SSD installeren

Pagina: 1
Acties:

• koentje943
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-07-2025
Hoi,

Ik heb zojuist mijn Dell Inspiron 15R SE ontvangen en heb ook al een Samsung 840 EVO 250GB SSD liggen. Nu is het probleem dat ik het verkeerde SSD pakket heb aangeschaft en er dus geen SATA naar USB kabeltje bij heb gekregen om mijn SSD te installeren voordat ik hem inbouw. Ik wil mijn SSD in mijn laptop bouwen en de HDD extern maken.

Nu is mijn vraag of ik mijn SSD ook kan installeren door de SSD in de behuizing te zetten en hem dan via de USB kabel die bij de behuizing is geleverd, te installeren. Als dit mogelijk is dan hoef ik geen SATA naar USB kabel aan te schaffen.

Koentje943

[ Voor 12% gewijzigd door koentje943 op 12-09-2013 17:28 ]

Verwijderd

Wat? Welke behuizing? Waar gaat die usb kabel in dan?

• koentje943
Ik zou mijn HDD extern willen maken dus stop ik hem in een behuizing. En als het dan een extern schijfje is dan sluit je die aan via usb. Zoiets: http://www.conrad.nl/ce/n...-harde-schijfbehuizing-30

• DutchDisturbed
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-01 13:55
en je wil dan wel gewoon besturingssysteem e.d. vanaf de SSD draaien? Dan moet je steeds dus je ssd aankoppelen om je laptop op te kunnen starten. Is mogelijk, maar lijkt me niet zo ideaal. Daarbij denk ik dat de lees en schrijfsnelheden van USB wel eens het nut van de SSD zullen beperken. (al heb je waarschijnlijk wel gewoon usb3?)

[ Voor 7% gewijzigd door DutchDisturbed op 12-09-2013 17:25 ]

Verwijderd

Wellicht dat je je verhaal nog eens goed naleest. Het is vrij onduidelijk wat je nu met je ssd wil doen en wat met je HD.

Waarom schroef je die ssd niet gewoon in je laptop? Wat is het probleem waarom dat niet zou gaan?

• koentje943
Ik wil mijn SSD in mijn laptop zetten en de HDD extern maken. Dus dan draai ik mijn bestuursysteem vanaf de SSD.

Sorry voor het onduidelijke verhaal.

• DutchDisturbed
ok en je mist dus iets?

normaal gesproken worden die behuizingen compleet geleverd dus dat zal het probleem niet zijn. Daarbij is de aansluiting van de hdd en de ssd in je laptop als het goed is exact gelijk. Dus daar is normaal gesproken ook geen probleem.

ik niet snap! Waarom zou je een usb naar sata kabel nodig hebben?

[ Voor 8% gewijzigd door DutchDisturbed op 12-09-2013 17:27 ]

• koentje943
Oke. Bij het installatieboekje van Samsung staat dat ik, voordat ik mijn SSD inbouw, hem moet installeren via een usb kabeltje. Dat kabeltje is nodig voor de Data migration.

[ Voor 15% gewijzigd door koentje943 op 12-09-2013 17:31 ]

• DutchDisturbed
Hmm dat zou kunnen. Waarschijnlijk wil Samsung dat je een kopie van de huidige harde schijf gaat maken? Wanneer je deze exact kopieert hoef je namelijk niet opnieuw Windows etc te installeren, maar heb je straks direct dezelfde installatie als nu het geval is.

In dat geval zou je inderdaad het beste tijdelijk de SSD in de behuizing kunnen stoppen. Daarna ruil je de twee weer om.

• koentje943
Dat is wat ik wilde weten! Bedankt allemaal! :)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:03

D4NG3R

kiwi

:)

Ik weet niet waar al deze onzin vandaan komt, en hoe samsung op deze leuke ideeen komt. Maar een SSD hoef je echt niet anders te behandelen als een HDD als het op een OS installatie aankomt.

Gewoon plaatsen in je laptop en je OS installeren.

Sowieso raad ik de TS af om een clone te maken van z'n HDD en deze op de SSD te installeren. Ga gewoon voor een verse installatie. Alles weer lekker snel, geen rommel van Dell (dat rijmt :+ ) en de SSD is gewoon klaar voor gebruik.

[ Voor 32% gewijzigd door D4NG3R op 12-09-2013 17:36 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• DutchDisturbed
Je kan daarvoor volgens mij SSD magician gebruiken en met een image tool een exacte kopie op de SSD maken.

In principe is dit niet nodig. Je kan gewoon de SSD inbouwen. Dan is het simpelweg een kwestie van opstarten met een windows cd en de boel installeren.

• koentje943
Maar heb pre-installed dus denk dat dit voor mij makkelijker is.

• DutchDisturbed
Dat kan. Ik had alleen niet verwacht dat Samsung een dergelijke procedure in zijn manual zet.

Overigens is er ook e.a. te zeggen voor een eigen "schone" installatie. Mijn laatste Acer zat hartstikke vol met nutteloze tools, programma's en spellen die ik toch niet wilde hebben.

• koentje943
En wat versta je onder een eigen schone installatie?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:03

D4NG3R

kiwi

:)

koentje943 schreef op donderdag 12 september 2013 @ 17:42:
En wat versta je onder een eigen schone installatie?
Kaal Windows installeren met enkel de drivers. En vanaf daar ga je dan verder met w/e je zelf ermee wilt. Zonder rommel welke je niet gebruikt ;) .

Dell (en vrijwel alle andere fabrikanten) leveren ontzettend veel nutteloze software (Bloatware) mee.

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 12-09-2013 17:44 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• koentje943
Oke. Ik ga denk ik toch voor een kopie. Dank.

Zal het nog veel uitmaken of ik een usb 2.0 of 3.0 neem? Ik ga veel met het adobe pakket werken.

[ Voor 52% gewijzigd door koentje943 op 12-09-2013 18:19 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Alles wat je gebruikt, dus Adobe ook, moet je op de ssd zetten.

Als je dat niet doet, heeft de ssd totaal geen nut.

• koentje943
Oke bedankt.

• elbandito
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-06-2025
Ik haak even aan hier, is het ook mogelijk om data-migration van een dual boot systeem te doen via de software? Ik heb namelijk vele specifieke programma's die ik nu eindelijk allemaal naast elkaar heb draaien in een 32- en eem 64-bits systeem. Ik wil nu eigenlijk en SSD, maar zie erg op om alles weer opnieuw te installeren, dat kost me een paar dagen...

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:44
een 1 op 1 kopie van harde schijven is geen probleem, zoekopdracht 'hdd clone software' geeft een hoop programma's die dat kunnen.

Van HDD naar SSD geeft problemen met de alignment op je SSD, dit is achteraf te doen met een SSD alignment tool, of de SSD te vooraf preppen met diskprt. (http://www.sevenforums.co...113967-ssd-alignment.html)

Easeus schijnt kopiëren met de goede alignment in één keer te kunnen, zelf nog niet geprobeerd btw.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Reepje
  • Niet online
Tens schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 10:47:

Van HDD naar SSD geeft problemen met de alignment op je SSD,
Is het niet zo dat dit probleem vroeger meer voorkwam, maar tegenwoordig eigenlijk nooit meer? De makers hebben hun software inmiddels aangepast aan het verschijnsel SSD.

Ik kan me wellicht voorstellen als je je xp installatie wil clonen met je norton ghost 2003 die je nog had liggen, dat het niet goed gaat....

Ik gebruik wel eens win7 zelf om een volledige image te maken, en dat gaat goed.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:01
Je kan natuurlijk ook gewoon de dell data backup and recovery tool gebruiken om een 1:1 kopie van je systeemdisk te maken naar een (externe) usb/esata disk. Vervolgens restore je die weer op je SSD en klaar. Omdat het in windows7 pe gaat wordt automatisch je SSD ook aligned gepartitioneerd.
Wat betreft bloatware, dat valt bij dell gelukkig wel mee.

• McRubz
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Houd er wel rekening mee dat de meeste tooltjes moeite hebben met het clonen van een harddisk naar een harddisk (in dit geval je ssd) met een lagere opslagcapaciteit. Meestal zijn de standaard schijven groter dan de ssds die ze moeten gaan vervangen. Misschien dat je eerst je systeempartitie zult moeten verkleinen.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik zal een re-install toch aanraden:

1. Makkelijker (geen gedoe met lange kopieertijden en daarna bloatware verwijderen)
2. Performt beter (geen bloatware)
3. Performt beter (Windows de partitie laten aanmaken op de SSD zorgt dat de alignment en sector grootte beter is, tevens zet het bepaalde functies die je SSD naar een vroeg graf kunnen helpen uit, zoals, defrag).

Ik raad eigenlijk een HDD-migratie naar SSD juist af voor voornamelijk punt3. Met een nieuwe machine waar nog geen user-data op staat zoals in jouw geval is het HELEMAAL logisch.

• elbandito
naja, de bloatware ben ik allemaal al kwijt, want ik heb al een schone installatie gemaakt. Ik heb nu een 1TB schijf met 2x120 GB voor win 7 en win 8 en de rest voor bestanden. In principe zouden dan de 2 partities in hun originele formaat op de SSD passen.

Het is dus alleen de afweging of een schone installatie zoveel beter voor snelheid of levensduur is. Voordat ik alles weer geinstalleerd heb ( AutoCAD 2D, 3d, Revit, 4D, STAAD, Primavera.........) ben ik echt 2 dagen bezig...

• Reepje
  • Niet online
@elbandito Als het nu mooie installaties zijn (die gewoon geen problemen hebben), zou ik in dit geval gewoon clonen.

De reactie Umbrah slaat op de situatie van koentje. (Verwarring kan je krijgen als je een topic van een ander kaapt)

[ Voor 38% gewijzigd door Reepje op 14-09-2013 14:44 ]

• elbandito
ok, understood ;) Ik ga het proberen. over en uit naar koentje maar weer...

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:44
Reepje schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 11:46:
[...]
Is het niet zo dat dit probleem vroeger meer voorkwam, maar tegenwoordig eigenlijk nooit meer? De makers hebben hun software inmiddels aangepast aan het verschijnsel SSD.
Yep, ik geef ook een voorbeeld van een prog die het goed zou moeten kunnen, maar ik zou nog wel even goed checken of het goed gegaan is.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Letsnow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-12-2025
D4NG3R schreef op donderdag 12 september 2013 @ 17:35:
Sowieso raad ik de TS af om een clone te maken van z'n HDD en deze op de SSD te installeren. Ga gewoon voor een verse installatie. Alles weer lekker snel, geen rommel van Dell (dat rijmt :+ ) en de SSD is gewoon klaar voor gebruik.
Maar daarvoor heb je een OEM Windows 8 installatie DVD/USB nodig. Het lijkt helemaal niet gemakkelijk om die te vinden :(

• Reepje
  • Niet online
Werkt Windows8-setup.exe van ms windows niet?

Dan de download opslaan als iso.

• Letsnow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-12-2025
Reepje schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 20:23:
Werkt Windows8-setup.exe van ms windows niet?

Dan de download opslaan als iso.
Net mijn Inspiron 15R SE binnengekregen en geprobeert maar het lukt niet. Krijg vermelding dat dit niet gaat met OEM Keys.

Edit: Ondertussen maar met Dell gebeld en die gaan mij de installatie DVD opsturen.

[ Voor 11% gewijzigd door Letsnow op 19-09-2013 15:06 ]

• TranQuilNL
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-03-2022
Umbrah schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 12:10:
Ik zal een re-install toch aanraden:

1. Makkelijker (geen gedoe met lange kopieertijden en daarna bloatware verwijderen)
2. Performt beter (geen bloatware)
3. Performt beter (Windows de partitie laten aanmaken op de SSD zorgt dat de alignment en sector grootte beter is, tevens zet het bepaalde functies die je SSD naar een vroeg graf kunnen helpen uit, zoals, defrag).

Ik raad eigenlijk een HDD-migratie naar SSD juist af voor voornamelijk punt3. Met een nieuwe machine waar nog geen user-data op staat zoals in jouw geval is het HELEMAAL logisch.
Vanwege punten 2 en 3 raad ik je een clean install aan. Weg alle bloatware wat je op een pre-loaded laptop krijg.

Verwijderd

Ik heb zojuist mijn hd vervangen door de Samsung 840Pro 500 GB.
Gekocht: een extern kastje sata-> USB3 a 11 euro
Met de migratie software van Samsung een clone disk gemaakt. schijven verwisselt en gaan.
Werkt perfect.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ja goed, dat werkt ook wel, echter moet je nu zorgen dat Windows niet gaat defraggen etc. Graag wel lezen wat er gepost wordt. Je kunt ook niet luisteren en ervoor zorgen dat je ssd sneller verslijt.....

• Unltd Pn Modded
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-01 08:06
hallo even een vraagje hier ikheb een Samsung 840 evo 250 gb in as ssd gaan de 4k snelheden erg traag zowel lezen als schrijven heeft iemand hier misschien een verklaring voor ?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

AHCI aan ? Partitie wel aligned ?
Pagina: 1