Plaatsing subwoofer

Pagina: 1
Acties:

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-01 14:56
Goedemorgen medeforummers.

Mijn complete HT is zo goed als klaar, maar ik zit nog een beetje met de plaatsing van de sub in mijn maag. Hij staat nu redelijk centraal zeg maar onder de tv. Ik kan er eigenlijk "alle" kanten wel mee op. Ik zit niet echt vast aan een meubel o.i.d. Zie foto.

Afbeeldingslocatie: http://img707.imageshack.us/img707/8553/vkb5.jpg

Het gaat hier alleen even om de plaating van mijn sub, niet om de rest :D . Ik heb gelezen dat ik dit het beste kan testen door de sub op mijn sweetspot weg te zetten en dan rond te gaan lopen, maar ik krijg hier veel wisselende resultaten van door op verschillende plekken. Ook is er geopperd om hem juist WEL of juist NIET in een hoek te plaatsen, vanwege de corner gain. En het blijft lastig om te bepalen wat nou juist GOED en wat nou juist SLECHT is vind ik.

Wat is jullie ervaring met het plaatsen van de sub? Het gaat om de BK XXLS 400 FF. Zie sig voor mijn overige specs. Zijn er bepaalde dvd's, blurays of geluidsfragmenten waar ik de juiste plaatsing mee kan bepalen?

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Helaas, maar hier zul je toch echt gewoon je eigen oren moeten gebruiken...
De 'zet de sub op je meestgebruikte luisterpositie'-aanpak is prima.

Neem een ruim scala aan 'testmateriaal'. Varierend van inderdaad een paar filmfragmenten tot verschillende muziekstijlen.
Waarom? Omdat elke 'soort' bastonen zal bevatten in hogere en lagere frequenties. En voor elke frequentie geld in theorie een andere ideale plek in de luisterruimte.

Nu is geluid natuurlijk altijd een mengelmoes, dus je bent op zoek naar de plaats die gemiddeld genomen het voor jou meest aangename basgeluid voortbrengt. Kan best zijn dat je een film dan toch te veel vindt 'boemen' of juist muzieksoort A t.o.v. muzieksoort B basloos vindt of niet. Helaas altijd een soort van compromis.

Neem dus fragmenten die lang genoeg zijn om op meerdere plekken even te luisteren en te switchen. Een 'helper' is nooit weg, voor dit soort dingen. Kost tijd, zonder enige twijfel.

En dan? Dan heb je iets wat je aardig vindt, maar vast niet ideaal. Kun je altijd een beetje bijstellen naar jouw smaak of meest gebruikte geluidssoort.
En nog steeds zul je af en toe denken: wat klinkt dit maf/slecht!
Of je zit/staat op een andere locatie dan de luisterpositie en dan zal je denken dat je sub het nauwelijks doet of omgekeerd: knalhard. Dat hou je altijd. Bastonen hebben nu eenmaal een dusdanig lange golflengte dat je altijd ergens op een frequentie staande golven in je ruimte hebt. Niet aan te ontkomen, ook niet met (normale) dempingsmaterialen.

Wil je dat allemaal niet en wil je het makkelijk, dan geef je nog een keer geld uit, aan zoiets als een Antimode 8033 of nog fancier. Dan zet je de sub zomaar ergens neer, de meetmicrofoon op je luisterpositie en vervolgens haalt de Antimode een soort equalizerbewerking over je subsignaal heen die de engste pieken er uit vlakt.

Uiteindelijk heeft dat mijn sub het meest geholpen. Maar gewoon lekker experimenteren is een stuk goedkoper en kan prima resultaten opleveren.

P.S. als je een versterker met 'room correction' o.i.d. hebt, zorg dan dan dat je luistertesten niet dwarsboomt. Zet die dus eerst 'neutraal' en zet ook je sub 'neutraal'. Zoek naar een redelijk volume vanuit neutraal en tweak vanuit daar verder. De Gain-knop van een sub hoort vrijwel altijd eerder rond halverwege te staan dan volledig open!
Ga je voor een Antimode-oplossing, laat dan eerst de antimode zijn werk doen en daarna pas de room-correction van een receiver.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Heb je nog de mogelijkheid om de kamerindeling anders te doen? Je fronts staan vrijwel tegen de zijmuren aan. Hierdoor zijn er sterke vroege* reflecties, die het geluidsbeeld erg vertroebelen.

Vroeg betekent dat je hersens ze niet kunnen onderscheiden van het directe geluid van de luidsprekers. Ik weet niet precies hoeveel weglengteverschil het directe en gereflecteerde geluid minimaal moeten hebben om ze van elkaar te onderscheiden, maar ik meen dat het iets in de orde van 2 meter was.

Verwijderd

Het zijn boekenplankluidsprekers van een klein formaat. Met die "reflecties" zal het best wel meevallen. Zolang ze rondom een 30 cm ruimte hebben gaat dat prima.

Zijn probleem is die van de plaatsing van de sub, niet van de rest van de speakers. Ik herken het probleem en de enige oplossing is die sub aan een lang snoer te hangen en gewoon op diverse plekken in de ruimte te plaatsen en te gaan luisteren. Ik had het fenomeen dat als ik op de wc in de hal zat een betere weergave had van de lage tonen dan wanneer ik op de bank zat. Een halve meter verplaatsen van de sub maakte de weergave al een stuk beter. Gewoon proberen dus.

• StealthyPeanut
swiv98 schreef op donderdag 12 september 2013 @ 15:37:
Helaas, maar hier zul je toch echt gewoon je eigen oren moeten gebruiken...
De 'zet de sub op je meestgebruikte luisterpositie'-aanpak is prima.

Neem een ruim scala aan 'testmateriaal'. Varierend van inderdaad een paar filmfragmenten tot verschillende muziekstijlen.
Waarom? Omdat elke 'soort' bastonen zal bevatten in hogere en lagere frequenties. En voor elke frequentie geld in theorie een andere ideale plek in de luisterruimte.

Nu is geluid natuurlijk altijd een mengelmoes, dus je bent op zoek naar de plaats die gemiddeld genomen het voor jou meest aangename basgeluid voortbrengt. Kan best zijn dat je een film dan toch te veel vindt 'boemen' of juist muzieksoort A t.o.v. muzieksoort B basloos vindt of niet. Helaas altijd een soort van compromis.

Neem dus fragmenten die lang genoeg zijn om op meerdere plekken even te luisteren en te switchen. Een 'helper' is nooit weg, voor dit soort dingen. Kost tijd, zonder enige twijfel.

En dan? Dan heb je iets wat je aardig vindt, maar vast niet ideaal. Kun je altijd een beetje bijstellen naar jouw smaak of meest gebruikte geluidssoort.
En nog steeds zul je af en toe denken: wat klinkt dit maf/slecht!
Of je zit/staat op een andere locatie dan de luisterpositie en dan zal je denken dat je sub het nauwelijks doet of omgekeerd: knalhard. Dat hou je altijd. Bastonen hebben nu eenmaal een dusdanig lange golflengte dat je altijd ergens op een frequentie staande golven in je ruimte hebt. Niet aan te ontkomen, ook niet met (normale) dempingsmaterialen.

Wil je dat allemaal niet en wil je het makkelijk, dan geef je nog een keer geld uit, aan zoiets als een Antimode 8033 of nog fancier. Dan zet je de sub zomaar ergens neer, de meetmicrofoon op je luisterpositie en vervolgens haalt de Antimode een soort equalizerbewerking over je subsignaal heen die de engste pieken er uit vlakt.

Uiteindelijk heeft dat mijn sub het meest geholpen. Maar gewoon lekker experimenteren is een stuk goedkoper en kan prima resultaten opleveren.

P.S. als je een versterker met 'room correction' o.i.d. hebt, zorg dan dan dat je luistertesten niet dwarsboomt. Zet die dus eerst 'neutraal' en zet ook je sub 'neutraal'. Zoek naar een redelijk volume vanuit neutraal en tweak vanuit daar verder. De Gain-knop van een sub hoort vrijwel altijd eerder rond halverwege te staan dan volledig open!
Ga je voor een Antimode-oplossing, laat dan eerst de antimode zijn werk doen en daarna pas de room-correction van een receiver.
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Zaterdag ga ik lekker aan de klus hiermee met wat muziek en filmfragmenten. Ben benieuwd en ik zal mijn bevindingen hier posten :).

Mooi om te zien dat mijn methode wel een goede manier is om de plaats te bepalen :).
TBTL schreef op donderdag 12 september 2013 @ 16:16:
Heb je nog de mogelijkheid om de kamerindeling anders te doen? Je fronts staan vrijwel tegen de zijmuren aan. Hierdoor zijn er sterke vroege* reflecties, die het geluidsbeeld erg vertroebelen.

Vroeg betekent dat je hersens ze niet kunnen onderscheiden van het directe geluid van de luidsprekers. Ik weet niet precies hoeveel weglengteverschil het directe en gereflecteerde geluid minimaal moeten hebben om ze van elkaar te onderscheiden, maar ik meen dat het iets in de orde van 2 meter was.
Helaas niet. Ik kan ze wel meer naar binnen plaatsen, maar dan komen ze weer te dicht bij de tv te staan denk ik. Omdraaien gaat niet, omdat ik dan te weinig ruimte heb voor mijn zithoek + loungestoelen.
De speakers komen op stands nog een beetje naar voren. Zo'n 30cm denk ik. Mijn Audyssey corrigeert de rechterspeaker altijd al wel een beetje naar beneden. Mede door de reflectie denk ik.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:44

JT

VETAK y0

Een aanvulling op jouw methode :P Aangenomen dat de subwoofer op de grond komt te staan, moet je de subwoofer eigenlijk ook op luisterhoogte zetten op je luisterplek en over de grond kruipen met je oor ongeveer op de hoogte van je subwoofer :) 40cm hoger kan het namelijk heel anders klinken.

Mocht je antimode te duur vinden, Behringer heeft nog een alternatief in de vorm van de Ultracurve Pro DEQ 2496. Ik kan nu alleen even geen prijzen e.d. vinden omdat ik in het buitenland zit en Google dus niet in NL zoekt :+

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

mooie instalatie :)

• StealthyPeanut
JT schreef op donderdag 12 september 2013 @ 19:53:
Een aanvulling op jouw methode :P Aangenomen dat de subwoofer op de grond komt te staan, moet je de subwoofer eigenlijk ook op luisterhoogte zetten op je luisterplek en over de grond kruipen met je oor ongeveer op de hoogte van je subwoofer :) 40cm hoger kan het namelijk heel anders klinken.

Mocht je antimode te duur vinden, Behringer heeft nog een alternatief in de vorm van de Ultracurve Pro DEQ 2496. Ik kan nu alleen even geen prijzen e.d. vinden omdat ik in het buitenland zit en Google dus niet in NL zoekt :+
Handige informatie idd. Ik zal de sub op oorhoogte zetten op mijn sweetspot. Maakt het nog uit welke richting ik de woofer op laat richten?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:44

JT

VETAK y0

Nee want je kan niet horen waar bas vandaan komt :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Pagina: 1