Hallo,
Ik heb mij net een klein NAS'je aangeschaft ter vervanging van mijn WD MyBook World.
De Zyxel NSA325 bevalt tot nog toe erg goed.
Het toestel kan 2 schijven bevatten. Mijn 'hoofdschijf' is een 2TB schijf.
Ik heb nu echter toevallig nog een 500GB schijf over, en ik vroeg mij af of het volgende mogelijk zou zijn.
Zou leuk zijn, dan kan ik mijn echt kostbare data op de RAID1 500GB array zetten, en de minder kostbare data op het 'gewone' 1.5TB volume.
Zijvraagje: wat betekent JBOD nu eigenlijk?
Stel dat ik 2 schijven in mijn NAS stop met als policy JBOD, krijg ik dan 2 volumes te zien of 1 gecombineerd volume? Indien het laatste: wat als 1 van de 2 schijven wegvalt? Op welk niveau worden de 2 schijven geabstraheerd met JBOD?
Ik heb mij net een klein NAS'je aangeschaft ter vervanging van mijn WD MyBook World.
De Zyxel NSA325 bevalt tot nog toe erg goed.
Het toestel kan 2 schijven bevatten. Mijn 'hoofdschijf' is een 2TB schijf.
Ik heb nu echter toevallig nog een 500GB schijf over, en ik vroeg mij af of het volgende mogelijk zou zijn.
- 500GB schijf:
1 partitie, RAID1, onderdeel van array A - 2TB schijf: 2 partities:
- eerste partitie 500 GB RAID1, onderdeel van array A
- tweede partitie 1.5 TB non-RAID
- 500GB RAID1 volume
- 1.5TB plain volume
Zou leuk zijn, dan kan ik mijn echt kostbare data op de RAID1 500GB array zetten, en de minder kostbare data op het 'gewone' 1.5TB volume.
Zijvraagje: wat betekent JBOD nu eigenlijk?
Stel dat ik 2 schijven in mijn NAS stop met als policy JBOD, krijg ik dan 2 volumes te zien of 1 gecombineerd volume? Indien het laatste: wat als 1 van de 2 schijven wegvalt? Op welk niveau worden de 2 schijven geabstraheerd met JBOD?
[ Voor 6% gewijzigd door DieterVDW op 11-09-2013 15:57 ]