Monitoring, Waarmee?

Pagina: 1
Acties:

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-12 13:58
Ik ben op zoek naar een monitoringspakket (of meerdere?) om het volgende in de gaten te gaan houden:

- Windows servers
- SQL databases
- ESX omgeving
- Procurve switches
- hardware (voornamelijk HP)

ik wil graag ketens kunnen monitoren, een dashboard kunnen maken en het liefst historische gegevens kunnen inzien en rapporten kunnen genereren :P

al bekeken:

PRTG:, leuk en goedkoop gemakkelijk maar geen ketenmonitoring
SCOM: duur, mooi maar geen out of the box ESX ondersteuning
Nagios: niet echt bekeken, schijnt heel goed te zijn maar kwam op mij over als omslachtig (misschien toch maar proberen?)
Whatsup Gold: op dit moment mee aan het spelen.

ik krijg zelf het idee dat Windows monitoren icm HP hardware en een ESX omgeving onmogelijk is binnen 1 pakket.
iemand ervaring met een soortgelijke situatie?

ik heb al gelezen in andere topics dat nagios toch wel vaak genoemd word, maar het kon me tot op heden niet bekoren :)

het pakket moet op windows draaien (probleem met nagios/observium)

[ Voor 3% gewijzigd door Reloader op 12-09-2013 13:43 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

Even uit interesse...waarom ESX en geen Hyper-V

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Kijk eens naar Cacti of Observium. Dit zijn open source tools die ondertussen een grote userbase opgebouwd hebben door de simplicity van het pakket!

Vooral die laatste ziet er ook nog eens erg goed uit ook!!!

• Reloader
lier schreef op donderdag 12 september 2013 @ 13:15:
Even uit interesse...waarom ESX en geen Hyper-V
omdat de organisatie hier al draait op ESX, deze keuze is ver voor mijn tijd gemaakt dus dat kan ik niet motiveren :)
Miepermans schreef op donderdag 12 september 2013 @ 13:15:
Kijk eens naar Cacti of Observium. Dit zijn open source tools die ondertussen een grote userbase opgebouwd hebben door de simplicity van het pakket!

Vooral die laatste ziet er ook nog eens erg goed uit ook!!!
ik ga na het testen van whatsup gold die 2 bekijken!

correctie, het pakket moet eigenlijk op windows kunnen draaien :)

[ Voor 44% gewijzigd door Reloader op 12-09-2013 13:43 ]

• unaco
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-07 17:34
Redelijk veel in te krijgen hoor:

- GFI
- SpiceWorks
- Kaseya

Paar die me zo 123 te binnen schieten en waarmee je zeker 80% van bovenstaand kan doen.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:25

ResuCigam

BOFH

Wij gebruiken meerdere pakketten: PCM+ voor ons netwerk (HP switches), Veeam Monitor voor ESX(i) en Whats Up voor de rest.

We do what we must because we can.

• Reloader
Spiceworks was de laatste keer dat ik het gebruikt heb nog niet instaat om ketens aan te maken, GFI en Kaseya ga ik mezelf over inlezen

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Weet je zeker dat je ESX draait (oud, meestal esxi nu) en wat wil je daarvan monitoren ? Kleine snmp dingen kan elk pakket wel.
Echt monitoren van je virtuele farm is meestal vrij specifiek en duur.

• Reloader
ESXi draait in de testomgeving, de productieomgeving draait ESX

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als je ESX in productie draait dan heb je waarschijnlijk al een vcenter dat die omgeving monitort.

• Skoefel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-12 12:15
Nagios is een goed product, maar om het werkend te krijgen is even wat tricky..

Verwijderd

Reloader schreef op donderdag 12 september 2013 @ 13:13:
het pakket moet op windows draaien (probleem met nagios/observium)
Waarom?

Als je die eis laat vallen, kijk dan bijvoorbeeld ook een naar Opsview (Core) :9

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 19:04
Wij hebben hier SCOM met de management pack van Veeam draaien voor VMWare tot volle tevredenheid.
De nieuwe 2012 variant heeft ook veel opties voor netwerk devices. Misschien de moeite waard om toch eens verder in SCOM te duiken. :)

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:14

allure

Titaan fase 2/3

Wellicht kun je eens kijken of Zabbix voldoet aan je eisen, deze draait wel op linux.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

En anders is splunk nog een optie..

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

nagios for monitoring,
Cacti for Historical reference
Rancid for switch change management and backup.

Tricky om op te zetten, maar als je het hebt draaien wil je niet meer anders :)

[edit]
o en linux ftw 8)
(windows shop hier)

[ Voor 12% gewijzigd door Four op 12-09-2013 19:24 ]

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• Reloader
tot op heden kom ik tijdens mijn zoektocht ook maar een pakket tegen wat ECHT specifiek ketens kan monitoren en dat is SCOM van microsoft, kijk ik daar nu bij andere pakketten zo overheen?

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:09
Reloader schreef op woensdag 18 september 2013 @ 14:11:
tot op heden kom ik tijdens mijn zoektocht ook maar een pakket tegen wat ECHT specifiek ketens kan monitoren en dat is SCOM van microsoft, kijk ik daar nu bij andere pakketten zo overheen?
Wat versta je onder 'ECHT specifiek ketens kan monitoren'?

Ik zou overigens Icinga pakken. Een afsplitsing van Nagios die wel backwards compatible daarmee is, maar waarbij de ontwikkeling ook nog actief doorgezet wordt. Daarnaast is Nagios/Icinga _de_ marktleider, waardoor er hiervoor ook heel veel modules te vinden zijn voor specifieke pakketen, omgevingen en devices (die al dan niet door de leverancier worden meegeleverd).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Reloader
waar ik naar toe wil is dat ik een dashboard kan maken met bijvoorbeeld status indicatie:

bijvoorbeeld:

wij bieden aan onze klanten (binnen het bedrijf) bijvoorbeeld software pakket A

ik wil een dashboard waarop staat software pakket A: status OK, waarschuwing of Storing

als ik nu bijvoorbeeld kijk naar PRTG kan ik duizenden sensoren plaatsen, maar dan kan ik nog steeds alleen kijken op apparaat niveau en niet op applicatie niveau

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-11 13:43
Wij hebben opmanger van ManageEngine. Kan alles wat je wil. Hier zijn nog uitbreidingen te krijgen voor application, network, firewall.

[ Voor 39% gewijzigd door barry457 op 19-09-2013 11:04 ]

Verwijderd

}:O

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2013 11:06 ]

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-11 15:26

E-Rick

I love it :7

Wij monitoren alles met Level Platforms Managed Workplace 2013 (tegenwoordig van AVG).

Choose life

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-11 09:41
Reloader schreef op woensdag 18 september 2013 @ 14:11:
Met SCOM icm met de management pack van Veeam (voor VMWare) kun je idd alles. Let wel: SCOM heeft een aardig grote leercurve. Het is niet een pakket wat je even in een dag deployed :) 8)7
Erg duur is het niet, maar dat hangt van je aantal hosts (of specifieker: aantal fysieke CPU's) af.
Kijk eens naar SPLA licenses :)

• Reloader
barry457 schreef op donderdag 19 september 2013 @ 11:04:
Wij hebben opmanger van ManageEngine. Kan alles wat je wil. Hier zijn nog uitbreidingen te krijgen voor application, network, firewall.
ik ben OPmanager ondertussen aan het proberen, maar tot op heden heb ik het niet voor elkaar gekregen om een applicatie te creeeren.

wat ik dus graag zou willen is bijvoorbeeld een dashboard met een aantal stoplichten:

stoplicht 1: Applicatie A
Stoplicht 2 Applicatie B etc

op de achtergrond moet er achter applicatie A een keten van hardware zitten zoals Server A, SQL server 1, SQL database 2 en zogauw een van deze apparaten kuren vertoond moet het stoplicht naar oranje of rood verspringen..

(stoplicht is zo maar een hersenspinseltje maar dat is het idee)
Pagina: 1