Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Exchange 2010] Mail versturen onder andere gebruiker

Pagina: 1
Acties:

• DaVaRiOuS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2022
Ik heb hier de volgende situatie:

- SBS 2011 server
- Exchange 2010
- Interne clients met Outlook 2013
- 1 externe client Outlook 2013
- 1 externe client Outlook 2007

Nu wordt er binnen het bedrijf gebruik gemaakt van 1 hoofd mailbox.
Deze heb ik als primair ingesteld.
Bepaalde gebruikers hebben nog een eigen mailbox eronder hangen en sommige ook bijv. een mailbox van Gmail die in Exchange ingeladen wordt.

Nu heb ik de aparte mailboxen de rechten gegeven zodat ze alles kunnen doen, dus eigenlijk de 'Full access permission'.
Op de interne clients werkt alles goed, maar er zijn 2 laptops die extern gebruikt worden middels een PPTP verbinding.
Als er dan een e-mail namens een andere mailbox verstuurd wordt, dan krijg je gelijk in de inbox een e-mail dat deze niet bezorgt kan worden namens deze gebruiker.

De situatie op de interne client en de laptop van die gebruikers zijn exact hetzelfde, waarom werkt het intern wel en op de externe clients niet?
De externe clients staan tevens niet aangemeld in het domein en maken dus alleen een PPTP verbinding.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Het lijkt me vrij normaal dat een client die geen onderdeel is van het domein, de mailserver niet mag gebruiken om te mailen.
Het zit in je security settings. Iets met relay ofzo..

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:39
Heb je ze ook Send As rechten gegeven? Deze zitten in de Gui volgens mij boven de Full Access Permissions, of Send on Behalf rechten via de mailbox eigenschappen (Mail Flow Settings) uit mijn hoofd.

• DaVaRiOuS
Dennism schreef op donderdag 12 september 2013 @ 15:14:
Heb je ze ook Send As rechten gegeven? Deze zitten in de Gui volgens mij boven de Full Access Permissions, of Send on Behalf rechten via de mailbox eigenschappen (Mail Flow Settings) uit mijn hoofd.
Die heb ik inderdaad meegegeven.

• DaVaRiOuS
KillerAce_NL schreef op donderdag 12 september 2013 @ 15:11:
Het lijkt me vrij normaal dat een client die geen onderdeel is van het domein, de mailserver niet mag gebruiken om te mailen.
Het zit in je security settings. Iets met relay ofzo..
Dan ben ik erg benieuwd waar ik deze kan vinden?

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:51

ralpje

Deugpopje

Wat voor verbinding hebben die externe clients met Exchange? POP? IMAP? Mapi? Outlook Anywhere (rpc over http)?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• kibje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05-2021
Het is een beter idee om deze gebruikers via de http (owa) verbinding te laten connecteren binnen Outlook. Ze moeten zich dan wel op het domein vand e Exchange server aanmelden als ze outlook starten.

Als dit geen optie is dan kunnen ze niet met outlook werken maar is het beter als ze gewoon de webinterface gebruiken.

Lid van Team Kodi sinds 2013

• DaVaRiOuS
kibje schreef op donderdag 12 september 2013 @ 15:21:
Het is een beter idee om deze gebruikers via de http (owa) verbinding te laten connecteren binnen Outlook. Ze moeten zich dan wel op het domein vand e Exchange server aanmelden als ze outlook starten.

Als dit geen optie is dan kunnen ze niet met outlook werken maar is het beter als ze gewoon de webinterface gebruiken.
Ik heb nu het volgende gedaan:
- Nieuw profiel aangemaakt voor Outlook
- Aangevinkt dat er een verbinding gemaakt moet worden met Exchange
- Servernaam (server.domein.local) en mailboxnaam ingevuld
- Cache aangevinkt
- Bij Geadvanceerd > Verbinding > Via HTTP verbinding maken...
- Proxy instellingen voor Exchange > https://remote.externdomein.nl
- SSL > Alleen verbinding maken met proxyservers die een certificaat hebben... > msstd:remote.externdomein.nl
- Verificatie: Basic

Helaas krijg ik dan nog steeds dezelfde melding bij het verzenden.

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:12
Kunnen ze wel via hun reguliere Exchange account verzenden en ontvangen via Outlook over RPC?
En heb je ook gekeken of je niet toevallig zowel "send as" als "send on behalf" rechten heb toegekend? Ik heb zelf al een aantal keer meegemaakt dat als je beide permissies gelijktijdig aanzet je ook deze meldingen krijgt.

[ Voor 54% gewijzigd door Killah_Priest op 12-09-2013 15:59 ]

• DaVaRiOuS
Ik heb het nu werkend gekregen door in Outlook 2013 de mailboxen apart aan te maken, dus ik heb nu meerdere Exchange accounts.
In Outlook 2007 kan dit niet en moet je de overige mailboxen aan de hoofdmailbox hangen, dmv > Tools > Accounts > En dan in het exchange account bij Geavanceerd de overige mailboxen toevoegen.
Maar op die manier werkt het dus niet.

[ Voor 5% gewijzigd door DaVaRiOuS op 12-09-2013 16:03 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Snap geen ruk van je uitleg, wat heeft dit nou met send-as en on-behalf te maken ?
Je krijgt je probleem niet binnen een uur opgelost en besluit nu maar dat iedereen zijn eigen mailboix moet hebben ? Over botte bijl besproken :)

• DaVaRiOuS
KillerAce_NL schreef op donderdag 12 september 2013 @ 16:12:
Snap geen ruk van je uitleg, wat heeft dit nou met send-as en on-behalf te maken ?
Je krijgt je probleem niet binnen een uur opgelost en besluit nu maar dat iedereen zijn eigen mailboix moet hebben ? Over botte bijl besproken :)
Dan snap je mij denk verkeerd :)

Zoals ik in een eerder post heb aangegeven:

Alle gebruikers maken gebruik van 1 hoofdmailbox.
Daarnaast hebben bepaalde gebruikers nog een persoonlijke mailbox en ook privé mailboxen zoals Gmail die op de server binnen komen.
Het probleem is dus dat die gebruikers geen mail kunnen versturen vanuit hun eigen mailbox of prive mailbox op de laptops die niet aan het domein zijn gekoppeld.

Dus of je nu de mailboxen onder de hoofd mailbox onder de knop Geavanceerd toevoegt dat de extra mailboxen ingeladen wordt of deze middels aparte Exchange accounts in Outlook aanmaakt, dat maakt verder geen verschil.
Enige verschil is dat het nu in Outlook 2013 wel werkt.

Want het send as verhaal dat werkt WEL, want zoals ik al aangaf is dit intern allemaal in orde. Dus de functionaliteit zelf is in orde.
Alleen aangezien het niet op de laptops werkt is mijn vraag dus waarom niet en hoe dit evt. op een andere manier op te lossen. Want blijkbaar omdat de computers niet zijn aangemeld bij het domein gaat de send as functie niet werken.

[ Voor 29% gewijzigd door DaVaRiOuS op 12-09-2013 16:20 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Nu stel je het nóg weer anders, het gaat dus niet om send-as of on-behalf. Ze kunnen hun eigen mailboxniet gebruiken als ze bij jou ingebeld zijn. Komt omdat ze dan jouw gateway gebruiken.
En natuurlijk kun jij niks qua rechten instellen op hun eigen prive mailboxen...

Forgive me, maar jouw uitleg is echt ruk.

• DaVaRiOuS
KillerAce_NL schreef op donderdag 12 september 2013 @ 16:19:
Nu stel je het nóg weer anders, het gaat dus niet om send-as of on-behalf. Ze kunnen hun eigen mailboxniet gebruiken als ze bij jou ingebeld zijn. Komt omdat ze dan jouw gateway gebruiken.
En natuurlijk kun jij niks qua rechten instellen op hun eigen prive mailboxen...

Forgive me, maar jouw uitleg is echt ruk.
Laat maar... we gaan nu langs elkaar heen, want wat jij bedoeld is niet aan de orde.
Verbinding over HTTP werkt ook goed en vraagt ook netjes om gebruikersnaam/wachtwoord bij opstarten van Outlook.

Vindt het ook beetje lastig uit te leggen... ik snap mezelf maar voor een ander kan het beetje verwarrend zijn :)
Kan beter plaatjes gebruiken, zegt meer dan 1000 woorden :)

Forgive me _/-\o_

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:51

ralpje

Deugpopje

Post eens wat plaatjes, dan ;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

DaVaRiOuS schreef op donderdag 12 september 2013 @ 16:27:
[...]

Laat maar... we gaan nu langs elkaar heen, want wat jij bedoeld is niet aan de orde.
Verbinding over HTTP werkt ook goed en vraagt ook netjes om gebruikersnaam/wachtwoord bij opstarten van Outlook.

Vindt het ook beetje lastig uit te leggen... ik snap mezelf maar voor een ander kan het beetje verwarrend zijn :)
Kan beter plaatjes gebruiken, zegt meer dan 1000 woorden :)

Forgive me _/-\o_
Zal wel aan mij liggen, maar ik snap er geen hol meer van... :P
Gezien de weinige reakties, ben ik vast niet de enige... :+ :o

• JohnD
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 20:30

JohnD

Bernd

Heb je caching geactiveerd in het outlook-exchange profiel op de externe computers? Dan kan het wel eens zijn dat je problemen hebt met het downloaden van het offline address book op deze clients. Outlook gebruikt de Global address list voor het bepalen van send-as rechten en met caching kijkt outlook dus in je offline exemplaar.

Schakel anders caching eens uit.

Fear thy name as hell awakens
FKA SunStorms_Sletje

Pagina: 1