Nieuwe router of access point?

Pagina: 1
Acties:

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:38
Goed, ik weet dus niks van routers, maar ik wil denk ik toch wat anders dan wat ik nu heb: http://tweakers.net/price...modem-router-mimo-xr.html (als iemand 'm voor die prijs wil hebben dan kom ik 'm zelf brengen).

Ik heb een huis met vier verdiepingen, met beton (met betonijzers) in de buitenmuren en vloeren. Die WL 154 is in de meterkast op de benedenverdieping aangesloten. De meterkast is nu niet echt de beste plek, maar daar staat ook het modem en komen ook alle leidingen samen, dus afgezien van het bereik is het wel een praktische plek. M'n Synology DS212j staat er ook. Ik heb een netwerkkabel naar de eerste en naar de tweede verdieping lopen. Op het netwerk zijn een desktop (via netwerkkabel), een Apple TV (op de eerste verdieping: eerst via netwerkkabel, maar nu ik recent m'n computer heb verplaatst via wifi), een ipad (wifi) en een aantal mobieltjes (ook wifi, dankzij al het beton 0,0 3g-bereik in de keuken) aangesloten.

Wat is het probleem? Nou:
-Geen bereik op de derde verdieping
-Bijzonder matig bereik op de tweede verdieping
-Langzaam bufferen (en soms foutmeldingen etc) bij streamen naar de ATV en de Ziggo-app op de ipad

Het liefst zou ik alle problemen met één gadget oplossen, maar gezien al dat beton heb ik daar weinig vertrouwen in. Het probleem met de ATV komt door de wifi-verbinding, want als ik een netwerkkabel aansluit is het probleem opgelost. Ik zou daar een extra netwerkkabel voor kunnen trekken, maar bij de bouw zijn blijkbaar een aantal leidingen wat bekneld komen te zitten waardoor de kabels wat stroef lopen. Ik durf daarom de huidige UTP-kabel er niet uit te halen, omdat ik bang ben dat ik straks helemaal geen kabel meer heb lopen. Maar goed, wifi dus. Die WL 154 heeft geen wifi N, de maximale overdrachtssnelheid is 54 Mbps. Dat zou toch genoeg moeten zijn om iets op HD naar de ATV te streamen, maar als het signaal verzwakt zal de overdrachtssnelheid ook wel flink lager komen te liggen. Toch?

Mijn idee is om beneden een andere router neer te zetten, het liefst eentje waar ik wat makkelijker port forwarding etc. kan instellen (het kan haast niet lastiger), eentje die compatibel is met de n00b-app van DSM 4.2. Het probleem met de bovenverdieping zou ik op kunnen lossen met een access point. Toch?

Dat access point zou dan aangesloten worden op de router via een netwerkkabel. Omdat het wifi-signaal vanaf beneden op de derde verdieping zeer zwak is lijkt een repeater me geen oplossing.

Ik heb de pricewatch bekeken, en het prijsverschil tussen de verschillende apparaten is vrij groot. Liever ben ik voor minder dan 100 euro klaar. Ik verwacht ook geen hele hippe dingen: omdat ik al een NAS heb, hoef ik geen aansluiting voor een USB hd ofzo. 5 Ghz is pro, maar gezien het beton lijkt me dat niet heel nuttig. Beneden heb ik daar in ieder geval niks aan.

Als router lijkt dit me wel wat: http://tweakers.net/price.../tp-link-tl-wr1043nd.html

Als access point lijkt dit me wel geschikt: http://tweakers.net/price...tl-wa801nd/specificaties/

Ik zou zelfs nog eerst dat access point kunnen aansluiten op de tweede verdieping en dan kijken of het signaal op de eerste verdieping dan sterk genoeg is/overdrachtssnelheid hoog genoeg is om de ATV zonder problemen te laten lopen. Als ik het goed is moet dat access point dan in bridge modus kunnen draaien. Ofzo.

Tips of correcties van mijn beperkte wereldbeeld zijn welkom.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• Shabbaman
Iemand?

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:17
Als je een router instelt als ap/switch kan je ook weer andere bekabelde apparaten aansluiten... Dan kan je de apparaten daar gewoon weer achter koppelen zodat je computer nog steeds bekabeld kan blijven. Ik zou daarmee beginnen op de tweede verdieping

Op de eerste verdieping zou ik een switch plaatsen of eventueel ook een router als ap/switch om zowel de Apple tv als de computer gewoon bedraad aan te kunnen sluiten

Welk pakket neem je af bij Ziggo?

• Shabbaman
Z2. Daar zit een wifimodem/router bij, maar ik kan daar maar 1 UTP kabel in stoppen (ook al zitten er wel vier poorten op).

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 13:41
Dit heb je misschien al geprobeerd, maar zet de antennes eens in horizontale stand, met de buitenste twee onder een hoek van 45 graden tov de middelste.

Normaliter hebben vooral die langere antennes een goed bereik in het horizontale vlak, maar niet verticaal.

• Shabbaman
Je hebt gelijk, maar omdat het signaal alleen via het trapgat naar boven kan is het effect daarvan nogal beperkt. Bij de trap ophangen zou de oplossing zijn, maar is esthetisch niet verantwoord.

• nooberke
Shabbaman schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 07:46:
Z2. Daar zit een wifimodem/router bij, maar ik kan daar maar 1 UTP kabel in stoppen (ook al zitten er wel vier poorten op).
Ik neem dat je deze wel in bridge modus hebt staan als je hem alleen als modem gebruikt en niet als router

Anders gaat dat extern benaderen van je Syno een drama worden.

• Shabbaman
De Synology zit aan dezelfde router als de PC, dus dat levert (lokaal) geen problemen op.

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-02 11:19
Ben je wel tevreden over de routercapaciteiten van je Sitecom? Laat die dan lekker al het routerwerk doen en sluit twee simpele TP-Links aan om je wifi uit te breiden én meer apparaten bedraad aan te kunnen sluiten. Gebruik die TP-Links (of iedere willekeurige andere wifi-router) als accesspoint: zelfde SSID, DHCP uit en verschillende kanalen. In dit topic staat veel info over het inzetten van wifi-routers als accesspoints [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Zelf heb ik deze pricewatch: TP-Link TL-WR841ND in gebruik (in combinatie met KPN Experiabox die als router is ingesteld), gaat prima.

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

• nooberke
Shabbaman schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 14:47:
De Synology zit aan dezelfde router als de PC, dus dat levert (lokaal) geen problemen op.
Mijn idee is om beneden een andere router neer te zetten, het liefst eentje waar ik wat makkelijker port forwarding etc. kan instellen (het kan haast niet lastiger), eentje die compatibel is met de n00b-app van DSM 4.2. Het probleem met de bovenverdieping zou ik op kunnen lossen met een access point. Toch?

Als je hem extern benaderbaar wilt maken moet hij toch echt in bridge modus, anders heb je (net als nu dus ook blijkbaar?) een router achter een router

Je zou trouwens ook gewoon alle poorten van dat Ziggo ding moeten kunnen gebruiken

• driedees
Het Ziggo modem in bridge modus, daarachter een nieuwe router (de TP Link die je op het oog hebt, lijkt me prima) en nog evt één of meerdere routers als accesspoints is de meest ideale opstelling.

• Shabbaman
driedees schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 14:58:
Ben je wel tevreden over de routercapaciteiten van je Sitecom?
Nee, de firmware is een drama. Zo kan je maar iets van 15 poorten forwarden, meer regels kan je niet toevoegen.
nooberke schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 15:02:
Je zou trouwens ook gewoon alle poorten van dat Ziggo ding moeten kunnen gebruiken
Ook als hij in bridge modus staat? Ik had zelf het idee dat bridge modus wel een verklaring was waarom die poorten het niet doen.

• driedees
Als je dat Ziggo-ding in bridge modus zet, zul je er nog een router achter moeten zetten voor het daadwerkelijk routen van je verbinding. Bridgemodus wil zeggen dat het alleen een modem is, die geeft je WAN verbinding door aan je router, welke weer zorgt voor LAN (intern netwerk) en verbinding met het internet. Bridgemodus zonder router betekent ook dat je maar een apparaat kunt verbinden met internet.

• Shabbaman
Klopt, die ouwe Sitecom hangt nu aan het modem, aan de ene poort die het wel doet.

• driedees
Ah wacht, het kwartje valt nu ook bij mij denk ik, het Ziggo-ding staat al in bridge modus. Dat is prima zo, dan heb je dus iets ter vervanging van die Sitecom nodig. Die router waar je naar linkte pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND zou goed kunnen, deze WR1043 laat je dan alles routeren. Binnen dat apparaat stel je ook de benodigde portforwards in voor je Synology.

Die Sitecom hoef je nog niet gelijk af te schrijven, deze zou je nog als accesspoint (conform de uitleg in [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point) instellen op een van je twee verdiepingen. Uiteraard op de bedraadde aansluiting, vanuit die Sitecom kun je dan ook weer prima extra apparaten met draad aansluiten op een van de LAN-poorten. (De WAN poort gebruik je in dit geval helemaal niet, onder geen beding).

Als je dan nog steeds plekken in huis hebt zonder wifi, waar de TPl-Link en Sitecom dus niet komen, koop je een simpele TP-Link erbij. Deze stel je ook in als accesspoint, deze bijvoorbeeld pricewatch: TP-Link TL-WR841ND.

5GHz routers zou ik niet aanraden in jouw situatie, met veel betonnen tussenmuren en -vloeren.

• Shabbaman
Dat zou inderdaad wel kunnen. Ik heb het wel eens getest, en als ik 'm op de tweede verdieping zit heb ik op de bovenste drie verdiepingen wifi.

Pagina: 1