Toon posts:

Router voor kantine

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo Tweakers

ik heb recent een vraag gekregen van mijn vader hij wil graag WiFi regelen in de katine.
De meterkast is in de hal en de kantine bedraagt een redelijk groot oppervlak ook kan het aantal gebruikers heel groot worden. Ik was aan het twijfelen om meerder accespoints op te hangen of het gebruik van een centrale router wat zouden jullie aanraden.

mvg
Rusty

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Meerdere access points:
1) dit zodat je meerdere mensen kan verdelen over meerdere kanalen, anders alles te snel vezadigd.
2) Om een betere dekking te hebben, er is veel kans op signaal verlies door de omgeving.

Maar redelijk groot is relatief, als jij 10 vierkante meter groot vind gaat mijn verhaal niet op, dus betere kwantificeren!

Verwijderd

Topicstarter
de oppervlakte is te vergelijken met een gymzaal dus dat is voor mij redelijk groot.
en je antwoord spreekt me wel aan ik denk dat dit toch maar zal moeten gebeuren ondanks dat het bestuur daar op tegen was.
even voor de duidelijkheid is er absoluut geen mogelijkheid om WiFi via high-end router te plaatsen?

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-11 18:15

NeHoX

Gamer + PV

EnGenius met op de helft een repeater of nog mooier een bedraad accesspoint

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Verwijderd

Topicstarter
NeHoX schreef op donderdag 12 september 2013 @ 13:46:
EnGenius met op de helft een repeater of nog mooier een bedraad accesspoint
ik denk niet dat er een draad zou kunnen komen.
zijn deze EnGenius tevens WiFi extenders?
en hoeveel zou het totaalplaatje ongeveer kunnen kosten ik heb namelijk gelimiteerd aantal euro's :D

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:51
Verwijderd schreef op donderdag 12 september 2013 @ 13:54:
[...]

ik denk niet dat er een draad zou kunnen komen.
zijn deze EnGenius tevens WiFi extenders?
en hoeveel zou het totaalplaatje ongeveer kunnen kosten ik heb namelijk gelimiteerd aantal euro's :D
Probeer de term wifi extender zo min mogelijk te gebruiken, dit is een heel ruime en verwarrende term. De juiste term die je bedoeld is inderdaar waarschijnlijk wifi repeater. Een wifi extender kan namelijk net zo goed een accespoint zijn en is eigenlijk niet meer dan een marketing term.

Als je gebruik gaat maken van meerdere accespoints houd er dan rekening mee op welke kanalen je alles instelt en dat roaming tussen de accespoints goed geregeld word (niet alle clients zeg laptops oid zijn hier even goed in). Houd er ook rekening mee dat een wifi repeater het signaal wel een stukje verder draagt maar dat het signaal er niet beter van word door mogelijke interferentie.

BTW hoeveel mensen gaan er gebruik van maken op een piek punt? Bijv een simpele consumentenrouter stort haast in als er 50 mensen op de wifi zitten.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ik vind dat we voor een duidelijk advies toch wat meer info nodig hebben:
-Hoeveel mensen wil je voorzien?
-Is er een vast budget of ben je opzoek naar indicatie?
-Wat is de mogelijkheid qua bekabeling in de kantine?

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12 22:53
chickpoint schreef op donderdag 12 september 2013 @ 14:13:
[...]

Probeer de term wifi extender zo min mogelijk te gebruiken, dit is een heel ruime en verwarrende term. De juiste term die je bedoeld is inderdaar waarschijnlijk wifi repeater. Een wifi extender kan namelijk net zo goed een accespoint zijn en is eigenlijk niet meer dan een marketing term.

Als je gebruik gaat maken van meerdere accespoints houd er dan rekening mee op welke kanalen je alles instelt en dat roaming tussen de accespoints goed geregeld word (niet alle clients zeg laptops oid zijn hier even goed in). Houd er ook rekening mee dat een wifi repeater het signaal wel een stukje verder draagt maar dat het signaal er niet beter van word door mogelijke interferentie.

BTW hoeveel mensen gaan er gebruik van maken op een piek punt? Bijv een simpele consumentenrouter stort haast in als er 50 mensen op de wifi zitten.
Houd er ook rekening mee dat door een WiFi repeater de beschikbare WiFi breedband (ook van de 'hoofd router') grofweg gehalveerd wordt. De snelheid gaat beduidend omlaag. Meerdere access points met de zelfde instelling, maar een andere kanaal is de beste oplossing (dus dat de access points elkaar wel overlappen, maar de kanalen niet). En zolang ze niet van hot naar her blijven lopen, merk je er niks van dat sommige apparaten niet goed met roaming omgaan. Meerdere access points zijn altijd beter dan een WiFi repeater. Je kunt ze desnoods met Power over Ethernet aanleggen.

[ Voor 3% gewijzigd door ThomasG op 12-09-2013 15:15 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:38

JT

VETAK y0

Geen kabel is risico op serieuzere problemen wanneer er veel repeaters worden gebruikt en veel mensen tegelijk erop gaan. Stel, om het bereik te vergroten daisy-chain (serieel aansluiten) je 4 repeaters. Deze halveren de bruikbare bandbreedte. 300 / 2^4 = 18,75mbit theoretisch, eerder 5-10mbit in de praktijk. Als daar 30 mensen tegelijk op gaan, misschien iemand wat videostreamen enzovoort dan gaat dat dus niet goed. Los van de vraag hoe de eerste repeater functioneert als je middels 1 daisychain 200 mensen toegang verschaft tot internet. Dan kun je het beter parallel aansluiten middels enkele accesspoints.

Als kabels niet mogelijk zijn in een ruimte ter grootte van een gymzaal (hoe groot is dat eigenlijk? Ik ken ze van verschillende formaten) dan is denk ik de enige mogelijk oplossing doen wat je zelf voorstelt en genoegen nemen met een slecht/niet functionerende verbinding wanneer het druk is.

Maar goed, ik doe nu ook aannames over de grootte van de zaal en de hoeveelheid mensen; wellicht kun je ons wat meer informatie over geven. Bekabeling blijft echter érg belangrijk!

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:49
Beste Rusty,

Ik neem aan dat het puur bedoeld is als extraatje voor het personeel van je vader.

Als de kantine zo groot is als een gymzaal... denk ik aan een flink oppervlak, Zou je dat eens na kunnen meten?

Zoals ik al zei ga ik er vanuit dat het bedoelt is als extraatje naar het personeel van je vader, in dat geval zou ik 2 consumenten routers kopen en plaatsen aan beide kopse kanten van de zaal.

1 router daarvan steek je via de Wan in de switch van het bedrijf en de ander sluit je via een Lanpoort op de eerste router aan (daar ook op een lanpoort)

zo hou je je verkeer gescheiden, op router 1 gebruik je de dhcp van die router, en zorg dat je je lease tijden naar 15 / 30 minuten zet

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-12 13:46
Voor een netwerk in een bedrijfskantine (waar men eigen devices meebrengt) kun je niet om een apart netwerk heen, shure-fan. Dan moet je een quarantaine-net opzetten of gewoon een gescheiden SSID dat op geen manier verbonden is met het bedrijfsnetwerk. Je moet wantrouwig zijn naar je werknemers maar je kan wel maatregelen nemen om het lekken van informatie te voorkomen. Denk niet even snel een routertje erin te prikken, dit is veel te onveilig.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ja inderdaad, dat vind ik toch wat te makkelijk gedacht.

Ik zou zeggen: Neem een paar access points, budget-wijs gezien Ubiquiti of EnGenius, en zet deze op een apart VLAN op het netwerk. Dan heb je alles prima afgescheiden

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Pagina: 1