Winkelier wil onder wet Koop op Afstand uitkomen.

Pagina: 1
Acties:

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Recent heb ik een nieuwe laptop gekocht bij een niet nader te noemen webwinkel. Na het ontvangen van de laptop heb ik weinig tijd gehad i.v.m. studie. Hierdoor kon ik de laptop pas een aantal dagen later goed uitproberen, ik heb de laptop totaal een 1 tot 2 uur uitgeprobeerd maar ik was niet geheel tevreden over het product. Dus ik dacht om gebruik te maken van de wet koop op afstand die ook nog eens genoemd wordt in de voorwaarden van de webshop.

Ik stuur voordat de bedenktijd is verlopen hierop een e-mail naar de klantenservice, echter duurde het een aantal dagen voordat de klantenservice pas reageerde. Naar hun mening was het volgende aan de hand:

- Zij waren van mening dat ik te laat was met de retourprocedure omdat ze de datum in acht willen nemen dat hun mijn aanvraag behandelen, in plaats van de datum waarop ik de aanvraag deed. 8)7

- Zij waren van mening dat door het in gebruik nemen van de laptop, ongeacht de duur en de staat van de machine dat ik een 'vergoeding' moet betalen als zij hem terug zouden nemen. Volgens hun heb ik geen recht meer op de wet koop op afstand, maar is het ter beroordeling van de shop hoeveel ik terug krijg voor het 'gebruikte' product.

Ik had altijd aangenomen dat ik het product naar redelijkheid kon uitproberen, ik heb zelfs alle zakjes van de kabeltjes e.d. incl plakkers nog bewaard in het geval dat ik van deze wet gebruik wou maken. Laptop is ook al voorzien van een schone factory boot, dus er is geen enkel spoor van gebruik te zien naast een gebroken zegel op de doos ( maar zonder deze zegel te verbreken zou je uberhaupt de laptop niet kunnen beoordelen ). Nou vraag ik mij af waar ik sta met mijn rechten rondom deze kwestie, heb ik nog recht op de wet koop op afstand of staat deze webshop in het gelijk?

Bedankt! :)

• Fox
  • Niet online
Ik ben hiervan op de hoogte, het probleem zit hem alleen hier in:
Mag u het product in gebruik nemen?

Nee, u mag het product niet in gebruik nemen. Want de ondernemer moet het product weer aan iemand anders kunnen verkopen als u het terugstuurt.
Wat mag u wel doen?

U mag hetzelfde doen als wanneer u iets in een winkel koopt. Zo mag u een laptop of televisie aanzetten om te kunnen beoordelen. Maar bijvoorbeeld een wasmachine laten draaien mag niet.
De winkelier heeft mij echter verteld dat ik hem mag beoordelen zoals ik in de winkel zou mogen doen, maar volgens hun hoort hierbij niet de laptop aanzetten: enkel bekijken. Volgens de winkelier kunnen ze hem niet meer verkopen als ik hem ook maar één keer hebt aangezet. Volgens deze website mag je hem weer wel aanzetten om hem uit te proberen. Het probleem is echter dat dit een voorbeeld is en geen concrete wet, ik vraag mij af of die er ook echt is of dat het meer nattevingerwerk is zoals de garantie wetten.

Verwijderd

En dat klopt dus niet. Je mag hem gewoon uitproberen. Je kan een laptop niet proberen zonder dat ding aan te zetten.

Er zijn hier op het forum al legio voorbeelden voorbij gekomen van dit soort zaken. Check de search even.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zie Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie en de daarin genoemde links.

Er zijn inderdaad zat topics hierover, begin dus je in te lezen. Is de webshop aangesloten bij een keurmerk?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-10 08:48
Veel van die winkels gaan ervanuit dat mensen alleen bluffen en dan alsnog betalen om maar van het gedoe af te zijn.

Ik ben meer van principes en ga in zo'n geval tot het uiterste om de winkelier te laten doen wat hij hoort te doen.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:12
Zat de laptop zelf ook niet in een zak die verzegeld was?

In principe mag je een product proberen en testen. Maar ik kan me redelijk vinden in het standpunt van de webwinkel. Een laptop 2 uur gebruiken is niet nodig. Je weet wat de specificaties van de laptop zijn. Je weet welk operating system er op zit etc.

Je zou 'm retour kunnen sturen omdat de kleur je bij nader inzien niet aanstond. Maar 2 uur in gebruik en dan terug sturen? Hiermee is het apparaat in gebruik genomen en heeft het scherm 'branduren' gemaakt.

Als jij de laptop echter kan retourneren zonder gebruiksporen, dus in DEZELFDE staat als waarin jij deze hebt ontvangen, zou de winkel 'm in principe moeten accepteren. Een gebroken seal van de verpakking is geen reden om te weigeren, deze moet je immers openen om het product te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Draakje5 schreef op donderdag 12 september 2013 @ 23:03:
Zat de laptop zelf ook niet in een zak die verzegeld was?

In principe mag je een product proberen en testen. Maar ik kan me redelijk vinden in het standpunt van de webwinkel. Een laptop 2 uur gebruiken is niet nodig. Je weet wat de specificaties van de laptop zijn. Je weet welk operating system er op zit etc.
Als ik jouw redenatie zou gebruiken hoef je de doos helemaal niet te openen want je kent de specificaties en het OS toch al. Nee, dat klopt dus niet want je mag de verpakking netjes openen en het product gewoon proberen. Twee uur vind ik niet lang om een lastig iets als een computer te bestuderen. Ik zie ook niet hoe twee uur kan worden opgevat als misbruik van de zichttermijn, zie verder http://blog.iusmentis.com...ijn-en-geen-zichttermijn/
Je zou 'm retour kunnen sturen omdat de kleur je bij nader inzien niet aanstond. Maar 2 uur in gebruik en dan terug sturen? Hiermee is het apparaat in gebruik genomen en heeft het scherm 'branduren' gemaakt.
Je hoeft geen reden op te geven, dit is niet verplicht (7:46d lid 1 BW). Als je niks zegt kan het ook niet tegen je worden gebruikt ;).
Als jij de laptop echter kan retourneren zonder gebruiksporen, dus in DEZELFDE staat als waarin jij deze hebt ontvangen, zou de winkel 'm in principe moeten accepteren. Een gebroken seal van de verpakking is geen reden om te weigeren, deze moet je immers openen om het product te zien.
Met verzegeling en andere onzin die webwinkels proberen te bedenken om onder de Wet koop op afstand uit te komen heb je inderdaad niets mee te maken, nou ja wettelijk gezien dan, want zo'n webwinkel probeert het je zoals in dit geval wel lastig te maken. Misschien doelen ze op de in de wet opgenomen uitzondering van 'computerprogrammatuur' waarbij gesproken wordt over een verbroken zegel.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2013 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@Draakje5: het gaat er niet om wat je zelf redelijk vind, maar wat in de Wet Koop op Afstand staat. Er zijn eerder discussies geweest over Windows versies (bij opstarten moet je bijvoorbeeld een taalkeuze maken), en dat is toen al aangegeven dat dit geen reden is om geen gebruik meer te kunnen maken van het retourrecht. De info in de bron van ChicaneBT en de links in Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie geven dat ook aan. Heb je een bron voor jouw interpretatie? :)

Nu zijn gelijk hebben en gelijk krijgen twee verschillende dingen, vandaar mijn vraag of de winkel is aangesloten bij een keurmerk of organisatie.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Fox
  • Niet online
Gaat om Alternate, dus ze zijn lid van twee keurmerken.

Ik heb ze terug gemailed en gewezen op de voorwaarden van de wet koop op afstand, nu melden ze echter dit:
Binnen het retourrecht dient de notebook binnen de 14dagen terug te zijn ontvangen bij Alternate, alleen melde via telefoon of mail is in deze niet voldoende.
Klopt natuurlijk weinig van, hoe kan ik nu het beste verder gaan? Volgens mij wil Alternate het op een ja, nee spel blijven spelen totdat ik een jurist inschakel. Zo komen ze natuurlijk van lekker veel koop-op-afstand verzoeken af als ze dit bij iedereen doen.

Verwijderd

Schrijf 1 van de 2 keurmerken aan per mail of telefoon. Die zijn juist voor dit soort grappen. Zij horen de verdere communicatie te regelen met Alternate.

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:38
Alternate..Triestig dat ze hun reputatie zo te grabbel gooien, zeg.
Ik had niet zo een bekende naam hierachter verwacht.

Als je binnen de termijn aan gaf dat je gebruik wenst te maken van je retourrecht bij koop op afstand,
zit je veilig. Wel alle bewijzen uitprinten en bewaren voor later..Better be safe then sorry.

Ik weet niet wat je allemaal in je mails zet, maar je moet niets vragen of beleefd verzoeken.
Zet alles zakelijk op een rijtje wat er allemaal gebeurd is en sommeer ze hun wettelijke verplichtingen na te komen.
Beleefdheid is een fijn, maar je moet dingen gaan eisen nu.
Als je dat nog niet gedaan had.. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door cornfed99111 op 14-09-2013 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:31
Hoe is dit afgelopen?
Pagina: 1