OCZ Vertex 1 SSD , 32GB, falend?

Pagina: 1
Acties:

• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-01 11:18
Beste Tweakers,

ik heb nog een oude OCZ Vertex1 in mijn computer, deze was volgens mij nog voor de tijd van de beruchte "SandForce" controller (JMicron dacht ik). Nu vallen mij de volgende waarden op:

Uncorrectable Sector Count: 44507 sectors
UDMA CRC Error Rate: 38315

De eerste groeit +- 100 per dag, UDMA +- 500.
Rest van de SMART data lijken OKE.

Ideeen?

Gr.
CHariri

[ Voor 9% gewijzigd door C.Hariri op 12-09-2013 09:13 ]

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Ultra DMA CRC error rate betekend dat er communicatie fouten zijn tussen storage controller en SSD. Meestal door een brakke SATA kabel.

Na het vervangen van de kabel, zou de teller dan op dezelfde hoge waarde blijven staan als alles goed gaat (geen nieuwe fouten), hij wordt namelijk niet gereset...

Uncorrectable Sector Count: 44507 sectors
Die is wel aardig onheilspellend...

Maar dan stel ik eerst even de vraag... Welke firmware heb jij op de Vertex 1 staan? Want er waren bugs rondom SMART status van (een bepaald type) sector counts... Zal dit eens even verder uitzoeken :)

Dus als het kan, doe eens updaten.

[ Voor 86% gewijzigd door Swordlord op 12-09-2013 09:31 ]

• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-01 11:18
Hij zit trouwens in een laptop, dus kabel vervangen gaat helaas niet.
Firmware versie is 1.3. Ik zal thuis kijken of ik dit kan updaten.

Gr.

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-01 17:00
Die firmware versie 1.3 is niet bepaalt een stabiele en snelle (geen GC/TRIM). Voordat je gaat updaten naar versie 1.7 wel eerst een goede backup (image) maken en na de firmware update een secure erase doen. Best practice bij deze SSD bij die oude firmware.

Na her-installatie van je OS of terugzetten van je image wel controleren of je alignment goed is (bv. met AS SSD of diskpart)