Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik surf wat af maar word niet wijzer.
Ik heb een D7100 en schiet met de sigma 17-70mm f2.8 macro.
Nu krijg ik mijn afbeeldingen niet hoger in ppi dan 300.
vanalles geprobeerd, dx en 1.3 crop formaat geschoten, image size large, nef en jpeg.. en ik kom er niet uit. hij zou 500ppi moeten kunnen maken.

iemand een verklaring misschien?

thanks iig.

Verwijderd

dat ppi / dpi is toch iets wat je pas tegenkomt in bijvoorbeeld photoshop ofzo ( en dan nog niet zoveel mee te doen hebt opzich ), tenminste je files zijn toch gewoon de resolutie die de camera schiet, en zoveel pixels heb je toch gewoon? Ik bedoel je loopt toch pas tegen het probleem van te weinig ppi aan als je te groot wil printen bijvoorbeeld.

Tenminste ik doe nooit wat met ppi / maak me er niet druk om maar misschien mis ik wat...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2013 21:13 ]

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

DPI is een eenheid gebruikt voornamelijk bij afdrukken en is niets meer dan het aantal pixels dat je in een fysieke inch gaat stoppen. Hoe hoog je dat kan leggen ligt aan de resolutie van je camera maar ook aan het formaat waarop je wil printen, wat is dat?

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad en printen is wat ik doe..daar is 300ppi voldoende voor maar voor betaalde fotoshoots is een hogere resolutie wel een plus. vooral als de camera dat kan.
vandaar de vraag of iemand weet waar ik de setting kan vinden op de d7100 of of ik mss iets over het hoofd zie

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:42

Fiber

Beaches are for storming.

Dan moet je een betere printer kopen. Heeft niks met je camera te maken volgens mij.

http://www.andrewdaceyphotography.com/articles/dpi/

[ Voor 24% gewijzigd door Fiber op 11-09-2013 21:28 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Die instelling zal je niet in de camera vinden maar zal je moeten regelen in het pakket waarmee je gaat printen. Je camera heeft zoals al gezegd alleen kennis van een resolutie in pixels :)

Verwijderd

Topicstarter
oke volgens mij is er wat miscommunicatie, zijn er ook (semi) prof. fotografen? je kan resolutie/kwaliteit/grootte etc allemaal instellen op je camera, sinds deze de foto ook echt maakt!
ik kan een drukker vragen 500ppi te drukken of printen maar dan moeten er wel zoveel pixels per inch aanwezig zijn in de afbeelding.
de camera kan 500 ppi maar ik kan de juiste instellingen niet vinden. of ik nou 6000x4000 schiet of 2992 x 2000

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

DPI en digitale foto's is als een skateboard en een broodje ham.

Of mijn camera mijn foto's maakt met 1 DPI, of met 10.000.000 DPI, ik krijg dezelfde foto.
In de exif van je foto is een textfield die DPI heet en die de camera geacht wordt in te vullen. Canon zet er 72 DPI neer, Nikon standaard 300. Het is niet meer dan dat, een textfield.

Zolang je bestand digitaal is, is DPI net zo nuttig als een broodje ham achter je pc.

edit: Ik ben een dikke pro fotograaf, maar dat maakt bovenstaande users er niet minder gelijk om...DPI is een term die je geheel los kan laten, totdat je je print echt gaat maken.

[ Voor 17% gewijzigd door Nomad op 11-09-2013 21:33 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

Topicstarter
de vraag ging ook over ppi geen dpi

Verwijderd

Topicstarter
guys.. t gaat over resoluatie.. ppi geen dpi.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ja, daar geldt precies hetzelfde voor. Echt echt echt waar, PPI en DPI in je camera instellen is even nuttig voor je camera als dat broodje ham in je hand tijdens het fotograferen :)

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Waar staat DPI en PPI dan voor volgens jou en wat is het verschil? ;)

@hieronder; ik weet het wel, ik vroeg me alleen af of Ilona dat ook weet :P

[ Voor 36% gewijzigd door Radiant op 11-09-2013 21:39 ]

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Radiant schreef op woensdag 11 september 2013 @ 21:35:
Ik kan het uitgebreid zelf proberen te typen, maar het is al vaak genoeg uitgeschreven online, dus ik maak het mezelf makkelijk, lees dit maar even:
http://www.getcolormanaged.com/general/introduction/ppi/

Verwijderd

Topicstarter
je wilt zeggen dat je fotos met 100 ppi net zo mooi vind op 100% als 500ppi fotos??

• Fiber

Fiber

Radiant schreef op woensdag 11 september 2013 @ 21:35:
Zie mijn link hierboven... PPI is scherm, DPI is printer...

Resolutie is de camera sensor, in dit geval 6000 x 4000 pixels...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

Topicstarter
dots per inch en pixels per inch.. dpi is pas van toepassing als ik drukwerk ga maken. ppi is in mijn camera aan te passen en handig voor fotos waarbij ik moet croppen bijvoorbeeld. het scheelt aanzienlijk of je mensen 100 of 500ppi fotos kan leveren

• Fiber

Fiber

Je kan wel andere, lagere resoluties instellen: 6000 x 3368, 4800 x 3200, 4800 x 2696, 4494 x 3000, 4496 x 2528, 3600 x 2400, 3600 x 2024, 2992 x 2000, 2992 x 1680, 2400 x 1600, 2400 x 1344 pixels

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ilona. een foto met 1 PPI en een foto met 1 miljard PPI, het is hetzelfde, lees mijn artikel die ik linkte even.

Een foto heeft een aantal pixels in de hoogte en in de breedte, dat is het enige wat er toe doet in een digitaal bestand. DPI en PPI waardes zijn niet meer dan een nutteloze textfield.

Google alsjeblieft even, want dit is al echt heel vaak uitgelegd en er moeten zeker duidelijke artikelen over te vinden zijn. Je snapt duidelijk een stukje niet namelijk.
Fiber schreef op woensdag 11 september 2013 @ 21:43:
Je kan wel andere, lagere resoluties instellen: 6000 x 3368, 4800 x 3200, 4800 x 2696, 4494 x 3000, 4496 x 2528, 3600 x 2400, 3600 x 2024, 2992 x 2000, 2992 x 1680, 2400 x 1600, 2400 x 1344 pixels
beetje rare post, dit helpt hem geheel niet. Zeker niet zonder verdere uitleg.

[ Voor 29% gewijzigd door Nomad op 11-09-2013 21:44 ]

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Eigenlijk wil je dus gewoon een hogere resolutie aan pixels in je bestand. Nee dat kan niet, alleen als je een andere body koopt met een hogere resolutie. Ook PPI is aan "iets" gerelateerd dat in inches wordt uitgedrukt en daar heb je niks mee te maken zolang het digitaal is.

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-01 11:56
Zoals hierboven aangegeven; puur drukwerk en schermen. DPI: Dots-per-inch: drukwerk. PPI: Pixels per inch: schermen. Schermen met een hoge PPI, zoals de Samsung Galaxy S4 kunnen dus meer pixels per inch tonen. Je foto is dus op dit scherm scherper. Je foto op de camera blijft altijd dezelfde resolutie (24.1 MP). Staat dus helemaal los van elkaar.

[ Voor 6% gewijzigd door tommyz op 11-09-2013 21:49 ]

Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Nomad schreef op woensdag 11 september 2013 @ 21:44:
Ilona. een foto met 1 PPI en een foto met 1 miljard PPI, het is hetzelfde, lees mijn artikel die ik linkte even.

Een foto heeft een aantal pixels in de hoogte en in de breedte, dat is het enige wat er toe doet in een digitaal bestand. DPI en PPI waardes zijn niet meer dan een nutteloze textfield.

Google alsjeblieft even, want dit is al echt heel vaak uitgelegd en er moeten zeker duidelijke artikelen over te vinden zijn. Je snapt duidelijk een stukje niet namelijk.

[...]

beetje rare post, dit helpt hem geheel niet. Zeker niet zonder verdere uitleg.
nou nou snap ik er nog minder van haha . artikel gelezen en de foto van 72 vs 300 ppi en zie er geen verschil in maar je snap dat als lettertlijk genomen t pixels per inch betekend het aanzienlijk zou moeten verschillen in detail bij 100%..
maar zo uitgelegd is een hele openbaring moet ik zeggen. ik lees nog even verder :) thanks iig!

Verwijderd

Topicstarter
Fiber schreef op woensdag 11 september 2013 @ 21:43:
haha daar kan ik wat mee thanks ;)

• tommyz
Verwijderd schreef op woensdag 11 september 2013 @ 21:48:
[...]

nou nou snap ik er nog minder van haha . artikel gelezen en de foto van 72 vs 300 ppi en zie er geen verschil in maar je snap dat als lettertlijk genomen t pixels per inch betekend het aanzienlijk zou moeten verschillen in detail bij 100%..
maar zo uitgelegd is een hele openbaring moet ik zeggen. ik lees nog even verder :) thanks iig!
Ehhm, nee, want jouw camera weet het aantal PPI van je scherm niet, dus hier kan je niets mee. Je gaat dus ook geen verschil zien. Zoals Nomad aangeeft: puur een metadata textveld, dat geen meerwaarde heeft :)

[ Voor 52% gewijzigd door tommyz op 11-09-2013 21:51 ]

Flickr

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op woensdag 11 september 2013 @ 21:50:
[...] haha daar kan ik wat mee thanks ;)
Hoger kan helaas niet. Dan zul je moeten upgraden naar een D800(E)...

Verwijderd

Topicstarter
tommyz schreef op woensdag 11 september 2013 @ 21:51:
[...]

Ehhm, nee, want jouw camera weet het aantal PPI van je scherm niet, dus hier kan je niets mee. Je gaat dus ook geen verschil zien. Zoals Nomad aangeeft: puur een metadata textveld, dat geen meerwaarde heeft :)
thanks! hier kan ik wat mee. nooit geweten haha

• Fiber

Fiber

Maar even serieus, als je echt een hogere ppi of dpi wil dan zul je dus moeten gaan kijken naar je scherm (high res) naar je printer en naar software die er het maximale uithaalt...

• tommyz
Hier staat 't duidelijk beschreven (geldt min of meer ook voor PPI):

http://www.dpreview.com/f...65752#forum-post-34749556

First, a history lesson. The DPI value is intended to be used by scanners. A scanner will scan at a certain sampling rate...the DPI of the scanner. When the scanned image is saved, the sampling rate is saved with it. This allows printing software to recreate the scanned document in its original size. That’s why this value is properly referred to as DPI (Dots Per Inch) instead of PPI (Pixels Per Inch.) In the programming documentation for the image formats, the property is called DPI.

So now you know what the original intention of DPI is. So how is it used in images? It isn’t. Since images aren’t scanned, there’s no concept of “original size” of the image. In fact, some cameras don’t set the value at all, and what you see in software is the default value of the software.

Flickr

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Als je een digitale foto geprint goed scherp wil houden, kun je hem niet oneindig groot printen, want dan verdeel je het detail over een te groot gebied, vrij logisch. Redelijk standaard in de industrie van drukwerk is dat je 300 DPI wilt hebben, dan is de consensus dat er genoeg inktdruppeltjes in een inch zitten om je ogen goede scherpte te tonen.
Nu terug naar de foto. Stel mijn foto is 3000x2000 pixels. Als ik die foto geprint mooi scherp wil houden, dan moet ik 300DPI per inch aanleveren aan de printer. Simpel reken werk zegt dan dat ik op maximaal 25,4x16.93cm kan printen. Photoshop vertelt je dat ook:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pkKUyW4bWYptn39pDRFc1HHX/full.jpg

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:39

mrc4nl

Procrastinatie expert

dpi verteld hoeveel pixels er op een vierkante inch moeten komen. voor fotoalbums en dergelijke wil je een hoge dpi omdat je er dicht op zit. wil je reclame afdrukken zoals bij bushokjes dan heeft zon hoge dpi totaal geen zin, niemand zal er met zn neus bovenop zitten.

de pixels van je camera verteld niets over hoeveel pixels er op een oppervlak moeten komen alleen hoeveel er beschikbaar zijn. het verdelen over het oppervlak word pas relevant als je gaat printen

moe meer pixels je camera heeft hoe groter je kan printen zonder super pixelige foto's te krijgen.
immers je gaat geen foto van 30 bij 30 pixels tot een poster van van 60 bij 60 cm afdrukken.

ora et labora

Verwijderd

Inderdaad Nomad en als je dan de zelfde foto van 3000px x 2000px op 72PPI wilt printen wordt ie 105,83cm bij 70,56cm

Hoe hoger de PPI hoe kleiner maar scherper de foto wordt. Meer is het niet.
Pagina: 1