Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ULV's voor muziekproductie?

Pagina: 1
Acties:

• CasparS
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-12-2022
Beste Tweakers,

Mijn huidige laptop is snel aan vervanging toe.. ;w

Ik ben op zoek naar een compacte laptop (liefst 13" met touchscreen) voor wat simpele software development en het maken van muziek.
Mijn huidige laptop (hp g-62, i5 460m, 4gb) houdt het bij dit laatste vaak voor gezien; vooral bij het sidechainen van effecten in Ableton moet ik snel beginnen met resamplen van tracks, hetgeen de workflow niet ten goede komt.

Naast een nieuwe laptop ben ik dus ook op zoek naar wat meer rekenkracht. Alle ultraportables zijn (helaas) tegenwoordig voorzien van ULV-chips, en aangezien ik hier geen ervaring mee heb vraag ik mij af of ik met een keuze voor zo'n chip wel genoeg op vooruit ga.
Ik heb een aantal generaties overgeslagen, dus ik neem aan dat er een behoorlijke snelheidswinst op architectuur-niveau is bereikt, maar de kloksnelheid is ongeveer gelijk en ook hebben alle ULV's een tweetal cores, net als mijn i5 460m.

Zelf kan ik slecht inschatten hoe de scores in de benchmarks overeenkomen met mijn toepassingen. Zo weet ik bijvoorbeeld niet in hoeverre berekeningen in softwarepakketen zoals Ableton parralel kunnen worden uitgevoerd, en hoeveel profijt ik bijvoorbeeld zou hebben van een quadcore. Of dat een SSD (die ik sowieso neem) mij al een enorme performance-boost geeft.

Daarnaast vroeg ik me af hoe groot de verschillen zijn tussen de i5 en i7 uitvoeringen. Verantwoordt de iets hogere clock de 150e duurdere prijs (in bijv. een Sony Vaio Pro)?.

Graag Uw gedachten hierover!

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-11 08:16
Normaal gezien zijn audiobewerkingprogramma's goed multithreaded. Maar bij audiobewerking hangt het allemaal af van wat voor VST's/plugins je gebruikt, hoeveel sporen...

Op gebied van ruwe processorkracht ga je met die ULV's er niet echt veel op vooruit. http://www.notebookcheck....Benchmarklist.2436.0.html

Een SSD gaat bij audiobewerking niet veel uitmaken :)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Thmz159 schreef op donderdag 12 september 2013 @ 14:14:
Normaal gezien zijn audiobewerkingprogramma's goed multithreaded. Maar bij audiobewerking hangt het allemaal af van wat voor VST's/plugins je gebruikt, hoeveel sporen...

Op gebied van ruwe processorkracht ga je met die ULV's er niet echt veel op vooruit. http://www.notebookcheck....Benchmarklist.2436.0.html

Een SSD gaat bij audiobewerking niet veel uitmaken :)
Dat hangt maar net van je workflow af. 1MB loops met flink wat effecten is meer gebaat bij RAM en CPU. Het live afspelen en editten van multitrack wav's wordt wel geholpen door een SSD. Bufferen gaat uiteraard sneller en je buffer loopt niet leeg als de schijfkop moet skippen van spoor 1 naar 72 en weer terug.

• CasparS
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-12-2022
Bedankt voor de info! Helaas niet wat ik wilde horen, maar weet nu beter wat ik moet verwachten.
Dan maar mijn huidige fans vervangen en wachten op een nette 13" met snellere processor!

[ Voor 4% gewijzigd door CasparS op 16-09-2013 10:20 ]

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-11 08:16
Ik denk dat je dan nog lang kan gaan wachten. Geen idee wanneer je ten laatste je laptop wil hebben maar voor zover ik weet is er niet echt een 13" aangekondigd in jou prijsklasse met een full voltage processor. Vroeger had je de Sony Vaio S13 maar die is discontinued.