Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

pc herstart spontaan tijdens games

Pagina: 1
Acties:

• 7Jellow7
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-11 11:29
Heyhallo medetweakers,

Laatst had ik mijn pc een beetje aangepast zodat het in een kleinere behuizing zou passen (CM690 II > Bitfenix Prodigy). Hiervoor moest ik mijn moederbord (een Asrock Z68 Extreme4 Gen3) vervangen door een Asus P8Z77-i Deluxe. Verder moest ik mijn crossfire opstelling vervangen door een single-card opstelling, dat werd een Gigabyte HD7950 windforce 3. Deze heb ik nu in mijn pc geïnstalleerd, samen met mijn oude 2500K en scythe mugen 2 rev. B koeler. De videokaart was eerst kapot gegaan, RMA aangevraagd, uiteindelijk een nieuwe gekregen (tenminste dat zeggen ze, hij zag er wel inderdaad nieuw uit).

Oke, nou dus het probleem. Het gaat echter mis zodra ik probeer te gamen. De games die ik tot nu toe heb geprobeerd zijn Planetside 2 en Rome II total war. Het verschilt in wanneer het gebeurt en hoe lang het duurt sinds het opstarten van het spel, maar op het gegeven moment schakelt de pc uit en herstart hij met vervolgens een scherm dat de Asus anti-surge protection de pc heeft herstart. Heel leuk, ik zet de anti-surge protection uit en kijk hoe het dan gaat. Niet echt een verschil, want hij crasht en herstart nog steeds spontaan, ik krijg alleen niet meer dat scherm te zien. Dat zou dan toch aan de voeding moeten liggen? Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet erg goed met de voeding ben omgegaan tijden het bouwen van de pc, want ik heb de voeding best wel in de behuizing geforceerd, dus ik hou het zeker als een mogelijkheid. Nou, CPUID HWMonitor gedownload om de voltages in de gaten te houden. Niet echt iets raars gezien in de 12V+, 5V+ of 3.3V+, die blijven altijd wel in de buurt, noch in de VCore of het voltage van de GPU. Er was wel een voltage genaamd VIN11, deze zit normaal altijd op de 1.032V, maar was tijdens het gamen soms gesprongen naar 1.7V volgens HWMonitor. Maar wat is VIN11 toch en is zo'n piek wel echt abnormaal? Nou goed, om andere mogelijkheden uit te sluiten memtest gedaan, geen errors. Prime95 blend test 10 minuten aangezet, geen crashes. Furmark 10 minuten aangezet met 4xAA, altijd 100%, geen crashes.

Nu heb ik geen idee wat ik nog kan proberen. Heeft iemand anders nog ideeën? Weet iemand toevallig wat VIN11 is of hoe ik dat kan uitvinden? Of zijn er nog bepaalde tests om componenten te testen die ik kan proberen?

Alvast bedankt
Jelle

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 18:30

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Zou die Vin11 een fan kunnen zijn ?
En welke voeding heb je precies ?

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-11 08:18
Heb je ook een nieuwe Windows install gedaan toen je van moederbord wisselde? Hier zitten verschillende chipsets in, Windows is er niet al te dol op als je dat wisseld... ;)

Specs!

• 7Jellow7
Hippocampus schreef op woensdag 11 september 2013 @ 00:22:
Zou die Vin11 een fan kunnen zijn ?
En welke voeding heb je precies ?
Tja, wat mij betreft zou het kunnen, zelf heb ik geen idee wat VIN11 is. Ik heb wel een aantal fans in mijn pc. 1 fan is de CPU fan, 1 is de Chassis fan en dan zijn er nog iets als 2 fans die gewoon op molex aangesloten zitten. De voeding die ik heb is een Nexus RX-8500.
GoldenBatt schreef op woensdag 11 september 2013 @ 00:25:
Heb je ook een nieuwe Windows install gedaan toen je van moederbord wisselde? Hier zitten verschillende chipsets in, Windows is er niet al te dol op als je dat wisseld... ;)
Ja, dat heb ik dus gedaan. Voordat ik mijn pc veranderde had ik windows 7, toen heb ik de SSD compleet leeg gemaakt en schoon begonnen met een nieuwe installatie van windows 8. Ook netjes de chipset drivers geïnstalleerd die op de cd stonden die was meegeleverd met mijn moederbord.

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ik doelde meer op of je in hwmonitor eventueel ook nog een vin12 hebt, of dat daar alle fans gewoon ''fan'' heten.

Sluit windows netjes af of is het gewoon pats boem uit ?

Zie Hangen en Opstartproblemen troubleshooter en probeer componenten uit te sluiten.

• 7Jellow7
Oke, heb even een print screen voor je gemaakt van HWMonitor. Deze was wel gemaakt terwijl de pc idle was. Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img856/6530/vt9u.jpg
Zoals je ziet zit VIN11 idle op de 1.032V. Dit lijkt me trouwens best laag voor een fan en ik heb sowieso niet 11 fans, dus eigenlijk denk ik niet dat het een fan is. Ik zal proberen ooit is een print screen te maken wanneer hij de 1.7V weer is heeft geraakt.

Als je het over het probleem heb dan is het inderdaad pats boem uit. Het is gewoon echt een crash waarin de het pc crasht en opnieuw moet opstarten. Ik zal de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter even goed doorlezen.

• MAMBA5
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-10-2024
ik zeg kijk hier naar of je wel alle laaste versies hebt van drivers ect alles staat hier

64bit:http://www.asus.com/nl/Motherboards/P8Z77I_DELUXE/#support_Download_36
32bit:http://www.asus.com/nl/Motherboards/P8Z77I_DELUXE/#support_Download_35

[ Voor 7% gewijzigd door MAMBA5 op 11-09-2013 12:06 ]

• 7Jellow7
Bij het installeren van windows 8 (wat maar een paar dagen geleden was) had ik al de recenste drivers van het internet gehaald. Het was wel zo dat sommige drivers niet wilde installeren, zoals Intel Smart Connect of Intel Rapid Storage. Die achtte ik echter niet nodig.

Het is ook wel apart dat na elke crash ik een scherm krijg te zien van de anti-surge protection (wat naar mijn weten duidt op een probleem met de voeding) en mij ook nog is opgevallen dat er dus een voltage genaamd 'VIN11' is die van 1.032V naar 1.7V springt. Vraag me af of dat toeval is of dat daar een verband tussen zit. Die VIN11 moet heb ik alleen maar zien springen tijdens games, niet tijdens andere taken. Straks ga ik weer wat tests tijdens games draaien, daarna zal ik de interessante resultaten hier neerzetten.

Bedankt voor alle hulp alvast!

Update: Ook in andere games zoals minecraft krijg ik dezelfde crashes, maar nooit buiten games om. Kan het de stroomtoevoer van de videokaart zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door 7Jellow7 op 11-09-2013 20:23 ]

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Nu zijn er nog teveel variabelen om conclusies te trekken. Zoals ik eerder aan gaf is het het handigst trouble shooten door componenten uit te sluiten. Ik raad je aan om eerst eens met een andere voeding te testen en daarna met zo min mogelijk hardware.
(zoals in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter omschreven staat)
Pagina: 1