Werk / Game PC - 1000-1400 euro

Pagina: 1
Acties:

• Jinxbel
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-01-2025
Hoi Tweakers,

Mijn huidige laptop is aan vervanging toe want gamen op dat ding is toch niet alles.

Het nieuwe systeem heeft enkele vereisten:

Games:
- Gamen op 1080p zonder te zweten (ik ben op zich geen graphics whore maar traag gamen ben ik beu)

Werk:
Ik ben freelance java developer dus...
- Dual screen (heb 2x Dell UltraSharp U2312HM staan)
- Stil
- Relatief draagbaar. Ik heb ook niet geweldig veel plek op/naast mijn bureau dus geen full tower. Als freelancer gebeurd het ook dat ik op pad moet met mijn systeem.

Op basis van de BBG van september kwam ik dan hier uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 198,90€ 198,90
1ASRock Z87M Pro4€ 92,13€ 92,13
1Gigabyte GV-R797OC-3GD€ 294,64€ 294,64
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 53,50€ 53,50
1BitFenix Prodigy M Wit€ 77,-€ 77,-
1be quiet! Shadow Rock PRO SR1€ 40,30€ 40,30
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,30€ 62,30
1Seasonic M12II 520W€ 56,-€ 56,-
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 134,-€ 134,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.008,77

Keuzes die afwijken van de BBQ:

Cooler:
Hij is stil!
Omdat het een mATX is, wil ik niet riskeren om RAM te raken en dat zou met die cooler geen probleem mogen zijn.

Mobo:
Deze komt uit het onderdelen topic. Keuze voor deze is vooral voor de 4 geheugen slots. 8GB zal wellicht genoeg zijn, maar Java tools zijn nogal geheugenvreters dus mogelijkheid tot uitbreiden is altijd handig.

Dingen waar ik over getwijfeld heb:
i7: Voor zover ik kan vinden gebruiken java compilers maar 1 thread, en als ze er meerdere gebruiken (bv de Eclipse compiler) dan is de winst niet heel groot. Er komt binnenkort misschien wat videorendering bij maar puur voor de hobby. Niet de moeite om meer geld aan uit te geven imo.

Prodigy M of Prodigy
de prodigy ITX is vooral gekend voor zijn ruimte als je voor zo'n klein mobo gaat. En dat is misschien wel handig, maar de upgrade mogelijkheden etc lijken me daar niet zo schitterend zijn.
mATX lijkt me daardoor meer futureproof, helaas is de airflow van de M versie iets minder, maar ik ga niet zwaar overklokken, en een grote fan in de bodem kan er nog altijd bij.

De voeding is modulair en dat is met een case met zo weinig ruimte een pluspunt denk ik.

Over de graka:
Ik hoor een discussie over driver stabiliteit, physx etc en dus de keuze voor eerder een nvidia kaart boven een radeon. Zelf heb ik hier weinig ervaring mee. Is hier wat van aan?

Wat is julle opinie over dit systeem?

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-04 11:51
koeler/algemeen: Als je veel op pad bent en ook wel eens je pc mee moet nemen vraag ik me bij voorbaat af of je blij moet zijn met een (doorhangende) towerkoeler. Je zou bijvoorbeeld dan ook kunnen gaan voor een gesloten waterkoeler als in de Corsair Hxx serie of een ander merk. Voordeel van jouw kastje is dat je ook nog mooi de radiator van die koelers boven in de top (in geval van een 240mm rad) of in de achterkant kunt monteren en dus warmte ook meteen uit de kast is.

RAM: is in principe wel goed denk ik, ik verwacht geen problemen, ook niet als je gewoon voor een towerkoeler zult gaan. Je kan ook low profile ram nemen, bijvoorbeeld deze: pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2C4G3D1609ES2LX0CEU maar dat lijkt me niet perse nodig.
Je kan als het budget het nog toelaat ook prima voor een 2x8GB kit gaan, dan heb je altijd nog de mogelijkheid om in de toekomst uit te breiden naar 4x8GB... wat me toch wel genoeg lijkt voor je programmeerwens/behoefte. Deze is dan het goedkoopst als kit: pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU of de low-profile variant slechts 4 euro duurder: pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU

Kast: bedenk wel dat ie heel slecht leverbaar is. Verder zeg ik altijd dat een kast meer een persoonlijke smaak is, al let ik altijd wel op kabelmanagement, goede koeler, stand van de HDD bays, evt. USB3.0, maar dat heeft deze volgens mij wel aardig voor mekaar.

GPU: ik weet niet zo direct iets te zeggen wat je als Java programmeur nodig hebt. Ik vermoed (met nadruk op vermoed) dat het vooral op de CPU rust. Wat betreft gaming zou ik kijken naar welke games je graag speelt en welke kaart (AMD of NVIDIA) daar het best presteert, want dat wisselt nog wel eens.
Ik hoor/lees inderdaad ook nog wel eens wat drivercrashes van AMD's zijde, maar met mijn eigen NVIDIA kaarten en de WHQL drivers heb ik in het verleden ook vaak zat gehad dat de driver weer eens er mee kapte. Dus ik zal geen van beide direct afraden... misschien dat iemand anders hier nog objectief iets nuttigs over kan zeggen.

En tja voor de rest lijkt het wel netjes denk ik. Als je energie nog belangrijk vindt en de pc staat lang aan altijd, zou je nog kunnen overwegen om voor een gold certified voeding te gaan, uiteraard modulair. Seasonic Gxxx serie zou dan een betaalbare optie kunnen zijn, bijvoorbeeld de G-550. Je moet voor jezelf afwegen of het de meerprijs waard is.
Misschien nog wat koelpasta, een DVD brandertje, een legale Windhoos/ander OS, weinig spannends maar net naargelang je denkt nodig te hebben.

• Aardwolf
gratis kick

• Jinxbel
Marcel, bedankt voor je antwoord!

Je haalt een aantal heel goede punten aan;

Echt veel op pad moet ik niet, maar een corsair H80 spreekt me wel aan. Zeker omdat ik inderdaad niet zo happig ben op een grote blok alu dat aan m'n mobo hangt de bengelen. de H100 (240mm rad) vind ik wat risicovol qua ruimte bovenin. Dat zal alleen de tijd uitwijzen of iemand die er in krijgt. De vraag is dan ook maar of ik die extra koeling nodig heb. Langs de andere kant moet een grotere rad minder airflow hebben om goed te koelen wat het geluid weer ten goede komt.

twee keer 8gig zal zeker voldoende zijn, maar wat is de kans dat ik dat ooit vol krijg en naar 32 moet? Ik doe het nu prima met 4 gig (maar dat is heel nipt) dus 8 lijkt me in eerste instantie wel genoeg. Langs de andere kant is de prijs van die initiele 8 gig extra niet gigantisch... moeilijke keuze :)

Ik was het opzoeken wat beu... idd een 80 bronze is misschien toch wat te low-end...

Even wat research gedaan over de kast... op 15 oktober wordt de pre-order verscheept... vandaar dat er zo weinig webshops zijn die ze hebben :p Buiten het uiterlijk van de kast ben ik ook wel fan van het formaat er van. De enige concessie daarbij is de positie van de voeding die onder de kast wat warme lucht genereerd, maar aangezien ik geen zware overclocks ga doen, en dat (zoals je zei) een H80i ofzo de warmte rechtstreeks uit de kast weet te halen, lijkt me dat niet zo'n probleem.
Ik heb tot nu toe helaas geen waardig vervanger gevonden dus denk ik dat de build zal uitgesteld worden tot over een maandje.

GPU is voor java gewoon NIET nodig. behalve dat het dual display aan moet kunnen, maar eentje zonder vind je niet denk ik. Hopelijk is er binnen een maandje meer gekend of GTA5 naar PC komt en wat de specs zijn. Voor de rest heb ik niet echt een game waar ik echt op zit te wachten en is de keuze naar framerate toe minder relevant. Op tweaker reviews heb ik nog niet vaak iets gehoord van drivers die het niet goed doen dus zal ik dat argument laten varen. De BBG blijkt op dat vlak een beetje mijn referentie, en over een maand kan het GPU-landschap er weer heel anders uit zien!

Edit: even opgezocht en bij het asrock bordje is de 16x PCIE slot die dichtst bij de CPU dus is er zeker ruimte genoeg boven de GPU voor een H100i en wordt dit een sterke kandidaat :)

[ Voor 4% gewijzigd door Jinxbel op 15-09-2013 15:07 ]

• Aardwolf
Zal je topic nog eens kicken.

Wat betreft de cpu koeler ben ik (nu ik wat plaatjes van die kast heb gezien) ook wel wat aan het twijfelen of een 240mm rad gaat passen. Het lijkt erop dat alleen een 120mm achterin de kast gaat passen. Tenzij je de onderste sloten (in dit geval de bovenste sloten) niet zult gebruiken zou het waarschijnlijk net moeten passen, zie plaatje.

Let wel dat als je meer geheugen neemt standaard ook Windows meer lijkt te verbruiken. Althans als ik 4GB erin heb, gebruikt Windows 1-1,5GB... doe ik er meer in (8GB) heeft ie opeens 2,5GB in gebruik. Als ik 16GB erin stop dan blijft het gebruik voor Windows rond de 2,5GB hangen. Dus ergens neemt ie eerst toe, maar tegelijkertijd stopt het ook ergens met toename. Ik kan verder moeilijk inschatten hoeveel RAM je nodig hebt specifiek voor het programmeren, maar dat weet jij vast veel beter dan mij.

De voeding zal van voor aanzuigen en de warme lucht onder uitblazen als ik dit plaatje zo bekijk. Dus daar heb je weinig last van met betrekking tot het dumpen van warme lucht in je kast. Als je daarbij nog eens kijkt naar een voeding die een hybride fansysteem heeft, dus bijv. pas aan gaat bij 50% load of een bepaalde temperatuur, kan het maar zo zijn dat je amper warmte ontwikkeling krijgt.

GPU is dan nog even afwachten op de specificaties van GTA V. :)

• Jinxbel
Ik heb de kast intussen hier en zoals je zegt en op de foto te zien is zal een 240mm rad setup te groot zijn. En eigenlijk voor mij ook totale overkill. Als ik de reviews van Linus bekijk over de H100i/H80i en een of andere air cooler, denk ik dat zo'n 80i meer dan genoeg zal zijn, zoals je zegt zal de warme lucht niet eens de kast in komen.

De GPU zal wellicht een R9 280X zijn. Prijs is goed en prestaties al zeker, daar kan ik niet mee missen denk ik. Enkele van de kaarten zijn al goed leverbaar dus zal ik daarvoor gaan. De versie van Sapphire heeft een cooler die door het design van de vinnen ook iets meer lucht langs achter de kast uit stuurt dan andere kaarten. Reviews zijn bovendien niet slecht.
ivm GTA5 is het wat gokken wat er juist van specs uit komt, maar met Mantle support in december en de performance die dat ding heeft kan ik niet missen :)

Voeding is geupgrade naar een beter variant. Ik heb geen idee of dat zo'n hybrid koeling ding is of niet... maar aangezien ik niet ga overclocken enzo maak ik me eigenlijk niet al te veel zorgen over de hitte die daar vanaf komt.

Het heatshield voor de bodem is trouwens waardeloos. De magneetjes zijn niet goed gemondeerd of niet stevig genoeg en de heatshield valt er dus nogal makkelijk af... Voor koeling zoek ik daarom nog iets van 200/230mm fan die goed stil is voor in de bodem van de case te leggen. Liefst zonder leds, of leds die uit te zetten zijn. (tmoet geen kerstboom zijn)

Iemand tips?

Nieuwe build:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 199,-€ 199,-
1ASRock Z87M Pro4€ 86,30€ 86,30
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC VAPOR-X€ 270,50€ 270,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 53,49€ 53,49
1BitFenix Prodigy M Wit€ 75,-€ 75,-
1Corsair Hydro H80i€ 81,51€ 81,51
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU€ 134,20€ 134,20
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 84,70€ 84,70
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 134,75€ 134,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.119,45

Edit: upgrade naar 16 gig ram. Op pricewatch te zien is de prijs hiervan wel STEVIG de lucht in gegaan...

• Aardwolf
RAM is inderdaad wel duur geworden, maar je hebt nog steeds één van de goedkopere kits. In een range van 30 euro meer heb je bijv. nog veel keus in sneller RAM, maar ik denk niet dat jij met je werkzaamheden hier veel van gaat merken.

Ik heb zelf in een kast een CoolerMaster MegaFlow 200mm blauwe LED fan. Volgens mij, maar dat weet ik niet geheel zeker, is er ook een rode variant van die LED apart aan en uit kan zetten. Je kan sowieso de draadjes doorknippen, maar dat vond ik zelf zonde. Voor de rest zijn er nog wel een paar die standaard geen LED hebben, maar gezien de reviews zijn die wat betreft geluidproductie ook niet echt aan te raden.

Zoals gezegd, warme lucht van je voeding heb je weinig last van, gezien hij lucht aanzuigt vanuit je kast en deze aan de onderkant uitblaast. Of bedoel je juist hiervan het plaatje dat om de voeding komt te zitten dat die niet goed vast zit?

Verder ben ik ff aan het kijken naar je moederbord icm je kast, want dat valt me nu pas op. Volgens mij kan je niet in CFX draaien met die sloten in de kast, uitgaande dat je dat wellicht ooit eens wilt. Blijkbaar moeten je PCI-e sloten dan dichter bij elkaar zitten. Dus ik weet niet of dat een aandachtspunt is, anders zou ik alsnog een ander bord aanraden, zoals de eerste de beste (goedkoopste) opvolgende Asrock Z87M Extreme4.

Wat ik zo zie in de specificaties van die voeding is dat ie een balans zoekt in optimale fansnelheid bij een bijbehorende temperatuur (en dus waarschijnlijk ook load). Het is dus niet een voeding waarbij de fan bijv. tot 30% load niet draait en bij hogere load pas een balans gaat zoeken. Voor de rest een prima voeding en wordt vaker aangeraden op Tweakers.

Met betrekking tot de kaart nog maar even benchmarks afwachten. Op HardwareInfo was in hun video op te merken dat sommige kaarten maar magertjes beter presteren dan een HD7970. Afhankelijk wat de prijzen doen van zowel de nieuwe als de oude serie en wat verder benchmarks zeggen zou ik als ik jouw was mijn keuze baseren.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Verder ben ik ff aan het kijken naar je moederbord icm je kast, want dat valt me nu pas op. Volgens mij kan je niet in CFX draaien met die sloten in de kast, uitgaande dat je dat wellicht ooit eens wilt. Blijkbaar moeten je PCI-e sloten dan dichter bij elkaar zitten. Dus ik weet niet of dat een aandachtspunt is, anders zou ik alsnog een ander bord aanraden, zoals de eerste de beste (goedkoopste) opvolgende Asrock Z87M Extreme4.
Ik zie geen problemen met die kast (BitFenix Prodigy M Wit), dat moederbord (ASRock Z87M Pro4) en Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC VAPOR-X in Crossfire.
Je wil net de PCI-E sloten ver genoeg uit elkaar zodat je videokaarten beter koel blijven.

Je kan wel geen tripleslot kaarten gebruiken (maar zo zijn er niet veel).

• Aardwolf
Kijk nog eens goed.
De Pro4 heeft 2 PCI sloten ertussen... terwijl de kast maar 4 sloten in het totaal biedt. Je hebt sowieso meestal een kaart die 2 slots is.

-> Dat betekent dat als je eerste kaart op slot 1 begint en ook in de kast het tweede slot bezet (wat in principe overeenkomt met het eerste PCI slot op je moederbord).
-> Dan komt op zijn moederbord nog 1 PCI, daar stop je niks in en dus is de bracket in de kast vrij.
-> Dan komt op zijn moederbord het laatste PCI-e slot, daar stop je weer een kaart in, maar verhip! in de kast heb je nog maar 1 slot tot je beschikking... dus je komt er sowieso 1 te kort.

Zie kast: http://www.eteknix.com/wp...oads/2013/06/IMG_7709.jpg en http://files.bitfenix.com...x%202013/Prodigy%20M1.jpg

Edit:
Echter zie ik nu dat er ook plaatjes opstaan met 5 PCI slot mogelijkheden aan de achterzijde van de kast. Lekker handig, bestaan er twee versies ofzo?

Hm laat maar, blijkbaar heb ik mijn bevindingen op een pre-model gebaseerd en hebben ze het uiteindelijke design nog verder uitgewerkt dan op de foto's hierboven te zien is. Nogal onduidelijk met twee verschillende versies op internet... Maar dan is het inderdaad GEEN probleem.

[ Voor 30% gewijzigd door Aardwolf op 24-10-2013 04:46 ]

• Jinxbel
marcel87 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 01:46:
RAM is inderdaad wel duur geworden, maar je hebt nog steeds één van de goedkopere kits. In een range van 30 euro meer heb je bijv. nog veel keus in sneller RAM, maar ik denk niet dat jij met je werkzaamheden hier veel van gaat merken.
Linus had er een filmpje over en had weinig goed te vertellen over snellere ram. Zeker voor mij is de zuivere snelheid weinig van belang, maar vooral dat het genoeg is.
Ik heb zelf in een kast een CoolerMaster MegaFlow 200mm blauwe LED fan. Volgens mij, maar dat weet ik niet geheel zeker, is er ook een rode variant van die LED apart aan en uit kan zetten. Je kan sowieso de draadjes doorknippen, maar dat vond ik zelf zonde. Voor de rest zijn er nog wel een paar die standaard geen LED hebben, maar gezien de reviews zijn die wat betreft geluidproductie ook niet echt aan te raden.
De rode megaflow vermeld wel iets in combinatie met cases en dat sommige de "led aan/uit" niet ondersteunen... Het zal dan maar mogelijk zijn zeker?
Zoals gezegd, warme lucht van je voeding heb je weinig last van, gezien hij lucht aanzuigt vanuit je kast en deze aan de onderkant uitblaast. Of bedoel je juist hiervan het plaatje dat om de voeding komt te zitten dat die niet goed vast zit?
Volgens bitfenix zou de voeding lucht aanzuigen van buiten af (aan de voorkant) en dan onderaan uit laten. Probleem is dat daar ruimte is voor 230mm fans of 2x140mm etc. Om die luchtdoorlaat af te sluiten van de warmte van je PSU is er een magnetisch "hitteschild" maar dat ding zit heel los. Niet dat het er zomaar af valt, maar tijdens een ritje in de auto gegarandeerd wel! maar dat is niet echt een probleem. Er komt wellicht toch een 200/230mm fan.

Wat ik zo zie in de specificaties van die voeding is dat ie een balans zoekt in optimale fansnelheid bij een bijbehorende temperatuur (en dus waarschijnlijk ook load). Het is dus niet een voeding waarbij de fan bijv. tot 30% load niet draait en bij hogere load pas een balans gaat zoeken. Voor de rest een prima voeding en wordt vaker aangeraden op Tweakers.

Met betrekking tot de kaart nog maar even benchmarks afwachten. Op HardwareInfo was in hun video op te merken dat sommige kaarten maar magertjes beter presteren dan een HD7970. Afhankelijk wat de prijzen doen van zowel de nieuwe als de oude serie en wat verder benchmarks zeggen zou ik als ik jouw was mijn keuze baseren.
De prijzen voor beide zijn redelijk gelijk, de prestaties ook. Dan ga ik toch liever voor de nieuwere. Beta drivers kunnen alleen maar beter worden! plus de Mantle API kan ivm GTA5 nog wel van pas komen.
Hm laat maar, blijkbaar heb ik mijn bevindingen op een pre-model gebaseerd en hebben ze het uiteindelijke design nog verder uitgewerkt dan op de foto's hierboven te zien is. Nogal onduidelijk met twee verschillende versies op internet... Maar dan is het inderdaad GEEN probleem.
De case heeft 5 slots achteraan en idd geen 4 zoals op de fotos. De kans dat ik ooit SLI ga draaien is HEEL klein dus daar maak ik me niet direct zorgen over :)

Binnenkort deze hoop eens bestellen :)

bedankt voor het advies!
Pagina: 1