[Zyxel NSA325] Verschillende partities met/zonder RAID?

Pagina: 1
Acties:

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Hallo,

Ik heb mij net een klein NAS'je aangeschaft ter vervanging van mijn WD MyBook World.
De Zyxel NSA325 bevalt tot nog toe erg goed.

Het toestel kan 2 schijven bevatten. Mijn 'hoofdschijf' is een 2TB schijf.
Ik heb nu echter toevallig nog een 500GB schijf over, en ik vroeg mij af of het volgende mogelijk zou zijn.
  • 500GB schijf:
    1 partitie, RAID1, onderdeel van array A
  • 2TB schijf: 2 partities:
    • eerste partitie 500 GB RAID1, onderdeel van array A
    • tweede partitie 1.5 TB non-RAID
Ik zou dan ook in de NAS willen 2 volumes/schijven zien:
  • 500GB RAID1 volume
  • 1.5TB plain volume
Ik weet dat dit mogelijk is in standaard linux, maar zou ik dit kunnen configureren met deze NAS?
Zou leuk zijn, dan kan ik mijn echt kostbare data op de RAID1 500GB array zetten, en de minder kostbare data op het 'gewone' 1.5TB volume.

Zijvraagje: wat betekent JBOD nu eigenlijk?
Stel dat ik 2 schijven in mijn NAS stop met als policy JBOD, krijg ik dan 2 volumes te zien of 1 gecombineerd volume? Indien het laatste: wat als 1 van de 2 schijven wegvalt? Op welk niveau worden de 2 schijven geabstraheerd met JBOD?

[ Voor 6% gewijzigd door DieterVDW op 11-09-2013 15:57 ]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Wat jij wilt is niet ondersteund in de firmware. Het kan wel manueel worden gedaan. Dan moet je een raid1 array aanmaken van 500GB, en vervolgens met de hand een extra partitie aanmaken op de 2TB schijf. Daarin maak je dan een single disk jbod array. Met een startscript hang je hem 'in de firmware'.

Hier vind je iets soortgelijks. Het gaat hier om een NSA310. Dat is in wezen hetzelfde als een 325, alleen zit de 2e sata aansluiting aan de buitenkant. Verder wordt hier over reiserfs gepraat, dat moet op jouw nas ext4 zijn.

Overigens, raid1 is *geen backup*. Als die 'echt kostbare data' je lief is, zet je hem niet uitsluitend op een raid1 array. Beter zet je die 500GB schijf in een USB behuizing, en maakt regelmatig een backup.
Zijvraagje: wat betekent JBOD nu eigenlijk?
Dat heeft een verschillende betekenis bij verschillende NAS merken. Het staat voor 'Just a Bunch of Disks'. Soms word daarmee bedoeld dat elke schijf een apart volume is, itt een raid array. Soms wordt bedoeld dat de verschillende schijven achter elkaar worden 'geplakt' tot 1 groot volume.
En ja, in dat laatste geval heb je een probleem als er een schijf uitvalt. Iets minder dan bij raid0, de files op de overblijvende disk(s) zijn waarschijnlijk intakt, alleen is wel het filesysteem weg.

De ZyXEL nassen gebruiken de laatste versie. Je kunt de twee schijven als één JBOD volume configureren, maar gelukkig kun je ook twee JBOD volumes op twee disks aanmaken.