijn goed. Als ik ze in een andere pc plaats kan ik ze gewoon gebruiken.
De hardware lijkt me ook in orde, want met bijv. de Hiren cd's kan ik er tijdens het booten nog wel bij.
Het gaat mis onder Windows. Diskmanagement ziet alleen maar de SSD. Ik heb een moment gedacht dat ik wellicht een virusje te pakken had, maar ook de windows setup (tijdens het booten, voordat het mogelijk besmette systeem actief wordt) kan niks met de disk. Hij ziet wel dat er wat is (no disk present), maar kan 'm niet gebruiken.

Wat kan er toch aan de hand zijn, en belangrijker: hoe los ik het op?

Al geprobeerd:
- partities resizen, zodat alle partitietabellen opnieuw geschreven worden
- mbr opnieuw schrijven

Het heeft in zoverre geholpen dat ik éen van de disks nu in een externe behuizing weer kan benaderen, ook onder Windows. Maar in de kast verdwijnt 'ie weer... ;w

MSI Z77A-GD65, i3770t, 16GB

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als alle disks wegzijn, zou ik aannemen dat er iets scheef zit in de sata controller installatie. Zit de ssd op dezelfde controller? Indien niet, dan zou je hem uit device manager kunnen verwijderen, en opnieuw laten detecteren.

• Wimw
Voorzover ik weet is er éen geïntegreerde sata-controller. Ik heb al verschillende aansluitingen geprobeerd. Als ik geen windows draai werkt het, dus naar mijn idee kan het niet zó diep zitten.

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:29
Misschien heel simpel, maar spinnen ze wel op in je pc? dus is je voeding goed?

Sorry lees net dat je ze met een bootcd wel ziet in de bios 8)7 8)7 8)7 8)7

[ Voor 34% gewijzigd door -Venom- op 12-09-2013 20:36 ]

• Wimw
;)Ja ze draaien. Zowel voelbaar, als blijkend uit dat ik er met Hiren wel van lezen kan. ;)

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Beste Wim,

om even een goed beeld te kunnen krijgen (en hopelijk dat ik niet vergeet straks even naar je post te kijken) toch even nog wat vraagjes :

- zou je kunnen kijken of je hdd's wel worden gezien als je opstart van bijvoorbeeld een USB stick met daarop een linux distributie (even googlen op yumi installer , en dan bv even linux mint downloaden of ubuntu) ?

even booten vanaf usb stick , kijken of je via linux de hdd's wel ziet . dan kan je inderdaad er van uitgaan dat het door windows komt. (je kan altijd even via " gparted " kijken of hij ze herkend.

Ik ga ervanuit dat je al even in veilige modus hebt opgestart, dus dat stukje zal ik overslaan.

voor het euvel begon , heb je toevallig een driver geupdate of heeft windows zichzelf geupdate? kan zijn dat er een driver is geupdate waardoor je sata-controller niet meer lekker werkt (in windows)

makkelijkste is even kijken of de hardware goed is en dat uitsluiten door linux via stick te draaien.

als je dat kan uitzoeken en even hier kan laten weten kunnen we verder troubleshooten.

pak voor de lol ook even via google " driver genius " op , laat die je drivers is scannen en kijken of hij wat aangeeft wat niet bijgewerkt is of waar hij een andere versie voor aangeeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Aionicus op 12-09-2013 20:42 ]

• Wimw
Nu is me dankzij de reaktie van Mijzelf wel iets opgevallen. Bij het nalezen van de manual van het mobo zag ik dat de 6Gb/s-sata poorten in combinatie met AHCI win7 aanbevolen wordt. En, dat het verplaatsen van het aansluitkabeltje een van de laatste dingen is die ik heb gedaan voor het misging.

Nu heb ik bij wijze van proef AHCI uitgezet en verdomd, de disk wordt wel herkend. Nu is het logisch dat XP een recentere techniek niet herkend, maar hoe heeft het dan zolang nog kunnen werken? Gewoon geluk gehad met die aansluiting? De SSD zit ook op 6.

• Wimw
@Aionicus: ja, de meeste van die dingen heb ik gedaan. Zowel Linux als DOS-achtige gaan goed.

AHCI lijkt me nu de oorzaak en die is aan de dag getreden doordat ik een HDD aansloot op een 6Gb/s poort. Nogal verneukeratief dat dat de MBR van alle HDDs omzeep helpt en dat de SDD het intussen wel lekker blijft doen...

Heb ik AHCI echt nodig voor de SSD?

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-01 12:01
Verwijderd

[ Voor 92% gewijzigd door Uncle Mel op 30-01-2014 21:24 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-01 12:01
Verwijderd

[ Voor 88% gewijzigd door Uncle Mel op 30-01-2014 21:25 ]

Pagina: 1