Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik zou thuis een systeem willen opstellen maar gezien mijn lack of ervaring in de mediaspeler-wereld, weet ik niet of het aanschaffen van een HTPC/NAS volstaat.
Hopelijk kunnen jullie me hierbij advies geven.

Situatie:
-Zowel ik als mijn ouders kijken films & series die meestal nog niet uit zijn op digitale tv. Wij bekijken alles met behulp van usb sticks of externe schijven. Mijn ouders gebruiken een laptop met hdmi, ik gebruik mijn oude Dune D1 Smart die overigens slechter met de dag begint te werken.
-Ik stream veel voetbal (die niet via telenet verkrijgbaar zijn) & esports streams vanuit mijn PC naar TV, waar steeds mijn PC voor moet aanstaan.
-Mijn vader streamt muziekkanalen van zijn laptop naar zijn geluidsinstallatie.
-Mijn moeder maakt dikwijls slideshows van familiefeesten met een programma op de laptop om dan vervolgens op DVD/bluray te branden (volgens mij kan dit tegenwoordig ook makkelijker via XBMC misschien?)
-We filmen thuis ook enorm veel met familiefeesten, reizen, ... wat ook weer allemaal op dvd of bluray gebrand wordt.
-Ik heb momenteel geen netwerk ingesteld (althans dat denk ik toch, ik heb er zelf nooit 1 aangemaakt) en het zou handiger zijn als ik en mijn ouders aan dezelfde bestanden kunnen zodat we niet constant usb sticks moeten gebruiken voor een nieuwe aflevering van Game of Thrones bijvoorbeeld...Overigens is zowel mijn interne als externe harde schijf bijna vol. Nog handiger zou zijn als ik het ook via mobiel kan accessen.

Na het lezen v.d. andere topics hier, veronderstel ik dat ik een HTPC en NAS nodig heb in combinatie met XBMC?

Indien ja, dan zijn dit de NAS & HTPC die ik voor ogen had: (NAS heb ik uit een vergelijkingslijst van Hardware.infogekozen & de HTPC uit een andere topic hier)

#ProductPrijsSubtotaal
1Synology Disk Station DS213+€ 305,95€ 305,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 305,95

En de HTPC (ben niet van plan om te gamen):

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6600K Boxed€ 98,43€ 98,43
1MSI FM2-A75IA-E53€ 75,-€ 75,-
1Silverstone Milo ML04€ 78,95€ 78,95
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,45€ 32,45
1Crucial BLT4G3D1869DT1TX0CEU€ 35,77€ 35,77
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,40€ 31,40
1Kingston SSDNow V Series V300 120GB€ 69,99€ 69,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 421,99

Alvast bedankt!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Je zou in plaats van een A8 Richland misschien wel beter een A6 Trinity kunnen nemen in combinatie met DDR3-1600. Kies je toch voor een Richland APU, dan kan je beter DDR3-2133 nemen, maar je gaat imho geen meerwaarde uit die APU halen, gegeven dat je niet gaat gamen en de A6 prima in staat is alles wat je vraagt weer te geven.
Daarnaast kies je voor een 120GB SSD, maar wat wil je er allemaal op gaan gooien dat je 120GB nodig hebt? Je kan waarschijnlijk prima af met 60GB en als je voor een build als OpenElec kiest, dan zou je zelfs helemaal vanaf USB3 af kunnen draaien. (let wel dat als je voor OpenElec of een andere Linux-based build kiest, het niet mogelijk is om HD-audio in combinatie met een AMD APU werkend te krijgen. DTS en DD51 is geen probleem. In Windows werkt alles wel 100%).

Daarnaast mis ik nog iets van besturing in je build; is een CEC-adapter een idee??

Tot slot kies je voor je storage voor een Synology DS213+ maar zie ik vervolgens geen disks hierbij opgenomen. Deze NAS is voor je doeleinden prima, maar hou rekening ermee dat je uiteindelijk altijd meer storage nodig hebt dan je vooraf had gedacht... Kies dus schijven waarbij je rekening houdt hiermee.

Voor je software-vragen is het antwoord vrij simpel; XBMC is prima via apps en webbased benaderbaar, dus bij een correcte configuratie van je netwerk kan je die ook remote goed bereiken. Wat betreft foto's kun je heel eenvoudig slideshows in XBMC maken; dat zal je moeder ook een hoop werk schelen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door kroegtijger op 12-09-2013 15:16 ]

iRacing Profiel

• YMGV4LIFE
  • Laatst online: 30-10-2025
Ik zou de ds213 overwegen. De ds213+ is op basis ppc en dat komt altijd achteraan qua ondersteuning. Wellicht is een rpi nog een oplossing om bij je ouders neer te zetten.

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

• kroegtijger
YMGV4LIFE schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 07:13:
Ik zou de ds213 overwegen. De ds213+ is op basis ppc en dat komt altijd achteraan qua ondersteuning. Wellicht is een rpi nog een oplossing om bij je ouders neer te zetten.
je zou natuurlijk altijd eerst met een Pi kunnen beginnen en kijken of dat bevalt; als het niet volstaat kun je deze vrij makkelijk verkopen en alsnog een volwaardige HTPC neer gooien. Qua kosten scheelt het behoorlijk.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
kroegtijger schreef op donderdag 12 september 2013 @ 15:13:
Je zou in plaats van een A8 Richland misschien wel beter een A6 Trinity kunnen nemen in combinatie met DDR3-1600. Kies je toch voor een Richland APU, dan kan je beter DDR3-2133 nemen, maar je gaat imho geen meerwaarde uit die APU halen, gegeven dat je niet gaat gamen en de A6 prima in staat is alles wat je vraagt weer te geven.
Daarnaast kies je voor een 120GB SSD, maar wat wil je er allemaal op gaan gooien dat je 120GB nodig hebt? Je kan waarschijnlijk prima af met 60GB en als je voor een build als OpenElec kiest, dan zou je zelfs helemaal vanaf USB3 af kunnen draaien. (let wel dat als je voor OpenElec of een andere Linux-based build kiest, het niet mogelijk is om HD-audio in combinatie met een AMD APU werkend te krijgen. DTS en DD51 is geen probleem. In Windows werkt alles wel 100%).

Daarnaast mis ik nog iets van besturing in je build; is een CEC-adapter een idee??

Tot slot kies je voor je storage voor een Synology DS213+ maar zie ik vervolgens geen disks hierbij opgenomen. Deze NAS is voor je doeleinden prima, maar hou rekening ermee dat je uiteindelijk altijd meer storage nodig hebt dan je vooraf had gedacht... Kies dus schijven waarbij je rekening houdt hiermee.

Voor je software-vragen is het antwoord vrij simpel; XBMC is prima via apps en webbased benaderbaar, dus bij een correcte configuratie van je netwerk kan je die ook remote goed bereiken. Wat betreft foto's kun je heel eenvoudig slideshows in XBMC maken; dat zal je moeder ook een hoop werk schelen ;)
*Ik heb de A8 vervangen met de pricewatch: AMD A6-6400K Boxed
Zou ik voor het geheugen hierbij niet beter gaan voor DDR3-1866 i.p.v. 1600? Of gaat die 266 verschil amper benut worden?
*Ik ben van plan om XBMC te nemen met dus een windows build. (geen ervaring met Linux)
*Voor de SSD maak je een goed punt, buiten windows, XBMC en een paar programma's moet daar niks meer op staan? Dan stel ik deze voor: pricewatch: Kingston SSDNow V Series V300 60GB
*CEC Adapter toegevoegd, lijkt me veel gemakkelijker dan een extra afstandsbediening: http://www.pulse-eight.co...usb-hdmi-cec-adapter.aspx
*HDD's voor de NAS vergeten toe te voegen, hier was ik van plan om 2 schijven te kopen van de WD RED reeks (3 TB) pricewatch: Western Digital Red WD30EFRX, 3TB
YMGV4LIFE schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 07:13:
*Wat bedoel je met ppc? (nooit eerder met NAS gewerkt)

Ben aan het twijfelen om anders de DS413J te nemen, gezien de 4 bays en dat hij bovendien ook nog goedkoper is.
pricewatch: Synology Disk Station DS413J

Ff leek vraagje: Dus een HTPC kan maar door "1 TV/" gebruikt worden? 1 HTPC is maw niet genoeg voor 2 TV's?

Dan is het misschien interessanter dat ik Raspberry PI overweeg. Ik had ff door de topic gebladerd maar las dat er een redelijk verschil in performance zit tussen HTPC & Raspberry PI...

• kroegtijger
De A6-6400K is ook een Richland APU. pricewatch: AMD A6-5400K Boxed is Trinity-based.
Zou ik voor het geheugen hierbij niet beter gaan voor DDR3-1866 i.p.v. 1600? Of gaat die 266 verschil amper benut worden?
Bij gebruik van Trinity's is het verschil tussen 1866 en 1600 bijna niet merkbaar; dan kan je net zo goed DDR3-1600 nemen. Bij Richland APU's merk je dat wel, en kan je dus beter voor 2133 kiezen. Kort gezegd zijn er dus maar heel weinig situaties waarin DDR3-1866 de meest logische keuze oplevert.
*Ik ben van plan om XBMC te nemen met dus een windows build. (geen ervaring met Linux)
*Voor de SSD maak je een goed punt, buiten windows, XBMC en een paar programma's moet daar niks meer op staan? Dan stel ik deze voor: pricewatch: Kingston SSDNow V Series V300 60GB
*CEC Adapter toegevoegd, lijkt me veel gemakkelijker dan een extra afstandsbediening: http://www.pulse-eight.co...usb-hdmi-cec-adapter.aspx
*HDD's voor de NAS vergeten toe te voegen, hier was ik van plan om 2 schijven te kopen van de WD RED reeks (3 TB) pricewatch: Western Digital Red WD30EFRX, 3TB
Dat zal prima volstaan
[...]

*Wat bedoel je met ppc? (nooit eerder met NAS gewerkt)

Ben aan het twijfelen om anders de DS413J te nemen, gezien de 4 bays en dat hij bovendien ook nog goedkoper is.
pricewatch: Synology Disk Station DS413J
Misschien is het wel rendabeler om een kleine (zuinige) server te bouwen... Qua prijs zal het elkaar niet zo gek veel ontlopen, maar je kan dan veel meer nog ermee doen dan wat Synology je biedt.
Ff leek vraagje: Dus een HTPC kan maar door "1 TV/" gebruikt worden? 1 HTPC is maw niet genoeg voor 2 TV's?
Correct
Dan is het misschien interessanter dat ik Raspberry PI overweeg. Ik had ff door de topic gebladerd maar las dat er een redelijk verschil in performance zit tussen HTPC & Raspberry PI...
Ook dat klopt. De Pi is een prima device, maar imho meer voor "erbij" dan voor in de plaats van... Ik gebruik ze zelf in de slaapkamers zodat ook daar altijd alles te bekijken is, maar de performance is in verhouding wat minder. De menu'tjes reageren wat slomer. Voor in de slaapkamers kan ik me daar nu niet echt aan storen; in de huiskamer staat een HTPC en dat connect allemaal naar de server waar de centrale database staat van XBMC. Werkt perfect :Y

iRacing Profiel

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Als je het geld kunt missen dan is een 4Bay NAS wat toekomst bestendiger, als je voor Synology gaat en bijvoorbeeld kiest voor een jbod installatie dan kun je keer op keer een extra schijf bijplaatsen om de opslag te vergroten (zonder dataverlies). Mocht er iets mis gaan met een van de schijven dan ben je wel je data kwijt bij jbod.

Als je voorkeur hebt om op 2 locaties (in hetzelfde huis?) de Nas aan te kunnen spreken om media af te kunnen spelen, dan zou ik, gezien je wensen, inzetten op 2 HTPC's maar dan wel een stuk voordeliger in de aanschaf dan je nu hebt samengesteld. Je kunt gaan voor een voordelige barebone die ruimschoots zou kunnen voldoen en die met zijn aanschaf rond de €200,- per stuk zou kunnen liggen.

Wij doen het hier in huis met één centrale opslag (nu een DS1010+, daarvoor een DS410), waaruit op 5 locaties via een HTPC (tegelijk) gekeken kan worden en daarbij via smartphones ook nog eens media afgespeeld kan worden vanaf de NAS. Synology heeft geweldige apps waarmee van alles mogelijk gaat zijn.

Testing, one, two ...

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor het late antwoord (vakantie).

Ik heb besloten om HTPC + raspberry te kopen (raspberry voor mijn ouders) als ik de performance tegenvallend vind, zal ik nadien een 2e HTPC kopen.

De 300 watt zou toch moeten volstaan hé als voeding? Lijkt me wat aan de lage kant in vgl. met PC's maar dat zal aan de grafische kaart liggen die hier ontbreekt.

Totaal lijstje hieronder:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 46,45€ 46,45
1MSI FM2-A75IA-E53€ 75,-€ 75,-
1Silverstone Milo ML04€ 78,95€ 78,95
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,45€ 32,45
1Crucial Ballistix BLT4G3D1608DT1TX0CEU€ 37,34€ 37,34
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,40€ 31,40
1Kingston SSDNow V Series V300 60GB€ 50,90€ 50,90
1USB-CEC Adapter€ 36,00€ 36,00
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 388,49

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 116,89€ 116,89
1Synology Disk Station DS413J€ 283,20€ 283,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 400,09

#ProductPrijsSubtotaal
1Raspberry Pi model B (512MB)€ 33,95€ 33,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 33,95

• YMGV4LIFE
  • Laatst online: 30-10-2025
geen J uitvoering kopen van Synology daar krijg je later spijt van.

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

• kroegtijger
300Watt volstaat prima; is zelfs nog aan de hoge kant.
Verder is inderdaad de J-versie misschien niet de meest handige...

Vergeet ook niet om bij de Pi nog een voeding (5V mini-USB. Veel gebruikt zijn de opladers van de iPad vanwege het hoge amperage. Ik gebruik zelf 1,5A adapters) een behuizing en een SD-kaartje (class 10 bij voorkeur).

iRacing Profiel

Verwijderd

YMGV4LIFE schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 11:23:
geen J uitvoering kopen van Synology daar krijg je later spijt van.
Waarom? Als je niet gaat transcoden is een J toch perfect?
Pagina: 1