Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dakkoffer of trekhaak?

Pagina: 1
Acties:

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Volgend jaar willen we gaan kamperen met mijn vriendin en de kleine van nog geen jaar oud. Aangezien ik weet hoeveel ruimte ik al (bijna) te kort kom in mijn Fiat Punto voor een dagje weg ben ik opzoek naar een manier om meer mee te kunnen nemen.

Nu heb ik van mijn collega een 3 jaar oude Punto over genomen en moet hier nog 2 jaar in rijden. Na informatie nagevraagd te hebben bij de leasemaatschappij is het mogelijk om er een trekhaak eronder te laten zetten. Plus minus zou mij dit netto ongeveer 4 á 500 euro kosten. Natuurlijk heb ik dan nog wel een aanhanger nodig, maar kan de trekhaak ook gebruiken voor de verhuizing over ongeveer een jaar.

Nu kreeg ik van HR het advies voor een dakkoffer. Na even rond gekeken te hebben ziet dat er wel mooi uit, maar gezien de beperkte hoogte en breedte ben ik bang dat het misschien niet gaat passen. Voordeel van een dakkoffer is wel dat ik hem niet weer inlever over een 2 jaar en het over het algemeen goedkoper is, maar nadeel is wel dat ik hem bij de verhuizing niet kan gebruiken (kan ook familie vragen).

Zijn er ervaringsdeskundige met kamperen met een kleine en een kleine auto? En denken jullie dat een dakkoffer groot genoeg hiervoor zou zijn of ik beter voor een trekhaak kan gaan?

Lijstje van grote dingen die mee moeten:
- Reiswieg + onderstel (past samen net in de kofferbak)
- Tunneltent (vrij compact)
- 2 stoelen + stoel voor de kleine
- Tafel
- Camping bedje voor kleine
- Campingkeuken
- Gasfles
- Ik vergeet vast nog wel iets..

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:29
je dak heeft een maximaal laadvermogen van misschien 50 kilo?, een aanhanger een beetje meer... dus ongeacht dat ie wat duurder is kun je dan meer meenemen.

aanhanger:
- meer meenemen
- handig voor je verhuizing

- duur

dakkoffer
- cheap
- beperkt laadvermogen
- ook niet echt aerodynamisch
- kunt hem blijven gebruiken op eventuele andere auto
- dakdragers zijn trouwens ook best prijzig (soms)

ps: heb zelf een vouwwagen, en daarbij als we met meer als 2 mensen weg gaan een dakkoffer maar daar gaan dan alleen de dekbedden en ander slaapgerei in, dat weegt niks en heeft veel omvang

[ Voor 19% gewijzigd door Reloader op 12-09-2013 16:19 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 07:31

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Is een klant-en-klare tent huren niet een beter plan? Met een kleine van 1 jaar wel zo comfortabel.

Voordelen:
- Tent staat klaar, gelijk spelen en genieten
- Alles is vaak aanwezig (stoelen, tafel, kinderstoel etcetra)

Daarnaast kun je gelijk genieten.

Scheelt je een hoop geld.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-11 07:35

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Voor 1 jaar ingerichte tent huren heb je waarschijnlijk al 2/3 dakkoffers betaald.

Voordeel dakkoffer is dat je overal nog gewoon 120/130 mag rijden, met aanhanger natuurlijk niet.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Verwijderd

Reloader schreef op donderdag 12 september 2013 @ 16:19:
je dak heeft een maximaal laadvermogen van misschien 50 kilo?, een aanhanger een beetje meer... dus ongeacht dat ie wat duurder is kun je dan meer meenemen.
50 kilo? Dat lijkt mij stug.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

De meeste dakkoffers mogen maar 50 tot 75 kilo laden, dat heeft ook de maken met wat er maximaal op een autodak mag en dat is vaak ook zoiets. ;) Waar je trouwens met een dakkoffer ook op moet letten is dat het zwaartepunt van je auto een eind omhoog gaat en dat negatieve effecten op het rijgedrag van je auto heeft. 'Even' met je auto op topsnelheid (voor zover dat met een standaard auto uberhaupt een goed plan is) een vrachtwagen voorbij blazen in Duitsland kan dan voor nare verrassingen zorgen.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-11 07:35

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Volgens mij is het bij mijn Megane 75kg.
De Thule dakdragers mogen ook 75 kg hebben.
AtleX schreef op donderdag 12 september 2013 @ 16:34:
[...]

De meeste dakkoffers mogen maar 50 tot 75 kilo laden, dat heeft ook de maken met wat er maximaal op een autodak mag en dat is vaak ook zoiets. ;) Waar je trouwens met een dakkoffer ook op moet letten is dat het zwaartepunt van je auto een eind omhoog gaat en dat negatieve effecten op het rijgedrag van je auto heeft. 'Even' met je auto op topsnelheid (voor zover dat met een standaard auto uberhaupt een goed plan is) een vrachtwagen voorbij blazen in Duitsland kan dan voor nare verrassingen zorgen.
Als je al je zware dingen laag in de kofferbak inpakt en de dakkoffer gebruikt voor dekbedden/lichte kleren valt het allemaal wel wat mee.

[ Voor 61% gewijzigd door blitzkrieg op 12-09-2013 16:38 ]

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Deveon
  • Niet online
Reloader schreef op donderdag 12 september 2013 @ 16:19:

aanhanger:
- meer meenemen
- handig voor je verhuizing

- duur

dakkoffer
- cheap
- beperkt laadvermogen
- ook niet echt aerodynamisch
- kunt hem blijven gebruiken op eventuele andere auto
- dakdragers zijn trouwens ook best prijzig (soms)

ps: heb zelf een vouwwagen, en daarbij als we met meer als 2 mensen weg gaan een dakkoffer maar daar gaan dan alleen de dekbedden en ander slaapgerei in, dat weegt niks en heeft veel omvang
Er mag 75 kilo op het dak, dus qua gewicht verwacht ik niet zoveel problemen, volume daar in tegen wel.. Dakdragers kosten ongeveer 100-125 euro. Het is totaal niet veel goedkoper, maar wel langer te gebruiken en heeft invloed op mijn volgende leaseauto (die krijgt overigens gewoon een trekhaak).
Falcon schreef op donderdag 12 september 2013 @ 16:25:
Is een klant-en-klare tent huren niet een beter plan? Met een kleine van 1 jaar wel zo comfortabel.

Voordelen:
- Tent staat klaar, gelijk spelen en genieten
- Alles is vaak aanwezig (stoelen, tafel, kinderstoel etcetra)

Daarnaast kun je gelijk genieten.

Scheelt je een hoop geld.
Dat is helaas geen optie aangezien de plek al vast staat.
AtleX schreef op donderdag 12 september 2013 @ 16:34:
[...]

Haha topsnelheid met een overbeladen 14% bijteller en een kleintje achterin? Nee mijn vakantie begint als ik weg rij. Zachter rijden met een aanhanger is ook geen issue voor mij.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-11 23:36
Dakkoffer kan natuurlijk wel een hoop licht spul mee zeulen dat toch een hoop plek in neemt: slaapzakken, luchtmatrassen, binnentent, ...
Afhankelijk van de breedte kan de tafel en stoelen er ook in.

Als de volgende leaseauto ook een trekhaak krijgt is een bagagekar mogelijk wel interessanter - daar kan meer in.
In Belgie en Frankrijk mag je daar gewoon de max snelheid mee knotsen, in Duitsland is het max 80.
(Of je moet ff een hoop geld willen betalen voor een keuring waardoor je 100 mag)

Nu, als je de auto al hebt staan ... probeer eens even alles erin te passen en kijk hoeveel extra ruimte je nod nodig hebt.
(Vergeet ook niet de ruimte voor kleren, pampers voor de eerste dagen, ....)

PS.
Als je wel eens gaat skien is een dakkoffer mogelijk interessanter daar je dat meer gaat kunnen gebruiken.

[ Voor 73% gewijzigd door chime op 12-09-2013 16:44 ]

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:32

Joostk

Barkrukprofeet

Een dakkoffer is zeer ruim als je hem logisch inpakt. Dus niet 1 groot ding erin en vol maar lekker Tetris style inpakken. Meestal kan je met een dakkoffer meer meenemen dan je denkt.
En het grote voordeel dat je de koffer kan blijven gebruiken op je andere auto. Of je verkoopt de dakkoffer weer. Als je beetje goede dakdragers hebt kan je deze ook weer gebruiken op je volgende auto en hoef je daarvoor alleen een ander voetje of beugeltje of klemmetje ofzo te kopen.

• Rukapul
  • Laatst online: 07:35
Wij doen het met een dakkoffer, maar dat is met een Focus station. Zit dan afgeladen vol al hangt dat af van wat je meeneemt en gebruik je deels ook domweg te ruimte die je tot je beschikking hebt. Onze tent is bijvoorbeeld in totaal vrij fors (75kg).

Een reiswieg is echt een in de weg zitter kan ik je nu al zeggen.

Voor veel zaken zijn wel compactere oplossingen:
kampeerbedje -> Deryan slaaptentje
stoelen -> van die opvouwbare 'directors'-stoelen

Mijn gok is dat je het op zich zou moeten redden met een dakkoffer, maar dat een aanhanger handiger is.

Verwijderd

misschien een rare vraag maar waarom neem je die auto dan niet mee op vakantie?

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Dakkoffer, zoveel praktischer dan een aanhanger en ook veel veiliger op de snelweg.
wij hadden zo'n model:
Afbeeldingslocatie: http://img.tapatalk.com/d/13/07/25/denehaja.jpg
Thule Ocean 600

Paste alles voor t kamperen in, tent, matjes, slaapzakken, tafeltjes.
In de dak koffer doe je alle volumineuse dingen en in de auto alle compacte en zware dingen.
Wij hadden deze koffer op een passat zitten waar je 100kg op het dak mocht laden, let erop dat je hierbij ook het gewicht van de koffer en de drager moet rekenen!
Het rijgedrag werd bij onze auto amper beïnvloed en er was ook geen enkel geruis van de wind te horen. Ook het extra verbruik valt reuze mee, een fietsdrager heeft een grotere impact op het verbruik.

Het is wel belangrijk om je goed voor te laten lichten over waar je koffer op het dak monteert, veel mensen hebben deze te ver naar achteren zitten

• Deveon
  • Niet online
chime schreef op donderdag 12 september 2013 @ 16:39:
Dakkoffer kan natuurlijk wel een hoop licht spul mee zeulen dat toch een hoop plek in neemt: slaapzakken, luchtmatrassen, binnentent, ...
Afhankelijk van de breedte kan de tafel en stoelen er ook in.

Als de volgende leaseauto ook een trekhaak krijgt is een bagagekar mogelijk wel interessanter - daar kan meer in.
In Belgie en Frankrijk mag je daar gewoon de max snelheid mee knotsen, in Duitsland is het max 80.
(Of je moet ff een hoop geld willen betalen voor een keuring waardoor je 100 mag)

Nu, als je de auto al hebt staan ... probeer eens even alles erin te passen en kijk hoeveel extra ruimte je nod nodig hebt.
(Vergeet ook niet de ruimte voor kleren, pampers voor de eerste dagen, ....)

PS.
Als je wel eens gaat skien is een dakkoffer mogelijk interessanter daar je dat meer gaat kunnen gebruiken.
Zo een bagagekar is inderdaad wel interessant, alleen dan heb ik liever een aanhanger.

Ik heb de auto inderdaad al staan, alleen nog niet alle kampeerspullen. Voor een weekendje weg heb ik het onderstel+reiswieg achterin en een koffer plus sporttas bij/op de achterbank. Dan kan er nog zat klein spul bij.
Joostk schreef op donderdag 12 september 2013 @ 16:43:
Een dakkoffer is zeer ruim als je hem logisch inpakt. Dus niet 1 groot ding erin en vol maar lekker Tetris style inpakken. Meestal kan je met een dakkoffer meer meenemen dan je denkt.
En het grote voordeel dat je de koffer kan blijven gebruiken op je andere auto. Of je verkoopt de dakkoffer weer. Als je beetje goede dakdragers hebt kan je deze ook weer gebruiken op je volgende auto en hoef je daarvoor alleen een ander voetje of beugeltje of klemmetje ofzo te kopen.
Meestal ben ik altijd wel creatief met compact inpakken. Ik twijfel alleen aangezien de meeste lastige spullen geen simpele vierkanten vormen heeft.
Rukapul schreef op donderdag 12 september 2013 @ 16:45:
Wij doen het met een dakkoffer, maar dat is met een Focus station. Zit dan afgeladen vol al hangt dat af van wat je meeneemt en gebruik je deels ook domweg te ruimte die je tot je beschikking hebt. Onze tent is bijvoorbeeld in totaal vrij fors (75kg).

Een reiswieg is echt een in de weg zitter kan ik je nu al zeggen.

Voor veel zaken zijn wel compactere oplossingen:
kampeerbedje -> Deryan slaaptentje
stoelen -> van die opvouwbare 'directors'-stoelen

Mijn gok is dat je het op zich zou moeten redden met een dakkoffer, maar dat een aanhanger handiger is.
Zijn jullie ook met zn 3en? Een Focus station heeft namelijk wel veel meer ruimte ;) reiswieg had ik niet echt als probleem geval verwacht wanneer je het als een koffer gebruikt.

Het campingbedje welke we hebben is vrij compact (zonder het extra matras). Die stoelen zijn wel een goed idee!
Verwijderd schreef op donderdag 12 september 2013 @ 16:45:
[...]

misschien een rare vraag maar waarom neem je die auto dan niet mee op vakantie?
Omdat zij die zelf nodig hebben en ze niet in mijn auto mogen rijden zonder dat ik er naast zit.
brilsmurfffje schreef op donderdag 12 september 2013 @ 16:48:
Dakkoffer, zoveel praktischer dan een aanhanger en ook veel veiliger op de snelweg.
wij hadden zo'n model:
[afbeelding]
Thule Ocean 600

Paste alles voor t kamperen in, tent, matjes, slaapzakken, tafeltjes.
In de dak koffer doe je alle volumineuse dingen en in de auto alle compacte en zware dingen.
Wij hadden deze koffer op een passat zitten waar je 100kg op het dak mocht laden, let erop dat je hierbij ook het gewicht van de koffer en de drager moet rekenen!
Het rijgedrag werd bij onze auto amper beïnvloed en er was ook geen enkel geruis van de wind te horen. Ook het extra verbruik valt reuze mee, een fietsdrager heeft een grotere impact op het verbruik.

Het is wel belangrijk om je goed voor te laten lichten over waar je koffer op het dak monteert, veel mensen hebben deze te ver naar achteren zitten
Thanks voor de tip! Praktischer is het na mijn mening niet (uitzondering voor wintersport) aangezien een aanhanger in iedergeval voor mij meer flexibiliteit geeft. Het verbruik maakt me niet zoveel uit, hadden ze me maar een grotere auto moeten geven ;)

Hebben jullie nog advies waar ik (fysiek) voor een dakkoffer kan kijken in de omgeving Utrecht of omgeving Nunspeet? Zelf zat ik te denken aan Halforts of Frans de Witte in Houten.

• Rukapul
Deveon schreef op donderdag 12 september 2013 @ 17:18:
Zijn jullie ook met zn 3en? Een Focus station heeft namelijk wel veel meer ruimte ;)
Ja. Maar weet niet hoe groot zo'n Punto nou echt uitvalt. Je wil trouwens niet weten wat voor onzinnige meuk er bij ons meeging. Daarentegen zaten we niet met een gasfles en keuken.
reiswieg had ik niet echt als probleem geval verwacht wanneer je het als een koffer gebruikt.
Persoonlijk vond ik de basis van onze Bugaboo Chameleon gewoon onhandig omdat ingevouwen een deel schuin omhoog steekt tov de rest. In de dakkoffer gepropt overigens.
Hebben jullie nog advies waar ik (fysiek) voor een dakkoffer kan kijken in de omgeving Utrecht of omgeving Nunspeet? Zelf zat ik te denken aan Halforts of Frans de Witte in Houten.
Vergeet ook niet online te kijken. Ik ben toen bij een fysieke winkel uiteindelijk uitgekomen (Heutz in Helmond) voor een zeer strakke aanbieding van een Thule koffer.

• Deveon
  • Niet online
Volgens mij is de kofferbak zo uit mn hoofd 275 liter. Het past echt net (hoedenplank scheef). Natuurlijk kunnen er nog wel kleine dingen bij maar dat is wel proppen.

Online kijken heb knalt een tweaker natuurlijk al gedaan ;) alleen fysiek zien geeft me meer indruk qua ruimte.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Deveon schreef op donderdag 12 september 2013 @ 17:45:
Volgens mij is de kofferbak zo uit mn hoofd 275 liter. Het past echt net (hoedenplank scheef). Natuurlijk kunnen er nog wel kleine dingen bij maar dat is wel proppen.

Online kijken heb knalt een tweaker natuurlijk al gedaan ;) alleen fysiek zien geeft me meer indruk qua ruimte.
Ons is toen de thule ocean 600 aangeraden omdat deze wat langwerpiger is passen er lange voorwerpen in en is het frontale oppervlakte kleiner waardoor het prettiger rijdt

• Tango_S
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 18:16
Ik heb voor onze laatste zomervakantie een Thule Pacific 780 gekocht (= 420 l).
Ik heb hierin toch een hoop rommel gekregen: onderstel buggy (onze jongste kan al zitten, dus reiswieg moest niet mee), een plooibuggy, een plooibedje, matras voor plooibedje, een uit elkaar gehaalde Stokke stoel, zitkussen voor de oudste en nog een hoop kleinere rommel. Dus misschien ineens voor een groot genoeg model gaan kijken. Het moet natuurlijk wel nog op je auto passen (zodat liefst de koffer nog open kan):

• Deveon
  • Niet online
Is het eigenlijk bij een dakkoffer ook mogelijk om andere dingen op het dak te bevestigen naast de koffer? Zoals bijv. camping stoelen?

• Tango_S
Geen idee. Ik heb wel combinaties gezien van een koffer met dan nog een fietsenrek ernaast. Probleem met de stoelen op het dak is dat je ze goed moet kunnen fixeren.
Een andere (maar nogal dure oplossing) is deze in combinatie met een trekhaak.

• Japsuh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:16
Dakdragers kosten trouwens echt geen 100-125 euro. Ik heb ook een Punto en heb officiële dakdragers voor 30,- van Marktplaats gehaald.

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:17
Als je ze nieuw koop kosten ze wel 100-125 euro. Hou ook in het achterhoofd dat dakdragers niet universeel passen en je bij een andere auto ook mogelijk weer andere dragers nodig hebt.

Verwijderd

Deveon schreef op donderdag 12 september 2013 @ 16:10:
Lijstje van grote dingen die mee moeten:
- Reiswieg + onderstel (past samen net in de kofferbak)-
Je zegt dat jullie kleine nog géén jaar is tegen de tijd dat jullie op vakantie gaan? Onze kleintjes pasten met 5 á 6 maanden allang niet meer in de reiswieg. Geen reiswieg scheelt enorm...
Heb je uberhaupt een kinderwagen nodig op vakantie?

Ik denk dat de campingspulletjes makkelijk passen in een dakkoffer + half lege achterbank + kofferbak.
Collega van me kreeg vergelijkbare campeeroutfit in een Volkswagen Golf zonder dakbak....

En vwb dakkoffer of trekhaak.. Persoonlijk vind ik het niet prettig rijden met een karretje en mijn ega ook niet.

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 13:58
Veel mensen voor de dakkoffer, ik ga liever voor de aanhanger. Kleine aanhangertjes kan je soms voor een leuk bedrag oppikken. Gaat meer in ook en kan gewoon meer dragen. Wil je vervolgens gaan verhuizen kan je met de trekhaak ook een grote aanhanger achter de auto hangen!

(en niet vergeten, de trekhaak geeft je bij een aanrijding van achteren net wat meer ruimte ;) )

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Verwijderd

Heb je al enig idee waar je naar toe wilt op vakantie? Met een aanhanger en max 90km/h of met topkoffer en max 130km/h kan dan behoorlijk veel verschil uitmaken.
Voor een ritje tot halverwege Frankrijk/Duitsland zal het niet veel schelen maar zodra het verder weg is, dan wel.
(natuurlijk begint de vakantie zodra je de deur achter je dichttrekt dus in feite zou de reistijd niet uit moeten maken :P)

• Tango_S
Verwijderd schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 10:17:
(natuurlijk begint de vakantie zodra je de deur achter je dichttrekt dus in feite zou de reistijd niet uit moeten maken :P)
Bwa, met 2 kleine mannen op de achterbank probeer ik toch zo snel mogelijk op mijn bestemming te geraken... Is beter voor mijn gemoedsrust.

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 16:15
Eens. Zeker voor Frankrijk is dan een télépéage badge ook aan te raden en ook een navigatie met file informatie is bijzonder prettig (TomTom LIVE of een datakaartje+Waze o.i.d.). En daar komt ook nog wat om de hoek kijken, moet je met een aanhanger niet ook extra tol betalen?

Ik heb een niet helemaal vergelijkbare situatie, maar toch meld ik het even. Mijn vriendin zit in een rolstoel en sinds een jaar of 4 hebben wij in de vakantie een dakkoffer op haar Opel Corsa C 1.2 zitten. De totale combinatie is volgens mij 1.90 meter hoog. Het is een joekel van een dakkoffer (kwam ooit bij een Renault Mégane station vandaan, maar andere dakdragers op geschroefd), bedekt zowat het hele dak en er mag maximaal 50KG in. Nu zijn wij met 2 personen in plaats van 3, maar we houden eigenlijk standaard enorm veel ruimte over. De zwaarste 2 tassen staan gewoon in de kofferbak, de rolstoel staat daarnaast (grote gedeelte van de achterbank neergeklapt), op de rechterachterstoel staat de koelbox en voor de rest liggen er nog wat losse zaken achter de voorstoelen (mini oventje, etenswaren, iPad+mifi, dat soort zooi). De dakkoffer zit dan meestal halfvol.

In een voor jou vergelijkbare situatie zou je dus ruimte zat over moeten hebben.

Voordelen van de dakkoffer (voor ons)

-Nog steeds minder dan 2 meter hoog, dus je kan gewoon met télépéage filevrij door de tolpoorten zoeven
-Je mag gewoon overal de maximum snelheid aanhouden
-Het verbruik daalt niet spectaculair (in plaats van 1:18 normaal, nu 1:15 gereden over 2150KM)
-Je wordt niet aan alle kanten ingehaald en hebt zelf ook nog ruim voldoende inhaalreserve (als je wil zou je in theorie zelfs met die 1.2 nog 160 kunnen rijden, al is dat natuurlijk niet heel comfortabel)

Nadelen:

-Herrie. Je moet je radio redelijk wat harder zetten dan normaal. Kan vervelend zijn voor de kleine
-Topzwaar in de bochten. Bij een volle dakkoffer moet je hier even aan wennen, je zwaartepunt ligt ineens een heel stuk hoger.

• itsme
  • Niet online
Met 1 jaar heb je geen reiswieg meer nodig, regel een kleine buggy of huur terplekke een bolderwagen.
Stoel voor de kleine zou ik ook overwegen thuis te laten, gewoon op schoot nemen voor t eten.
Aan tafel zitten is er toch niet echt bij.

Mocht je echt een stoel willen, kijk eens hoe ver de ikea is vanaf de kampeerplek en haal voor 15 euro een nieuwe zodra je tent staat ;)

[ Voor 78% gewijzigd door itsme op 13-09-2013 14:14 ]

Nothing to see here

• Deveon
  • Niet online
Tango_S schreef op donderdag 12 september 2013 @ 22:40:
Geen idee. Ik heb wel combinaties gezien van een koffer met dan nog een fietsenrek ernaast. Probleem met de stoelen op het dak is dat je ze goed moet kunnen fixeren.
Een andere (maar nogal dure oplossing) is deze in combinatie met een trekhaak.
Die oplossing zou leuk zijn als ik al een trekhaak had, maar als dat zo was een (huur)aanhanger zoiezo mijn voorkeur geweest omdat je daar gewoon veel meer in kwijt kan en ook flexibeler ben (ook handig tijdens verhuizing).
Japsuh schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 08:38:
Dakdragers kosten trouwens echt geen 100-125 euro. Ik heb ook een Punto en heb officiële dakdragers voor 30,- van Marktplaats gehaald.
Ik heb op marktplaats al even gezocht, maar het is lastig om te vinden voor een recente auto. Ondanks dat het vaak universele dakdragers zijn blijft het toch lastig schatten of ik de juiste heb. Dan ga ik voor de zeker liever voor nieuwe dakdragers.
Verwijderd schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 10:06:
[...]

Je zegt dat jullie kleine nog géén jaar is tegen de tijd dat jullie op vakantie gaan? Onze kleintjes pasten met 5 á 6 maanden allang niet meer in de reiswieg. Geen reiswieg scheelt enorm...
Heb je uberhaupt een kinderwagen nodig op vakantie?

Ik denk dat de campingspulletjes makkelijk passen in een dakkoffer + half lege achterbank + kofferbak.
Collega van me kreeg vergelijkbare campeeroutfit in een Volkswagen Golf zonder dakbak....

En vwb dakkoffer of trekhaak.. Persoonlijk vind ik het niet prettig rijden met een karretje en mijn ega ook niet.
Reiswieg is inderdaad niet nodig (even gechecked bij mn vriendin :p) Maar de kinderwagen is wel nodig, ja. Met een dakkoffer erbij verwacht ik dat het wel moet gaat lukken.
Yonni schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 10:10:
Veel mensen voor de dakkoffer, ik ga liever voor de aanhanger. Kleine aanhangertjes kan je soms voor een leuk bedrag oppikken. Gaat meer in ook en kan gewoon meer dragen. Wil je vervolgens gaan verhuizen kan je met de trekhaak ook een grote aanhanger achter de auto hangen!

(en niet vergeten, de trekhaak geeft je bij een aanrijding van achteren net wat meer ruimte ;) )
Eigenlijk bied een trekhaak ook mijn voorkeur, maar het is weggegooid geld en heb geen plek om een aanhanger te stallen. Een dakkoffer is geen probleem. Schade maak ik me niet zo zorgen om, het blijft een lease auto. Ik zou hem graag vervangen voor één met iets meer ruimte. De maxicosi past slechts net achterin (niet achter mij met 1.80m)
Verwijderd schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 10:17:
Heb je al enig idee waar je naar toe wilt op vakantie? Met een aanhanger en max 90km/h of met topkoffer en max 130km/h kan dan behoorlijk veel verschil uitmaken.
Voor een ritje tot halverwege Frankrijk/Duitsland zal het niet veel schelen maar zodra het verder weg is, dan wel.
We blijven gewoon lekker in Nederland. Natuurlijk beinvloed de keuze nu wel de mogelijkheden en keuzes voor de toekomst. Indien camperen ons bevalt zullen we later wel naar een caravan of vouwwagen gaan kijken. Al had ik toen nog nooit nagedacht over een dakkoffer.
tha_bulldog schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 14:06:
...

Voordelen van de dakkoffer (voor ons)

-Nog steeds minder dan 2 meter hoog, dus je kan gewoon met télépéage filevrij door de tolpoorten zoeven
-Je mag gewoon overal de maximum snelheid aanhouden
-Het verbruik daalt niet spectaculair (in plaats van 1:18 normaal, nu 1:15 gereden over 2150KM)
-Je wordt niet aan alle kanten ingehaald en hebt zelf ook nog ruim voldoende inhaalreserve (als je wil zou je in theorie zelfs met die 1.2 nog 160 kunnen rijden, al is dat natuurlijk niet heel comfortabel)

Nadelen:

-Herrie. Je moet je radio redelijk wat harder zetten dan normaal. Kan vervelend zijn voor de kleine
-Topzwaar in de bochten. Bij een volle dakkoffer moet je hier even aan wennen, je zwaartepunt ligt ineens een heel stuk hoger.
Opzich is topzwaar niet zo een probleem. Ook zonder dakkoffer is een volgeladen auto geen circuit monster.
itsme schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 14:11:
Met 1 jaar heb je geen reiswieg meer nodig, regel een kleine buggy of huur terplekke een bolderwagen.
Stoel voor de kleine zou ik ook overwegen thuis te laten, gewoon op schoot nemen voor t eten.
Aan tafel zitten is er toch niet echt bij.

Mocht je echt een stoel willen, kijk eens hoe ver de ikea is vanaf de kampeerplek en haal voor 15 euro een nieuwe zodra je tent staat ;)
Dat lijkt me toch wel vrij onhandig. Dan is de keuze voor een grotere dakkoffer sneller gemaakt. Ik krijg namelijk onze spullen al niet mee in mijn auto (zonder de volledig te achterbank te gebruiken).

Ik heb nu het volgende "shortlist":
NaamInhoudLengteBreedteHoogtePrijsExtra's
Hapro Traxer 4.63701489742229
Hapro Carver 6.5 MF4301928242279Beide kanten te openen
Junior580190954429950 kg draagvermorgen + 353.95 incl dakdragers
Farad N84001608040299Beide kanten te openen
Farad N64801908040329Beide kanten te openen
Thule Pacific 200460175824532950kg draagvermogen + beide kanten
Farad N768021010040399Beide kanten te openen

[ Voor 23% gewijzigd door Deveon op 14-09-2013 16:12 ]

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Let met een lange dakbak wel op dat het kan zijn dat je kofferbak-klep niet meer (helemaal) open kan. Dan komt de rand van de klep misschien tegen de onderkant van de dakbak aan.
Op een Ford Focus Station (2010) moet ik al opletten dat de dakbak ver genoeg naar voren zit, om bovengenoemd probleem te voorkomen.
Wij doen het onderstel van de kinderwagen in de kofferbak (want te breed voor dakbak) en de wandelwagen-inzet in de dakbak. Ook de wielen gaan in de dakbak. MAar zo'n ding neemt sowieso heel veel ruimte in.
Een buggy is meestal nog te groot voor een baby van ~1 jaar en is minder comfortabel.

• Deveon
  • Niet online
BounceMeister schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 23:25:
Let met een lange dakbak wel op dat het kan zijn dat je kofferbak-klep niet meer (helemaal) open kan. Dan komt de rand van de klep misschien tegen de onderkant van de dakbak aan.
Op een Ford Focus Station (2010) moet ik al opletten dat de dakbak ver genoeg naar voren zit, om bovengenoemd probleem te voorkomen.
Wij doen het onderstel van de kinderwagen in de kofferbak (want te breed voor dakbak) en de wandelwagen-inzet in de dakbak. Ook de wielen gaan in de dakbak. MAar zo'n ding neemt sowieso heel veel ruimte in.
Een buggy is meestal nog te groot voor een baby van ~1 jaar en is minder comfortabel.
Dat was me inderdaad al opgevallen. Ik heb een Fiat Punto gevonden waar een dakkoffer op lag van 192 cm lang. Daarnaast is het vaak mogelijk om de dakkoffer iets verder naar voren te laten leunen (lichte dingen voorin, zoals bijv. stoelen).

Even een update van m'n shortlist. Wat denken jullie dat verstandig is voor mijn wensen? Die Junior schijnt prima te zijn alleen kan hij maar 50 kilo aan. Zit je hier snel aan als je ervoor zorgt dat alle zware dingen in de auto zelf liggen?

Grotendeels wat in de dakkoffer zal komen is stoelen (en eventueel tafel), campingkast(en), slaapzakken, kussens, kinderstoel en kinderwagen. Indien er ruimte over is nog kleding.

De Hapro Traxer 4.6 en Farad N6/N7 zien er ook goed uit. Zelf ben ik van mening dat ik het beste een brede en hoge dakkoffer kan nemen ipv een lange.

Ps: Een trekhaak is wel veel makkelijker uitgezocht zeg :P

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Het grote nadeel van een aanhanger blijft toch wel dat je er altijd rekening mee moet houden, en als je even wil parkeren moet je hem eigenlijk alweer op slot zetten dan is de dakkoffer zoveel handiger.

Qua verbruik/volume dat je kan vervoeren wint de aanhanger.

Echter met een dakkoffer moet je de hoogte goed in de gaten houden! Het kan zijn dat je te hoog bent voor parkeergarages e.d., dat kan je weer oplossen met een koffer op je trekhaak:

Afbeeldingslocatie: http://www.autobagagebox.nl/images/Thule%20backup.png

http://www.autobagagebox....ain_page=index&cPath=1396

Die beginnen bij zo'n 150 euro op Marktplaats vast goedkoper te vinden.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Rukapul
Deveon schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 22:46:
Ik heb nu het volgende "shortlist":
NaamInhoudLengteBreedteHoogtePrijsExtra's
Hapro Traxer 4.63701489742229
Hapro Carver 6.5 MF4301928242279Beide kanten te openen
Junior580190954429950 kg draagvermorgen + 353.95 incl dakdragers
Farad N84001608040299Beide kanten te openen
Farad N64801908040329Beide kanten te openen
Thule Pacific 200460175824532950kg draagvermogen + beide kanten
Farad N768021010040399Beide kanten te openen
Vind je shortlist nog vrij prijzig. Ik heb een Thule Ocean 780 (470L) gekocht. Ding is nu EUR240 waar ik hem toendertijd gekocht heb. Bedenk goed dat je (zeer) stevig betaalt voor 'features' zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om aan twee kanten te openen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 15-09-2013 22:01 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je gewoon in Nederland blijft, hoever ga je dan van huis? Als dat niet compleet de andere kant van het land is dan zou je haast kunnen overwegen om gewoon 2x te rijden. 1x om de tent en al het andere lompe materiaal naar de camping te brengen (evt. tent ook vast opzetten) en dan nog een keer voor de personen en persoonlijke bagage :P

Kost je misschien een paar uurtjes extra, maar spaart wel een boel tijd uit in het zoeken van koffer/aanhanger en het is (gezien je een leaseauto rijdt) ook de goedkoopste optie denk ik zo :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Deveon
  • Niet online
LauPro schreef op zondag 15 september 2013 @ 21:44:
Het grote nadeel van een aanhanger blijft toch wel dat je er altijd rekening mee moet houden, en als je even wil parkeren moet je hem eigenlijk alweer op slot zetten dan is de dakkoffer zoveel handiger.

Echter met een dakkoffer moet je de hoogte goed in de gaten houden! Het kan zijn dat je te hoog bent voor parkeergarages e.d., dat kan je weer oplossen met een koffer op je trekhaak:

[afbeelding]

Ziet er inderdaad heel handig uit. Nadeel alleen is dat het geen dakkoffer én trekhaak kwestie is, maar een dakkoffer óf trekhaak. Voor die 150 euro huur/leen ik liever een aanhanger.

Goeie tip van de hoogte! Mijn Fiat Grande Punto is anderhalve meter hoog dus zal ik boven de 2 meter uitkomen met een dakkoffer van 40-45cm hoogte.
Rukapul schreef op zondag 15 september 2013 @ 21:56:
[...]

Vind je shortlist nog vrij prijzig. Ik heb een Thule Ocean 780 (470L) gekocht. Ding is nu EUR240 waar ik hem toendertijd gekocht heb. Bedenk goed dat je (zeer) stevig betaalt voor 'features' zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om aan twee kanten te openen.
Ondertussen heb ik zo goed als de keuze gemaakt voor de Hapro Traxer 4.6 (229,- goedkoopste uit mijn shortlist). Die halvemeter die ik mis in de lengte in vergelijking met andere hoop ik niet nodig te hebben en hoop ik te winnen in de breedte (97 cm!). Ook scheelt het me zorgen of het past met m'n achterklep. Alternatief hierop zou zijn de Junior of de Farrad N6.

Het openen aan twee kanten intresseert me eigenlijk niet echt. Ik heb gezocht op breedte, hoogte, draaggewicht, inhoud en degelijk eruit ziet (in die volgorde).
Orion84 schreef op zondag 15 september 2013 @ 22:07:
Als je gewoon in Nederland blijft, hoever ga je dan van huis? Als dat niet compleet de andere kant van het land is dan zou je haast kunnen overwegen om gewoon 2x te rijden. 1x om de tent en al het andere lompe materiaal naar de camping te brengen (evt. tent ook vast opzetten) en dan nog een keer voor de personen en persoonlijke bagage :P

Kost je misschien een paar uurtjes extra, maar spaart wel een boel tijd uit in het zoeken van koffer/aanhanger en het is (gezien je een leaseauto rijdt) ook de goedkoopste optie denk ik zo :)
Het zal ongeveer op anderhalf uur á twee uur rijden zijn, dus vind ik dat wel erg zonde van m'n vrije tijd. Rijden doe ik al voldoende met 40k per jaar. Dan is een investering van 350 euro véél intressanter over de jaren. Daarnaast kan ik als volgende lease auto iets leukers of goedkopers rijden indien ik een dakkoffer (eventueel plus trekhaak) heb.

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Wij hebben een aanhanger gekocht. (€575 Humbaur Enkelasser )
Kar is 2 meter lang dacht 1,5 meter breed en 50cm diep.

Daar zitten al onze kampeer spullen in en dus 6 persoons tent (Bardani)
De kar wordt afgedekt met een dik zeil.

Kar is daarnaast te gebruiken voor van alles en nog wat (verhuizingen / stort / kerstboom halen / enz.)

Dakkoffer heb ik nooit overwogen omdat ik hierin veel minder voordelen zag.

Voor mij was het een ander sommetje (als je alles bij elkaar pakt)
- trekhaak montage + witte kentekenplaat 800 euro
- aanhanger 575 euro
- zeil & net = dacht 50 euro

Je had die gezichten op de camping eens moeten zien doen we de tent hadden opgezet :D

[ Voor 0% gewijzigd door Frostbite op 16-09-2013 10:58 . Reden: meer -> minder voordelen ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• Deveon
  • Niet online
Sc0rPi0N schreef op maandag 16 september 2013 @ 00:21:
Wij hebben een aanhanger gekocht. (€575 Humbaur Enkelasser )
Kar is 2 meter lang dacht 1,5 meter breed en 50cm diep.

Daar zitten al onze kampeer spullen in en dus 6 persoons tent (Bardani)
De kar wordt afgedekt met een dik zeil.

Kar is daarnaast te gebruiken voor van alles en nog wat (verhuizingen / stort / kerstboom halen / enz.)

Dakkoffer heb ik nooit overwogen omdat ik hierin veel meer voordelen zag.

Voor mij was het een ander sommetje (als je alles bij elkaar pakt)
- trekhaak montage + witte kentekenplaat 800 euro
- aanhanger 575 euro
- zeil & net = dacht 50 euro

Je had die gezichten op de camping eens moeten zien doen we de tent hadden opgezet :D
Dat is wel een mooi formaat aanhanger! Zelf had ik ook zoiets in gedachte. Alleen die trekhaak is me te duur voor slechts 2 jaar gebruik en ben nu me meer aan het orienteren op een dakkoffer (waar ik zelf eigenlijk nooit aan gedacht had).

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:35
Ik heb met beide gereden en zal voor een goede bagage wagen kiezen. Zo een welke je ook als een normale aanhanger kan gebruiken. Nooit geweten dat een eigen aanhanger zo handig kan zijn. Je gebruikt hem waarschijnlijk veel meer dan je denkt. Dat in tegenstelling van een dakkoffer. Die gebruik je enkel op vakantie en de rest van het jaar staat hij nutteloos in de weg.

Dat je maar 80 mag in Duitsland klopt. Al heb ik mij daar nog nooit iets van aan getrokken. Ik rij meestal gewoon 100 met het verkeer mee. Daarbij, je gaat op vakantie. Dan hebben we toch geen haast?

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Deveon schreef op maandag 16 september 2013 @ 10:47:
[...]

Dat is wel een mooi formaat aanhanger! Zelf had ik ook zoiets in gedachte. Alleen die trekhaak is me te duur voor slechts 2 jaar gebruik en ben nu me meer aan het orienteren op een dakkoffer (waar ik zelf eigenlijk nooit aan gedacht had).
Let wel die 800 euro was inclusief onderdelen en montage voor een Ford Focus 2 bij de officiële dealer.
Tuurlijk kun je dit voor minder doen (kwik fit) maar daar schijnt wel e.a. fout te gaan.

Daarbij kun je op je nieuwe auto een trekhaak zetten en zo er mee wegrijden. Met een dakkoffer zul je toch ook weer bijbehorende dakdragers moeten aanschaffen.

En wat hierboven ook al gezegd wordt, je gebruikt hem echt veel vaker dan dat je denkt. Gisteren werd me ook weer gevraagd om aankomende zaterdag weer met de kar te komen want er moest weer een zooi spul naar het stort (milieustraat). Dat is dan aankoppelen en klaar. Na afloop veger erover heen en schoon is je kar. Op vakantie gebruikten we hem als extra opslag. Naast/achter je tent neerzetten, disselslot en klaar.

Ik kom weinig mensen met een dakkoffer tegen die daar troep in vervoeren. Verder kun je in het buitenland gewoon 100 rijden. (België zelfs 120 las ik later)

Nee geef mij maar een kar dan een plastic dakkoffer die ik persoonlijk nog lelijk vind ook. :D

[ Voor 3% gewijzigd door Frostbite op 16-09-2013 11:07 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• Tango_S
Sc0rPi0N schreef op maandag 16 september 2013 @ 11:05:
[...]

(België zelfs 120 las ik later)
Dat klopt (binnen bepaalde grenzen van de aanhangwagen)
Nee geef mij maar een kar dan een plastic dakkoffer die ik persoonlijk nog lelijk vind ook. :D
Als ik zo´n aanhangwagen voorbij zoef richting het zuiden, denk ik "Weer een Hollander..." en 9 van de 10 klopt dat ook :D

• Deveon
  • Niet online
TLer schreef op maandag 16 september 2013 @ 10:57:
Ik heb met beide gereden en zal voor een goede bagage wagen kiezen. Zo een welke je ook als een normale aanhanger kan gebruiken. Nooit geweten dat een eigen aanhanger zo handig kan zijn. Je gebruikt hem waarschijnlijk veel meer dan je denkt. Dat in tegenstelling van een dakkoffer. Die gebruik je enkel op vakantie en de rest van het jaar staat hij nutteloos in de weg.

Dat je maar 80 mag in Duitsland klopt. Al heb ik mij daar nog nooit iets van aan getrokken. Ik rij meestal gewoon 100 met het verkeer mee. Daarbij, je gaat op vakantie. Dan hebben we toch geen haast?
Een aanhanger bied ook nog steeds mijn voorkeur voor diezelfde redenen. Het nadeel voor mij is alleen dat ik 400 á 500 euro kwijt ben voor een trekhaak waar ik slechts 2 jaar van kan genieten. Daarnaast heb ik geen mogelijkheid om een aanhanger te stallen. Een dakkoffer krijg je wat makkelijk naar de zolder toe als een aanhanger ;)
Sc0rPi0N schreef op maandag 16 september 2013 @ 11:05:
[...]

Let wel die 800 euro was inclusief onderdelen en montage voor een Ford Focus 2 bij de officiële dealer.
Tuurlijk kun je dit voor minder doen (kwik fit) maar daar schijnt wel e.a. fout te gaan.

Daarbij kun je op je nieuwe auto een trekhaak zetten en zo er mee wegrijden. Met een dakkoffer zul je toch ook weer bijbehorende dakdragers moeten aanschaffen.

En wat hierboven ook al gezegd wordt, je gebruikt hem echt veel vaker dan dat je denkt. Gisteren werd me ook weer gevraagd om aankomende zaterdag weer met de kar te komen want er moest weer een zooi spul naar het stort (milieustraat). Dat is dan aankoppelen en klaar. Na afloop veger erover heen en schoon is je kar. Op vakantie gebruikten we hem als extra opslag. Naast/achter je tent neerzetten, disselslot en klaar.

Ik kom weinig mensen met een dakkoffer tegen die daar troep in vervoeren. Verder kun je in het buitenland gewoon 100 rijden. (België zelfs 120 las ik later)

De trekhaak zou bij mij in het lease tarief verwerkt worden zodat het aftrekbaar is van mijn bijtelling waardoor het me waarschijnlijk in termijnen netto 400 a 500 euro zal kosten (de lease maatschappij heeft geen manier om het zeker aan te geven, zucht). Waarbij ik mijn trekhaak dus ook niet mag houden.

Het verschil met een dakkoffer is dat het me tussen de 300 á 400 euro zal kosten incl dakdrager. Indien ik een andere auto ga rijden hoef ik enkel de dakdrager nieuw te kopen (100-150 euro) en kan ik de oude weer verkopen.

Ondanks dat een trekhaak mijn voorkeur is ben ik nu aan het orienteren voor een (stuk) voordeligere optie die net zo goed voldoet aan mijn wensen.

Ps: Tevens kan ik als alternatief ook mijn Punto omruilen met de bus van de zaak die wel een trekhaak. Alleen mis ik dan wel m'n achterbank en indien beschikbaar.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-11 23:36
Er zijn ook afneembare trekhaken van Thule ... enige wat je dan verliest is de voormontage bij de auto.

Nu goed - ik heb recent een trekhaak mee laten leveren bij mijn leasewagen - reden daar was voor het monteren van een fietsdrager.

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ja dat is natuurlijk ook het voordeel van een trekhaak. Een fietsendrager kan er ook mooi op.

Niemand kan in je portemonnee kijken en zeggen wat je moet kopen. Ik heb zelf geen ervaring met dakkoffers maar ik kan je zeggen dat mijn aanhanger toch volledig vol is als we op vakantie gaan met de tent.

En nee we nemen nu niet echt zaken mee die onnodig zijn (maar met een gezin neem je toch behoorlijk wat mee.)

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-10 14:03
even een opmerking vanaf de zijlijn. Ik heb een punto opgezocht op internet en als je een trekhaak doet bedenk dan wel dat hij niet heel veel mag trekken.

ongeremd max 400kg
geremd max 900kg

De meeste bagage wagens zijn niet geremd en je mag dan dus max 400kg trekken inclusief de bagagewagen zelf. Neem dat mee in je overweging om wel of niet voor een trekhaak te gaan.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Bedenk trouwens wel dat het verbruik van je auto dramatisch hard omhoog gaat met zo'n dakkoffer. Ik heb er eentje van Thule liggen, prima kwaliteit opzich, maar mn auto ging van 1:18 naar 1:13 op de snelweg. En dat gecombineerd met de extra herrie, het feit dat ik mn achterklep niet meer goed open kon doen vanwege de dakkoffer en dat je auto topzwaar word, zou ik ff kijken of je niet een stacaravan kan huren op een camping. Kost misschien wat geld, maar het bespaart zoveel gezeik...

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Rukapul
@Widow: vergis je niet in de kosten van stacaravan's of huurtenten. Als je zoals ondergetekende 3a4 weken in het hoogseizoen op een camping gaat staan dan is dat nauwelijks een optie ivm de in verhouding aburd hoge kosten.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Rukapul schreef op maandag 16 september 2013 @ 13:40:
@Widow: vergis je niet in de kosten van stacaravan's of huurtenten. Als je zoals ondergetekende 3a4 weken in het hoogseizoen op een camping gaat staan dan is dat nauwelijks een optie ivm de in verhouding aburd hoge kosten.
Heb je een punt, ik ga meestal buiten het hoogseizoen op vakantie voor 3-4 dagen in een stacaravan, en dan zijn de verhoudingen heel anders :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Deveon
  • Niet online
chime schreef op maandag 16 september 2013 @ 13:14:
Er zijn ook afneembare trekhaken van Thule ... enige wat je dan verliest is de voormontage bij de auto.

Nu goed - ik heb recent een trekhaak mee laten leveren bij mijn leasewagen - reden daar was voor het monteren van een fietsdrager.
Dat is natuurlijk enkel voor het zicht. Het deel wat het eindstuk met de auto verbind zit dan nog steeds onder je auto. Daarnaast kost het ongeveer 200.- euro extra.

Als ik nog 4-5 jaar met deze auto zou rijden had ik wel een trekhaak genomen, maar omdat die al 3 jaar oud is moet ik ook die 3 jaar betalen in de komende 2 jaar.
Sc0rPi0N schreef op maandag 16 september 2013 @ 13:29:
Ja dat is natuurlijk ook het voordeel van een trekhaak. Een fietsendrager kan er ook mooi op.

Niemand kan in je portemonnee kijken en zeggen wat je moet kopen. Ik heb zelf geen ervaring met dakkoffers maar ik kan je zeggen dat mijn aanhanger toch volledig vol is als we op vakantie gaan met de tent.

En nee we nemen nu niet echt zaken mee die onnodig zijn (maar met een gezin neem je toch behoorlijk wat mee.)
Dat klopt en dat verwacht ik ook niet, maar het is logisch dat ik bij mijn "probleem" liever kies voor een optie van 350,- euro als een opties van 800-1000 euro?

In mij start post heb ik inderdaad ook gehint naar de verhuizing die er volgend jaar aan komt. Alleen heb ik vandaag pas gerealiseed dat ik ook de bus van de zaak met trekhaak hiervoor kan gebruiken.
Wceend schreef op maandag 16 september 2013 @ 13:34:
even een opmerking vanaf de zijlijn. Ik heb een punto opgezocht op internet en als je een trekhaak doet bedenk dan wel dat hij niet heel veel mag trekken.

ongeremd max 400kg
geremd max 900kg

De meeste bagage wagens zijn niet geremd en je mag dan dus max 400kg trekken inclusief de bagagewagen zelf. Neem dat mee in je overweging om wel of niet voor een trekhaak te gaan.
Ongeremd is inderdaad 400 kg en geremd mag tot 1000 kg, maar ik verwacht niet dat het gewicht het probleem wordt. Het gaat me meer om de volume van alles wat mee moet zoals stoelen. Wel goed om met die 400 KG rekening te houden aangezien ik blind uit ging van 1000kg, thanks!
Widow schreef op maandag 16 september 2013 @ 13:34:
Bedenk trouwens wel dat het verbruik van je auto dramatisch hard omhoog gaat met zo'n dakkoffer. Ik heb er eentje van Thule liggen, prima kwaliteit opzich, maar mn auto ging van 1:18 naar 1:13 op de snelweg. En dat gecombineerd met de extra herrie, het feit dat ik mn achterklep niet meer goed open kon doen vanwege de dakkoffer en dat je auto topzwaar word, zou ik ff kijken of je niet een stacaravan kan huren op een camping. Kost misschien wat geld, maar het bespaart zoveel gezeik...
De plek is al gereserveerd en brandstof betaalt de baas. Het nadeel van het rijgedrag kan ik wel mee leven aangezien een volgepropte auto zoiezo beroerd rijdt. Dat hoort toch wel een beetje bij het vakantie gevoel!

Het gaat overigens om een vakantie in het Pinksteren en Hemelvaart weekenden.

• Mx. Alba
  • Laatst online: 20-11 17:10

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik ben twee jaar geleden op vakantie geweest met een Prius met dakkoffer, vorig jaar met een C30 zonder dakkoffer of aanhanger, dit jaar met een C30 met aanhanger, dus ik kan e.e.a. vergelijken. :)

De nadelen van zonder extra iets erbij zijn duidelijk natuurlijk: dat wat je mee kunt nemen is zeeeeer beperkt, vooral met een klein auto'tje als de C30. Maar vorig jaar voldeed het om met mijn dochter te gaan kamperen. Dit jaar hadden we ook een koelkastje dus daarom uitgeweken naar een aanhangertje als oplossing.

Nadelen van dakkoffer:
- Lastig bereikbaar vanwege de hoogte.
- Verminderde stabiliteit van de auto.
- Sterk toegenomen brandstofverbruik (1:15 ipv 1:20).
- Veel werk om het ding erop en eraf te halen inclusief dakdragers.
- De rest van het jaar (buiten vakanties) heb je er weinig tot geen nut van.

Voordelen van dakkoffer:
- Geen trekhaak nodig.
- Je mag in Nederland 120/130 crossen.

Nadelen van aanhanger:
- Achteruitrijden vergt wat oefening.
- Je mag in Nederland maar 90.

Voordelen van aanhanger:
- Je kunt veel meer meenemen dan met een dakkoffer (vooral meer gewicht).
- Minder effect op brandstofverbruik (gemiddeld nog steeds tegen de 1:20).
- In Frankrijk mag je er ook gewoon 130 mee; let wel op de stabiliteit, maar als de aanhanger goed onderhouden en vooral goed beladen is (meeste gewicht zo laag mogelijk en zo dicht mogelijk bij de as) zou dat geen probleem moeten zijn.
- Zeer eenvoudig aan- en afkoppelen.
- Kan de rest van het jaar (buiten de vakanties) ook heel nuttig zijn om grotere dingen te vervoeren.

Informeer eens naar de mogelijkheid van een afneembare trekhaak. Heb ik ook, is echt geweldig. Als je hem niet nodig hebt heb je niet dat lelijke ding achter je auto, en een trekhaak is gewoon een zeer nuttige toevoeging aan een auto - niet alleen voor aanhangers maar eventueel ook voor een fietsendrager of zo.

Zo'n baggagebox op de trekhaak lijkt me trouwens een mooie gulden middenweg. Weinig tot geen effect op brandstofverbruik want het gaat volledig op in de slipstream van je auto - maar hou wel rekening met de maximale kogeldruk van de trekhaak, die is vaak lager dan het maximale gewicht dat je op het dak kunt gooien!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Deveon
  • Niet online
Mx. Alba schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 11:16:
Ik ben twee jaar geleden op vakantie geweest met een Prius met dakkoffer, vorig jaar met een C30 zonder dakkoffer of aanhanger, dit jaar met een C30 met aanhanger, dus ik kan e.e.a. vergelijken. :)

De nadelen van zonder extra iets erbij zijn duidelijk natuurlijk: dat wat je mee kunt nemen is zeeeeer beperkt, vooral met een klein auto'tje als de C30. Maar vorig jaar voldeed het om met mijn dochter te gaan kamperen. Dit jaar hadden we ook een koelkastje dus daarom uitgeweken naar een aanhangertje als oplossing.

Nadelen van dakkoffer:
- Lastig bereikbaar vanwege de hoogte.
- Verminderde stabiliteit van de auto.
- Sterk toegenomen brandstofverbruik (1:15 ipv 1:20).
- Veel werk om het ding erop en eraf te halen inclusief dakdragers.
- De rest van het jaar (buiten vakanties) heb je er weinig tot geen nut van.

Voordelen van dakkoffer:
- Geen trekhaak nodig.
- Je mag in Nederland 120/130 crossen.

Nadelen van aanhanger:
- Achteruitrijden vergt wat oefening.
- Je mag in Nederland maar 90.

Voordelen van aanhanger:
- Je kunt veel meer meenemen dan met een dakkoffer (vooral meer gewicht).
- Minder effect op brandstofverbruik (gemiddeld nog steeds tegen de 1:20).
- In Frankrijk mag je er ook gewoon 130 mee; let wel op de stabiliteit, maar als de aanhanger goed onderhouden en vooral goed beladen is (meeste gewicht zo laag mogelijk en zo dicht mogelijk bij de as) zou dat geen probleem moeten zijn.
- Zeer eenvoudig aan- en afkoppelen.
- Kan de rest van het jaar (buiten de vakanties) ook heel nuttig zijn om grotere dingen te vervoeren.

Informeer eens naar de mogelijkheid van een afneembare trekhaak. Heb ik ook, is echt geweldig. Als je hem niet nodig hebt heb je niet dat lelijke ding achter je auto, en een trekhaak is gewoon een zeer nuttige toevoeging aan een auto - niet alleen voor aanhangers maar eventueel ook voor een fietsendrager of zo.

Zo'n baggagebox op de trekhaak lijkt me trouwens een mooie gulden middenweg. Weinig tot geen effect op brandstofverbruik want het gaat volledig op in de slipstream van je auto - maar hou wel rekening met de maximale kogeldruk van de trekhaak, die is vaak lager dan het maximale gewicht dat je op het dak kunt gooien!
Met een de punten die jij noemt ben ik het met je eens. Al hoewel het verbruik van een aanhanger vs dakkoffer pas reëel te vergelijken is met dezelfde snelheid. Mag ik vragen wat jij allemaal in de dakkoffer stopte? Bij mij zal er inderdaad ook een koelkast meegaan die veel ruimte zal innemen in de auto.

Voor mijn volgende auto ben ik ook voor 100% overtuigt dat ik daar gewoon een (afneembare) trekhaak op wil hebben om een aanhanger of vouwwagen (eventuele plus dakkoffer) mee te nemen. Buiten dat om neig ik nu nog steeds na een dakkoffer. Puur om het feit dat het me honderden euro's scheelt in vergelijking met een trekhaak.

Het hele idee waarom ik dit topic gestart was omdat ik helemaal niks wist van dakkoffers (ik dacht dat het hoofdzakelijk voor wintersport was). Ondertussen ben ik er wel een beetje van overtuigt dat ik met deze optie voor een minder geld hetzelfde kan bereiken. De nadelen en voordelen van dakkoffer en aanhangers zijn zeker in voordeel van de trekhaak in mijn mening. Alleen in mijn persoonlijk situatie komt er nog een nadeel voor de trekhaak bij kijken dat ik hem over 2 jaar weer kwijt ben terwijl een dakdragers en dakkoffer weer goed verkoopbaar is.

Het waar ik nu nog naar op zoek ben is een geschikte dakkoffer en dakdragers. Aangezien ik hier alle tijd voor heb kan ik hier geduldig marktplaats voor afspeuren. Al merk ik dat de gemiddelde dakkoffer verkoper niks weet van zijn eigen dakkoffer (merk, type, afmetingen, grote) of ze er extreem gedateerd uit zien. Gelukkig heb ik nu potentiële tweedehands dakdragers op het oog en is een dakkoffer meer universeel.

De vraag die bij mij nu nog wel speelt is of ik voldoende heb aan een dakkoffer die 50kg mag hebben of ik beter voor 75kg variant kan gaan.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het hangt er natuurlijk ten eerste van af hoeveel gewicht je auto op het dak kan dragen en dat hangt ook weer af van de manier waarop de dakdragers worden bevestigd. Denk er ook aan dat je je auto kunt beschadigen als je de dakdragers onvoorzichtig en/of niet goed bevestigt. Sowieso zorgt een dakkoffer voor veel extra laterale instabiliteit - je hebt het gevoel dat je als een 2CV door de bocht gaat. :D

Gezien de situatie lijkt me inderdaad een dakkoffer de beste oplossing, vooral als je ervoor zorgt dat je juist alle lichte dingen (kleding en slaapzakken enzo) daarin doet. Doe dat allemaal wel in een extra, goed afgesloten plastic zak (vuilniszak bijvoorbeeld) want garantie dat het anders droog blijft als het regent heb je niet. ;)

Nog een voordeel van de dakkoffer: ik zie geregeld op vakantie mensen rijden met een aanhangwagen of een vouwwagen met daarop een dakkoffer bevestigd ipv op de auto. Aerodynamischer en stabieler en je kan zo nog meer meenemen. En die dakkoffer heb je dan al.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Deveon
  • Niet online
Precies, een dakkoffer kan ik achteraf altijd nog wel wat mee. Er mag op het dak 75 kg, maar een dakkoffer voor 75kg is een stukje duurder als eentje voor 50kg.

Aangezien ik geen E op B heb is het gewicht van de aanhanger wel gelimiteerd (niet zwaarder als leeg gewicht voertuig). Een dakkoffer op de auto kan dan uitkomst bieden als ik later een sleurhut wil meenemen.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Maar als je een sleurhut hebt, hoef je niet meer los een grote tent en een koelkast enzo mee te zeulen, dan heb je geen dakkoffer meer nodig. :)

• Deveon
  • Niet online
Zonder het E rijbewijs is de laadcapaciteit van een caravan behoorlijk beperkt. Aangezien een gemiddeld C-segment 1100 a 1200 kg weegt en een gemiddelde (tweedehands) caravan leeg rond de 1000 kg. Dan kan je bijv de voortent op je dak kwijt.

Maar voorlopig wordt het kamperen met een tentje!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:56

Destruction

(ex-)Automonteur

LauPro schreef op zondag 15 september 2013 @ 21:44:
Daar heb je dan weer een disselslot voor ;) Ik heb er zelf ook een, aanhanger aankoppelen, slot erover en klaar. Knappe jongen die de aanhanger achter je auto weg haalt.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/523503_439027686212559_545421517_n.jpg
Dit effect dus. Ik schoot deze foto toen ik een aanhanger had geleend en de eigenaar vroeg of ik er goed op zou letten dat-ie niet gepikt zou worden.. :+

[afbeelding]

Van de 2 opties verkies ik trouwens ook de aanhanger, ja je mag er minder hard mee maar met een kind in je auto is de neiging tot scheuren er toch wel uit :)

Vroegere buren van me gingen altijd met een dakkoffer op vakantie, maar zij waren met z'n 2en en propten de koffer en achterbank ook gewoon vol.. Bij jou kan dat niet ivm de kleine..

Als volgende leasert een wat ruimere auto nemen geen idee trouwens? :P

Sinds januari dit jaar zijn de regels mbt. aanhangers zonder E achter B veranderd trouwens, je mag nu met zwaardere aanhangers rijden (imo best een retarded plan...), maar de niet zwaarder dan leeggewicht auto regel bestaat niet meer. Je mag nu - mits de auto het ook kan/mag trekken - gaan tot een totaal combinatie gewicht van 3500kg...

[ Voor 9% gewijzigd door Destruction op 20-09-2013 00:16 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

80/90 km/u rijden vs 120 km/u? Dat ga je wel merken als je > 1000 km gaat rijden hoor.

Overigens kun je op de dakdrager ook een keer een groot ding (kast oid) meenemen voor een verhuizing, als je niet al te ver hoeft.

Ook gaat het uiteraard niet meteen mis als je 76 kg in je dakkoffer stopt, echter de kans dat je dagdrager deukjes maakt op de bevestigingspunten is dan wel wat groter.

Als je overweegt een grotere auto te nemen, enkel voor vakantie, kijk dan ook eens wat het kost een auto te huren voor 2-3 weken. Ook al kost dat 6-700 euro(2 weken) , de vraag is of je daar een grotere auto voor kunt rijden.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

leuk_he schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 16:36:
80/90 km/u rijden vs 120 km/u? Dat ga je wel merken als je > 1000 km gaat rijden hoor.
Ligt eraan waar je heen gaat. In Frankrijk mag je met een aanhanger gewoon 130. Uiteraard wel aan de bestuurder om te bepalen of dat verantwoord is, maar als je de aanhanger goed belaadt is het geen probleem. De tent (het zwaarste onderdeel) paste precies overdwars in de aanhanger dus die lag midden onderin direct boven de as, het karretje lag zo stabiel als een huis, dus gewoon 120 op de CC en karren maar.

[ Voor 4% gewijzigd door Mx. Alba op 20-09-2013 16:41 ]

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Deveon schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 13:27:
Precies, een dakkoffer kan ik achteraf altijd nog wel wat mee. Er mag op het dak 75 kg, maar een dakkoffer voor 75kg is een stukje duurder als eentje voor 50kg.
Vergeet het gewicht van koffer + dragers niet ;)
Effectief mag ik maar iets van 45kg lading in mijn dakkoffer hebben.
Overigens heb ik er net 1500km mee gereden en merk eigenlijk niet dat het ding op m'n dak zit. Niet qua zijwindgevoeligheid en ook nauwelijks qua extra verbruik. Gewoon met 130km/u over de péage :)
Pagina: 1