Windows overlay senioren

Pagina: 1
Acties:

• Redbaard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-09 21:42
Beste Tweakers,

Een paar jaar geleden hebben we mijn oma een laptop cadeau gedaan. Erg leuk, want sinds dien heeft ze meer contact met de buiten wereld. Ze kan mailen en soms zelfs skypen met bekenden en met een beetje geluk nog wat op het internet opzoeken ook.
De laatste tijd merken we dat ze er steeds meer moeite mee heeft, zodra er iets ongewoons in beeld springt snapt ze het niet meer. Ook verandert ze af en toe wat instellingen wat ik dan weer recht moet zetten. Vind het vervelend dat ze dan moet wachten totdat ik haar kan helpen en zou graag voorkomen dat dit soort dingen gebeuren.
Mijn vraag is dan ook of er software is, een soort schil over windows heen, waardoor ze geen instellingen meer kan veranderen maar nog wel kan mailen of internetten. Het liefst een hele simpele interface.
Zijn er mensen met ervaring op dit gebied?
Een ipad is erg makkelijk maar ook weer een kostbare investering. Daarnaast is het toetsenbord ook wel erg handig.

Mvg. Simon

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Da's toch vrij makkelijk? Haar gewoon een account geven zonder rechten om instellingen aan te passen.

People as things, that’s where it starts.

• Redbaard
Klopt, maar dan heb je alsnog recht om bijvoorbeeld simpele dingen te wijzigen. zoals de indeling van outlook. Het mooist zou gewoon zijn dat als ze de laptop opstart er 3 pictogrammen in beeld komen, mail, internet en foto's bijv.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:28

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Windows 8?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Simontjee schreef op donderdag 12 september 2013 @ 19:30:
Klopt, maar dan heb je alsnog recht om bijvoorbeeld simpele dingen te wijzigen. zoals de indeling van outlook. Het mooist zou gewoon zijn dat als ze de laptop opstart er 3 pictogrammen in beeld komen, mail, internet en foto's bijv.
Ook dat kan je allemaal dichtzetten. Denk aan een verplicht, standaard profiel al dan niet aangevuld met een groepsbeleid (gpedit.msc) waarmee je alles dichttimmert. Voor het beheren van Microsoft Office kan je Administrative templates voor de gebruikte versie downloaden.

Je zou ook kunnen denken aan een Reborn-kaart. Dit vereist echter wel dat iets wordt aangeschaft.
Windows 8.1 biedt een kiosk-mode maar of dat aan alle eisen voldoet weet ik niet.

Op zich is het systeem prima en compleet dicht te zetten middels Group Policies, beperkte schrijfrechten op het bestandssysteem en een beperkt gebruikersaccount. Combineer je dat met een soort mandatory profile dan heb je volgens mij wel bereikt wat je wil.

Of configureer de 'Default profile' zoals je hem hebben wil en maak een taak aan in de taakplanner die bij het inschakelen van de computer alle andere profielen weggooit waardoor steeds bij het aanmelden een schoon profiel wordt gemaakt met de door jou bepaalde configuratie.
Mijn vraag is dan ook of er software is, een soort schil over windows heen, waardoor ze geen instellingen meer kan veranderen maar nog wel kan mailen of internetten. Het liefst een hele simpele interface.
Al eens gekeken naar bv Chrome OS? Of stel Internet Explorer of Google Chrome in als shell i.p.v. explorer.exe. Dan start bij het aanmelden alleen de applicatie Internet Explorer.

[ Voor 13% gewijzigd door Dysmael op 12-09-2013 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Windows 8.1 lijkt een geschikte kandidaat. Een tijd geleden ook geprobeerd om dit softwarepakket uit te proberen: pcbasic.eu. Helaas niets meer van gehoord.

De kiosk-modus van windows 8.1 beperkt het gebruik tot slechts 1 app. Dit is net te weinig. Het zou perfect zijn als er een soort lock ingesteld kan worden zodat de metro interface niet kan worden bewerkt en ook niet kan worden verlaten. Dan zet ik de apps erop die ze wilt hebben (Mail, Uitzending gemist, Skype e.d.).
Het verwijderen van de desktop-app link alleen is helaas niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-10 20:53

TheVMaster

Moderator WOS
Je kunt je Start Scherm layout forceren, nu weet ik niet of je ervoor kunt zorgen dat hij na een reboot bv. weer reset naar de 'default'. Misschien elke keer na aanloggen die default layout laten instellen?
Pagina: 1