Het is natuurlijk ook zo dat de wereld flink veranderd is sinds de grote wereldoverheersers. Landen staan steeds dichter bij elkaar door onderlinge afhankelijkheid op het gebied van economische systemen, informatiesystemen en mobiliteit . De wereld wordt steeds meer een wereldwijd netwerk en is daarmee een stuk ‘kleiner’ geworden. Kijk maar in je omgeving. Waar het 10 jaar geleden nog een flinke uitzondering was om naar de states te gaan staat New York nu op nummer 1 meest gekozen citytrip bestemmingen. Als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld de tijd van de wereldoorlogen, toen wist je echt niet precies wat er aan de overkant van de oceaan gebeurde, laat staan dat je er grote invloed op uit kon oefenen.
Door ICT ontwikkeling weet je nu veel beter wat er aan de andere kant van de wereld aan de gang is. Een oorlog starten gebeurt niet uit het niets, ik denk dat een ontwikkeling van extremisme veel eerder in de kiem gesmoord wordt waardoor oorlog voorkomen wordt. Controlemechanismen als de VN, NAVO, EU etc. voorkomen dat wel. De ontwikkelingen op de wapenmarkt (kernwapens etc) zorgen ervoor dat landen altijd overal een wapen kunnen gebruiken. Dit lijkt me een soort stok achter de deur.
Ik denk dat wereldoverheersing inderdaad niet meer zo actief zal plaatsvinden door oorlogen en heersers, maar passief doordat de grootste/rijkste heeft het gewoon voor het zeggen en de wereld steeds meer naar zijn beeld kan creëren.
Hoe bedoel je onaantastbaar? Wie zou ze op welk gebied willen aantasten. Het is moordend voor concurrentie van bijv. waterbedrijven onderling en kleine boeren in de wereld. Het is uitbuiting en overheersing in een bepaalde sector, volgens mij geen wereldoverheersing. De grote chemische bedrijven hebben een grote vinger in pap wat betreft wereldwijde voedselproductie, maar doen dit vanuit commerciële overwegingen. Ik geloof niet dat zij vanuit ideologische overtuiging de landbouwsector willen opslokken, dit is volgens mij niet anders dan het aansnijden van potentieel winstgevende sectoren. Ze zien dat ze er geld kunnen verdienen en gaan het doen.