• Wopper89
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09-2024
Hallo mede-tweakersers,

De situatie:
Sinds enige tijd gebruik ik een Netgear WNR1000v2 router. Via deze router een stabiel 802.11n-netwerkje, waar binnenshuis alles prima mee functioneert. Op de mooiere dagen gebeurt het echter wel eens dat in de achtertuin gebruik wordt gemaakt van het Internet. Het bereik van de router is hier net niet voldoende voor, waardoor nog nét een wifi-verbinding gemaakt kan worden. Deze is helaas erg traag of valt af-en-toe weg. Om die reden heb ik een wireless extender aangeschaft. eBay-fan als ik ben, heb ik dit voor een leuk bedragje via China kunnen importeren. Maar goed; genoeg achtergrondinformatie

Het probleem:
Wanneer ik alles instel zoals het zou moeten (extender zendt hetzelfde SSID uit als router en heeft zelfde WPA-sleutel en beveiligingsmethode meegekregen), werkt mijn laptop helemaal prima. Wanneer ik tegen de schutting aansta welke het verst van het huis vandaan is, heb ik nog steeds vol bereik. Ik hoef hier niets aan in te stellen; mijn laptop (Windows 7) schakelt schijnbaar automatisch over op het signaal van de extender.

Mijn smartphone (HTC One X met Android 4.2.2) geeft echter problemen. Waarmee ik daarmee naar buiten loop, blijft deze schijnbaar verbonden met de router en schakelt niet over op de extender. Eenmaal buiten wordt hierop de verbinding dus drastisch slechter dan binnenshuis en levert dit dus totaal geen verbetering op vergeleken met de situatie zonder extender.

De vraag:
Waar kan het aan liggen dat mijn smartphone niet automatisch overschakelt? Ligt dit aan de telefoon of zie ik eventueel toch een instelling op de extender over het hoofd? Iets waar de laptop wel mee overweg kan en de smartphone niet? Ik kan zelf niet bedenken waar het door komt, dus ik hoop dat jullie ideeën hebben

• mhvis
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09 20:30
Misschien even Googlen of aangeven dat je dat gedaan hebt. Bijvoorbeeld deze.

Zelf zou ik me kunnen voorstellen dat het door het Wifi-kanaal komt. Zie deze link daarover.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

wisselen tussen acces points heet roaming. (hint: zoekterm in google)

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2015482

Los, van dat, besef dat je laptop wellicht een stuk betere wifi antenne heeft dan je mobieltje.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Wopper89
mhvis schreef op woensdag 11 september 2013 @ 01:31:
Misschien even Googlen of aangeven dat je dat gedaan hebt. Bijvoorbeeld deze.

Zelf zou ik me kunnen voorstellen dat het door het Wifi-kanaal komt. Zie deze link daarover.
Excuseer. Ik heb er al wel via Google op gezocht, maar hier heb ik verder geen bruikbare informatie kunnen vinden. De eerste link die jij geeft, geeft de tip om twee verschillende SSID's aan te maken. Dat is dus juist hetgene wat ik liever niet wil.

Het wifi-kanaal wordt door de extender automatisch op hetzelfde kanaal als de router gezet (kanaal 9).
leuk_he schreef op woensdag 11 september 2013 @ 09:24:
wisselen tussen acces points heet roaming. (hint: zoekterm in google)

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2015482

Los, van dat, besef dat je laptop wellicht een stuk betere wifi antenne heeft dan je mobieltje.
Dat mijn laptop een betere antenne heeft, is opzich logisch. Gelukkig maar :D

Wanneer ik echter alleen mijn router aanzet, hebben zowel mijn telefoon als mijn laptop geen/nauwelijks bereik in de tuin.

Met alleen de extender ingeschakeld, hebben beide apparaten vol bereik in de tuin.

Wanneer zowel de router als de extender aanstaan, heeft mijn laptop vol bereik in de tuin terwijl mijn telefoon in dezelfde verbindingsstatus blijft als wanneer alleen de router ingeschakeld is. De laptop roamed dus wel naar de extender en de telefoon niet...

• Thoughtless
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-12-2024
Ditzelfde probleem heb ik ook met mijn One X het zal een bug zijn want mijn Incredible S schakelde wel mooi over, zie dat er een app in de store staat onder de naam "wifi roaming fix" deze heb ik nog niet getest maar misschien dat het opgelost is na installatie ?

• Wopper89
Thoughtless schreef op woensdag 11 september 2013 @ 14:42:
Ditzelfde probleem heb ik ook met mijn One X het zal een bug zijn want mijn Incredible S schakelde wel mooi over, zie dat er een app in de store staat onder de naam "wifi roaming fix" deze heb ik nog niet getest maar misschien dat het opgelost is na installatie ?
Bedankt voor de tip. Ik zal eens kijken of dat wat oplost. Ik ben wel 'blij' dat ik niet de enige ben met dit probleem. Ik zal thuis ook eens kijken of bijvoorbeeld mijn tablet en andere smartphones wél gewoon overschakelen.

• mhvis
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09 20:30
Wopper89 schreef op woensdag 11 september 2013 @ 13:16:
[...]

Excuseer. Ik heb er al wel via Google op gezocht, maar hier heb ik verder geen bruikbare informatie kunnen vinden. De eerste link die jij geeft, geeft de tip om twee verschillende SSID's aan te maken. Dat is dus juist hetgene wat ik liever niet wil.
Sorry, had ik niet goed gelezen :X

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:35

JT

VETAK y0

Volgens mij schakelt Android niet automatisch over.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

• Wopper89
JT schreef op woensdag 11 september 2013 @ 16:47:
Volgens mij schakelt Android niet automatisch over.
Ik ga het vanavond met een ander telefoontoestel en met een tablet testen. Beide Android. Ik laat hier even weten wat daar de uitkomst van is ;)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Nogmaals in mijn link staat precies een testmethode beschreven wat er fout KAN gaan. Ik zou allen niet zomaar de oplossing die daar staat loslaten op je telefoon, als je zelf niet de kennes hebt hem te terug te draaien
- Pick two access points that are within range of each other, we will call them AP1 and AP2.

- Locate the phone close to AP1, turn on wifi, and connect to the network. You should get full signal strength.

- Start listening to a web radio stream using e.g. TuneIn Radio (available on Play Store), configure the buffer size to the minimum possible.

- Slowly walk towards AP2, watching the signal strength indicator.

- If you reach AP2 and the phone still shows a low signal strength (at most one bar) after 10-20 seconds:
You are observing a different bug which is not avoided by this workaround.

- Turn off wifi and turn it back on again.

- If the phone now connects to AP2 and shows a high signal strength, you are observing the Galaxy S2 bug --> Bug 1 in the list

- If the phone still connects to AP1 and shows a low signal strength, you are observing the Nexus bug --> Bug 2 in the list

- If the connection drops before getting close enough to AP2, the access points are too far away from each other. -->Retry with a different set of access points.

- If the signal strength seems to increase while getting closer to AP2, but then the wifi icon disappears briefly and comes back after a few seconds, and the web radio stream drops, you are observing the Galaxy S3 bug, and this workaround will help you. --> Bug 3 in the list

- If the signal strength increases while getting closer to AP2, the wifi icon doesn't disappear, and the web radio stream doesn't drop, everything is working normally --> no bug:
-You might have a device that just doesn't have a wifi bug. Apparently such devices indeed exist.
-You might have a Galaxy S3 or Galaxy Nexus, but you were lucky. Try walking back to AP1 and check if it drops the connection this time.
-You might have already applied the workaround above, or a different fix for the same bug. (However there doesn't seem to be one yet.)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Wopper89
Ben er mee opgehouden en ga de router verplaatsen naar een wat centraler punt in de woning. Heb inmiddels alle instellingen meerdere keren nagelopen op de extender, maar de situatie blijft onveranderd; ook met andere smartphones en mijn tablet. Schijnbaar zijn die apparaten er niet op gebouwd om over te schakelen tussen verschillende AP's. Heel jammer, maar ik ben bang dat hier weinig aan te doen is...

• sjosz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-07 19:04
Wellicht dat zo'n app iets is?

Google Play: Best WIFI

Ik weet niet of zoiets werkt, maar het is het proberen waard. Er zijn ook vast nog wel andere apps.

Laat even weten wat je bevinding zijn :)

Thuis schakelt hij ook niet goed over naar het sterkste access-point. Vaak is het een kwestie van de wifi verbinding even uitschakelen en dan weer inschakelen.

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 13:15
vreemd..
werkt hier flawless met drie android devices

- extender instellen als AP
- AP en router zelfde ssid geven
- zelfde beveiliging op AP en router (wpa2 hier)
- zelfde sleutel op AP en router
- minimaal drie kanalen tussen kanaal van AP en kanaal van router

En roamen maar..

[ Voor 13% gewijzigd door benedictuz op 25-09-2013 17:40 ]

Pagina: 1