Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lichte-zware laptop, ~1800 euro

Pagina: 1
Acties:

• GilH
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:16
Vorig jaar heb ik een Alienware m17x R4 gekocht. Dit met de i7 3610M en GTX680M. Zelf SSD Crucial M4 ingestopt. Ik ben hier nog steeds heel tevreden over en vind dit een prima game laptop. Ik ben echter wel tot het besluit gekomen dat als je echt wil gamen, je gewoon een desktop nodig hebt, zeker voor de komende generatie games.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen?
Ik gebruik de laptop ook voor mijn studies en moet dus elke dag met 5 kilo op mijn rug naar school fietsen. Dit is het grootste maar enige echte nadeel aan mijn laptop. Dit wil ik verhelpen door een lichtere laptop aan te schaffen.

- Ik heb eens wat laptops gewogen en rond de 2 kilo vind ik nog aangenaam, zwaarder wordt het sowieso zwaar dus kan ik evengoed bij mijn Alienware blijven.
- 17 inch hoeft niet, 15 inch is voldoende. 14 inch is op het randje. Resolutie vind ik belangrijker. Ik vind 1080p op een 17 inch TE LAAG want ik zie pixels.
- Qua accu zit ik geloof ik safe als ik een Haswell processor heb.
- Een numeriek klavier is niet nodig, liever een leuk touchpad voor op de bank en toetsenbord verlichting vind ik echt een plus.
- Mat scherm is een plus.
- Ik wil graag een degelijk gebouwde laptop die er ook zo uitziet.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Ik heb iemand die mijn Alienware zou willen overkopen en wil dus nog wat geld opleggen. Laten we zeggen dat ik geïnteresseerd ben in Laptops TOT 2000 euro. Maar liever rond de 1800 euro.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
- Programmeren in Eclipse (JAVA)
- Photoshop, Illustrator
- Programma's zoals Sony Vegas zou ik ook willen gebruiken in de toekomst omdat ik wel van plan ben in de creatieve richting verder te doen.
- Enkele games: Minecraft, CS:GO, Path Of Exile (Deze wil ik nog vlot kunnen spelen)
- Gezien ik nu verwend ben met mijn Alienware koop ik af en toe wel eens een zwaarder spel zoals Battlefield 3, Crysis etc... Dit zal ik waarschijnlijk moeten opgeven maar je besluit hieruit dat extra grafische kracht geapprecieerd wordt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik heb niet echt een merkvoorkeur al moet ik zeggen dat ik Dell een leuk bedrijf vind om bij te winkelen op de site en je de mogelijkheid hebt om snel en makkelijk contact op te nemen met vragen of garantie. Ik weet niet hoe dat bij andere bedrijven is. Verder heb ik slechte ervaringen met Acer en HP ivm bouwkwaliteit.

Eigen inbreng?
- Ik denk dat de Dell Precision m3800 perfect bij mij past. Hij staat echter al 2 maand op 'coming soon' en ik vrees dat deze met een degelijke setup te duur zal worden.
- Vandaag zag ik de BTO X.Book 13CL58 die eigenlijk behoorlijke prestaties biedt vergelijkbaar met mijn Alienware maar deze laptop maakt waarschijnlijk veel lawaai en ziet er ook echt niet leuk uit...
- De Macbook Pro heb ik even in overweging genomen, maar deze heeft geen haswell dacht ik? En hier heb ik hulp voor nodig om die stap naar Apple te maken. De Macbook Pro is hoogstwaarschijnlijk toch te duur.

Ik wacht eigenlijk op een leuke 'ultrabook' of lichte laptop waar een goede processor inzit die enkele jaren voort kan. Een goed scherm met goede behuizing en snelle SSD is een vereiste. Een extra goede grafische kaart is mooi voor wat te gamen. Kortom een laptop waar ik deftig kan op werken maar ook nog op mijn schoot kan gebruiken.

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 13:02
GilH schreef op woensdag 11 september 2013 @ 15:17:
-Resolutie vind ik belangrijker. Ik vind 1080p op een 17 inch TE LAAG want ik zie pixels.
- Qua accu zit ik geloof ik safe als ik een Haswell processor heb.
Op een 17" laptop met 1080p zie jij de pixels? Hoe ga je dat dan doen met een desktop? Een UHD monitor kopen? Als jij de pixels op een 17" kan zien op 1080p, zul je ze ook op een 23" monitor met 1440p zien.

Haswell staat NIET gelijk aan lange accuduur, sommige Sandy bridge/Ivy Bridge laptops doen 't beter dan sommige Haswells. Je zult de reviews van laptops moeten lezen of de accu daadwerkelijk goed is.

• GilH
Ja ik heb er ook last van op een groot desktopscherm. Ik vind tekst er niet scherp uitzien op mijn 17inch 1080p. Ik hoef dat toch niet te aanvaarden als ik daar last van heb? Ik hoef nu ook geen desktop te kopen en hoef daar ook geen groot scherm op. Wat je uit mijn qoute kan begrijpen is dat ik bij 17inch een hogere resolutie verwacht ofwel een 15inch of lager met 1080p.

Goed om weten dat ik dan niet persé een Haswell nodig heb.

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
sorry, mischien het zere been..
maar zoek het eens in de instellingen..
ik kan ABSOLUUT op normale afstand geen pixels zien..
ook niet als ik dichterbij ga zitten...

ik denk.. dat je niet zo snel iets beter vind als je alienware

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Eentje die volgens mij precies aan jouw eisen voldoet, en de enige die ik kan bedenken is de Ativ Book 8. Moet je alleen zelf nog een SSD inzetten.

Verwijderd

Hij zoekt ook niet iets beters dan zijn alienware, hij zoekt iets lichters.

Voor development vind ik de thinkpad en latitude workstations altijd erg geschikt. De latitutde E6540 kost ongeveer €1300 met HD 8790m. De thinkpad T530/T540 kost iets meer. Dat zijn laptops die voornamelijk uitblinken in bouwkwaliteit en accuduur, maar relatief zwaar zijn ( 3kg / 2.7kg met 9-cel accu). Ik vind de precision M3800 behoorlijk vaag in de markt gezet vanwege de toetsenbord layout: geen home, end of pagedown? |:( . Als developer (en ik ben software developer) wil je dat gewoon niet.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:40

page404

Website says no

Een 15" Macbook Pro heeft een uitstekende touchpad, verlicht toetsenbord, 12 uur accuduur en is zeer degelijk en ook behoorlijk licht. Het draait in ieder geval de meeste van de door jou genoemde software. Eventueel kan je kijken of een Retina display voor jou noodzakelijk is.
En alhoewel je alles <14" al afschrijft zou je ook eens een13" macbook air kunnen proberen in de winkel. Die is helemaal superlicht.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:55
page404 schreef op donderdag 12 september 2013 @ 13:05:
Een 15" Macbook Pro heeft een uitstekende touchpad, verlicht toetsenbord, 12 uur accuduur en is zeer degelijk en ook behoorlijk licht. Het draait in ieder geval de meeste van de door jou genoemde software. Eventueel kan je kijken of een Retina display voor jou noodzakelijk is.
En alhoewel je alles <14" al afschrijft zou je ook eens een13" macbook air kunnen proberen in de winkel. Die is helemaal superlicht.
Waar haal je de 12 uur accuduur vandaan bij de 15" MacBook Pro? Daarnaast geeft TS aan dat hij pixels kan zien en dus graag hoge resolutie wil. De standaard 15" MacBook Pro heeft een veel te lage resolutie (1440x900, daardoor valt de Air ook af, lijkt me) en een rMBP valt buiten het gestelde budget.

Verwijderd

Ik snap ook niet waarom je de MBP aan haalt. De MBP is een miskoop, zeker voor zijn eisen.

• page404

page404

Website says no

DwightKSchrute schreef op donderdag 12 september 2013 @ 14:08:
[...]

Waar haal je de 12 uur accuduur vandaan bij de 15" MacBook Pro?
My bad, de Air heeft 12 uur accuduur, de Pro haalt 7 uur (realistisch verbruik, niet het maximum).
En voor wat betreft resolutie, het gaat er toch om hoe je het ervaart. Misschien vindt ie het wel acceptabel op een 15" MBP. Ik heb ze nooit als onscherp ervaren. Hij kan er ook voor kiezen om een hi-res beeldscherm bij de standaard MBP te kiezen ( 1680 x1050). En dan heb je ook nog de optie om ontspiegeld te doen.

@Darkstone: Hij noemt trouwens zelf de MBP als optie maar vindt 'm "te duur". Terwijl de 15" precies in zijn budget valt (zeker met hi-res ontspiegeld) en aan de meeste van zijn eisen voldoet. Ik denk dat een keer testen in de winkel nuttig kan zijn voor hem.

[ Voor 31% gewijzigd door page404 op 12-09-2013 14:55 ]

• Klaas vd Akker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-01-2019
Misschien de y510p? Heeft haswell, 15,6 inch 1080p scherm en gtx 750m met optie voor sli. En een mooi verlicht toetsenbord. En natuurlijk lekker licht.

• Lordsauron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-11 21:41
Ik heb hem nog niet voorbij zien komen hier, maar heb je al gekeken naar de Asus zenbook infinity reviews: Asus Zenbook Infinity: beter, maar niet oneindig veel
Zit voorspeld ongeveer 100 euro boven budget. maar vond toch dat hij overwogen zou moeten worden.

Verwijderd

Klaas vd Akker schreef op donderdag 12 september 2013 @ 17:02:
Misschien de y510p? Heeft haswell, 15,6 inch 1080p scherm en gtx 750m met optie voor sli. En een mooi verlicht toetsenbord. En natuurlijk lekker licht.
En een dramatisch slechte accu

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:35
Klaas vd Akker schreef op donderdag 12 september 2013 @ 17:02:
2,9kg lekker licht?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Lichtheid vind ik subjectief. Ik vind mijn laptop van 3.1kg zeker niet zwaar, heb ook totaal geen moeite om die de hele dag in z'n rugzak mee te slepen.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Lordsauron schreef op donderdag 12 september 2013 @ 17:06:
Ik heb hem nog niet voorbij zien komen hier, maar heb je al gekeken naar de Asus zenbook infinity reviews: Asus Zenbook Infinity: beter, maar niet oneindig veel
Zit voorspeld ongeveer 100 euro boven budget. maar vond toch dat hij overwogen zou moeten worden.
Dat is toch dat ding wat €2199 gaat kosten? Acer verkoopt je een laptop met letterlijk exact dezelfde specificaties voor €700 minder. Dit is een van de meest overpriced laptops die er momenteel te vinden zijn.
page404 schreef op donderdag 12 september 2013 @ 14:35:
Hij kan er ook voor kiezen om een hi-res beeldscherm bij de standaard MBP te kiezen ( 1680 x1050). En dan heb je ook nog de optie om ontspiegeld te doen.
En dan zit je alweer op de prijs van de rMBP als je een SSD erbij rekent.

Ik blijf erbij: de macbook pro is niets meer dan een miskoop. Zeker voor zijn eisen. Hij staat inderdaad in zijn topicstart, maar ik vraag me af waarom. Er zijn veel betere windows laptops te vinden voor dat geld, iets wat je van de rMBP niet kunt zeggen.

• page404

page404

Website says no

Verwijderd schreef op donderdag 12 september 2013 @ 18:21:

Ik blijf erbij: de macbook pro is niets meer dan een miskoop. Zeker voor zijn eisen. Hij staat inderdaad in zijn topicstart, maar ik vraag me af waarom. Er zijn veel betere windows laptops te vinden voor dat geld, iets wat je van de rMBP niet kunt zeggen.
Het woord "miskoop" vind ik persoonlijk nogal een zware benaming. Ik denk namelijk dat hij er prima mee uit te voeten zal kunnen en geen spijt van zal hebben. De prijs zou een breekpunt kunnen zijn, maar MBP's gaan meestal langer mee (al hebben we het alleen maar over de accu) en/of leveren een hogere restwaarde op. Verder zie ik nog steeds niet aan welke eisen niet voldaan wordt. Die SSD kan ie mooi uit zijn oude laptop halen toch?
Leg eens uit?
Ik hoop niet dat dit een Apple-Windows discussie is, in ieder geval niet mijn bedoeling. Ik geef alleen de suggestie, net zoals alle anderen hier.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

page404 schreef op donderdag 12 september 2013 @ 18:36:
[...]

Het woord "miskoop" vind ik persoonlijk nogal een zware benaming. Ik denk namelijk dat hij er prima mee uit te voeten zal kunnen en geen spijt van zal hebben. De prijs zou een breekpunt kunnen zijn, maar MBP's gaan meestal langer mee (al hebben we het alleen maar over de accu) en/of leveren een hogere restwaarde op. Verder zie ik nog steeds niet aan welke eisen niet voldaan wordt. Die SSD kan ie mooi uit zijn oude laptop halen toch?
Leg eens uit?
Ik hoop niet dat dit een Apple-Windows discussie is, in ieder geval niet mijn bedoeling. Ik geef alleen de suggestie, net zoals alle anderen hier.
Gaat zeker langer meer, na een jaar of 2 is de accu versleten en die kan niet vervangen worden.

De ts moet zoeken naar een zakelijk model zoals al eerder is aangehaald, deze zijn degelijk en built to last. Een thinkpad of een Latitude moeten prima zijn en heel dat gamen kan je beter uit je hoofd zetten, een laptop is nou eenmaal een apparaat vol compromissen. Minecraft moet wel lukken denk ik op een intel of instap nvidia kaartje.

Voordeel van de zakelijke modellen:
-ontspiegeld scherm
-lange accu duur (geen regel)
-goede bouwkwaliteit
-degelijke componenten (geen atheros wifi meuk)
-standaard een lange garantie (3 jaar op thinkpads en latitudes en uitbereidbaar)

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 09:57
aron225 schreef op donderdag 12 september 2013 @ 10:54:
sorry, mischien het zere been..
maar zoek het eens in de instellingen..
ik kan ABSOLUUT op normale afstand geen pixels zien..
ook niet als ik dichterbij ga zitten...

ik denk.. dat je niet zo snel iets beter vind als je alienware
Die uitspraak komt wel van een persoon die in z'n forum avatar een "Plays best on Alienware" gif heeft :+

Resolutie is persoonlijk, de een ziet het verschil in pixels niet, ikzelf kan bijv. WEL pixels onderscheiden op zo'n zogenaamd "retina" display van Apple.

Een 2e factor is waarvoor je het scherm gaat gebruiken ;)

• page404

page404

Website says no

brilsmurfffje schreef op donderdag 12 september 2013 @ 18:46:
[...]

Gaat zeker langer meer, na een jaar of 2 is de accu versleten en die kan niet vervangen worden.
FUD en nog eens FUD. ik heb genoeg Macbooks gehad die na 3 jaar of langer nog op 80-90% capaciteit zaten. Dat is zo'n beetje de norm als ik om me heen kijk.
En ze kunnen wel vervangen worden, doet een APR voor ca. 130€. Dat is niet zoveel meer dan een Dell accu kost.
Ohja, de gemiddelde Dell (waar ik er al meerdere van versleten heb) gaat niet langer dan 2-3 uur op een accu mee, en die is wel na anderhalf jaar versleten.

Maar goed, misschien moeten we de hele beoordeling maar gewoon aan de TS overlaten.

[ Voor 9% gewijzigd door page404 op 12-09-2013 18:55 ]

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

page404 schreef op donderdag 12 september 2013 @ 18:53:
[...]

FUD en nog eens FUD. ik heb genoeg Macbooks gehad die na 3 jaar of langer nog op 80-90% capaciteit zaten. Dat is zo'n beetje de norm als ik om me heen kijk.
En ze kunnen wel vervangen worden, doet een APR voor ca. 130€. Dat is niet zoveel meer dan een Dell accu kost.
Ohja, de gemiddelde Dell (waar ik er al meerdere van versleten heb) gaat niet langer dan 2-3 uur op een accu mee, en die is wel na anderhalf jaar versleten.

Maar goed, misschien moeten we de hele beoordeling maar gewoon aan de TS overlaten.
Een Apple batterij is geen haar beter dan een Dell batterij omdat er een Apple logo opstaat, de batterijen slijten allemaal even hard.

Een dell accu kost ongeveer 60 à 70 euro:
http://www.ebay.com/sch/i...00+batterij&_rdc=1&_gtc=1
De helft van een Apple accu

De accu duur dan:
reviews: Dell Precision M4600: werkpaard met een prijs
Over het algemeen gaat een Latitude langer mee dan zn workstation tegenhanger..

Verder kan je een Dell of een Thinkpad heel simpel zelf openmaken en schoonmaken van binnen, dit komt de levensduur ook weer ten goede.

Verwijderd

page404 schreef op donderdag 12 september 2013 @ 18:36:
De prijs zou een breekpunt kunnen zijn, maar MBP's gaan meestal langer mee
Langer dan een thinkpad of latiude? Niet echt.
(al hebben we het alleen maar over de accu)
Zie reacties van brilsmufffje
en/of leveren een hogere restwaarde op.
Een macbook heeft geen hogere restwaarde dan een thinkpad.
Dit is geen apple-windows discussie, maar een discussie om feiten. Een latitude E6540 kost €1300, een MBP met ontspiegeld scherm kost €1920, en die laatste bied beduidend mindere specs. En mindere bouwkwaliteit. En mindere accuduur. En mindere garantie. Een notebook van bijna €2000 zonder SSD met 4GB RAM is natuurlijk een grap, laten we dat ook maar even upgraden. Oeps, nu betalen we opeens hetzelfde als voor de instap rMBP. Een notebook die op vrijwel elk vlak beter is dan de MBP.

Objectief gezien is de MBP inferieur aan zowel de latitude, als de thinkpad, als de rMBP, als een scala aan consumentennotebooks (de samsung ativ book 8 springt het meest in het oog). Henche, een miskoop. Als je per se een apple wilt, dan is de rMBP simpelweg een betere keus.
page404 schreef op donderdag 12 september 2013 @ 18:53:
[...]

Met dit soort uitspraken maak je vooral de indruk dat je er niet veel verstand van hebt. We hebben het hier niet over "de gemiddelde Dell", maar over een specifiek model. Ik heb de latitude E6520 (Dat is de sandy bridge variant van de E6540). Dat was destijds zo ongeveer de #1 laptop qua accuduur zonder externe sheet batterij, met een accuduur een uur of 2 langer dan de MBP.

TS vraagt om advies, maar als je advies geeft, doe dat dan op basis van feiten, niet op basis van welke laptop jij zelf in het bezit hebt. Je kan van aan kilometer afstand zien dat jij in het bezit bent van een MBP, dat kan toch niet de bedoeling zijn.

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:32
brilsmurfffje schreef op donderdag 12 september 2013 @ 18:59:
[...]

Een Apple batterij is geen haar beter dan een Dell batterij omdat er een Apple logo opstaat, de batterijen slijten allemaal even hard.

Een dell accu kost ongeveer 60 à 70 euro:
http://www.ebay.com/sch/i...00+batterij&_rdc=1&_gtc=1
De helft van een Apple accu

De accu duur dan:
reviews: Dell Precision M4600: werkpaard met een prijs
Over het algemeen gaat een Latitude langer mee dan zn workstation tegenhanger..

Verder kan je een Dell of een Thinkpad heel simpel zelf openmaken en schoonmaken van binnen, dit komt de levensduur ook weer ten goede.
Een Apple batterij bestaat anders wel uit een andere combinatie van stoffen, namelijk Lithium-Polymeer ipv Lithium-Ion.
Hierdoor zijn de Apple batterijen minder gevoelig voor warmte en slijten ze alleen van het vaker opladen. Als je elke dag een volledige cycle zou opladen (helemaal leeg naar helemaal vol) dan doe je ongeveer 1000 dagen ermee, wat neerkomt op zo'n 3 jaar. Maar aangezien je de laptop niet altijd op batterij hoeft te laten werken en niet bang hoeft te zijn voor schade door warmte, kan je hem gewoon aan de lader laten en dan heb je zo een paar dagen geen cycles extra.

Hierdoor kan je gewoon erg lang met zo'n accu doen.
Lees ook hier hetzelfde verhaal na:
Wikipedia: Lithium polymer battery
versus
Wikipedia: Lithium-ion battery

Kijk bij die laatste ook naar de Nederlandse en dan zie je een tabelletje met de problemen van Lithium-Ion, die niet bij Lithium-Polymeer aanwezig zijn.

Er staat trouwens helemaal geen Apple op die accu's, de enige reden dat Apple ze in laptops verwerkt terwijl andere merken dat niet doen is over het algemeen het kostenplaatje. De dingen zijn duurder en moeten anders opgeladen worden, maar eenmaal opgeladen kan je er lang mee doen en over de jaren heen is de slijtage miniem tot na 1000 keer opladen.

@TS: Je moet natuurlijk zelf kiezen wat je wilt, maar als je een goed gebalanceerde laptop wilt dan is een Macbook (Air/Pro/Retina) een goeie keus. Wil je niet naar OS X en vind je Windows meer dan goed genoeg (zoals ik bijvoorbeeld), zou ik eerder voor een model van Lenovo of Dell gaan, vanwege de degelijkheid, garantie, uitbreidingsmogelijkheden en aanpasbaarheid in de store zelf.
Hopelijk kan je wat naar je gading vinden :)

Verwijderd

Een li-poly accu heeft grotendeels dezelfde nadelen als een li-ion accu. De reden dat apple ervoor kiest om li-poly accu's te gebruiken schuilt hem in het formaat: een li-poly accu kan elke vorm hebben, terwijl een li-ion accu altijd cylindervormig is Zo kan apple een groter gedeelte van de laptop volproppen met accu's.

Een betere bron is dit: http://batteryuniversity....ium_ion_the_ideal_battery. Wikipedia noemt geen referenties bij een aantal van zijn uitspraken.

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:32
@Darkstone dat is de website waar ik eens mee heb gegooid in een topic, bedankt, ik was 'm al kwijt :P
Daar kan je ook vrij goed zien wat de verschillen zijn, vooral dat een Lithium-Ion een probleem heeft met warmte: Er wordt aangeraden de batterij buiten gebruik op een koele plek op zo'n 40% charge te bewaren.

De Lithium-polymer batterijen zijn duurder en houden minder energie vast maar kunnen wel langer meegaan op basis van je gebruik. Ik merk aan TS dat hij graag de laptop gebruikt onderweg, maar in de weekenden hoeft het ding nergens heen. Daarnaast wil TS graag wat games spelen. Games = warmte = slechtere batterij als je Lithium-Ion hebt vanwege warmte, en dus slijtage.

Ik zeg niet dat een MBP daardoor heilig is, no way. Maar er zit wel degelijk een verschil tussen de batterijen en vooral tussen hoe lang ze het volhouden tijdens normaal gebruik. Iets wat er zeker in meegenomen kan worden.
Meenigeen MBP (en andere laptops waar Lithium-Polymeer batterijen in zaten, Sony en Lenovo hadden er ook een paar) doen het zelfs na 4 á 5 jaar nog erg goed op de batterij (zo'n 80% van originele lading) bij normaal gebruik, vind ik wel degelijk een plus voor een dergelijke laptop.

• sschalkwijk
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-10 06:55
Gebruik zelf inderdaad de rMBP voor school. Vergeet niet dat je student bent en hierdoor de rMBP vanaf 2050 euro kan kopen bij Apple online. Accuduur is tot nu toe altijd gewoon de volle 7uur en als je daarin een half uur de lader kan gebruiken kan die 10uur mee. En qua gewicht is het prima te doen.

Gamen is er niet bij maar voor ontwikkelen, foto en videobewerking is die wel ideaal. Statistisch gezien gaan macs ook iets langer mee. Wat in ieder geval wel een feit is, is dat OSX veel langer snel blijft dan windows. Qua prijs/kwaliteit verhouding is de rMBP ook definitief de goedkoopste laptop voor zijn specs, maar als je graag nog wilt kunnen gamen is het een afrader.

Verwijderd

Merethil schreef op donderdag 12 september 2013 @ 20:42:
Meenigeen MBP (en andere laptops waar Lithium-Polymeer batterijen in zaten, Sony en Lenovo hadden er ook een paar) doen het zelfs na 4 á 5 jaar nog erg goed op de batterij (zo'n 80% van originele lading) bij normaal gebruik, vind ik wel degelijk een plus voor een dergelijke laptop.
Dat soort uitzonderingsgevallen heb je bij li-ion ook. Ik heb op zolder een laptop met een pentium M CPU en een li-ion accu die het na jaren nog steeds 3 uur doet. Bij dell kan je ook extra garantie nemen op je accu.
sschalkwijk schreef op donderdag 12 september 2013 @ 20:46:
Gebruik zelf inderdaad de rMBP voor school. Vergeet niet dat je student bent en hierdoor de rMBP vanaf 2050 euro kan kopen bij Apple online. Accuduur is tot nu toe altijd gewoon de volle 7uur en als je daarin een half uur de lader kan gebruiken kan die 10uur mee.
Je doet alsof het een groot pluspunt is, maar 7 uur is dus echt minder dan een latitude of thinkpad met 9-cel accu. Met de sheet batterij kan je dat getal nog eens verdubbelen. Ook de samsung ativ book 8 heeft een langere accuduur.
Statistisch gezien gaan macs ook iets langer mee.
Natte vinger werk. Kom met bronnen als het 'statisch gezien zo is' dat een (r)mbp langer mee gaat dan een thinkpad of latitude.
Wat in ieder geval wel een feit is, is dat OSX veel langer snel blijft dan windows.
Wat een onzin.
Qua prijs/kwaliteit verhouding is de rMBP ook definitief de goedkoopste laptop voor zijn specs,
Volgens mij heb je dan een andere definitie van 'specs' dan ik heb. Je hebt laptops met dezelfde specs voor 1/3e tot 1/2e van de prijs van de rMBP.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Wacht gewoon heel even totdat dit model uitkomt:
http://shop.lenovo.com/nl...t-series/t540p/#techspecs

Best of both worlds, retina scherm, windows, licht, stevig, goede accu, uitstekend toetsenbord, goede garantie.

Laten we eerlijk wezen de garantie van Apple is werkelijk om van te huilen.
Ja als je naar de apple store in amsterdam gaat willen ze je nog weleens helpen maar daar buiten kan je fluiten naar je laptop van duizenden euro's

• GilH
Ik ga jullie even snel melden dat een Macbook Pro uitgesloten is. Ik heb eens naar de prijzen en configuraties gekeken van een MBP. Persoonlijk vind ik dat heel overpriced. Dit valt buiten mijn budget + ik vind OSX maar niets. Ik heb het vermeld in TS omdat ik dat open liet omdat vele designers hier mee werken. Ik zie de meerwaarde nog niet echt (buiten dan dat het een lichte machine is, maar daar betaal ik geen 1000 euro extra voor).

Nogmaals over de resolutie: Ik vind 1080p niet scherp genoeg op 17 inch. Ik kan er wel mee leven op een 15 inch, maar groter zou ik leuker vinden. Een 14-15 inch laptop met 1080p of hoger vind ik dus oke.

De voorgestelde Latitutde E6540 en thinkpad T530/T540 vind ik eigenlijk niet waard om mijn Alienware voor op te geven. Ze zijn bovendien al 2,5kg. Ik vind het wel interessante laptops mocht ik nog geen laptop hebben.
De y510p ziet er wel leuk uit maar kan hem op de Belgische site niet configureren... Weegt ook 2,7kg...

EDIT: Voorlopig vind ik de m3800 nog de leukste. Hij ziet er redelijk goed uit, heeft voldoende power, is licht, hoge resolutie, DELL voelt voor mij goed. Alleen nog geen datum/prijs...

Ik denk dat mijn eisen eigenlijk veel korter kunnen dan TS. Ik wou gewoon weten welke dunne, lichte laptops er op de markt zijn tussen nu en volgende maand. Of deze voldoende power bezitten (zoals een U processor, is dit voldoende of is dat niet echt krachtig?) en of deze hun geld waard zijn te kopen. De ux301 van Asus was mij ook opgevallen, maar zoveel geld voor zo weinig power...

[ Voor 22% gewijzigd door GilH op 12-09-2013 22:50 ]

Verwijderd

GilH schreef op donderdag 12 september 2013 @ 22:21:
De voorgestelde Latitutde E6540 en thinkpad T530/T540 vind ik eigenlijk niet waard om mijn Alienware voor op te geven. Ze zijn bovendien al 2,5kg. Ik vind het wel interessante laptops mocht ik nog geen laptop hebben.
De y510p ziet er wel leuk uit maar kan hem op de Belgische site niet configureren... Weegt ook 2,7kg...
Maar de adapter kan thuis blijven.

De Y510p is trouwens een laptop die door vrijwel iedereen wordt afgeraden vanwege een dieptepunt op het gebied van koeling en accuduur. De input devices zijn ook niet van geweldige kwaliteit.

Licht, power en jouw budget is een combinatie die niet echt bestaat. Het meeste onder de 2.5Kg heeft niets meer dan een simpele IGP. Als het al meer heeft, dan is dat dikwijls in combinatie met een low-voltage CPU. Een i7-4500U (low-voltage) is trager dan een i5-3300m, en minder dan de helft van de snelheid van een i7 quadcore. Dat zijn de concessies die je dan moet doen.

Je komt dan uit bij laptops als pricewatch: Acer Aspire V7-482PG-54208G52tii (1.95kg) en de oude sony S15 (1.89kg). Wil je een quadcore, betaal je het dubbele, of neem je die halve kilo extra voor lief. Ik verwacht de precision M3800 rond de €2000. Het is een rMBP concurrent, dus ik verwacht ook rMBP prijzen.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je kan ook nog kijken naar een Thinkpad X230/240 die zijn licht (1,6) maar dan heb je wel een kleiner scherm, voordeel is wel dat er snelle dual cores inzitten.

Ik heb zelf een W530 en deze is eigenlijk best prima mee te nemen iedere dag naar school omdat ik nooit een adapter hoef mee te nemen dus dit scheelt al snel weer een kilo. Verder hoef je een latitude of Thinkpad niet in een hoesje te stoppen omdat het laptop vak van een rugzak genoeg bescherming biedt

• Rikkiz0r
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Lenovo IdeaPad Y510p :9~

Voor studenten verkrijgbaar vanaf 950,- bij campusshop.nl

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:35
Rikkiz0r schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 00:58:
Lenovo IdeaPad Y510p :9~

Voor studenten verkrijgbaar vanaf 950,- bij campusshop.nl
Ja die is hier al langsgekomen en het is niet zo'n beste koop ;)

• GilH
Blijkbaar moet het wel mogelijk zijn om een betaalbare kleine krachtige laptop te bouwen. (http://be.hardware.info/t...re-i7-laptop-video-review) Los van de koeling en design. Het lijkt me dus dat fabrikanten doen alsof je steeds concessies moet maken. Ik geloof daar niet in. Ze kunnen gerust een laptop bouwen naar mijn eisen en deze er goed laten uitzien.

Maar goed. Voorlopig vind ik alleen die Dell M3800 het waard om mijn Alienware voor weg te doen. Prijzen "rumoured to be between US$1,699 and US$1,999". Ik verwacht ook iets duurder. Ik had ook meer van IFA verwacht eerlijk gezegd. Misschien toch gewoon mijn Alienware houden...

• page404

page404

Website says no

Verwijderd schreef op donderdag 12 september 2013 @ 19:44:
[...]

Langer dan een thinkpad of latiude? Niet echt.

[...]
Zie reacties van brilsmufffje

[...]
Een macbook heeft geen hogere restwaarde dan een thinkpad.

[...]

Dit is geen apple-windows discussie, maar een discussie om feiten. Een latitude E6540 kost €1300, een MBP met ontspiegeld scherm kost €1920, en die laatste bied beduidend mindere specs. En mindere bouwkwaliteit. En mindere accuduur. En mindere garantie. Een notebook van bijna €2000 zonder SSD met 4GB RAM is natuurlijk een grap, laten we dat ook maar even upgraden. Oeps, nu betalen we opeens hetzelfde als voor de instap rMBP. Een notebook die op vrijwel elk vlak beter is dan de MBP.

Objectief gezien is de MBP inferieur aan zowel de latitude, als de thinkpad, als de rMBP, als een scala aan consumentennotebooks (de samsung ativ book 8 springt het meest in het oog). Henche, een miskoop. Als je per se een apple wilt, dan is de rMBP simpelweg een betere keus.

[...]

Met dit soort uitspraken maak je vooral de indruk dat je er niet veel verstand van hebt. We hebben het hier niet over "de gemiddelde Dell", maar over een specifiek model. Ik heb de latitude E6520 (Dat is de sandy bridge variant van de E6540). Dat was destijds zo ongeveer de #1 laptop qua accuduur zonder externe sheet batterij, met een accuduur een uur of 2 langer dan de MBP.

TS vraagt om advies, maar als je advies geeft, doe dat dan op basis van feiten, niet op basis van welke laptop jij zelf in het bezit hebt. Je kan van aan kilometer afstand zien dat jij in het bezit bent van een MBP, dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Je hebt best een punt met je stelling over rMBP en MBP (alhoewel er redenen kunnen zijn om toch voor die laatste te kiezen). Maar de manier hoe je hier argumenteert verdient bij mij niet de schoonheidsprijs. Je doet aannames over mijn kennis en ervaring (hoe oud ben je nu precies? Ik had al een laptop toen jij nog luiers droeg) en veegt mijn en Merethils inbreng compleet van tafel, vooral omdat ze niet in je straatje passen.
Al je reacties wijzen erop dat je wil zeggen "alles behalve een MBP", en ik vraag me af waarom je daar zo fel tegenin moet gaan. Ja, ik heb een voorkeur, maar die heb jij ook. Leer ermee leven dat mensen andere keuzes maken en dat je daar geen oordeel over hoeft te hebben, zou ik zeggen.

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
De enige die aan jou eisen met jou budget zou kunnen voldoen is de Ativ Book 8, op de hdd na scoort die op alle vlakken punten: http://www.notebookcheck....1DE-Notebook.91341.0.html
in Duitsland voor €1150 te vinden: http://geizhals.de/eu/sam...870z5e-x04de-a951847.html
Maarja dan heb je een qwertz keyboard, in nl en be vragen ze 400+ euro meer voor een touchscreen (die in Duitsland ook gewoon voor 1300 te verkrijgen is)...
Moet je wel nog zelf de ssd te vervangen.

• aron225
page404 schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 11:07:
[...]

Je hebt best een punt met je stelling over rMBP en MBP (alhoewel er redenen kunnen zijn om toch voor die laatste te kiezen). Maar de manier hoe je hier argumenteert verdient bij mij niet de schoonheidsprijs. Je doet aannames over mijn kennis en ervaring (hoe oud ben je nu precies? Ik had al een laptop toen jij nog luiers droeg) en veegt mijn en Merethils inbreng compleet van tafel, vooral omdat ze niet in je straatje passen.
Al je reacties wijzen erop dat je wil zeggen "alles behalve een MBP", en ik vraag me af waarom je daar zo fel tegenin moet gaan. Ja, ik heb een voorkeur, maar die heb jij ook. Leer ermee leven dat mensen andere keuzes maken en dat je daar geen oordeel over hoeft te hebben, zou ik zeggen.
buiten dat....

er komen posts voorbij over de mbp, met uitspraken als: het gaat om de ervaring.....
kom eens op..

de rmbp.. ding is gewoon ERG duur..
wat krijg je voor die enorme prijs? een goed scherm, en redelijke hardware (i5 / gt650m / alu body)
kan je dat ergens anders krijgen?? jawoor. de lenovo y580 van de vorige generatie.. 800 euro, kocht je exact dezelfde hardware (alleen 1080p scherm ipv het retina scherm)

macbooks zijn gewoon TE DUUR... VEEL te duur, voor de hardware dat ze leveren...

het zijn mooie machines om te zien, maar zowel het logo als het os als de behuizing, is mij geen 1200 euro waard

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• aron225
TecHHeaD schreef op donderdag 12 september 2013 @ 18:52:
[...]

Die uitspraak komt wel van een persoon die in z'n forum avatar een "Plays best on Alienware" gif heeft :+

Resolutie is persoonlijk, de een ziet het verschil in pixels niet, ikzelf kan bijv. WEL pixels onderscheiden op zo'n zogenaamd "retina" display van Apple.

Een 2e factor is waarvoor je het scherm gaat gebruiken ;)
feit is en blijft, dat de power die hij nu heeft, nooit terug zal vinden in een kleine behuizing..
hij 1 van de beste notebook keyboards bezit / een goeie bouwkwaliteit heeft..

de TS heeft een beest van een notebook, en ik heb het gevoel / idee dat de TS deze power en alle voordelen wilt houden, maar dan in een dunner en lichter pakket (met eventueel hoger resolutie scherm of zelfde resolutie op kleiner formaat)

en... naja... dat is er niet..

enigste wat bij mij een belletje doet rinkelen , is de oude sony s15 (ips 1080 op 15 inch / i5 of i7 quad / gt640mle (met bios mod gt650m) )
maar die is er niet meer.. en er is op dit moment echt bar weinig GOEDS tekoop op de laptop markt..

ik ben naar een soortgelijks opzoek geweest.. maar heb een surface gekocht en mijn alienware gehouden

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:55
page404 schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 11:07:
[...]

Het is een geheel andere discussie, maar het valt me bij deze topics vaker op dat discussie over en weer over het advies van een laptop een stuk vriendelijker kunnen en dat er te vaak een voorkeur van iemand doorschijnt in een advies. In dit geval zou je bij jou kunnen zeggen dat je een MacBook-fan bent en Darkstone niet.

Hoewel ik in de posts in dit topic op sommige punten de argumentatie van Darkstone ook wat beter vind kunnen, is hij echt een van de weinigen hier met erg (heel erg) veel verstand van zaken. Ik lees zijn adviezen dan ook altijd graag en neem ze ter harte, voor het geval mensen in mijn directe omgeving mij om advies vragen. Het lijkt misschien vaak dat Darkstone anti-Apple is, maar volgens mij valt dat wel mee (hij geeft bijvoorbeeld toe dat de rMBP een goed apparaat is). Er zijn vaak voor minder geld, objectief gezien, betere laptops te vinden. Dat is wat Darkstone duidelijk probeert te maken. Het is aan mensen zelf wat ze daar mee doen. Persoonlijk weet ik bijvoorbeeld dat op bepaalde punten de Sony Vaio Pro beter is dan de MacBook Air, maar toch heb ik voor de MacBook Air gekozen. Vanwege de batterijduur en het touchpad en het feit dat ik graag een MacBook wilde proberen.

Je kwam met een advies voor de MacBook Pro, maar je moet dan ook onder ogen kunnen zien dat er voor dat geld betere opties te vinden zijn. Eigenlijk: voor minder geld betere opties. In plaats daarvan kom je met argumenten die je totaal niet onderbouwt en vervolgens ook makkelijk onderuit te halen zijn (wat dan ook gedaan wordt, wat overigens op een iets vriendelijkere manier kan en ook beter onderbouwd.)

• Zephrex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-10-2024
En dat is nou precies het punt denk ik. Ze willen geen fanboy discussie. Maar ze snappen niet waarom iemand zoveel geld uit zou geven voor een MBP, als je voor zoveel minder, dezelfde hardware kunt krijgen (in een ander jasje). Maar sommige mensen hebben gewoon dat extra geld over voor de behuizing, het merk, etc "de ervaring van een MBP".

• Niekjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-11 21:30
bertp1 schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 11:12:
De enige die aan jou eisen met jou budget zou kunnen voldoen is de Ativ Book 8, op de hdd na scoort die op alle vlakken punten: http://www.notebookcheck....1DE-Notebook.91341.0.html
in Duitsland voor €1150 te vinden: http://geizhals.de/eu/sam...870z5e-x04de-a951847.html
Maarja dan heb je een qwertz keyboard, in nl en be vragen ze 400+ euro meer voor een touchscreen (die in Duitsland ook gewoon voor 1300 te verkrijgen is)...
Moet je wel nog zelf de ssd te vervangen.
Is dat toetsenbord makkelijk om te bouwen naar qwerty?

• GilH
Kunnen we de discussie over MBP ergens anders houden? Er zitten mensen in mijn opleiding met een MBP en deze zijn qua software soms benadeeld. Alles moet net even anders gebeuren... De meerderheid heeft nu eenmaal Windows.

Ik eis niet dezelfde kracht van mijn Alienware in een dunnere/lichtere behuizing. De vraag is eerder hoeveel ik van mijn power moet opofferen voor minder gewicht en of dat het waard is. Met daarbij belangrijke eisen zoals een goed scherm. Stel dat ik nog 1500 euro voor mijn Alienware krijg (wat veel is), moet ik nog enkele honderden euro's opleggen voor een nieuwe laptop. Ik leg dus de voordelen en tegenprestaties naast elkaar.

Bij de M3800 heb ik een beter scherm/resolutie, touchscreen, genoeg power, mooie behuizing, 2kg. Ik offer daar wel het een en het ander voor op: 802.11ac heb ik niet meer, minder games mogelijk, toetsenbordverlichting, waarschijnlijk minder goed geluid, minder aansluitmogelijkheden (ik gebruik mijn HDMI-IN).

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik heb zelf sinds deze week de Acer S7, met Haswell i7. Ik had ook slechte ervaringen met Acer, maar dit ding zit echt goed in elkaar.

Afgrijselijk snel ding, opstarten van volledig uit, langs bios naar Windows desktop in 6 seconde :) Ook alle andere zaken gaan razendsnel, geholpen ook door de 2x 128GB SSD in Raid 0.

Enig nadeel is dat het toetsenbord matig is. Voor de rest topding, en ook nog eens 2560x1440. 13.3 inch is wellicht te klein voor je, maar toch.

• aron225
de acer S7.. ook de vorige niet haswell serie zijn top machines..
niet echt iets mis mee..

in ieder geval iets heel anders als de naam acer doet vermoeden

Verwijderd

GilH schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 10:24:
Blijkbaar moet het wel mogelijk zijn om een betaalbare kleine krachtige laptop te bouwen. (http://be.hardware.info/t...re-i7-laptop-video-review) Los van de koeling en design. Het lijkt me dus dat fabrikanten doen alsof je steeds concessies moet maken. Ik geloof daar niet in. Ze kunnen gerust een laptop bouwen naar mijn eisen en deze er goed laten uitzien.
Dat ding stoot 40(!!) decibel idle uit. Ja, idle. Dat is substanteel meer dan de bekende latitudes en thinkpads veroorzaken onder full load 8)7

Ik was trouwens nog een laptop vergeten: de razer blade. Maar die is behoorlijk prijzig, en heeft een slecht scherm. Wel veel power in een (net uitziende) behuizing.

• ormagon
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-11 10:25

ormagon

Definitely Maybe

Als je in het workstation gebied kijkt zijn er volgens mij twee hele mooie opties. De nog te verschijnen Thinkpad W540. Prachtig apparaat en voor een workstation heel handelbaar, 27mm dik en 2.5kg zwaar, IPS scherm met een resolutie van 2880*1620. Daarnaast de concurrerende DELL Precision M4800, net zo'n monster. Met een schermresolutie van 3200*1800. Nadeel van deze is wel dat hij een stukje minder draagbaar is 36mm dik en 2.9kg zwaar.

• page404

page404

Website says no

Oke, ik zal na deze post stoppen.
DwightKSchrute schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 11:29:
[...]

Het is een geheel andere discussie, maar het valt me bij deze topics vaker op dat discussie over en weer over het advies van een laptop een stuk vriendelijker kunnen en dat er te vaak een voorkeur van iemand doorschijnt in een advies. In dit geval zou je bij jou kunnen zeggen dat je een MacBook-fan bent en Darkstone niet.
Iedereen heeft een voorkeur. Daar ben ik ook eerlijk in, ik heb liever een MBP dan een Dell. Voor een ander valt die keuze anders uit.
Hoewel ik in de posts in dit topic op sommige punten de argumentatie van Darkstone ook wat beter vind kunnen, is hij echt een van de weinigen hier met erg (heel erg) veel verstand van zaken. Ik lees zijn adviezen dan ook altijd graag en neem ze ter harte, voor het geval mensen in mijn directe omgeving mij om advies vragen.
Prima, wil ik ook aannemen, maar hij hoeft daarom niet zo tegen anderen te doen. Daarnaast weet hij ook niet wie hij 'tegenover zich' heeft en slaat daardoor in zijn conclusies naar anderen toe dus behoorlijk de plank mis. Dat is onverstandig, omdat zoals je al aangeeft, de hele argumentatie behoorlijk kracht verliest.
[..]
Je kwam met een advies voor de MacBook Pro, maar je moet dan ook onder ogen kunnen zien dat er voor dat geld betere opties te vinden zijn. Eigenlijk: voor minder geld betere opties. In plaats daarvan kom je met argumenten die je totaal niet onderbouwt en vervolgens ook makkelijk onderuit te halen zijn (wat dan ook gedaan wordt, wat overigens op een iets vriendelijkere manier kan en ook beter onderbouwd.)
Goed, daar heb je een heel redelijk punt. Ik had het beter moeten onderbouwen. Neemt niet weg dat ik en anderen dat later wel doen (voor zover mogelijk), Dan moet Darkstone ook redelijk zijn en niet zijn N=1 als feit neerleggen en andermans N=1 wegwimpelen.
Ik was toch al niet van plan me nog in dergelijke topics te mengen. Ik was even vergeten dat noemen van het A-woord voor veel mensen al reden is om een waas voor hun ogen te krijgen. Dat kan niet mijn bedoeling zijn. Daar doet het feit dat mijn voorstel voor de TS in dit geval geen optie is niks aan af.

Verwijderd

Je had het beter moeten onderbouwen? Dat de accuduur X is en de bouwkwaliteit Y is geen onderbouwing, zeker niet als de 2 laptops die ik aandroeg een langere accuduur en betere bouwkwaliteit hebben. Er zijn best redenen om de MBP te nemen maar die heb ik hier niet gehoord.

Als je had gezegd dat het touchpad beter is dan die op vergelijkbare windows notebooks en er OS X op kan draaien, dan heb je een goed punt gehad. Of ik het er nu mee eens ben of niet. Ik vind de rMBP altijd een betere keuze dan de MBP, maar dat betekent niet dat het niet mogelijk is het tegendeel te beargumenteren omdat jouw prioriteiten misschien anders zijn dan die van mij.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 20:10:
Of ik het er nu mee eens ben of niet. Ik vind de rMBP altijd een betere keuze dan de MBP, maar dat betekent niet dat het niet mogelijk is het tegendeel te beargumenteren omdat jouw prioriteiten misschien anders zijn dan die van mij.
Ik zie juist een voordeel in de MBP door het scherm. De retina variant ziet er wat mij betreft alleen goed uit in native(2880x1800) of 1/4 scaled (1440x900). Alle andere 'tussen' resoluties worden softwarematig gerendered en dat gaat niet altijd even vloeiend. 1440 op 15" vind ik niets, maar 2880 op 15" is te klein. De MBP met een 'high res' ontspiegeld scherm is dan een mooi compromis, al had het eigenlijk 1920x1080 mogen zijn... ;) Verder heeft de MBP een ethernetpoort die wel stevig is (het verloopje van de rMBP lockt niet), heb je een firewirepoort en kan je er relatief goedkoop 2TB aan SSD in knutselen.

Verder raad ik iedereen aan niet teveel op een merk te focussen; een Dell Vostro is niet te vergelijken met een Latitude en een Lenovo Y500 is geen W/T530. Een laptop is meer dan CPU/MEM/HDD, dat stukje plastic eromheen wat alles bij elkaar houdt is net zo belangrijk. Als twee laptops vergelijkbare specificaties hebben, maar eentje is de helft goedkoper kan je wel raden waarop bezuinigd is.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ormagon schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 13:28:
Als je in het workstation gebied kijkt zijn er volgens mij twee hele mooie opties. De nog te verschijnen Thinkpad W540. Prachtig apparaat en voor een workstation heel handelbaar, 27mm dik en 2.5kg zwaar, IPS scherm met een resolutie van 2880*1620. Daarnaast de concurrerende DELL Precision M4800, net zo'n monster. Met een schermresolutie van 3200*1800. Nadeel van deze is wel dat hij een stukje minder draagbaar is 36mm dik en 2.9kg zwaar.
Mits hij idd de eis van dikke game-graphics een beetje afzwakt lijkt me zo'n workstation laptop me idd wel een mooie. Er zijn ook zeer betaalbare goed geconfigureerde W530's van ebay uit de VS te halen. Die kosten hier vaak boven de 2k.. En ik zag dat HP ook wat zBooks uit had met profi GPU's.
Ik was ook wel gechermeerd van die m3800 van dell, jammer dat er nog weinig concreets bekend is idd..

specs

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

maratropa schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 23:35:
[...]

Mits hij idd de eis van dikke game-graphics een beetje afzwakt lijkt me zo'n workstation laptop me idd wel een mooie. Er zijn ook zeer betaalbare goed geconfigureerde W530's van ebay uit de VS te halen. Die kosten hier vaak boven de 2k.. En ik zag dat HP ook wat zBooks uit had met profi GPU's.
Ik was ook wel gechermeerd van die m3800 van dell, jammer dat er nog weinig concreets bekend is idd..
Ik weet niet wat voor studie de TS gaat doen maar sinds ik op de uni zit heb ik mn game pc niet meer aangehad omdat ik simpelweg niet meer de behoefte heb om te gamen, ook kunnen games mij niet heel lang meer bezig houden. Vroeger op de middelbare school gamede ik ieder moment van de dag. Zoals mij lopen er vele rond op de uni!

Over die W530 kan ik wel wat zinnigs zeggen, BF3 is redelijk goed speelbaar op 1080P
Bij de HP's moet je altijd wel een beetje opletten of optimus wel werkt op die dingen, als je geen optimus hebt is de accu duur echt beroerd
Pagina: 1