Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Asus VivoBook X202E voor audio (muziek) opnames?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn zoon zingt en neem regelmatig z'n vocals op: hij krijgt van diverse muzikanten/dj's wavs opgestuurd die hij dan laadt in Audicity waarna hij op een aparte track z'n stem opneemt. Dit werkt niet bepaald handig omdat de opgenomen audio nooit in sync is en je steeds alles moet verschuiven voordat je alleen al kan horen of de opname een beetje okay is... Z'n huidige laptop is onderhand oud en aan vervanging toe.

Nu denken we eraan een M-Audio M-Track te kopen: dat is een audio interface. Zonder zo'n interface blijft het behelpen met audio opnemen op een laptop. Maar daarbij zoeken we dus een laptop. Zijn oog is gevallen op de Asus VivoBook X202E:

pricewatch: Asus VivoBook X202E-CT009H

Bijkomend voordeel is het touchscreen: het programma dat hij gaat gebruiken, Sonar X2, ondersteunt dat namelijk.

Ik kan alleen nergens ervaringen vinden van mensen die zo'n VivoBook gebruiken voor audio en al helemaal niet met Sonar X2... Ik vraag me af of 'ie wel sterk genoeg is. Het is natuurlijk een goedkope laptop. Maar goed, het ECHTE werk wordt in dit geval, zo lijkt mij, gedaan door de audio interface dus ik hoop dan dat de laptop Sonar X2 makkelijk kan draaien.

Zijn er hier mensen die muziek maken op een low budget laptop...? Klopt het dat de audio interface veel van het harde werk opvangt of heb je eigenlijk toch een echt sterke CPU nodig...? Zou natuurlijk helemaal top zijn als iemand deze laptop EN Sonar X2 heeft.... ;)

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-11 08:16
Ik heb geen ervaring met de M-track, ik heb geen ervaring met de Vivobook en ook niet met Sonar X2 maar wel met muziekopnames op een laptop :)

De audiointerface doet NIETS van het echte werk! Integendeel, omdat het een USB interface is gaat hij de laptop nog extra belasten.

Bij audiobewerking is de CPU het allerbelangrijkste. Maar als ik het zo lees lijkt het me dat je gewoon 1 track vocals opneemt? For the reference: ik heb jarenlang muziek opgenomen op een Intel Core 2 Duo 2Ghz met 4 Gig RAM en daar kan je al wel redelijk wat mee doen. Ik gebruikte 20 à 30 sporen met redelijk wat virtuele instrumenten en met wat trucjes (track freezen, grote buffer) liep dat nog wel redelijk vlot. Dus als je maar paar tracks gebruikt voldoet een tragere CPU ook wel :) Als je echter van plan bent in de toekomst volledige nummers met allerlei insturmenten te maken moet je dus wel rekening houden met de CPU.

Even ter info: De audio die niet "in sync" is zal je met iedere laptop en iedere interface hebben. Dat fenomeen heet latency en heeft te maken met de buffer die nodig is om het signaal te verwerken. Die buffer kan je zelf instellen. Hoe groter de buffer, hoe meer tijd de CPU heeft om het signaal te verwerken maar ook meer vertraging. Echter zit in elk groot audiobewerkingsprogramma (dus waarschijnlijk ook Sonar) een optie om de latency te compenseren (hierdoor staat je opgenomen track dus wél in sync).
Dus moest je met je nieuwe laptop + goede interface nog last hebben van deze vertraging moet je even zoeken in de instellingen/handleiding hoe je de buffer kleiner moet maken en delay/latency compensation opzetten.

Anyway, over de Vivobook: je mag er op rekenen dat deze hier door anderen gaat worden afgeraden vanwege slechte koeling en korte batterijduur (ik ken dit type Vivobook niet maar zo gaat het bij iedere Vivobook die hier langskomt). Daarnaast moet je even denken of een touchscreen voor audiobewerking wel handig is. De knopjes in zo'n DAW zijn relatief klein en vaak is het erg precies muiswerk. En touchscreen geeft vette vingers op je scherm. Het enige nuttige dat ik uit die tekst haal is een virtual pad voor te loopen...

Nog iets; weet je zeker dat je zo'n netbook-achtige laptop wil/nodig hebt? Zo'n 11.6" inch scherm is érg klein en voor audiobewerking wil je net zo veel mogelijk op je scherm. Als je even kijkt hoeveel sidebars en menu-balken zo'n DAW heeft... Of ga je er een extern scherm op aansluiten?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie! Veel om over na te denken...! Heel veel, zelfs. ;)