Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoeveel verlengdozen maximaal aan 1 stopcontact?

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:11
Ik heb maar 1 stopcontact in mijn hobbykamer, en daar hangen verscheidene verlengdozen aan.

Volgens mij maakt het niet uit of je 10 of 100 van die dozen aan het stopcontact hangen hebt, zolang het totale verbruik niet meer is dan de maximale wattage voor 1 groep, meestal rond de 3.600 watt.

Het zou in principe toch ook niets uit maken als je met 100 verdeeldozen icm lasklemmen en installatiedraad 100 extra stopcontacten aan 1 groep zou maken, zo lang je de 3.600 watt maar niet overschrijd? (bij wijze van)?

Omdat ik nu zoveel dozen heb hangen en liggen overal zit ik er aan te denken om die ene stopcontact er af te halen, met lasklemmen en verdeeldozen en installatie (v) draad een aantal aftakkingen te maken zodat er in iedere hoek van de kamer een stopcontact zit.

[ Voor 14% gewijzigd door Snowwie op 11-09-2013 02:45 ]

Mijn YouTube Channel

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:13
Je hebt ook beperkingen op het vermogen dat 1 kabel aan kan.
Veel (goedkope) stekkerdozen en verlengkabels kunnen maximaal 2A hebben (460 Watt)
De betere spullen kunnen meestal 8 tot 10A hebben.
Voor het maximum van de groep moet alles geschikt zijn voor 16A. Niet alleen je stekkerdozen maar ook de kabels in je muur. Dat laatste is geen probleem als je elektra in de laatste 30 jaar is aangelegd door een fatsoenlijke aannemer. Als je elektra ouder is of aangelegd door een (poolse) "klusjesman" heb je kans dat je muur gaat roken.

TheS4ndm4n#1919

• Snowwie
Ik leg zelf m'n elektra aan en ik gebruik gewoon standaard v-draad en lasklemmen. Werken prima trouwens. :)

Mijn YouTube Channel

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Gewoon doen..... Als je een keer sluiting/brand krijgt waardoor de hele kiet zwart ziet dan lag 't toch aan de installateur van 't spul ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Will_M op 11-09-2013 02:58 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:13
Snowwie schreef op woensdag 11 september 2013 @ 02:48:
Ik leg zelf m'n elektra aan en ik gebruik gewoon standaard v-draad en lasklemmen. Werken prima trouwens. :)
Zolang je draadjes 2,5mm2 zijn kan daar weinig fout gaan.
Brand door stekkerdozen enzo komt van iemand die 2000 Watt op een contactdoos van de target/aldi ofzo zet.

TheS4ndm4n#1919

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RocketKoen schreef op woensdag 11 september 2013 @ 02:58:
[...]

Zolang je draadjes 2,5mm2 zijn kan daar weinig fout gaan.
Brand door stekkerdozen enzo komt van iemand die 2000 Watt op een contactdoos van de target/aldi ofzo zet.
Goedkope lasdoppen in een verdeeldoos wil je niet terug zien nadat er + 25A over gegaan is doordat de apparatuur dat "even" nodig bleek te hebben (nadat er een bijv. kookplaat aangesloten was op een verkeerde groep van 16/25A.).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

1 enkel WCD? Als het een losse is zou je hem kunnen vervangen door een 3-voudig (maar wel opbouw) WCD. En de lichtschakelaar zou je kunnen vervangen door een combinatie lichtschakelaar-WCD (ook weer opbouw)
Maar als je enige WCD al een schakelaar-WCD is heb ik niets gezegd.

Wat je wel zou kunnen doen is zo groot mogelijke dit is een voorbeeld, bouwmarkten verkopen ze ook verdeeldozen gebruiken, maar daarvan zou ik er ook niet meer dan 2 in serie plaatsen, met de spullen die de meeste stroom verbruiken op de 1e. En als het dan nog te weinig is kan je een paar verdelers er in pluggen, dan kan je een platte stekker en een adapter in het zelfde gat doen (of hoogteverschillen maken als je veel brede adapters hebt)

Hier een foto van mijn meterkast, met hoe ik de stroomvoorziening daar heb zitten, APC overspanningsbeveiliging waarop de ik de 'basis' dingen heb aangesloten, ook gebruik gemaakt van een verdeelstekker voor hoogteverschillen, switch, modem, router, NAS, antenneversterker, en een stekker naar een volgend stekkerblok, waarvan ik iedere aansluiting apart aan en uit kan schakelen, batterijladers hoeven niet 24-7 aan te staan, en ik hoef niet alle laders tegelijk te gebruiken. Ja, het is een chaos in mijn meterkast, maar het is wel _mijn_ chaos 8)

[ Voor 25% gewijzigd door Resistor op 11-09-2013 07:18 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Snowwie
Resistor schreef op woensdag 11 september 2013 @ 07:06:
1 enkel WCD? Als het een losse is zou je hem kunnen vervangen door een 3-voudig (maar wel opbouw) WCD. En de lichtschakelaar zou je kunnen vervangen door een combinatie lichtschakelaar-WCD (ook weer opbouw)
Maar als je enige WCD al een schakelaar-WCD is heb ik niets gezegd.
Ik bedoel met 1 stopcontact dus 1 van zo één:
Afbeeldingslocatie: http://www.electrokarweishop.nl/44163-large/dubbele-wandcontactdoos-zonder-randaarde-opbouw-wit-glanzend.jpg
Wat je wel zou kunnen doen is zo groot mogelijke dit is een voorbeeld, bouwmarkten verkopen ze ook verdeeldozen gebruiken, maar daarvan zou ik er ook niet meer dan 2 in serie plaatsen, met de spullen die de meeste stroom verbruiken op de 1e. En als het dan nog te weinig is kan je een paar verdelers er in pluggen, dan kan je een platte stekker en een adapter in het zelfde gat doen (of hoogteverschillen maken als je veel brede adapters hebt)
Dan moet je wel al je apparatuur heel dicht bij elkaar staan hebben, en dat heb ik niet.
Hier een foto van mijn meterkast, met hoe ik de stroomvoorziening daar heb zitten, APC overspanningsbeveiliging waarop de ik de 'basis' dingen heb aangesloten, ook gebruik gemaakt van een verdeelstekker voor hoogteverschillen, switch, modem, router, NAS, antenneversterker, en een stekker naar een volgend stekkerblok, waarvan ik iedere aansluiting apart aan en uit kan schakelen, batterijladers hoeven niet 24-7 aan te staan, en ik hoef niet alle laders tegelijk te gebruiken. Ja, het is een chaos in mijn meterkast, maar het is wel _mijn_ chaos 8)
Het ziet er redelijk netjes uit, je hebt tenminste 6 groepen. In mijn huis heb ik maar 3 groepen, met ouderwetse stoppen. Heb ook liever een nieuwere, met 5 of 6 groepen. Maar ja, of de woningbouw daar aan mee wil werken?

Mijn YouTube Channel

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-11 16:50
1.5 qmm of mm2 mag al 16A leveren. bron1 bron2

Het is afhankelijk van welke WCD wand contact doos er is geplaatst.
Vaak mag 1 WCD geen 16A leveren. Dat staat vaak op de WCD zelf.
de WCD's die ik hier bijvoorbeeld gebruik mogen dat wel

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Pagina: 1