Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PSU fan maakt lawaai

Pagina: 1
Acties:

• chronozphere
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-12-2020
Hey tweakers,

Ik heb een HP Proliant microserver N36L waarvan de PSU van sinds een tijdje veel herrie maakt. Soms begint dat 15 minuten na het booten en soms ook vrijwel direct. Het is verschrikkelijk irritant, gezien het apparaat op mijn slaap + werkkamer staat.

Een officiele HP replacement PSU is eigenlijk geen optie, want die is bijna even duur als de hele server. :(
Uiteraard ben ik op zoek naar een goedkope oplossing. Ik zie twee mogelijkheden:
  • Een nieuwe PSU kopen. Ik moet dan op zoek naar een flexATX PSU van 150W tot 200W. Wellicht is minder ook voldoende om 4 SATA schijven en een mobo + CPU aan te sturen? Er is heel weinig aanbod in nederlandse shops, dus ik ben benieuwd naar jullie aanbevelingen.
  • De PSU openschroeven en de fan vervangen. Er zit een 12V 40x40x20mm fan in, die je waarschijnlijk voor < 10 euro kunt kopen. Weet iemand misschien waar ik die kan halen?
Wat kunnen jullie me aanbevelen? Heeft het vervangen van de fan kans van slagen?

Thanks!!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Tja, servers maken nu eenmaal veel lawaai. Heb je geen mogelijkheid deze in een andere kamer te zetten?
Je kunt servers altijd overnemen vanaf afstand..

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 18:30

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Standaard 40mm fans zijn herrieschoppers en die in de voeding zitten draaien ook altijd volle bak (er zitten ook maar twee draadjes aan).
Als je een nieuwe koopt met een 3 pins aansluiting
zou je deze kunnen ''dimmen'' via evt een losse fanmate controller of misschien via het moederbord (mits er nog een aansluiting over is)

(bv deze pricewatch: Noiseblocker BlackSilentPRO PM-2, 40mm)

Edit: Of je soldeert er een weerstandje tussen. (bij originele fan dus)

Edit1:Volgens mij had zalman ooit van die kabeltjes met een weerstandje erin die je tussen een fan en de aansluiting kon prikken, maar die kan ik zo ff niet meer vinden.

[ Voor 19% gewijzigd door Hippocampus op 10-09-2013 22:17 ]

• chronozphere
@beta990: Ik heb de server al 2 jaar en hij was al die tijd super stil. Dus ik mag aannemen dat er is "mis" is als hij ineens herrie gaat maken. Helaas kan hij nergens anders staan.

@Hippocampus: Zoals gezegd was hij twee jaar lang zeer stil. Ik hoop dat een vervangende fan niet veel luidruchtiger zal zijn. Die noiseblocker ziet er wel goed uit, maar kan ik die zomaar aansluiten ergens in de PSU?

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:34

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Gewoon openschroeven typenummer van de fan opschrijven en dan Google'n. Dikke kans dat je de zelfde fan danwel een vergelijkbare kan vinden.

Kapot is hij nu toch al dus wat kan er mis gaan? Daarbij is het een simpel klusje.
Succes! ( en post hier even je resultaten dan hebben later ande tweakers ook nog wat aan dit topic)

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Mijn ervaring is dat een vervangende fan (met 2 draadjes) ook maar een tijdje stil blijft maar je kan geluk hebben door een betere kwaliteit fan te kopen.

En nee, die noiseblocker (met 3 draadjes) kan je niet zomaar aansluiten. De originele fan zal waarschijnlijk zonder stekkertje op de printplaat gesoldeerd zitten, dus er is geen (3 pins) aansluiting.

Kortom, wil je een drie pins fan gebruiken zal je die buiten de voeding moeten aansluiten of het derde draadje niet gebruiken, maar dan is ie ook niet te dimmen.

Edit: Ik heb in deze voeding HEC HEC-120SA-7FX de fan ook vervangen door deze Noiseblocker XM1, 40mm en aangesloten op deze controller Xigmatek Mono Cool Fan Controller (3fans)

Omslachtig maar wel stil ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Hippocampus op 10-09-2013 22:32 ]

• chronozphere
Ik heb van iemand twee fans en een PSU gekregen. Helaas past de PSU niet, dus ik ga kijken of ik een van de fans kan inbouwen. Maar niet voordat ik ze getest heb. ;)

Nu is het zo dat een van de fans exact het probleem lijkt te hebben, als de fan in mijn voeding. Als ik hem tegen de tafel druk (of stevig monteer) gaat ie herrie maken. De andere fan heeft dat probleem niet.
Heb even een kort filmpje gemaakt.

http://www.youtube.com/watch?v=iwTqVSpOWvs

Weet iemand hoe dat komt?

[ Voor 4% gewijzigd door chronozphere op 13-09-2013 22:18 ]

• reneetjuhh1991
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:50
Dit klinkt als een rot lagertje. Daar is vrij weinig aan te doen naar mijn weten. Heb het zelf ook bij een voeding gehad en daar heb ik de fan in vervangen. Die fan heb ik overegins wel op het moederbord aangesloten zodat ik deze kan regelen (kan ook met bijv. een Zalman Fanmate).

Beste wat je dan dus kunt doen is de voeding open schroeven (natuurlijk wel eerst de stroom eruit laten lekken zodat je geen optaters krijgt). De fan incl de gehele kabel weg solderen van de voeding. De andere fan erin zetten en die op het moederbord aansluiten. Of natuurlijk op een fanmate mocht het moederbord geen pin meer hebben.

Mocht het niet lukken kun je natuurlijk altijd iemand in je regio zoeken die je erbij kan helpen

Succes!

• chronozphere
Ok ik heb een dappere poging gedaan, maar hier werd ik niet zo blij van:

Afbeeldingslocatie: http://img850.imageshack.us/img850/5908/uwyy.jpg

De noiseblocker heeft 12V nodig en doet vrij weinig met 5V.

Wat ik ook wel apart vind is dat de kabeltjes van de fan niet direct op de voeding zitten maar eerst naar een vertikaal bordje gaan. Is dat misschien een soort controller?

Wat kan ik nu het beste doen? Een molexje opofferen en terugduwen in de PSU case zodat ik wel 12V heb?

Nog een vraagje: Is dat ijzeren ding in het midden een heatsink? Dan moet ik vooral zorgen dat er straks geen kabeltjes tegenaan liggen lijkt me. :)

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

chronozphere schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 12:55:
De noiseblocker heeft 12V nodig en doet vrij weinig met 5V.
Oh, dat is inderdaad minder fijn. Daar heb ik verder niet bij stilgestaan omdat ik wel gewoon 12v gebruik.
Wat ik ook wel apart vind is dat de kabeltjes van de fan niet direct op de voeding zitten maar eerst naar een vertikaal bordje gaan. Is dat misschien een soort controller?
Het lijkt me stug (maar niet onmogelijk)
Wat kan ik nu het beste doen? Een molexje opofferen en terugduwen in de PSU case zodat ik wel 12V heb?
Je zou dat kunnen doen (een splitter gebruiken als je aansluitingen te kort komt) of op zoek naar een andere fan gok ik.
Nog een vraagje: Is dat ijzeren ding in het midden een heatsink? Dan moet ik vooral zorgen dat er straks geen kabeltjes tegenaan liggen lijkt me. :)
Correct.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De noiseblocker is duidelijk niet een juiste fan op de specs van tweakers vind je ook al dat dat ding amper airflow levert dus als je zo'n ding in een voeding steekt is het vragen om problemen. Als je de fan niet vervangt met één die hetzelfde aantal airflow kan leveren dan moet je niet raar opkijken dat op een dag de voeding de PC sloopt....
Hippocampus schreef op woensdag 25 september 2013 @ 00:47:
Het lijkt me stug (maar niet onmogelijk)
Nog nooit van een fancontroller gehoort zeker?
Vooral dom. Een HEC voeding beschikt meestal al niet over de beste condensators en als je dan ook nog een fan aansluit met veel minder airflow en hem dan ook nog eens zelf gaat regelen terwijl je niet eens weet hoe heet het in de voeding wordt dan kun je wel na gaan dat de condensators die voor de filtering moeten zorgen niet lang zullen leven.

[ Voor 53% gewijzigd door -The_Mask- op 25-09-2013 16:13 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik ben zelf helemaal van de Noctua.

Is dit niet werkend te krijgen?:

http://www.noctua.at/main...iew&products_id=47&lng=en

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

-The_Mask- schreef op woensdag 25 september 2013 @ 16:08:
Nog nooit van een fancontroller gehoort zeker?
Lekker bijdehand, zeg liever gewoon dat je denkt dat er daadwerkelijk een controller in die voeding zit.
Vooral dom. Een HEC voeding beschikt meestal al niet over de beste condensators en als je dan ook nog een fan aansluit met veel minder airflow en hem dan ook nog eens zelf gaat regelen terwijl je niet eens weet hoe heet het in de voeding wordt dan kun je wel na gaan dat de condensators die voor de filtering moeten zorgen niet lang zullen leven.
Ik heb nu een jaar deze opstelling en ik heb het eerst allemaal getest alvorens het in te bouwen. De warmte ontwikkeling in deze voeding is laag bij mijn verbruik. Maar mijn voeding (en verbruik) is niet gelijk aan die van de ts dus is het aan hem om te kijken wat hij er mee wil.

• chronozphere
De fan is inmiddels gemonteerd. Ik heb het molexje aan de fan gesoldeerd en die met een kabeltje naar buiten getrokken. Nu kan ik een v/d molexjes van mijn voeding eraan koppelen om mijn fan te voeden. Hij blaast dus constant op maximaal vermogen. Gelukkig is de hoeveelheid geluid beperkt.

De schroefjes en het rubbertje die meegeleverd waren heb ik niet gebruikt, puur omdat ik te weinig ruimte had om deze te gebruiken. Ik heb de voeding 3 dagen aan mijn server gehangen. Wel buiten de kast zodat ik gemakkelijk kon checken of de airflow en warmteontwikkeling ok waren. Hij bleek het prima te doen, dus heb ik hem uiteindelijk weer volledig in elkaar gezet. :)

Dus thanks voor jullie reacties.
De noiseblocker is duidelijk niet een juiste fan op de specs van tweakers vind je ook al dat dat ding amper airflow levert dus als je zo'n ding in een voeding steekt is het vragen om problemen. Als je de fan niet vervangt met één die hetzelfde aantal airflow kan leveren dan moet je niet raar opkijken dat op een dag de voeding de PC sloopt....
Denk je echt dat ik een dat risico loop met een 200W voeding op een server die 99% van de tijd idle is? Alles lijkt ok en Ik voel er weinig voor om hem opnieuw te vervangen. Hoe kan een voeding uberhaupt een PC slopen als gevolg van slechte koeling?

Verwijderd

chronozphere schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 21:48:
[...]
Ik heb een HP Proliant microserver N36L waarvan de PSU van sinds een tijdje veel herrie maakt. Soms begint dat 15 minuten na het booten en soms ook vrijwel direct. Het is verschrikkelijk irritant, gezien het apparaat op mijn slaap + werkkamer staat.
[...]
Ik heb een HP N40L waarvan die 40 mm. fan al vanaf het begin een rotherrie maakt. Ik zat er al aan te denken om er een andere fan + Zalman fanmate aan te hangen, maar dan moet je idd. oppassen dat de voeding nog voldoende koeling krijgt. Ik ben nog het meest bang voor brand, als die voeding te heet wordt, of zou dat zo snel niet gebeuren?

Maar m'n N40L verbruikt nog geen 30 Watt, en het voluit draaien van die fan lijkt me dan ook niet vereist. HP heeft waarschijnlijk geen moeite gedaan om die fan te finetunen, maar, omdat het een (micro)server is, gewoon een standaard geschikte 40 mm. fan op volle snelheid erin gezet. Maar hoeveel langzamer nog veilig genoeg is zal ik moeten uittesten.

Wat ik wel vreemd blijf vinden is dat bij sommigen, zoals bij jou, die PSU-fan 'superstil' is, terwijl bij anderen, zoals bij mij die fan toch best veel lawaai maakt. Welk type fan zat er origineel in jouw HP?

Overigens (wel een duurdere oplossing) zou je ook een Picopsu kunnen gebruiken, dan hoor je helemaal geen (PSU) fan meer ;) En het ook stroomverbruik kan daarmee flink omlaag gaan, volgens een ervaring in dat topic.

• chronozphere
Ik ben nog het meest bang voor brand, als die voeding te heet wordt, of zou dat zo snel niet gebeuren?
Brand is het worst case scenario. Ik ben geen expert w.b.v PSU failures, maar ik verwacht dat de kans het grootst is dat de PSU gewoon stuk gaat en de server uitvalt (correct me if i'm wrong).
Wat ik wel vreemd blijf vinden is dat bij sommigen, zoals bij jou, die PSU-fan 'superstil' is, terwijl bij anderen, zoals bij mij die fan toch best veel lawaai maakt. Welk type fan zat er origineel in jouw HP?
Die van mij was in het begin erg stil, maar begon uiteindelijk herrie te maken. Soms kwam dit door een lichte schok maar soms gebeurde het vanzelf. Ik vermoed dat het slijtage is en dat dit probleem bij sommige mensen eerder optreed dan bij anderen. Mijn server heeft anderhalf jaar gewerkt zonder PSU fan herrie.

Mijn PSU fan was een T&T 4020HH12S ND1.

De picoPSU is ook een goede oplossing. Ik zie alleen niet hoe je deze het beste aan kunt sluiten. Het lijkt me onhandig om een kabel mn server in te trekken en die binnenin ergens aan te sluiten. Verder zit je dan met een permanent gat in je case, waar ooit de power plug in moest. Verder is het natuurlijk belangrijk dat er genoeg vermogen geleverd wordt voor de verschillende voltages.
Pagina: 1