Thuisnetwerk optimalisatie (VLAN, managed switch 24x gbit)

Pagina: 1
Acties:

• the-spawn
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-12 16:53

the-spawn

.: Dark Storm :.

Topicstarter
Afgelopen weekend is één van mijn switches overleden en daarom wil ik dit moment aangrijpen om mijn huidige thuisnetwerk te optimaliseren.

Huidige situatie (alle netwerk-apparatuur bevindt zich in de meterkast):

Glasvezelmodem met 2 LAN poorten, 1 voor IPTV en 1 voor INTERNET

Achter de IPTV poort zat een 8 poort switch met daarop 3 decoders voor IPTV. (deze switch is overleden).
Achter de INTERNET poort zit een TP-LINK WIFI-router voor het netwerk (4 Gigabit poorten), maar daar achter nog een 8poort Gbit switch.

Schematisch:

MODEM-poort-IPTV == switch (8x 10/100 mbit) == decoders(3)
MODEM-poort-INTERNET == WIFI router == switch (8x gigabit) == NAS, PC's, HTPC, XBMC

Nieuwe situatie met wensen:
Voor de nieuwe siuatie wil ik eigenlijk de switches vervangen door 1 (managed) Gigabit switch en middels VLAN's onderscheid maken tussen de twee netwerken.
In het huis heb ik 24 patchpunten verwerkt en wil hiervan een groot gedeelte aan kunnen sluiten.

Waarbij de huidige TP-link router dienst blijft doen voor de internet routeringen.
Op het IPTV netwerk is geen router vereist omdat dit door de provider geregeld wordt. De decoders krijgen een DHCP adres op basis van hun MAC en de provider verzorgt de routering.

Binnen het netwerk zou ik graag mijn NAS (op basis van freenas) middels Link-Aggregation op het netwerk aansluiten.

De geluidopbrengst van de switch is wel een punt. Mijn voorkeur zou uitgaan van een fanless variant.

Gaat deze situatie zo werken?
en
Wat zijn zaken waar ik rekening mee moet houden bij het kiezen van een managed Gigabit switch?

Op basis van eigen zoek acties op internet en binnen de pricewatch kom ik op modellen als deze:

pricewatch: TP-Link TL-SG2424
pricewatch: TP-Link TL-SG1024DE
pricewatch: Netgear Prosafe GS724T

Wie heeft er ervaring met een degelijke situatie, dergelijke apparatuur en/of andere op-/aanmerkingen waar ik rekening mee moet houden bij deze 'optimalisatie'?

-=Alcohol is mijn vijand, maar in de bijbel staat dat je je vijand lief moet hebben=-

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Het is eigenlijk een uitbreiding van je netwerkapparatuur en niet een optimalisatie ;)

Waar je op moet letten bij het aanschaffen van een managed switch, je eisen welke je er aan stelt.
- Waarvoor wil je de switch gaan gebruiken?
- Welke functionaliteit heb ik daarvoor nodig?
- Hoeveel verbindingen moeten mogelijk zijn?
- Welke snelheid van de poorten?
- Totale mogelijkheid van doorvoer (de backbone van de switch moet minimaal het aantal poorten maal de snelheid zijn al is dit bij de meeste switches wel goed)
- Budget

Dit zijn een beetje de standaard vragen richting het aanschaffen van zo'n product.

Uiteraard kan dit werken mits goed ingesteld. Houd rekening er mee dat je wat poorten minder hebt door de inkomende verbinding en de router.

Ik zou het bijv. zo aansluiten

Poort 24 VLAN10 inkomende internet verbinding
Poort 23 VLAN10 WAN aansluiting router
Poort 20 t/m 22 VLAN10 aansluiting decoders
Poort 1 VLAN20 LAN aansluiting router
De rest VLAN20 voor je netwerk

Door de IP tv aansluitingen op de hoogste poorten te zetten heb je nog een mogelijkheid om een eventuele extra decoder bij de rest aan te sluiten, dit is natuurlijk geen vereiste maar ik vind het persoonlijk makkelijker als de VLAN groepen een beetje bij elkaar zitten op de poorten van de switch.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:36
Ik zou daar een kleine aanpassing aan doen:

Glasvezelmodem IPTV-poort -> Poort 24
Glasvezelmodem internet -> WAN-poort router
LAN-poort router -> Poort 1
NAS -> Poort 2

Link aggregation is leuk, by all means, maar ik verwacht niet dat je er thuis heel veel aan gaat hebben. Je hebt gewoon te weinig concurrent connecties.

En dan inderdaad decoders van poort 23 omlaag en LAN van poort 3 omhoog :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• the-spawn
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-12 16:53

the-spawn

.: Dark Storm :.

Topicstarter
Dank voor de reacties.

De 24 aansluitingen zijn niet allemaal nodig.
Een inrichting zoals jullie aangeven kan ik mij goed in vinden en kan ik ook wel configureren met mijn kennis van netwerken.

Ik twijfel vooral over de apparaten voor een budget tot 200 euro.
Aangezien de switch in de meterkast komt te hangen, heeft fanless de voorkeur.

Ik ga nog wat reviews lezen.. Er is weinig aan ervaringen op t forum te vinden.

-=Alcohol is mijn vijand, maar in de bijbel staat dat je je vijand lief moet hebben=-

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:36
Ik heb hele goede ervaringen met de pricewatch: HP 1810-24G v2 Switch

Ik heb beperkte ervaring met de Netgear die je linkt, die was ook goed :P De HP vond ik zelf net wat makkelijker werken maar je hebt maar 2 VLAN's en eenmaal ingesteld hoef je er ook amper meer aan te komen natuurlijk.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:42

Zenix

BOE!

Ik denk dat alle switches die in dit topic zijn genoemd gewoon voldoen, je wilt 2 VLAN's dat is niks spannends. De TP-Link switches zijn sowieso fanless want dat is aangegeven op de specificatie pagina, die netgear vast ook en die switch die Paul aangeeft dus ook.

Ik zou persoonlijk de HP die Paul aangeeft kopen, is toch wat gerenommeerder merk dan TP-LINK of Netgear. Maar als ik op de centen moest letten, dan sowieso de TP-LINK.

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-11 15:52
Ikzelf heb ervaring met een redelijk aantal van de genoemde netgear switchen. Goed spul, doet wat het moet, is fanless en stabiel, en via de webinterface eenvoudig te configureren als je eenmaal doorhebt hoe de interface in elkaar zit. Ook de HP heb ik gebruikt en is goed spul. Geen ervaring met de TP-link.
Pagina: 1