Verwijderd

Topicstarter
Op 13-5-2013 heb ik mijn huidige woning aangekocht. Enkele weken later ontving ik van de beheerder van het parkeerdek een factuur over 2012 (extra onderhoud) en 2013. De beheerder is ervan overtuigd dat ik het volledige bedrag op zijn rekening moet toveren en de betaling over de periode 13-5 tot eind 2013 heb ik ook voldaan. Het lijkt mij dat de vorige bewoner het restant dient te betalen maar deze is geëmigreerd dus dat gaat niet lukken al heeft zijn makelaar hier nog wel contact over gezocht.

Nu stuurt de betreffende organisatie wederom een betalingsherinnering en vraag ik mij toch af hoe sterk ik sta al zetten zij hier bijvoorbeeld een deurwaarder op.

• Rubén89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 19:33
Jij had voor 13-5 toch geen overeenkomst met de organisatie, op grond waarvan jij de betaling van de facturen aangaande de periode voor 13-5-2013 dient te voldoen?

Als jij géén betaling verschuldigd bent hoef je ook niet te betalen, er staat niet in de koopovereenkomst dat jij de rekeningen van de vorige eigenaar dient te voldoen of wel?

Dell™ Precision 7550 | Intel® Core™ i7-10875H | Nvidia® Quadro® RTX3000 | 64GB Kingston® HyperX® Impact DDR4-2933MHz | Intel® Wi-Fi 6 AX201 | 1TB Samsung™ SSD 970 Pro

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik denk dat je heel sterk staat omdat de parkeerplaats pas vanaf 13-5 op jouw naam stond. Ik zou het uitermate raar vinden als jij de rekening van een ander moet betalen.

Je zou de betreffende beheerder eens een duidelijke mail kunnen sturen waarin je dit dan ook goed uitlegt dat jij niet de rekening van de vorige bewoner gaat betalen.

• Rubén89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 19:33
Ernemmer schreef op donderdag 12 september 2013 @ 18:30:
Ik denk dat je heel sterk staat omdat de parkeerplaats pas vanaf 13-5 op jouw naam stond. Ik zou het uitermate raar vinden als jij de rekening van een ander moet betalen.

Je zou de betreffende beheerder eens een duidelijke mail kunnen sturen waarin je dit dan ook goed uitlegd en dat jij niet de rekening van de vorige bewoner gaat betalen.
Belangrijk is inderdaad dat je de correspondentie schriftelijk (d.m.v. brief of e-mail) laat verlopen, danwel gespreksverslagen op te stellen en deze ter verificatie aan de wederpartij te zenden.

Zodat je kunt aantonen wat jij gedaan hebt om duidelijk te maken dat jij niet verplicht bent de facturen te voldoen.

Echter zou ik wel in de koopovereenkomst kijken of daar iets in is opgenomen met betrekking tot het overnemen van betalingsverplichting of iets in die richting, je weet maar nooit.

Dell™ Precision 7550 | Intel® Core™ i7-10875H | Nvidia® Quadro® RTX3000 | 64GB Kingston® HyperX® Impact DDR4-2933MHz | Intel® Wi-Fi 6 AX201 | 1TB Samsung™ SSD 970 Pro

Verwijderd

Zoiets kan wel, maar dan moet het inderdaad in de koopovereenkomst terugkomen dat jij bepaalde lasten overneemt en per welke datum.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden. In de koopovereenkomst kan ik niet terugvinden dat ik bepaalde lasten overneem van de vorige bewoner.

Ik ga nu een aangetekende brief verzenden met het verzoek dat zij aantonen waarom ik de rekening tot 13-5 zou moeten betalen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:21
Als de VvE kosten te verrekenen heeft met de vorige eigenaar, moeten ze bij de vorige eigenaar zijn.

Of die moeilijk op te sporen is of wat dan ook is voor jou volstrekt irrelevant, want niet jouw probleem.

Als het goed is stelt een notaris vast dat er geen betalingsachterstanden zijn op het moment van overdracht (door navraag bij de VvE). Zo wel dan gaat de overdracht niet eens door. Zo nee, dan is de VvE er misschien pas later achtergekomen dat ze vergeten zijn bepaalde bedragen tijdig te berekenen. Dat is opnieuw niet jouw probleem.

Als de partij die contact opneemt overigens niet de VvE-beherder zelf betreft, heb je al helemaal geen verplichtingen. Je doet niet rechtstreeks zaken met derde partijeen, dus dit moet via de VvE(-beheerder) lopen. Is dat wel het geval?

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Ik zou juist schrijven dat je niet voornemens bent om de betreffende factuur te betalen om deze, deze en deze reden (lees: jij had destijds geen contract met de beheerder), in plaats van hen vragen waarom je die factuur wel zou betalen.

Dan ben je er in principe meteen van af. Ook in het geval van een deurwaarder die langs komt (laten we het niet hopen) sta je veel sterker met zo'n communicatie dan met een briefje waarin je om betalingsredenen vraagt. Die zijn er immers niet.

[ Voor 34% gewijzigd door max op 12-09-2013 20:03 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Verwijderd

Topicstarter
@Wilke Het beheer van het parkeerdek gaat buiten de VvE om. Op het moment van de sleuteloverdracht was ook niet bekent dat deze factuur zou komen of in ieder geval niet wat de hoogte ervan zou zijn.

@max ik heb de brief nav jouw opmerking aangepast.

• Wilke
Dat is sowieso al raar dan, heb je iets moeten tekenen daarvoor? Hoe kun je anders iets te maken hebben met de partij die dat onderhoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Idd gewoon stellen dat voor periode xx/xx - xx/xx er geen overeenkomst tussen jullie bestond en dat het geld maar gehaald moet worden bij de toenmalige huurder/gebruiker.

Was de factuur initieel op jou naam geweest?
Indien nee, had je beter naar de post gegaan en gesteld dat persoon x niet meer op je adres woont.
Indien ja, had je beter factuur geprotesteerd en een nieuwe factuur gevraagd voor de correcte periode of een creditnota - betalen van het niet betwiste deel kan dan natuurlijk ook al, om wat goodwill te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
max schreef op donderdag 12 september 2013 @ 20:02:
Ik zou juist schrijven dat je niet voornemens bent om de betreffende factuur te betalen om deze, deze en deze reden (lees: jij had destijds geen contract met de beheerder), in plaats van hen vragen waarom je die factuur wel zou betalen.

Dan ben je er in principe meteen van af. Ook in het geval van een deurwaarder die langs komt (laten we het niet hopen) sta je veel sterker met zo'n communicatie dan met een briefje waarin je om betalingsredenen vraagt. Die zijn er immers niet.
Dit. Je stelt in de brief dat jij die kosten niet hoeft te betalen, en eindigt met iets als "Graag ontvang ik hiervan een schriftelijke bevestiging. Hoogachtend, <naam>". Kort en bondig.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:07
Zou lekker zijn. Wat nu als de vorige bewoner z'n energierekening een jaar lang niet had betaald, dan komt de energieboer toch ook niet bij jou aankloppen? (Wellicht wel op jouw adres maar niet bij jou persoonlijk)

Inderdaad aangeven dat je niet betaalt en dat ze zelf maar op zoek moeten gaan naar hun debiteur.

[ Voor 19% gewijzigd door Caeruleus op 13-09-2013 10:52 ]

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik vraag mij sowieso af wat voor overeenkomst je met de beheerder van het parkeerdek hebt. Wat neem je van ze af? En hoe is die overeenkomst opgesteld?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Woy schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 11:14:
Ik vraag mij sowieso af wat voor overeenkomst je met de beheerder van het parkeerdek hebt. Wat neem je van ze af? En hoe is die overeenkomst opgesteld?
Dit was dus idd precies ook mijn vraag. Van de VvE werd je van rechtswege lid toen je het huis kocht, dus daar bestaat een basis voor voor het berekenen van kosten, overigens alleen over de periode sinds je eigenaar bent. Over de toekomst beslis je zelf mee - naar die vergaderingen toegaan (meestal eens per jaar) is aan te raden.

Maar als er contracten zijn overgenomen met andere partijen moet je daarvoor apart iets getekend hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:39
Zo ver ik weet worden een deurwaarde niet zomaar ingezet, dat moet gebeuren via de rechter.

Incasso -> aanklacht -> deurwaarde

Dit is niet iets waarvoor jij hebt opgegeven, de kosten is voor de vorige eigenaar van de huis. Als het een klein bedragje is kan het misschien nog betaald worden, echter als het redelijk of groot is dan zou ik gewoon sterk zijn, afwachten, Ik denk niet dat hun de rechtzaak gaan winnen omdat het voor uw tijd is geweest en u geen contract heeft getekend.

Ik zou ook als aangegeven in andere reacties een brief sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
ilaurensnl schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 15:48:
Zo ver ik weet worden een deurwaarde niet zomaar ingezet, dat moet gebeuren via de rechter.

Dit is niet iets waarvoor jij hebt opgegeven, de kosten is voor de vorige eigenaar van de huis. Als het een klein bedragje is kan het misschien nog betaald worden, echter als het redelijk of groot is dan zou ik gewoon sterk zijn, afwachten, Ik denk niet dat hun de rechtzaak gaan winnen omdat het voor uw tijd is geweest en u geen contract heeft getekend.

Zelfs een klein bedragje zou ik niet betalen ... ik ga niet opdraaien voor het administratief gesukkel van een bedrijf.

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:02

macnerd

No Apples please :-)

Helemaal eens met de anderen: TS heeft geen enkele wettelijke verplichting richting de parkeerdekbeheerder want er is gewoon geen overeenkomst voor die periode. En van rechtswege heb je de verplichting ook niet. Kort en bondig briefje sturen: er is geen betalingsverplichting want er is geen overeenkomst gesloten.

Als er post komt voor een vorige bewoner open ik die nog niet eens. Heb ik contactgegevens van die persoon dan zal ik 'm op de hoogte stellen en verder houdt het gewoon op. Heb ik die gegevens niet dan stuur ik de enveloppen retour met een opmerking dat de betreffende persoon er niet meer woont.

Verder zou het voor mij een principekwestie zijn om - als ze het lef zouden hebben om er een deurwaarder op zouden zetten - er werk van te maken. Niet dat ik daarop zit te wachten overigens.
Als voorbeeld: bij de verkoop van een vorige woning is de exacte meterstand genoteerd en ondertekend door zowel ons als de nieuwe bewoners. Het energiebedrijf vond het echter nodig om een schatting te doen |:( , en uiteraard hoger. Het was maar 5 euro, maar we konden het niet terug vorderen omdat in de voorwaarden stond dat dat alleen bij bedragen boven 25,- euro kon. Volkomen belachelijk dus, want aantoonbaar onterecht. We hebben er dus simpelweg voor gezorgd dat ze die 5,- euro wel ruim kwijt zijn geweest aan afhandeling van onze e-mails, brieven en telefoontjes 8). Verdienen doen ze maar aan energie die ze echt leveren.

Overigens, een gewone deurwaarder heeft geen enkele rechten boven iedere andere willekeurige persoon. Je kunt zo'n persoon dus sowieso toegang weigeren tot je huis. Een gerechtsdeurwaarder heeft wel meer rechten. Een bekende truc is trouwens een visitekaartje of brief met iets van gerechtsdeurwaarder erop, terwijl het een gewone deurwaarder betreft (dus iets van Jansen & Jansen Gerechtsdeurwaarders en Incasso). Veel mensen schrikken daarvan terwijl zo iemand nergens toe bevoegd is.

[ Voor 14% gewijzigd door macnerd op 14-09-2013 01:18 ]

MacNerd

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

ilaurensnl schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 15:48:

Hoewel de inhoud qua achterliggende redenatie correct is (TS hoeft niet te betalen), klopt het niet op het gebied van incasso/deurwaarder.

Vordering/schuld - incasso/aanmaning te betalen (mag door deurwaarder afgegeven worden!) - dagvaarding (= oproep om te verschijnen voor de rechter) - zitting - uitspraak (=vonnis) - betekening van het vonnis (= afgeven van het vonnis door de deurwaarder) - 3 tot 14 dagen om te betalen (staat in 't vonnis) - mogelijkheid voor de deurwaarder om rechtsmiddelen in te zetten (= de feitelijke incasso-maatregelen, beslag op inboedel, bankrekening of salaris/uitkering). (Aanklacht is enkel bij strafrechtelijke zaken, dat is hier al helemaal niet van toepassing).

Maar goed, dit traject stopt dus bij de zitting, want dan geeft TS aan bij de rechter dat hij niet het bedrag verschuldigd is, en dan komt er wel een vonnis, maar een waarin de vordering afgewezen wordt.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

macnerd schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 01:04:
Overigens, een gewone deurwaarder heeft geen enkele rechten boven iedere andere willekeurige persoon. Je kunt zo'n persoon dus sowieso toegang weigeren tot je huis. Een gerechtsdeurwaarder heeft wel meer rechten. Een bekende truc is trouwens een visitekaartje of brief met iets van gerechtsdeurwaarder erop, terwijl het een gewone deurwaarder betreft (dus iets van Jansen & Jansen Gerechtsdeurwaarders en Incasso). Veel mensen schrikken daarvan terwijl zo iemand nergens toe bevoegd is.
En ook hier staat zeer onjuiste informatie in. Er is geen verschil tussen een "gewone" deurwaarder en een gerechtsdeurwaarder. Beiden zijn onbezoldigd ambtenaar en vallen onder het bijzonder tuchtrecht. Beiden hebben evenveel rechten, slechts in de volksmond wordt er gebruik gemaakt van de term "gerechtsdeurwaarder" en "deurwaarder". Een deurwaarder mag je de toegang niet weigeren, mits hij de juiste "titel" heeft (een akte of een vonnis).
Waar jij op doelt is een incasso-bureau, of een deurwaarder die incasso-werkzaamheden uitvoert. Die mag je idd de deur wijzen.

Dus doe jezelf een plezier, vraag in zulke gevallen naar z'n titel. Overigens zijn veruit de meeste deurwaarders zeer nauwgezet, en wordt er over het algemeen zeer weinig fouten gemaakt - ze kijken wel link uit, want tuchtrecht is niet mals.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Verwijderd

Als het goed is heeft de notaris dit bij de VVE opgevraagd en gebruikelijk is om dit van verkoopprijs af te halen. Als de VVE dit niet doorgegeven heeft, hebben ze pech. Echter als de notaris dit heeft nagelaten dan heb je toch wel een vervelende situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-09 10:22
Het blijft niet jou probleem, dus in geen geval betalen.
Wie er daadwerkelijk de fout heeft gemaakt, zoeken ze zelf maar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Caeruleus schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 10:51:
Zou lekker zijn. Wat nu als de vorige bewoner z'n energierekening een jaar lang niet had betaald, dan komt de energieboer toch ook niet bij jou aankloppen? (Wellicht wel op jouw adres maar niet bij jou persoonlijk)
Dan sluiten ze de stroom af, en dan kan je aardig hoog en laag springen voor de boel weer aangesloten wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Verwijderd schreef op donderdag 12 september 2013 @ 18:25:
Op 13-5-2013 heb ik mijn huidige woning aangekocht. Enkele weken later ontving ik van de beheerder van het parkeerdek een factuur over 2012 (extra onderhoud) en 2013. De beheerder is ervan overtuigd dat ik het volledige bedrag op zijn rekening moet toveren en de betaling over de periode 13-5 tot eind 2013 heb ik ook voldaan. Het lijkt mij dat de vorige bewoner het restant dient te betalen maar deze is geëmigreerd dus dat gaat niet lukken al heeft zijn makelaar hier nog wel contact over gezocht.

Nu stuurt de betreffende organisatie wederom een betalingsherinnering en vraag ik mij toch af hoe sterk ik sta al zetten zij hier bijvoorbeeld een deurwaarder op.
Haha, nice try. "Wie weet betaalt die sukkel wel!" Zou toch wat makkelijker zijn dan incasseren bij een emigrant!

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle opmerkingen en tips.

Inmiddels heb ik een aangetekende brief verzonden waarin ik aangeef niet te zullen gaan betalen. Ik ga er eigenlijk vanuit dat het hiermee afgedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:47

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

je hebt toch ook de reden gegeven waarom, anders mag je een betalingsbrief terug ontvangen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De reden heb ik inderdaad toegelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danilson
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-07 12:38
Verwijderd schreef op maandag 16 september 2013 @ 19:56:
De reden heb ik inderdaad toegelicht.
Al wat gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Toevallig gisteren weer een brief ontvangen (welke was verzonden op 23-9). Ze leggen het in de brief neer bij de notaris omdat dit dus niet bij de eigendomsoverdracht is geregeld. Wel word ik verzocht om het openstaande bedrag ondertussen te voldoen.

Dat voorschieten gaat natuurlijk niet gebeuren. Wel ga ik nog even navragen bij de VvE of ze dit aan de notaris hebben doorgegeven. De notaris heeft het in ieder geval niet vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Is het contract voor het parkeerdek collectief via de VvE of op persoonlijke titel geregeld? Of maakt het parkeerdek onderdeel uit van je appartementsrecht en is het onderhoud enkel door de VvE uitbesteed aan een derde partij?

Want als het 'ieder voor zich' is en het geen onderdeel van je appartementsrecht is, dan kan de VvE dit natuurlijk niet melden bij de notaris omdat zij er geen partij in zijn en ook geen overzicht hebben (en willen) van de betalingen etc. En dan lijkt het mij vrij sterk dat jij opdraait voor de rekening aangezien het buiten de aankoop van het appartementsrecht valt.

Maar als het wel een VvE feestje is, zie voor de wettelijke bepalingen en de onderbouwing dat jij niet meer aansprakelijk gesteld kan worden voor de achterstallige VvE kosten als die bij de overdracht niet bekend zijn gemaakt http://www.wetboek-online.nl/wet/BW5.html#449 lid 5. Dan is het een kostenpost voor de gehele VvE (dus ook deels voor jou) als het niet lukt om het bedrag te verhalen op de schuldenaar.

Maaruh, IANAL.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-09 10:22
Verwijderd schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 22:13:
Toevallig gisteren weer een brief ontvangen (welke was verzonden op 23-9). Ze leggen het in de brief neer bij de notaris omdat dit dus niet bij de eigendomsoverdracht is geregeld. Wel word ik verzocht om het openstaande bedrag ondertussen te voldoen.

Dat voorschieten gaat natuurlijk niet gebeuren. Wel ga ik nog even navragen bij de VvE of ze dit aan de notaris hebben doorgegeven. De notaris heeft het in ieder geval niet vermeld.
Waarom zou dit bij de eigendomsoverdracht moeten zijn geregeld?
Dit zijn kosten die niet door jou gemaakt zijn, in een periode dat je geen enkele vorm van overeenkomst met hun had. Ze kunnen zeggen wat ze willen, maar jij hebt gewoon niks met die kosten van doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:41
Zoals ik het lees, proberen ze het gewoon... niet geschoten is altijd mis. Maar ik denk dat er weinig gronden zijn waarop ze jou kunnen laten opdraaien voor de periode dat jij het huis niet had.

Als er op het woonadres bijv. een achterstand is in het betalen van bepaalde belastingen, worden die kosten toch ook niet op jou verhaald?

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook besloten om niet meer op de post die ik krijg te reageren. Dit heeft al meer tijd gekost dan noodzakelijk.
Pagina: 1