NAS (LaCie/Buffalo) of externe harde schijf (LaCie) kopen?

Pagina: 1
Acties:

• JackL89
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik zit sterk te twijfelen tussen een NAS en een externe harde schijf. Ik hoop door jullie kennis mijn beslissing te kunnen maken. :)

Waarvoor wil ik het voornamelijk gebruiken?
- Een back-up maken van al mijn belangrijke documenten, Macbook Pro en PC, het liefst handmatig en automatisch
- Opslag van foto's, muziek en films

Wat wil ik er verder mee doen?
- Makkelijk kunnen beschikken over mijn documenten, foto's, muziek en films (thuis en onderweg).

Waarom de twijfel tussen NAS en externe harde schijf?
- Een NAS heeft veel interessante mogelijkheden, maar ik lees meer dan eens 'klachten' over de snelheid van een NAS. Met een externe harde schijf kan je sneller bestanden overzetten. Scheelt dat zoveel? In wat voor verhouding moet ik dit zien?
- Ik zou best films willen streamen op mijn tv. Is dit mogelijk met alleen een NAS? Of heb je daarvoor nog een mediaplayer nodig? Ik heb wel een PS3.
- Kan je een NAS ook direct aansluiten op een Macbook?

Wat zijn de opties?
Ik heb rondgekeken en de opties zijn:
- LaCie Cloudbox 2TB; http://www.nascenter.nl/p.../lacie-cloudbox-2-tb.html
- Buffalo Linkstation 410; http://www.nascenter.nl/p...linkstation-410-2-tb.html
- LaCie Minimus; http://www.nascenter.nl/p...0/lacie-minimus-2-tb.html
- LaCie Rikiki; http://www.hardeschijfsto...-rikiki-usb-3-0-1-tb.html

Brand los! _/-\o_
Alvast heel erg bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door JackL89 op 11-09-2013 11:55 ]

• JackL89
Inmiddels alvast een LaCie Rikiki 1TB gekocht. Klein, stylish, snel, makkelijk mee te nemen.
Een NAS komt misschien later nog. ;)

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 02:05

freddyathlon

McLaren Mercedes

Maar had je dan voor € 10,- meer niet beter meteen voor de WD My Book Live kunnen kiezen?

Dat is ook een NAS, 1TB en kan hetgeen wat jij wil. Ook ondersteuning voor Time Machine op de Mac.
Ik heb die ook in gebruik gehad maar nu moest ik kiezen voor wat meer opslagruimte.
Fijne NAS in elk geval.

Maar inderdaad; je neemt 'm niet zomaar even mee :).

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

• JackL89
freddyathlon schreef op donderdag 12 september 2013 @ 10:06:
Maar had je dan voor € 10,- meer niet beter meteen voor de WD My Book Live kunnen kiezen?

Dat is ook een NAS, 1TB en kan hetgeen wat jij wil. Ook ondersteuning voor Time Machine op de Mac.
Ik heb die ook in gebruik gehad maar nu moest ik kiezen voor wat meer opslagruimte.
Fijne NAS in elk geval.

Maar inderdaad; je neemt 'm niet zomaar even mee :).
Als ik dat eerder geweten had, haha. Hoe zijn de snelheden bij de WD My Book Live? De nieuwe Buffalo Linkstation lijkt me wat sneller? Ik heb niet veel verstand van NAS apparaten, vandaar dat ik eerst maar een externe harde schijf heb aangeschaft.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-12 12:08
Een goede NAS kan razend-snel functioneren maar kan daarnaast ook zelfstandig andere taken afhandelen. Het is maar net wat je wilt hebben wat dat betreft. Zoek je alleen wat "domme" storage-ruimte en that's it, dan zijn er heel eenvoudige devices beschikbaar. Wil je je helemaal gaan uitleven met iSCSI connecties, databases etc, dan kan dat ook maar kom je wel in een heel andere prijsklasse terecht.
Een USB-disk en een NAS zijn wat dat betreft ook amper met elkaar te vergelijken en zo ongeveer de enige overeenkomst die erin zit, is dat het alle2 data kan bevatten.

Wat betreft je overige vragen; voor zowel een USB-disk als een NAS geldt dat het in principe niet meer is dan storage. In het ene geval biedt je het aan via de USB-interface, en in het andere geval via een netwerk-interface, maar dan geldt nog steeds dat je een playback-device nodig hebt (dat kan een mediaspeler zijn, maar ook een HTPC, of PS3 oid) om wat te kunnen gaan zien.
De vraag of je een NAS ook kan aansluiten op een MacBook is dan ook eigenlijk niet relevant, aangezien het slechts een netwerk-storage is. Dit is in vrijwel alle gevallen via Samba bereikbaar en vaak is NFS ook mogelijk; daar zou je MacBook wel mee om moeten kunnen gaan.

Mocht je in de toekomst nog eens besluiten een NAS aan te schaffen, dan zou ik je wel willen adviseren om je eerst eens goed in de materie ervan te verdiepen en te begrijpen wat je precies aan het doen bent, en vervolgens daar je hardware bij te zoeken. Probeer ook niet voor een dubbeltje eerste rang te zitten bij dergelijke devices; vaak blijkt daarin toch dat goedkoop duurkoop is en dat de performance van de goedkope NAS-devices vaak vies tegen valt.

iRacing Profiel

• JackL89
kroegtijger schreef op donderdag 12 september 2013 @ 10:43:
Een goede NAS kan razend-snel functioneren maar kan daarnaast ook zelfstandig andere taken afhandelen. Het is maar net wat je wilt hebben wat dat betreft. Zoek je alleen wat "domme" storage-ruimte en that's it, dan zijn er heel eenvoudige devices beschikbaar. Wil je je helemaal gaan uitleven met iSCSI connecties, databases etc, dan kan dat ook maar kom je wel in een heel andere prijsklasse terecht.
Een USB-disk en een NAS zijn wat dat betreft ook amper met elkaar te vergelijken en zo ongeveer de enige overeenkomst die erin zit, is dat het alle2 data kan bevatten.

Wat betreft je overige vragen; voor zowel een USB-disk als een NAS geldt dat het in principe niet meer is dan storage. In het ene geval biedt je het aan via de USB-interface, en in het andere geval via een netwerk-interface, maar dan geldt nog steeds dat je een playback-device nodig hebt (dat kan een mediaspeler zijn, maar ook een HTPC, of PS3 oid) om wat te kunnen gaan zien.
De vraag of je een NAS ook kan aansluiten op een MacBook is dan ook eigenlijk niet relevant, aangezien het slechts een netwerk-storage is. Dit is in vrijwel alle gevallen via Samba bereikbaar en vaak is NFS ook mogelijk; daar zou je MacBook wel mee om moeten kunnen gaan.

Mocht je in de toekomst nog eens besluiten een NAS aan te schaffen, dan zou ik je wel willen adviseren om je eerst eens goed in de materie ervan te verdiepen en te begrijpen wat je precies aan het doen bent, en vervolgens daar je hardware bij te zoeken. Probeer ook niet voor een dubbeltje eerste rang te zitten bij dergelijke devices; vaak blijkt daarin toch dat goedkoop duurkoop is en dat de performance van de goedkope NAS-devices vaak vies tegen valt.
Bedankt voor de nuttige info Kroegtijger! In eerste instantie was ik op zoek naar extra storage ruimte, maar na wat research kwam ik al snel uit bij NAS apparaten. Leuk, al die extra mogelijkheden, zoals het makkelijk en overal kunnen delen van en toegang hebben tot je bestanden. Maar via de Cloud heb je tegenwoordig ook redelijk veel storage, dus wellicht wacht ik nog even met de aanschaf van een NAS.
Je raad me dus aan om in de (nabije) toekomst een wat duurdere NAS aan te schaffen? De WD My Book Live krijgt goede beoordelingen, maar blijft een 'goedkope' NAS. Wat kan je daar over vertellen? En de nieuwe Buffalo Linkstation (410)? Ik ga mezelf er nog meer in verdiepen ook.

De LaCie Rikiki werkt overigens prima. Makkelijk te installeren en binnen no time is Time Machine begonnen met een back-up. :)
Pagina: 1