• ynsyns
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-11-2021
Ik ben een afgestudeerd (computer) musicus met een gehoor probleem. Vandaar dat ik een carriere switch wil maken als developer.

Ik heb Sonologie gestudeerd waarin een groot deel van de opleiding over programmeren gaat.

Ik ben vloeiend in een object-georienteerde/functionele taal voor creative coding genaamd SuperCollider. Verder heb ik wat ervaring met OpenFrameworks (een C++ lib voor creative coding) en als web developer (HTML5, CSS3, JS (JQuery), custom WordPress templates).

Daarnaast heb ik een tijdja Objective-C gestudeerd (in de context van iOS apps) en heb ik wat kennis en ervaring met Java en C(++).

Nu is het probleem dat ik weinig ervaring heb en op die manier dus moeilijk aan een baan kom. Een stage zou ook een optie zijn alleen kan ik van een stagevergoeding van ±300,- niet rondkomen.

Alle tips zijn van harte welkom!

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Heb je op de Tweakers Jobs pagina gekeken? of Monsterboard, Jobbird, etc?

Mogelijk kan je wat freelance/los-vaste dingen aannemen waarbij je op opdrachtbasis betaald krijgt en op die manier ervaring op doet.

Verder is het handig om aan te geven waar ongeveer je woont zodat mensen die daar in de buurt iets hebben je een berichtje kunnen sturen.

Copy.com

• ynsyns
sariel schreef op woensdag 11 september 2013 @ 13:41:
Heb je op de Tweakers Jobs pagina gekeken? of Monsterboard, Jobbird, etc?

Mogelijk kan je wat freelance/los-vaste dingen aannemen waarbij je op opdrachtbasis betaald krijgt en op die manier ervaring op doet.

Verder is het handig om aan te geven waar ongeveer je woont zodat mensen die daar in de buurt iets hebben je een berichtje kunnen sturen.
Bedankt voor je reactie. Met de vacaturesites ben ik bekend en woon in Eindhoven :)

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Waarom solliciteer je niet gewoon bij een bedrijf voor een positie van junior developer? Zo te zien heb je al het een en ander aan ervaring, dus ik denk dat je daar best een kans maakt, zeker als je salaris eisen niet al te hoog zijn.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• ynsyns
Daar ben ik al een tijdje mee bezig, zonder succes. Maar dat blijf ik ook zeker doen

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik neem aan dat je dan ook redenen voor afwijzing gehad hebt? Misschien kan je daar iets mee.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• ynsyns
Te weinig ervaring. Ze zoeken vaak een Junior Developer met 3 jaar ervaring :S

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Hoe lang programmeer je al software? Wat je zou kunnen doen is de jaren die je al achter je hebt, opleiding, hobby, etc, meetellen als ervaringsjaren. Dat is iets wat eigenlijk wel regelmatig gedaan wordt en waarom er bij sollicitaties vaak dergelijke schijnbaar onzinnige eisen als 3 jaar ervaring voor een junior gesteld worden (iedere junior met 2+ jaren ervaring is zijn geld niet waard, zou minimaal medior of mogelijk zelfs senior moeten zijn).

Copy.com

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
na 2 jaar Senior? wat ben je dan na 10 of 20 jaar? Senior Opper Chief Commander?

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
gise schreef op woensdag 11 september 2013 @ 16:24:
na 2 jaar Senior? wat ben je dan na 10 of 20 jaar? Senior Opper Chief Commander?
_O-

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:04
CEO (Chief Erotic Officer)

Maar goed, ik denk dat je moet (blijven) kijken naar vacatures of traineeships.

[ Voor 61% gewijzigd door Cardinal op 11-09-2013 16:35 ]

• ynsyns
sariel schreef op woensdag 11 september 2013 @ 14:42:
Hoe lang programmeer je al software? Wat je zou kunnen doen is de jaren die je al achter je hebt, opleiding, hobby, etc, meetellen als ervaringsjaren. Dat is iets wat eigenlijk wel regelmatig gedaan wordt en waarom er bij sollicitaties vaak dergelijke schijnbaar onzinnige eisen als 3 jaar ervaring voor een junior gesteld worden (iedere junior met 2+ jaren ervaring is zijn geld niet waard, zou minimaal medior of mogelijk zelfs senior moeten zijn).
Goed idee! Thanks. Ik heb m'n CV even aangepast en solliciteer verder. Fingers crossed!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:23

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Heb je een portfolio van je werk als developer?

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• ynsyns
younesriad.com/cvdz en younesriad.com/thecloset zijn twee websites under construction. (er is een nieuwe versie van cvdz die gebruik maakt van WordPress en responsive is maar die is nog niet helemaal af. in het geval van thecloset wacht ik nog op het responsive design van de designer.)

tijdens mijn studie heb ik een groot project gedaan waarbij ik een programma hebt geschreven in SuperCollider wat een duet tussen performer en computer bewerkstelligd door middel van wat simpele AI technieken en stochastisch algoritmische compositie. dit is helaas alleen gedocumenteerd in mijn scriptie van 80 pagina's.

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-09 20:13
ynsyns schreef op woensdag 11 september 2013 @ 16:54:
younesriad.com/cvdz en younesriad.com/thecloset zijn twee websites under construction. (er is een nieuwe versie van cvdz die gebruik maakt van WordPress en responsive is maar die is nog niet helemaal af. in het geval van thecloset wacht ik nog op het responsive design van de designer.)

tijdens mijn studie heb ik een groot project gedaan waarbij ik een programma hebt geschreven in SuperCollider wat een duet tussen performer en computer bewerkstelligd door middel van wat simpele AI technieken en stochastisch algoritmische compositie. dit is helaas alleen gedocumenteerd in mijn scriptie van 80 pagina's.
Mensen die een fatsoenlijke scriptie hebben krijgen bij ons ook gewoon een interview. Veel te weinig programmeurs. Gewoon solliciteren.

• ynsyns
Welja ik heb Sonologie gestudeerd op het conservatorium en daardoor ligt de nadruk in mijn scriptie meer op de muzikale toepassingen dan de implementatie. Ik ben bang dat ik daar net de juiste indruk mee maak.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

sariel schreef op woensdag 11 september 2013 @ 14:42:
Ik vind mediors met 2 jaar ervaring en seniors met 5 jaar ervaring over het algemeen hun geld niet waard, dat zijn over het algemeen omhoog gevallen mutsen die bij Atos of CMG jarenlang geen kut hebben gekund en leuke labeltjes opgeplakt krijgen om hogere tarieven te kunnen vragen bij onwetende klanten die niet doorhebben dat ze amper een computer aan kunnen zetten, laat staan programmeren.
creator1988 schreef op woensdag 11 september 2013 @ 17:07:
[...]

Mensen die een fatsoenlijke scriptie hebben krijgen bij ons ook gewoon een interview. Veel te weinig programmeurs. Gewoon solliciteren.
Bij ons werkt alles van universitair tot niet-eens-middelbare-school. Als je een sollicitatiegesprek met mij overleeft zegt dat meer dan je ervaring of papiertjes.

[ Voor 18% gewijzigd door curry684 op 11-09-2013 17:50 ]

Professionele website nodig?

Verwijderd

ynsyns schreef op woensdag 11 september 2013 @ 17:13:
Welja ik heb Sonologie gestudeerd op het conservatorium en daardoor ligt de nadruk in mijn scriptie meer op de muzikale toepassingen dan de implementatie. Ik ben bang dat ik daar net de juiste indruk mee maak.
Is dat ook niet het probleem dan? Conservatorium staat niet echt goed op een ontwikkelaar cv.

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:23

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Verwijderd schreef op woensdag 11 september 2013 @ 17:48:
[...]

Is dat ook niet het probleem dan? Conservatorium staat niet echt goed op een ontwikkelaar cv.
Dat is een gevolg. Het probleem is de beperkte visie van veel HRM afdelingen. Die zien een CV, zien geen HBO+ in informatica en archiveren het CV in het rond archief, zonder te kijken naar wat iemand nou echt kan. Ik heb genoeg HBO+ programmeurs gezien die eigenlijk niet aan code moeten komen, maar die mogen wel door naar de sollicitatie vanwege hun papiertje.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• ynsyns
Verwijderd schreef op woensdag 11 september 2013 @ 17:48:
[...]

Dat is waarschijnlijk inderdaad een probleem maar MueR heeft meer dan gelijk. Het feit dat deze studie op een Conservatorium gegeven wordt wil onlangs alle aannames niet zeggen dat ik daar niet de juiste skills heb opgedaan. Ik kan prima bewijzen dat ik onwijs bekwaam ben als programmeur alleen krijg ik daar tot nu toe helaas de kans niet voor.

Maar eigenlijk krijg ik het idee dat werkervaring veel belangrijker is als opleiding.

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

ATS

ynsyns schreef op woensdag 11 september 2013 @ 18:16:
[...]

Dat is waarschijnlijk inderdaad een probleem maar MueR heeft meer dan gelijk. Het feit dat deze studie op een Conservatorium gegeven wordt wil onlangs alle aannames niet zeggen dat ik daar niet de juiste skills heb opgedaan. Ik kan prima bewijzen dat ik onwijs bekwaam ben als programmeur alleen krijg ik daar tot nu toe helaas de kans niet voor.
"Onwijs bekwaam"... echt waar? In je openingspost zei je:
Ik ben vloeiend in een object-georienteerde/functionele taal voor creative coding genaamd SuperCollider. Verder heb ik wat ervaring met OpenFrameworks (een C++ lib voor creative coding) en als web developer (HTML5, CSS3, JS (JQuery), custom WordPress templates).

Daarnaast heb ik een tijdja Objective-C gestudeerd (in de context van iOS apps) en heb ik wat kennis en ervaring met Java en C(++).
Daaruit spreekt voor mij geen ontzettende bekwaamheid of goede inzetbaarheid. Geweldig dat je SuperCollider zowat je moedertaal is, maar daar heb ik als bedrijf geen zak aan natuurlijk. Wij schrijven onze software in C++ (en een ander wellicht in C# of Java), en daarbij zie ik alleen "wat ervaring met OpenFrameworks" staan en verderop "wat kennis en ervaring met ... C++". Dat is niet zo hoopvol als ik een CV onder ogen krijg. Wij zijn prima bereid om junioren een kans te bieden en ze te coachen, maar we gaan ze niet nog basis dingen van C++ leren. Daar hebben we gewoon geen tijd voor.
Maar eigenlijk krijg ik het idee dat werkervaring veel belangrijker is als opleiding.
Dat is het ook. Opleiding is belangrijk, maar zegt niet alles. Ik heb zelf ook een weinig relevante opleiding zo op het eerste gezicht, en toch ben ik hier een van de sr. software engineers. Maar ik heb wel jarenlange ervaring, inclusief jaren lang open source werk. Dát telt. Ervaring kan je ook opbouwen in hobby projecten, in stages, in afstudeerprojecten, etc.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 09:15
Als ik jou was zou ik lekker gaan solliciteren, genoeg bedrijven die hard op zoek zijn naar mensen. Ligt er wel een beetje aan waar je woont, zit je in de buurt van de Randstad?

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 18:24
Wat heel veel mensen en bedrijven niet snappen is dat "medior" en "senior" niks te maken zou moeten hebben met aantal jaren werken. Het moet afhangen van je kennis en kunde van de systemen binnen een bedrijf, en de verantwoordelijken die je met betrekking tot die systemen hebt.
Daarom kan het best dat iemand binnen een paar jaar senior kan zijn en tegelijk zijn veel seniors met 20 jaar ervaring de "titel" eigenlijk helemaal niet waard...

• ynsyns
ATS schreef op donderdag 12 september 2013 @ 08:23:
[...]

"Onwijs bekwaam"... echt waar? In je openingspost zei je:

[...]

Daaruit spreekt voor mij geen ontzettende bekwaamheid of goede inzetbaarheid. Geweldig dat je SuperCollider zowat je moedertaal is, maar daar heb ik als bedrijf geen zak aan natuurlijk. Wij schrijven onze software in C++ (en een ander wellicht in C# of Java), en daarbij zie ik alleen "wat ervaring met OpenFrameworks" staan en verderop "wat kennis en ervaring met ... C++". Dat is niet zo hoopvol als ik een CV onder ogen krijg. Wij zijn prima bereid om junioren een kans te bieden en ze te coachen, maar we gaan ze niet nog basis dingen van C++ leren. Daar hebben we gewoon geen tijd voor.

[...]

Dat is het ook. Opleiding is belangrijk, maar zegt niet alles. Ik heb zelf ook een weinig relevante opleiding zo op het eerste gezicht, en toch ben ik hier een van de sr. software engineers. Maar ik heb wel jarenlange ervaring, inclusief jaren lang open source werk. Dát telt. Ervaring kan je ook opbouwen in hobby projecten, in stages, in afstudeerprojecten, etc.
Ik was een beetje aan het changeren omwille van een grap, ik wist niet dat ik daar C++ keizers mee op hun pik zou trappen, excuus.

Verder hoef je mij de basics van C++ niet meer uit te leggen nee.

• ATS
  • Nu online

ATS

ynsyns schreef op donderdag 12 september 2013 @ 11:19:
[...]

Ik was een beetje aan het changeren omwille van een grap, ik wist niet dat ik daar C++ keizers mee op hun pik zou trappen, excuus.

Verder hoef je mij de basics van C++ niet meer uit te leggen nee.
Briljant! De mensen die je eventueel kunnen helpen aan een baan of stage gaan lopen schofferen op dit forum. Echt heel slim. :w

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ik neem aan dat je je niet die instelling aanmeet in een sollicitatiegesprek? Je social skills maken of breken een eerste gesprek.

https://niels.nu

• ynsyns
In een sollicitatie ga ik er inderdaad anders mee om als de interviewer het nodig vind mij "op mijn plek te wijzen" om vervolgens over te gaan in een monoloog over hoe goed hij zelf wel niet is(, al denk ik niet dat ik graag voor zo iemand werk).

Maar op dit forum maakte ik even gebruik van mijn vrijheid om even lekker net zo bot terug te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Laatst online: 27-09 18:24
@ynsyns; ook al was de reactie van ATS misschien qua toon niet helemaal netjes, zijn punt klopt wel degelijk. Je hebt vrij weinig ervaring als developer en de talen waar je wel ervaring mee hebt zijn voor bedrijven minder van belang. Althans, volgens je openingspost. Misschien is het handig om meer te focussen op de talen die voor bedrijven interessant zijn (C++, JAVA, C#) en dan vergeet ik er vast een paar.

Verbeter je daar of toen voor die talen aan dat je ze beheerst, dan gaat dat solliciteren wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Ik zou ofwel verder gaan met je insteek als web developer ofwel wat meer effort in java/c++ gaan steken.

Nu - het is ook wel belangrijk dat je benadrukt dat de taal die je beheerst OO / functioneel is en dat je dus ook OO concepten enzo kent.
De taal op zich zal voor de meeste werkgevers gewoon verticaal geklasseerd worden - daar zijn ze gewoon niks mee.

Eventueel wat werk steken in een website waarmee je je capaciteiten wat meer mee in de verf kunt zetten.

Of ga wat zaken doen voor open source frameworks - staat altijd leuk op je cv dat je bvb een committer bent van Spring / Hibernate.
Op sites van open source frameworks staan volledige getting started guides + ticketing systemen om problemen op te nemen en op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Nu online

ATS

Mijn eerdere post was niet lullig of opschepperig bedoeld. Als ik hem zelf teruglees, dan lees ik dat er niet in terug, maar als hij wel zo overkwam: mijn excuses daarvoor. Ik blijf echter bij mijn reactie op je reactie erop.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat je, op basis van wat je post, bij mij niet overkomt als iemand met veel relevante kennis. Maar ik wilde ook aangeven dat je ook zonder een op het eerste gezicht relevant opleiding een heel eind kan komen in het vak als je dat wil, en dat bedrijven echt wel verder kijken als de naam van je opleiding.

[ Voor 9% gewijzigd door ATS op 13-09-2013 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ynsyns
ATS schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 11:43:
Mijn eerdere post was niet lullig of opschepperig bedoeld. Als ik hem zelf teruglees, dan lees ik dat er niet in terug, maar als hij wel zo overkwam: mijn excuses daarvoor. Ik blijf echter bij mijn reactie op je reactie erop.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat je, op basis van wat je post, bij mij niet overkomt als iemand met veel relevante kennis. Maar ik wilde ook aangeven dat je ook zonder een op het eerste gezicht relevant opleiding een heel eind kan komen in het vak als je dat wil, en dat bedrijven echt wel verder kijken als de naam van je opleiding.
No problem.

Bedankt voor alle reacties :)

Wat zou ik verder kunnen doen om aantoonbare ervaring op te doen in C(++)/Java behalve bijdragen aan een open source project?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcastin
  • Laatst online: 16-05-2022
ynsyns schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 11:51:
[...]

No problem.

Bedankt voor alle reacties :)

Wat zou ik verder kunnen doen om aantoonbare ervaring op te doen in C(++)/Java behalve bijdragen aan een open source project?
Maak een applicatie waar je interesse naar uit gaat, of om aan te tonen dat je benodigde skills bezit. Maak bijv. webcalls naar een API van Rottentomatoes (soort IMDB), daarmee kan je al simpel laten zien dat je:
  1. Webcalls kan maken
  2. JSON kunt parsen
Je zei dat je wat ervaring had met Java, wellicht kun je met Xamarin (C#) een app schrijven voor Android. Of native, als je daar meer aan denkt te hebben. Wat werkgevers ook altijd leuk vinden om te zien, is iets dat je hebt "gedistribueerd" (dus bijv. een app gemaakt en op een app store hebt gezet).
Pagina: 1