Oordeel Club 3D Radeon HD 7950 '13Series

Pagina: 1
Acties:

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
Beste tweakers,

Ik ben weer eens opzoek naar een nieuwe lowbudget videokaart die Battlefield 4 proof gaat zijn.

Ik heb momenteel een club- 3d 7870 XT tahiti Jokercard kaart (niet zo lang geleden aangeschaft)

NU heb ik smoel op de Club 3D HD 7950 '13Series. ik heb de Jokercard ook laten adviseren hier op tweakers. Ben zeer te spreken over deze videokaart (draait battlefield 3 vlekkenloos op 1920x1080 P met settings varierend van level op High of ultra. Hoe diep ik me ook stort in videokaarten ik kom er gewoon niet uit wat een videokaart nou echt snel(ler) maakt :(

Is dat VRAM, is dat clocksnelheid is dat bandbreedte.

De ene keer lees ik dat er bijvoorbeeld 4gb aan Vram in zit maar dat het eigenlijk teveel is voor de kaart omdat het dan weer een 128 BIT kaartje is... Ik ben de kluts kwijt.

Club 3D HD 7950 '13Series. Hieronder wat specs
Memory Size: 3072 MB
Memory Type: GDDR5
Memory Bus: 384 bit
Bandwidth: 240 GB/s
Slot Width: Dual-slot
Length: 10.8 inches
10.55 inches
274 mm
268 mm
TDP: 200 W
Outputs: 1x DVI
1x HDMI
2x mini-DisplayPort
Shading Units: 1792
TMUs: 112
ROPs: 32
Compute Units: 28
Pixel Rate: 28.2 GPixel/s
Texture Rate: 98.6 GTexel/s
Floating-point performance: 3,154 GFLOPS

Bedankt alvast

Gr,
Boeles

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:36
Het belangrijkste aan een videokaart is de gebruikte architectuur, het aantal processors en de kloksnelheid.
Vram is belangrijk, maar zodra je voldoende hebt om alle textures te laden heb je geen baat bij nog meer geheugen (er zullen in de toekomst wel games komen die meer vereisen), daarnaast moet de communicatie met dat geheugen ook snel genoeg zijn (in totaal geeft dat de bandbreedte).

Ik heb de formules niet bij de hand, maar de meeste cijfertjes zijn wel te berekenen met de specs.
Doorgaans geldt: hoe hoger hoe beter.
Echter een hoog getal betekent niet altijd dat de kaart sneller is dan een kaart met een lager getal, omdat de bottleneck wellicht ergens anders ligt. Je moet dus altijd naar het totaal plaatje kijken.

Het allerbeste om te weten hoe snel een videokaart nu precies is, is kijken naar benchmarks (van games), de getallen an sich zeggen niet zo heel veel.

• JT888
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-12-2025
De HD 7950 3GB 13series is een prima kaart ! Ik heb deze zelf in me RiG zitten zie me signature beneden.
Ik speel voornamelijk BF3 en ga hier ook BF4 mee spelen en verwacht absoluut geen problemen met deze kaart te krijgen.

Ik speel op 1920x1080 - Custom Ultra, 4x AA, 8x AF, HBAO uit

60-100 fps Metro
60-90 fps Caspian Border
60-100 fps Talah Market

Klik hier voor de verschillen tussen de 7950 en de 7870XT Als je vervolgens naar beneden scrolled dan zie je diferences nou dat is dus wat de 7950 sneller maakt simpel.

[ Voor 51% gewijzigd door JT888 op 12-09-2013 01:54 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ben het eens met mitsumark.

Als je de benchmarks naast elkaar zet en ook de eigenschappen dan zie je dat de 7950 de 7870 al verlaat in zo goed als alles.

Meestal een grotere bus betekend ook meer data dat er kan overgepompt worden per seconde, wat hier dus ook is (384 bit vs 256 bit = 240 GB/s vs 192 GB/s).

Je hebt meer shader/texture/compute units dat tezamen met een hoger klok snelheid, geeft je meer fps of in dit geval pixelrate/seconde < wat trouwens een industrie standaard is en geen fps.

Meestal is het wel zo als er een nieuwe architectuur uitkomt van een serie (zie hd6000 reeks vs hd7000 of zie naar Fermi) dan zie je dat ze veel problemen hebben om wat deftige kaarten te maken, maar eens ze een aantal maanden oud zijn zul je zien dat ze alles beter onder controle hebben en dus betere kaarten maken en dus ook hoger clocks toestaan van het fabriek uit.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Dr.Root
Bedankt voor de gegeven info! Nu heb ik eindelijk meer helderheid en kan ik zelf zien hoe een videokaart word beoordeeld op de snelheid.

Ik had het al het vermoeden dat deze kaart (logischerwijs) sneller zal zijn dan een 7870 xt jokercard. Maar als ik de benchmarks erbij pakte, kwam ik niet de HD 7950 '13Series vooral ''13 series'' niet tegen, dit vond ik vreemd. Goed om te lezen dat er iemand is die deze kaart gebruikt en dat je tevreden bent met de kaart en zijn performance natuurlijk! mooie aantal FPS zoals ik kan zien.

Is er nog een firma die deze kaart nog even meer pushed? Ik weet van sapphire dat ze op een gegeven moment zijn gekomen met een sapphire 7870 turboboost, deze kwam wéér sneller uit de test dan de 7870 jokercard van club3d. Ook koelde deze beter en was hij slechts 10 euro duurder..

Ik heb mijn keuze gemaakt, dit is een kaart die ontzettend goed is prijs/kwaliteit gewijs.

Of hebben jullie nog een aanmerking, dat als ik 10 of 20 euro extra uitgeef ik nog iets mooiers/beters heb?

Thnx!

[ Voor 16% gewijzigd door Dr.Root op 12-09-2013 09:09 ]

• JT888
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-12-2025
De 13 series kaarten zijn gewoon club3d royalking kaarten maar zonder extra's in de doos. Ook hebben de 13series kaarten een zwarte pcb i.p.v een rode. Dat was de reden dat ik de 13series heb gekocht aangezien ik een window heb en de zwarte pcb mooier vond. Naast de prijs / performance verhouding natuurlijk :) . Je zou natuurlijk nog even kunnen wachten op de nieuwe lijn kaarten van AMD om te zien wat die gaan brengen. deze worden okt/nov verwacht.

[ Voor 37% gewijzigd door JT888 op 12-09-2013 10:55 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:36
Klopt inderdaad, in principe zijn alle 7950's gelijk op de kloksnelheid na (er zijn geen versies met meer geheugen of iets dergelijks, iets wat ze bij nvidia wel vaak doen).

De eerste series van de 7950 waren allemaal 800MHz, daarna volgden de overgeklokte versies en daarna de boost versies.
Afhankelijk van die kloksnelheid kan een boost/oc versie tot 15% sneller zijn dan de eerste kaarten, maar daar houden de verschillen kwa performance op.
Bij een review/vergelijk met andere kaarten moet je altijd goed in de gaten houden met welke versie kaart is getest. Als er niks bij staat is het vaak de 800MHz versie (en dan vaak ook nog met oude drivers).
Het kan prima zijn dat een 7950 op 800MHz langzamer is dan een 660ti (zomaar een voorbeeld), maar dat deze op 930MHz wel sneller is.

Wanneer er nieuwe kaarten uit komen worden deze vaak met de nieuwste drivers getest en vergeleken met de oude resultaten met oude drivers (dus zonder de oudere kaarten opnieuw te testen).
Afhankelijk van de game kan een nieuwe driver ontzettend veel performance winst geven (er zijn gevallen bekend van 50%).
Ik heb bijvoorbeeld eens gezien dat een 7870XT sneller was dan een 7950 boost, terwijl dit absoluut niet het geval is.

Daarnaast zijn er natuurlijk verschillen in de gebruikte koeler, om te weten wat een goede(stille) is kun je reviews lezen, maar ook de stock koeler voldoet al.
De 13 series koeler is inderdaad dezelfde als die van de royal king en royal queen.

PS: ik zag ook ergens dat de nieuwe amd kaarten al eind deze maand zouden kunnen komen, dan lekken er wellicht al wat benchmarks komende weken.
De prijs moet je altijd maar afwachten, ik denk niet dat ze zomaar meer bang for buck geven dan de 7950, gezien die op het moment 'niet veel kost'.

• Dr.Root
mitsumark schreef op donderdag 12 september 2013 @ 12:47:
Klopt inderdaad, in principe zijn alle 7950's gelijk op de kloksnelheid na (er zijn geen versies met meer geheugen of iets dergelijks, iets wat ze bij nvidia wel vaak doen).

De eerste series van de 7950 waren allemaal 800MHz, daarna volgden de overgeklokte versies en daarna de boost versies.
Afhankelijk van die kloksnelheid kan een boost/oc versie tot 15% sneller zijn dan de eerste kaarten, maar daar houden de verschillen kwa performance op.
Bij een review/vergelijk met andere kaarten moet je altijd goed in de gaten houden met welke versie kaart is getest. Als er niks bij staat is het vaak de 800MHz versie (en dan vaak ook nog met oude drivers).
Het kan prima zijn dat een 7950 op 800MHz langzamer is dan een 660ti (zomaar een voorbeeld), maar dat deze op 930MHz wel sneller is.

Wanneer er nieuwe kaarten uit komen worden deze vaak met de nieuwste drivers getest en vergeleken met de oude resultaten met oude drivers (dus zonder de oudere kaarten opnieuw te testen).
Afhankelijk van de game kan een nieuwe driver ontzettend veel performance winst geven (er zijn gevallen bekend van 50%).
Ik heb bijvoorbeeld eens gezien dat een 7870XT sneller was dan een 7950 boost, terwijl dit absoluut niet het geval is.

Daarnaast zijn er natuurlijk verschillen in de gebruikte koeler, om te weten wat een goede(stille) is kun je reviews lezen, maar ook de stock koeler voldoet al.
De 13 series koeler is inderdaad dezelfde als die van de royal king en royal queen.

PS: ik zag ook ergens dat de nieuwe amd kaarten al eind deze maand zouden kunnen komen, dan lekken er wellicht al wat benchmarks komende weken.
De prijs moet je altijd maar afwachten, ik denk niet dat ze zomaar meer bang for buck geven dan de 7950, gezien die op het moment 'niet veel kost'.
Prachtige reacties mensen, harstikke bedankt!

Ik ga het even rustig afwachten. Op dit moment heb ik nog een relatief snelle kaart.

Ik heb vandaag bij een vriend BF3 gezien die het op mijn oude videokaart speelde. GTX 550 TI kaart(je) Jeetje, hij draait het gewoon stabiel op 60 tot 80 fps, resolutie welliswaar 1600x1200 en settings op medium.. Zo zie je maar wat een driver update inderdaad doet! Ik kreeg m nooit boven de 60 namelijk. haha:) Erg komisch, natuurlijk leuk voor me maat :)

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

boeles schreef op donderdag 12 september 2013 @ 21:14:
[...]

Prachtige reacties mensen, harstikke bedankt!

Ik ga het even rustig afwachten. Op dit moment heb ik nog een relatief snelle kaart.

Ik heb vandaag bij een vriend BF3 gezien die het op mijn oude videokaart speelde. GTX 550 TI kaart(je) Jeetje, hij draait het gewoon stabiel op 60 tot 80 fps, resolutie welliswaar 1600x1200 en settings op medium.. Zo zie je maar wat een driver update inderdaad doet! Ik kreeg m nooit boven de 60 namelijk. haha:) Erg komisch, natuurlijk leuk voor me maat :)
Mwah, ik kan je wel zeggen dat een GT220 Battlefield 3 nog beter speelt als een GT640 om de een of andere reden, waarom weet ik niet, maar ik heb het getest... 8)7

Sowieso, ik hoop dat AMD nu eens minimaal 10% boven de gelijke nVidia kaarten uitkomt qua performance, dan nog de prijs lekker laag houden en je hebt een perfect recept tot succes.

Nu ben IK niet van plan mijn 2 HD7850's in te gaan ruilen voor een nieuwe serie, deze set presteerd gelijk aan een 680/770-780...

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Pagina: 1