Sony receiver STR-DN840 zonder subwoofer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende speakers:

2 staanders Infinity Alpha 40 (front speakers)
2 bookshelf speakers Dali Zensor 1 (back speakers) 6 ohm

En de volgende receiver:
Sony STR-DN840

Voorheen waren de Infinity speakers aangesloten op een Sony QS stereo versterker. Ze gaven een mooi vol dynamisch geluid. Nu heb ik ze aangesloten op mijn nieuwe receiver, samen met de Dali speakers. Het hoog en midden van het geheel is supergoed, maar ik mis het laag van de fronts. Dit ondanks dat ik in de settings heb aangegeven dat er geen subwoofer is aangesloten (ik heb in feite een 2/2.0 opstelling), en dat de fronts 'Large' zijn
In deze instelling moet toch het volledige bassbereik doorgestuurd worden naar de front speakers? Of verwacht het apparaat toch nog ergens een Sub, ook al heb ik die niet aangesloten/uitgezet?
Een beetje balen, nu moet ik misschien een sub erbij kopen en mijn staanders vervangen door kleine sattelieten, terwijl mijn staanders echt genoeg laag hebben.

Een losse additionele vraag: waarom zou je in een 5.1 of 7.1 systeem staanders / zuilen gebruiken, wanneer het gedeelte waar deze in uitblinken (het laag) toch via de subwoofer gaan?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:59

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op donderdag 12 september 2013 @ 09:19:
In deze instelling moet toch het volledige bassbereik doorgestuurd worden naar de front speakers? Of verwacht het apparaat toch nog ergens een Sub, ook al heb ik die niet aangesloten/uitgezet?
Speakers op "Large" zou sowieso al moeten zorgen dat er geen crossover toe wordt gepast. Met Subwoofer op "NO" heb je dat nog eens aangegeven. In theorie zouden je instellingen moeten kloppen met je wensen.
Een losse additionele vraag: waarom zou je in een 5.1 of 7.1 systeem staanders / zuilen gebruiken, wanneer het gedeelte waar deze in uitblinken (het laag) toch via de subwoofer gaan?
Omdat er zoiets is als een LFE-kanaal (de .1) waarvoor een subwoofer toch echt de betere is dan een vloerstaander. En al heb je vloerstaanders die laag gaan (zeg maar 30 Hz in room) kan je voor die laatste paar Hz toch altijd nog de subwoofer gebruiken om aan te vullen. Maar het is sowieso altijd de vraag of speakers zo laag gaan als opgegeven waardoor de subwoofer wat hoger ingezet kan worden. De Infinity Alpha die jij hier aanhaalt hebben ook nog een "gat" aan de onderkant van het bereik wat een subwoofer op zou kunnen vangen.

Heb je ook nog het punt dat velen een surround set neerzetten, maar muziek wel op 2.0 willen luisteren. Dan heb je meteen een voordeel te pakken van eventuele grotere speakers als front (basaal genomen dat die dus lager gaan zoals jouw aanname). Vloerstaanders als rear vind ik persoonlijk wat minder nodig, enige reden dat ik ze heb is omdat de kleur beter uitkwam in deze versie. En omdat het tof staat natuurlijk 8)

Vloerstaanders wil overigens niet per se zeggen dat ze ook meteen laag gaan. Het ligt maar net van de bouw van de kast en gebruikte drivers. Als jij een gesloten slanke vloerstaander bouwt (met dus kleine units) kan het best dat die minder laag gaat dan een forse gepoorte monitor.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 12-09-2013 09:30 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor je heldere uitleg!
Het is me helemaal duidelijk. Wat mijn probleem alleen is, is dat ondanks dat ik in het Speaker Pattern heb aangegeven dat ik enkel 2 fronts en 2 rears heb, en dat de frontspeakers Large zijn, er nog heel wat laag mist. En dan bedoel ik niet het 'gat' wat aangevuld moet worden met de subwoofer.
Het lijkt alsof de Sony receiver toch een soort filter hanteert (op 50 of 60 herz ofzo). Hierdoor kan ik helaas niet optimaal genieten van het luisteren naar stereo muziek :(. Ik zal straks eens kijken of middels de Equalizer het bass volume op te krikken is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Heb je alleen de versterker gewijzigd, of ook de opstelling / ruimte?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alleen de versterker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Gek verhaal hoor. En als je de vorige weer aansluit is het allemaal weer goed? Had die niet per ongeluk gewoon een soort boost functie in het laag aan staan?

Kan me bijna niet voorstellen dat dit gebeurt. Het is allemaal geen high-end spul, maar het zou op z'n hoogst in audiofiele detail (denk aan kreten als timbre, microdetaillering en dat soort dingen :P) anders kunnen klinken.

Kijk toch eens goed naar je instellingen. Ik zou bijna zeggen dat-ie kapot is.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:49
Heb je dit probleem nog opgelost? Ik sta op het punt om deze versterker te kopen en ik heb zelf alleen maar 2 zuilen (stereo) die zelf erg mooi bas kunnen produceren, oftewel een subwoofer wil ik niet hoeven aan te sluiten. Al die 7.2 onzin hoef ik niet, maar versterkers zonder die optie zijn er bijna niet, als je gadgets zoals HDMI en airplay graag wil hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door tiguan op 25-11-2013 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:49
Ondertussen heb ik 'm eindelijk binnen. Ik heb de audio calibratie uitgevoerd met dat microfoontje en hij zette 'm standaard op 2/0.1. Hij dacht dus dat ik een subwoofer had. Dit gauw aangepast naar 2.0 en alles werkt perfect. Prachtig apparaat met idioot veel functionaliteiten. Erg mooi geluid ook. Airplay werkt super handig. Ik ben erg tevreden met m'n receiver.

[ Voor 5% gewijzigd door tiguan op 06-12-2013 21:21 ]

Pagina: 1