Nieuw huis kabels trekken of draadloos?

Pagina: 1
Acties:

• Engeneer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-11 15:53
Goedenmidddag allen,
Wij zijn een nieuw huis aan het bouwen en nou is het de vraag draadloos of bedraad?

We hebben hier een slechte ADSL verbinding met 10 download en 1 upload en nu vroeg ik me af of we beter kabels kunnen latten leggen van de meterkast naar de kamers beneden en boven of dat we beter voor een draadloze verbinding kunnen gaan. Over het algemeen heb ik veel mensen horen zeggen dat een bedraade oplossing beter is maar ik weet niet hoe dit nou eigenlijk zit. We hebben hier een stuk of 5 computers op de kabel en we behalen eigenlijk de volle snelheid. In het nieuwe huis zou ik ook graag de volle snelheid willen hebben (om,dat ie nu al zo laag is kun je eigenlijk niet last van verlies hebben). Ik verwacht dat we hier in de nabije toekomst ook glazvezel zullen krijgen.

Als we bedraad zouden gaan welke kabels moet je dan leggen zit daar nog veschil in met welke kabels je moet gebruiken als je glasvezel krijgt (of heb je dan hele andere kabels nodig?).

We hebben hier een thomsen experia box van kpn en ik vroeg me af als je alle computers draadloos wil hebben en je wil wel de volle snelheid en ook in de toekomst wil hebben zou je er dan een andere modem neer moeten zetten (om beter ontvangst te krijgen) en welke ontvangers zou je dan het best kunnen gebruiken.

Het liefst hebben we natuurlijk een draadlooze oplossing maar dit mag niet ten koste gaan van de snelheid.

Alvast bedankt voor jullie hulp ;)

Edit`s ( voor een heel verhaal)

Wat is dan een goede switch en wat een goede kabel om er door te trekken (graag een linkje).
En moet die switch dan gewoon met een internet kabel van de modem naar de switch?
En kan ik dit dan ook gewoon gebruiken als we glasvezel krijgen.

En met de telefoon? we hebben hier nou zo`n setje van 2 telefoons een is een basisstation+oplaadcentrum+telefoon en daarvan gaat er een kabeltje de modem in en de andere is gewoon een oplaad centrum waarvan de telefoon communiceert met het basisstation. Moet je dan een telefoon kabel van de modem naar bijvoorbeeld de keuken laten lopen en daar dat basisstation dan weer op aansluiten?

Echt super bedankt voor jullie reacties, ik moet het allemaal een beetje snel weten want mijn vader wil dat ik het snel doorgeef aan het installatie bedrijf zodat die de gleuven enzo kunnen maken.

edit, wat is een goed acces point? Sluit ik die dan gewoon via kabel op het netwerk.

Dus in ieder geval loze leidingen aan leggen. Kunnen daar dan ook meer kabels door?

[ Voor 26% gewijzigd door Engeneer op 11-09-2013 16:17 ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:33
Simpel, als je de keuze hebt: bedraad!

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-11 18:15

NeHoX

Gamer + PV

Kabels, beste investering in je nieuwe huis. Period. Goed nadenken over media spelers, consoles, glasvezel in de toekomst, Game je? minimaal Cat5e UTP

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• Engeneer
Ja ik game! Maar kun je een internet kabel splitten van een aansluiting naar 2. En welke intenet kabels moet je dan trekken?

• NeHoX

NeHoX

Gamer + PV

cat5e kabels kun je 2x 4 aders van gebruiken. houd je effectief 100mbit per kabel over. raad het wel af.

Echte gamers doen het over de kabel :P

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:47
Kabels trekken.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Altijd kabels trekken!

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Je hoeft geen internet kabel te "splitten". Daar heb je switches voor. Zet je router in de meterkast, waar de CAI/Glas/DSL aansluiting is, zet er direct een switch op en van daaruit trek je UTP kabels naar alle kamers in het huis, een of twee kabels/kamer.
Op die manier kan je overal op meerdere plekken je apparatuur neerzetten (kan je af en toe het huis omgooien als je het weer zat bent) zonder dat je steeds weer nieuwe kabels hoeft te trekken of kabels door de kamer heen moet trekken. En kabels die je niet gebruikt kan je gewoon uit de switch halen.

Copy.com

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-12 16:42

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Kabels, zonder twijfel. Active switch ervoor en mochten mensen onderling gaan kopiëren, heeft de modem nergens last van, dat loopt dan volledig via de switch.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:05

Compizfox

Bait for wenchmarks

SinergyX schreef op woensdag 11 september 2013 @ 15:59:
Kabels, zonder twijfel. Active switch ervoor en mochten mensen onderling gaan kopiëren, heeft de modem nergens last van, dat loopt dan volledig via de switch.
Active switch? Wasda?

[ Voor 86% gewijzigd door Compizfox op 11-09-2013 16:00 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• NeHoX

NeHoX

Gamer + PV

Switch op stroom, allemaal dus 8)7

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:03

eagle00789

Est. November 2005

NeHoX schreef op woensdag 11 september 2013 @ 16:00:
[...]

Switch op stroom, allemaal dus 8)7
Nee, want ook een hub heeft stroom nodig om te functioneren. |:( }:O :F
Hij bedoelt een echte switch en geen hub. een hub krijgt verkeer binnen en stuurt dat op ELKE aansluiting naar buiten, ongeacht of het wel of niet voor de betreffende aansluiting bedoeld is. een switch heeft logica en weet voor welke aansluiting het pakketje bedoeld is en stuurt het binnenkomende verkeer alleen door naar de juiste aansluiting.
Let dus op dat je geen HUB koopt, maar een Switch

[ Voor 17% gewijzigd door eagle00789 op 11-09-2013 16:06 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

eagle00789 schreef op woensdag 11 september 2013 @ 16:04:
[...]

Hij bedoelt een echte switch en geen hub.
Dat is dan verkeerde benaming, want van een "active switch" heb ik nog nooit gehoord :P
een hub krijgt verkeer binnen en stuurt dat op ELKE aansluiting naar buiten, ongeacht of het wel of niet voor de betreffende aansluiting bedoeld is. een switch heeft logica en weet voor welke aansluiting het pakketje bedoeld is en stuurt het binnenkomende verkeer alleen door naar de juiste aansluiting.
Dat weet ik.
Let dus op dat je geen HUB koopt, maar een Switch
Ik geloof niet dat hubs nog te koop zijn... :P

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Geef het beestje een naampje :P Tijd van hub/switch aanbod, noemde ik ze gewoon active en passive versies :)

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

SinergyX schreef op woensdag 11 september 2013 @ 16:06:
[...]

Geef het beestje een naampje :P Tijd van hub/switch aanbod, noemde ik ze gewoon active en passive versies :)
Ja zo noemde jij ze, maar zo heet het officeel niet.
Compizfox schreef op woensdag 11 september 2013 @ 16:06:
[...]
Dat is dan verkeerde benaming, want van een "active switch" heb ik nog nooit gehoord :P

[...]

Dat weet ik.
[...]

Ik geloof niet dat hubs nog te koop zijn... :P
Netgear en TP-Link verkoopt ze nog steeds

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

eagle00789 schreef op woensdag 11 september 2013 @ 16:08:
Ja zo noemde jij ze, maar zo heet het officeel niet.
Dan snap ik nu, je punt?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat het verwarring veroorzaakt omdat alleen jij dat zo noemt ;) (no offense)

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

dat de gebruiker duidelijkheid heeft. daar gaat het om.

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Kabels trekken door het gehele huis heel, niet vergeten op elke verdieping een Access Point te plaatsen voor draadloze apparaten zoals mobieltjes en tablets. Kables gewoon Cat5e gebruiken zoals gezegd.

Zoals hierboven gezegd switches gebruiken. Aangezien het erop lijkt dat je er niet veel verstand van hebt, zou ik als je het direct goed wil hebben iemand van tweakers prive vragen te kijken naar de exacte situatie. Zorg er wel voor dat de persoon in kwestie enige kennis van zaken heeft met netwerken ontwerpen, zodat ze voor jou wensen maken en niet hun eigen (dat type mensen bestaat ook).

• Engeneer
Wat is dan een goede switch en wat een goede kabel om er door te trekken (graag een linkje).
En moet die switch dan gewoon met een internet kabel van de modem naar de switch?
En kan ik dit dan ook gewoon gebruiken als we glasvezel krijgen.

En met de telefoon? we hebben hier nou zo`n setje van 2 telefoons een is een basisstation+oplaadcentrum+telefoon en daarvan gaat er een kabeltje de modem in en de andere is gewoon een oplaad centrum waarvan de telefoon communiceert met het basisstation. Moet je dan een telefoon kabel van de modem naar bijvoorbeeld de keuken laten lopen en daar dat basisstation dan weer op aansluiten?

Echt super bedankt voor jullie reacties, ik moet het allemaal een beetje snel weten want mijn vader wil dat ik het snel doorgeef aan het installatie bedrijf zodat die de gleuven enzo kunnen maken.

edit, wat is een goed acces point? Sluit ik die dan gewoon via kabel op het netwerk.

Dus in ieder geval loze leidingen aan leggen. Kunnen daar dan ook meer kabels door?

[ Voor 9% gewijzigd door Engeneer op 11-09-2013 16:15 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Zorg gewoon dat het installatiebedrijf loze leidingen aanlegt van een centraal punt (meterkast?) naar elke kamer waar je een netwerkverbinding wilt hebben.

Het uitzoeken van de kabels en de switches heeft minder haast, dat kan daarna nog :)

[ Voor 7% gewijzigd door Compizfox op 11-09-2013 16:14 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:55

lier

MikroTik nerd

Het is wel lekker als de installateur ook de aansluitingen verzorgd, regel per ruimte twee aansluitingen en in de meterkast een patchpaneel, dan weet je zeker dat je het goed voor elkaar hebt! Keerzijde is dat het wel wat kost...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Engeneer
Wat is een patchpaneel precies en waar is dat goed voor?

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12 22:53
Engeneer schreef op woensdag 11 september 2013 @ 16:24:
Een patchpaneel wordt gebruik om door te lussen. Alle kabels die je trekt komen bijvoorbeeld uit in de meterkast. Die kun je dan allemaal aansluiten op een patchpaneel. Vervolgens kun je in het correspondeerde poortje op het patchpaneel een kabeltje naar je switch doen, of rechtstreeks verbinden met een andere kabel op je patchpaneel.

Als je het heel abstract gaat bekijken is het niks anders dan het verlengen van een kabel via 2 connectoren. Maar je kunt daardoor gemakkelijk wijzigingen aanbrengen in je netwerk zonder alles om te hoeven gooien.

[ Voor 17% gewijzigd door ThomasG op 11-09-2013 16:28 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Engeneer schreef op woensdag 11 september 2013 @ 16:24:
Dan laat je de kabel uitkomen op een utp connectie

Afbeeldingslocatie: http://www.excel-networking.com/_assets/images/Cat6A_PreTerm_0005.jpg

En ga je vanaf die patches naar de echte switch/router/iptv /telefoon centrale

Vooral als je de kabels al laat aanleggen, maar nog niet op alle connecties een pc ofzo zit, kun je vanaf die locatie bepalen welke kabels loos zijn, en welke "gepatched"zijn op de switch.

Als je mij vraagt is het overkill in een thuissituatie.

Afbeeldingslocatie: http://www.helec.com.au/Products/PatchSee/aaImages/PhotoMessyPatchPannel5.jpg

Gewoon kabels of lege leidingen leggen.

[ Voor 6% gewijzigd door leuk_he op 11-09-2013 16:32 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Engeneer
Mijn vraag is nu,
Wat is een goed patchpaneel?
Wat is een goed accespoint?
Welke internetkabel moeten ze er door heen leggen?

Alvast bedankt

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Kijk hier eens, daar worden bijna al je vragen wel beantwoord: Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Kabel: UTP CAT 6 kabel. (cat 5 zou voldoen, maar daar wordt ook rommel verkocht, en dus dan maar cat 6 kabel in het advies.).

Voor een accespoint kun je gewoon beginnen met een tplink 1043ND, waarschijnlijk voldoet die (je bent nogal vaag waarvoor je het zou kunnen gaan gebuiken.

patch panel kan ik je niet vertellen.

Leg het in buizen, zodat je het over 20 jaar kunt vervangen door glasvezel.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• Stoelpoot
  • Niet online
leuk_he schreef op woensdag 11 september 2013 @ 16:36:
Kabel: UTP CAT 6 kabel. (cat 5 zou voldoen, maar daar wordt ook rommel verkocht, en dus dan maar cat 6 kabel in het advies.).

Voor een accespoint kun je gewoon beginnen met een tplink 1043ND, waarschijnlijk voldoet die (je bent nogal vaag waarvoor je het zou kunnen gaan gebuiken.

patch panel kan ik je niet vertellen.

Leg het in buizen, zodat je het over 20 jaar kunt vervangen door glasvezel.
Cat6 is naar mijn weten een kabel met wat beter isolatie? Cat5e zou gewoon genoeg moeten zijn + een stuk flexibeler als het een hoekje om moet :+

• lier
  • Registratie: Januari 2004

lier

MikroTik nerd

Met een installateur: laat hem kiezen wat je nodig hebt (netwerk), lees eens op GoT wat ervaringen met apparatuur (maar bedenk eerst wat je eisen en wensen zijn).

offtopic:
Het is netwerk kabel, geen internet kabel

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Engeneer
Ik denk/ hoop dat die glasvezel verbinding sneller komt. Wat het lullige is is dat er hier in het dorp een paar honderd meter veder op al we glasvezel ligt.
Ik ga het gewoon gebruiken voor gamen internet en misschien later nog een data server/ home server.

Ten eerste iedereen enorm bedankt!

Conclusie, Gewoon loze buizen aanleggen en daar later cat5e of cat 6 kabel door heen leggen. En de rest zien we dan wel als het huis af is. Dit topic mag op slot.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Gewoon powerline, data over de stroomkabel en iedere ruimte is voorzien van internet enzovoort. Aangezien die meuk inmiddels 1 Gbs kan leveren en de modem nog niet is de bandbreedte voldoende. Scheelt een hoop gedoe.

• Stoelpoot
  • Niet online
Delerium schreef op woensdag 11 september 2013 @ 16:44:
Gewoon powerline, data over de stroomkabel en iedere ruimte is voorzien van internet enzovoort. Aangezien die meuk inmiddels 1 Gbs kan leveren en de modem nog niet is de bandbreedte voldoende. Scheelt een hoop gedoe.
Powerline? Dat werkt tot je een andere stroomgroep door moet. Nooit doen tenzij je zeker bent dat je daar geen last van hebt.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:38

JT

VETAK y0

Doe eens een review/benchmark van een powerlineset die in de praktijk de 1Gbps benaderd? Ook over 2 verschillende groepen.

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 11-09-2013 16:57 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

rikpro schreef op woensdag 11 september 2013 @ 16:41:
[...]
Cat6 is naar mijn weten een kabel met wat beter isolatie? Cat5e zou gewoon genoeg moeten zijn + een stuk flexibeler als het een hoekje om moet :+
Bijna, cat 6 is gewoon hogere kwaliteit dan cat5e. (Heeft AFAIK niet alleen met de afscherming, maar ook met impedantie e.d. te maken)
Dit zorgt er simpelweg voor dat de kans groter is dat je hogere snelheden kunt behalen met cat6 dan je met cat5e zou kunnen.

10GbE over 100 meter cat5e-kabel gaat bijvoorbeeld eerder problemen opleveren dan cat6.

Op dezelfde manier geldt hetzelfde voor cat5 en cat5e. Over cat5 kun je in sommige gevallen wel over korte afstanden 1GbE bereiken, maar ideaal is het niet.

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:51
Als je binnenkort glasvezel zou krijgen kijk dan even goed naar de situatie. Heb je je CAI aansluiting (die van UPC of Ziggo) aan de straat kant van je huis zit kunnen ze nog wel eens de neiging hebben om daar ook je glasvezel naar binnen te leggen. Anders meterkast. Laat dus sowieso een aansluiting daar maken zodat je al je apparatuur (zoals je router bijv.) netjes in je patch/meterkast kunt houden. En mocht de aansluiting daar niet komen heb je nog altijd ruimte om je tv er aan te sluiten of een accespoint oid.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Dan kun je net zo goed redeneren: doe maar draadloos, dan heb je geen problemen met de bedrading. 8)7 8)7

UTP bekabeling is wat betreft betrouwbaarheid en snelheid (1Gbps, 10 Gpbs komt er tzt aan) moeillijk te verslaan (binnen zijn prijsklasse...)

• Engeneer
Ik denk dat glasvezel nog wel 3/4 jaar gaat duren. We wonen net buiten het dorp. In de meterkast hebben ze van buiten naar binnen al wel een leeg buisje daarvoor aangelegd. Ik ga ze nu zeggen dat ze 3/4 buisjes moeten leggen naar iedere kamer en daar cat 6 kabel door moeten leggen en dan kijk ik wel wat hij zegt. En de rest van de set-up kan ik toch later nog wel zien.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ga jij maar eerst eens 100Mbit sustained halenover powerline.
Doodmoe wordt je er van, iemand opent een serieus topic met 2 alternatieven, gooi jij deze onzin erdoor....

• Wildfire
  • Laatst online: 02:19

Wildfire

Joy to the world!

Powerline is, in mijn ogen, enkel een noodoplossing. Sowieso haal je de aangegeven snelheid nooit, vaak mag je al blij zijn de helft of een derde te halen. Daarnaast werkt het vaak niet of niet goed als je meerdere groepen hebt, theoretisch zou het niets uit mogen maken volgens de fabrikanten maar in de praktijk merk je dat het zo dus niet gaat.

Kortom: kabel is simpelweg je primaire keuze en alle andere dingen (zoals WiFi en Powerline systemen) ga je pas naar kijken als kabels om de een of andere reden ècht niet kunnen.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Engeneer
Ik wil iedereen enorm bedanken voor de moeite. :) Ik weet voor nu genoeg en de precieze instalatie zien we later wel als het huis af is en we warm en droog zitten. Op dit topic kan een slotje ;)

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-11 22:07
Ik had aanvankelijk een deel van het huis bedraad (cat5E) en een deel draadloos. Toen ik nog wat aan het vertimmeren ging heb ik alsnog flink wat kabel er bij getrokken, er gaat niets boven een solide koperverbinding. Dus ik ben het van harte eens met de meerderheid van de reacties hier.
Nog twee tips.
Kies voor veel loze buizen, zo mogelijk in 3/4 uitvoering.
En als je nog de gelegenheid hebt zorg dan dat je meterkast wat breder wordt dan de standaardmaat. Geeft wat extra mogelijkheden om de boel netjes en overzichtelijk af te werken. Nog mooier is twee meterkasten, één voor de nutsvoorzieningen en één voor de it voorziening in je woning.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Engeneer schreef op woensdag 11 september 2013 @ 16:32:
Mijn vraag is nu,
Wat is een goed patchpaneel?
Wat is een goed accespoint?
Welke internetkabel moeten ze er door heen leggen?

Alvast bedankt
Kom kom.. We verwachten wel een beetje inzet van je.. Ga eens rondkijken in de tweakers.net/pricewatch. Zoek en lees reviews en maak zelf de beslissing wat jij goed vindt.
Engeneer schreef op woensdag 11 september 2013 @ 17:46:
Ik wil iedereen enorm bedanken voor de moeite. :) Ik weet voor nu genoeg en de precieze instalatie zien we later wel als het huis af is en we warm en droog zitten. Op dit topic kan een slotje ;)
Een slot gaat er pas op als wij vinden dat het topic de verkeerde kant op gaat. Ondanks dat ik vind dat je wat meer inzet mag tonen (zie hierboven) blijft het topic nog even open.

[ Voor 36% gewijzigd door Equator op 12-09-2013 07:30 ]

Verwijderd

Eh of je gebruikt je elektriciteit outlets. ( Bekabeld dus ).
Plugd er een beneden in, de ander in je kamer.

Natuurlijk moeten er nog kabels naar de computers, maar hiermee bespaar jezelf wel effe gaten in je huis.

Afbeeldingslocatie: http://img.cbcdn.net/products/149210?width=208&height=160

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2013 04:02 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 03:56:

Natuurlijk moeten er nog kabels naar de computers, maar hiermee bespaar jezelf wel effe gaten in je huis.

[afbeelding]
Dat is inderdaad beter, sneller (in mbits), betrouwbaarder én veiliger dan een echte ethernetkabel aanleggen. Beste advies ooit!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

[afbeelding]
En weer iemand die de TS niet leest.... Het is een NIEUW huis gast, ze kunnen nog kabels aanleggen en dan ga je natuurlijk voor powerline...rofl.

Verwijderd

[afbeelding]
Opvallend. TS heeft de mazzel dat er een nieuw huis gebouwd wordt en heeft daardoor alle mogelijkheden om zonder gedoe en tegen een kleine meerprijs het huis te voorzien van alle nodige leidingen en aansluitingen. En dan nog gaan mensen adviseren om een onzeker presterend product zoals Powerline-setjes te gaan gebruiken. Snap ik niet.

Als ik in de situatie van de TS zou zitten:
- Op alle strategische plaatsen 2x cat6 UTP. Denk niet alleen aan de plek waar je nu de TV neer zou willen zetten, maar denk ook aan andere scenario's. Wellicht wil je over 6 jaar de TV wel op een andere plek hebben..... Beter nu 6 kabels extra laten trekken, dan over een paar jaar weer aan de slag te moeten.
- Ergens een patchpaneel laten monteren. In de meterkast zou een logsiche plek zijn, maar het kan ook anders. Je kunt natuurlijk ook gewoon het patchpaneel op een andere plek plaatsen en in je meterkast ook 2x cat6 UTP laten uitkomen. Maar waarschijnlijk is de meterkast wel de makkelijkste optie (laat je adviseren door je installateur).

"Helaas" heb ik een bestaand huis gekocht zonder netwerkbekabeling. Ik mocht dus zelf aan de slag. Als je een beetje handig bent, krijg je het ook allemaal wel voor elkaar hoor. Maar het wordt dan meestal wel proppen in bestaande leidingen en holle plinten. TS heeft nu de kans om het echt netjes te laten doen. Doe je dat niet, dan blijft het in de toekomst altijd een beetje behelpen.

Ik heb in het verleden ook een Powerline-setje gebruikt. 3 dagen om precies te zijn. Daarna ben ik de kruipruimte ingekropen om een extra leiding te leggen van de meterkast naar de woonkamer (KPN ISRA-punt ontmanteld en teruggetrokken de kruipruimte in).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2013 08:01 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 07:52:
[...]

Opvallend. TS heeft de mazzel dat er een nieuw huis gebouwd wordt en heeft daardoor alle mogelijkheden om zonder gedoe en tegen een kleine meerprijs het huis te voorzien van alle nodige leidingen en aansluitingen. En dan nog gaan mensen adviseren om een onzeker presterend product zoals Powerline-setjes te gaan gebruiken. Snap ik niet.
Eh, mocht er iets kapot gaan binnen de behuizing zelf, have fun fixing that. Het alternatief dat ik geef is toch net wat modulair.

To each his own though.

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-12 15:55

Soggney

Zeekomkommer

Verwijderd schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 11:39:
[...]

Eh, mocht er iets kapot gaan binnen de behuizing zelf, have fun fixing that. Het alternatief dat ik geef is toch net wat modulair.

To each his own though.
Lees je dit topic wel? Of enkel het laatste wat je zelf post.
Powerline is niet betrouwbaar. Het is gemakkelijk om te installeren, maar je snelheid is een wankel punt.
Haal jij altijd 100 Mbit eruit? Zoja ook over meerdere stroomgroepen?
Delerium haalde het ook al aan en werd direct afgeschoten. Ga jij er ook nog eens over.
Zo gedraag je je als een trol.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]

To each his own though.
Wat bedoel je "binnen de behuizing"? Behuizing waarvan?

Ik ben het trouwens eens met BazzH, powerlinesetjes kunnen leuk zijn maar zijn erg vergelijkbaar met WiFi: Alleen als allerlaatste noodoplossing. Meestal werkt het wel, maar is het instabiel en je gaat nooit de snelheid van Ethernet halen (1 Gb/s)

Verwijderd

[...]

To each his own though.
Wat moet er dan kapot gaan? Het mooie van netjes aangelegde leidingen is juist, dat áls er iets kapotgaat je het gewoon kunt vervangen. Kabel kapot? Geen probleem, je trekt er zo een nieuwe door. Aansluiting op je patch-paneel kapot? Geen probleem, die dingen zijn modulair dus je zet er zo een nieuw blokje in. Wall-outlet kapot? Geen probleem, kun je gewoon vervangen.

Als je Powerline-setje het niet (goed genoeg) doet in jouw situatie. Dan heb je pas een probleem.

Verwijderd

Precies doen wat BazzH zegt.

Er zijn zelfs kabelbuizen te koop met al IN de buis CAT 5 of CAT6 kabel, gelegd en al. Scheelt trekwerk (=manuren)....

En als je nou toch bezig bent, leg dan ook even glasvezel (multi mode of single mode). Misschien nu niet nodig, maar in de toekomst....

Kost tegenwoordig ook niet veel meer (rond de 1 euro per meter met connectors eraan). Maar als je CAT6 gaat leggen, misschien niet nodig....

Vergeet ook niet om een RJ11 kabel mee te nemen. (voor analoge of ISDN telefoon). Ook al gaat bijna alles tegenwoordig draadloos en over 3G etc.... maar het kan eens handig zijn.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2013 15:18 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Soggney schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 11:45:
[...]

Lees je dit topic wel? Of enkel het laatste wat je zelf post.
Powerline is niet betrouwbaar. Het is gemakkelijk om te installeren, maar je snelheid is een wankel punt.
Haal jij altijd 100 Mbit eruit? Zoja ook over meerdere stroomgroepen?
Delerium haalde het ook al aan en werd direct afgeschoten. Ga jij er ook nog eens over.
Zo gedraag je je als een trol.
5 posts in totaal die sidar, negeer mode aan.

• henkbas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-10 22:02
kleine tip... bij alle verbouwinsprojecten die ik tegenwoordig begeleid plaatsen wij minimaal 2 maar liever 3 data punten bij elke plaats waar je een tv zou willen hebben. Daarnaast 2 op elke plek waar een computer staat. Dit om bij elke tv een mediaspeler, xbox o.i.d. en een smart-tv aan te kunnen sluiten (toekomstproof zullen we maar zeggen)/
Dit is dan wel met vaste netwerk aansluitingen die mooi naast de stopcontacten zitten. Je kan altijd een router/switch plaatsen in elke kamer maar daar wordt het niet makkelijker van.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik al als ik tzt (hopelijk binnenkort) de huisbedrading kan gaan herzien ook kijken of/hoeveel UTP erbij past.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:38

JT

VETAK y0

[...]

To each his own though.
Bij powerline heb je niet eens de garantie dát het werkt ook al is het nieuw! Daarnaast zijn de snelheden met gemak een factor 10 of meer lager én is het duurder. Powerline kun je ook altijd later doen en kabels moet je gelijk bij de bouw van een huis goed doen. Waar lees jij in bovenstaande een reden om bij voorbaat powerline te gebruiken en kabels te laten zitten bij deze once-in-a-liftetime chance? Je kunt je beter eerst in een en ander verdiepen voordat je verkeerde dingen roept waar anderen later zwaar de pineut van kunnen zijn.

En als je muur kapot gaat dan heb je wel grotere problemen dan een UTP kabeltje. Grote kans dat je electra dan ook naar de klote is -> geen powerline.

[ Voor 8% gewijzigd door JT op 13-09-2013 18:19 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36
In Dld koop je op Amazon.de 100meter CAT7 SFTP 1200MHz (100% koper) voor 58 euro. Dat is goedkoper als CAT6 in NL.
CAT6A keystones er op en je hebt een 10Gigabit netwerk, als later de CAT7 keystones beschikbaar zijn dan hoef je alleen maar de keystones te vervangen en je hebt een 100Gigabit netwerk.

Je kan er ook CAT7 duplex kabel kopen, hoef je maar 1 keer kabel te leggen naar de outlets.
Voor zowel CAT6 en CAT7 heb je 3/4" (19mm) leiding nodig als je 2 kabels door een buis legt.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

henkbas schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 17:28:
kleine tip... bij alle verbouwinsprojecten die ik tegenwoordig begeleid plaatsen wij minimaal 2 maar liever 3 data punten bij elke plaats waar je een tv zou willen hebben. Daarnaast 2 op elke plek waar een computer staat. Dit om bij elke tv een mediaspeler, xbox o.i.d. en een smart-tv aan te kunnen sluiten (toekomstproof zullen we maar zeggen)/
Dit is dan wel met vaste netwerk aansluitingen die mooi naast de stopcontacten zitten. Je kan altijd een router/switch plaatsen in elke kamer maar daar wordt het niet makkelijker van.
Waarom? Een switch kost niet veel en ik zie niet in waarom het "niet makkelijker" zou worden.

Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat die 3 apparaten samen maar een bandbreedte hebben van 1 Gb/s (omdat alles over die ene netwerkkabel moet).

Het is natuurlijk wel 'mooier' om 1 centrale switch te hebben, maar dat is kabeltechnisch soms wat onhandiger.

• techetga
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-11 23:36
Als je ADSL snelheid heel laag is kan je ook eens kabelinternet proberen (UPC/Ziggo)

[ Voor 9% gewijzigd door techetga op 14-09-2013 09:34 ]

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Heel veel hele goede tips, maar wat ik niet zou doen is nu rucksichlos overal maar kabels inproppen. Zorg dat je voldoende buizen laat leggen naar elke ruimte en zeker naar plekken waar je een tv wilt (digitale tv+console+mediaspeler+internetradio+weetjijveelwaternogkomt) allemaal zaken die een netwerkaansluiting nodig gaan hebben.

Maar laat al die buizen gewoon leeg en bedraad alleen de buizen die je echt gaat gebruiken op het moment dat je er komt wonen. Goede UTP kabel is namelijk verre van gratis en je hebt een hele grote kans dat je sommige buizen pas over 5 jaar ofzo wilt gaan gebruiken. Dan koop je tegen die tijd gewoon de kabel die op dat moment gangbaar is (en misschien is dat inderdaad wel glasvezel, of gave CAT 8 ofzo). Een kabel door een buis trekken is iets wat elke handige buurman/vader/schoonvader/vriend kan en waarschijnlijk kun je het zelf ook wel.

Op die manier hou je nu je geld in je zak voor andere zaken en zit je over 10 jaar niet met je hele huis vol verouderde UTP kabel terwijl er dan misschien iets totaal nieuws gangbaar is.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

Devil schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 10:27:
.....

Op die manier hou je nu je geld in je zak voor andere zaken en zit je over 10 jaar niet met je hele huis vol verouderde UTP kabel terwijl er dan misschien iets totaal nieuws gangbaar is.
Ik heb hier CAT5e uit het jaar 2000 liggen (ooit aangelegd), en nog stranded (soepel) ook nog.

Ik haal gewoon 750-800 Mbps tussen NAS en PC. Snel zat.....

HD streaming haalt 20 - 40 Mbps..... Nog niet eens de 100 Mbps die je zelfs met 4 adertjes kan halen.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Verwijderd schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 10:44:
[...]

Ik heb hier CAT5e uit het jaar 2000 liggen (ooit aangelegd), en nog stranded (soepel) ook nog.

Ik haal gewoon 750-800 Mbps tussen NAS en PC. Snel zat.....

HD streaming haalt 20 - 40 Mbps..... Nog niet eens de 100 Mbps die je zelfs met 4 adertjes kan halen.
Het feit dat jij hier mazzel mee hebt zegt toch niets over hoe onze huidige standaard het over 10 jaar zal doen? Misschien gebruiken we dan wel helemaal geen UTP meer, maar glas ofzo. Dat kun je gewoon niet weten. Daarom heeft het geen enkele zin om nu kabels in buizen te gaan trekken die je de komende 10 jaar toch niet gaat gebruiken. Je hebt er gewoonweg niets aan, terwijl je wel over 10 jaar als je die kabels echt nodig hebt met verouderde techniek zit.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

Devil schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 10:27:
Heel veel hele goede tips, maar wat ik niet zou doen is nu rucksichlos overal maar kabels inproppen. Zorg dat je voldoende buizen laat leggen naar elke ruimte en zeker naar plekken waar je een tv wilt (digitale tv+console+mediaspeler+internetradio+weetjijveelwaternogkomt) allemaal zaken die een netwerkaansluiting nodig gaan hebben.

Maar laat al die buizen gewoon leeg en bedraad alleen de buizen die je echt gaat gebruiken op het moment dat je er komt wonen. Goede UTP kabel is namelijk verre van gratis en je hebt een hele grote kans dat je sommige buizen pas over 5 jaar ofzo wilt gaan gebruiken. Dan koop je tegen die tijd gewoon de kabel die op dat moment gangbaar is (en misschien is dat inderdaad wel glasvezel, of gave CAT 8 ofzo). Een kabel door een buis trekken is iets wat elke handige buurman/vader/schoonvader/vriend kan en waarschijnlijk kun je het zelf ook wel.

Alleen de leidingen laten leggen naar bepaalde plekken is inderdaad ook een optie. Die zijn inderdaad het belangrijkst. Maar ik zou wel goed kijken naar het prijsverschil. Als je voor een paar honderd euro extra alles afgemonteerd kunt krijgen, dan zou ik het zelf meteen laten doen.

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Loze leidingen zijn mooi (ik heb er in mijn nieuwbouwhuis ook een aantal) maar daarna draad trekken kan lastig zijn. Ja, er zitten bij mij ook van die zwarte 'trekdraden' in, oftewel 1.5 mm2 schakeldraad. Inmiddels ben ik een aantal avonden bezig geweest om daar een UTP kabel van te maken. Duwen en trekken tegelijk, zo dun mogelijk de schakeldraad aan de UTP kabel maken, het wil allemaal niet. Als je er nu voor €10 per loze leiding kabels in kunt laten trekken dan zou ik dat laten doen. Dan weet je zeker dat er een kabel door die leiding past en eventueel kun je die kabel dan vervangen door iets anders dat 10 Gbit ondersteund op de plek waar je dat nodig hebt (cat5 ondersteund namelijk al 1 Gbit).

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Wat voor gekke bochten heb je dan in je leiding zitten? Meestal is het echt niet moeilijk hoor.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Compizfox schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 10:28:
Wat voor gekke bochten heb je dan in je leiding zitten? Meestal is het echt niet moeilijk hoor.
Das meestal het probleem, je ziet ze niet :) Bij mijn pa ook best veel moeite gehad om een paar draadjes te trekken door een "loze" leiding. Wat helemaal drama is is wanneer er een kloddertje cement oid ingevallen is. Dat krijg je er nooit meer uit en je hebt dan een echte loze leiding zonder functie.

Als je de kans krijgt om tijdens de bouw al direct de UTP er doorheen te trekken dan zou ik het zeker doen.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

masaman schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 07:36:
Loze leidingen zijn mooi (ik heb er in mijn nieuwbouwhuis ook een aantal) maar daarna draad trekken kan lastig zijn. Ja, er zitten bij mij ook van die zwarte 'trekdraden' in, oftewel 1.5 mm2 schakeldraad. Inmiddels ben ik een aantal avonden bezig geweest om daar een UTP kabel van te maken. Duwen en trekken tegelijk, zo dun mogelijk de schakeldraad aan de UTP kabel maken, het wil allemaal niet. Als je er nu voor €10 per loze leiding kabels in kunt laten trekken dan zou ik dat laten doen. Dan weet je zeker dat er een kabel door die leiding past en eventueel kun je die kabel dan vervangen door iets anders dat 10 Gbit ondersteund op de plek waar je dat nodig hebt (cat5 ondersteund namelijk al 1 Gbit).
In een standaard-leiding (als het kan zou ik kiezen voor iets dikkere leidingen) hoor je met een beetje moeite toch echt 2x UTP + 1x telefoon te kunnen trekken. Ik gebruik dan wel een trekveer van een paar euro bij de GAMMA. Met veel moeite heb ik er zelfs ooit een dikke coax (van die groene, die de meeste kabelmaatschappijen ook gebruiken) + 1x UTP en 1x telefoon in gekregen. Maar dat ging alles behalve soepel.

Ik gebruik dan overigens wel UTP-kabel vanaf zo'n grote rol en cat5e. Ik kan me voorstellen, dat het bij cat6 (of hoger) lastiger zal worden omdat die kabel meestal stugger is.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Compizfox schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 10:28:
Bochten is niet het grootste probleem maar om de een of andere reden willen aannemers nog wel 's alle leidingen met flexibele 5/8 buis uitvoeren en dát is gewoon echt heel moeilijk om mee te werken.

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:51
Meestal is het niet de pijp de trekveer of een stukje cement wat het moeilijk maakt. In een 3/4 buis kan bijvoorbeeld precies 4 maal cat6 in. Alleen zodra je in je eentje gaat trekken krijg je dit nooit maar dan ook nooit voor elkaar. Meestal is niet een bocht de oorzaak dat het trekken stroef gaat, een beetje goede elektricien heeft op school gewoon geleerd hoe je een bochtje moet buigen (tot in den treure).

Meestal gaat het trekken stroef omdat je je kabels niet netjes uit elkaar gehouden hebt en dus gedraaid of over elkaar heen in de buis komen te zitten. Als je dus kabels gaat trekken doe dit met zijn 2en. Een iemand trekt de trekveer en de ander houd de kabels netjes gescheiden en voert ze in.

EDIT: Flex hoeft niet het probleem te zijn, mits netjes aangelegd. Vaak willen ze daarmee nogal scherpe bochten maken wat problemen oplevert.

[ Voor 9% gewijzigd door chickpoint op 17-09-2013 11:56 ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Als je de luxe hebt om te kiezen: bedraad!
Wij hebben loze leidingen laten leggen van de meterkast naar elke kamer. Daar zelf netwerkkabel doorheen getrokken en alles zit op een switch in de meterkast. Werkt altijd.
Draadloos hebben we ook, voor mobieltjes, laptop en tablet, maar het bereik één verdieping hoger is bedroevend.
Een nadeel van draadloos vind ik ook dat de hele buurt al wifi heeft en dat voor veel vertraging en storing zorgt.
Powerline zie ik ook als noodoplossing.
Pagina: 1