Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Website niet (meer) vindbaar in Google na compleet redesign

Pagina: 1
Acties:

• Flard
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-11 23:28
Even een korte inleiding:

Sinds 2007 beheer ik (samen met anderen) een website, die website deed het altijd lekker in Google, en gemiddeld kwam zo'n 30% van de bezoekers via Google (op een totaal van 300-1000 per dag, afhankelijk van het weekend ervoor ;-). Het is een soort lokale uitgaanssite, en het typische was dat we bij veel zoekopdrachten naar lokale evenementen hoger scoorden dan de website van de organisatie zelf. In het geval van meer algemenere activiteiten (bijv. "Kermis + <plaatsnaam>" stonden we meestal ook als eerste).
Op zich moeten we het niet hebben van de bezoekers via Google, maar het is altijd een manier om nieuwe bezoekers te werven. (omdat we sterk regio gebonden zijn).

Nu hebben we sinds 1 april een nieuwe website, waarbij de hele structuur op de schop is gegaan, en we ook mooiere URL's hebben. Het vervelende is nu dat we langzaam zijn verdwenen uit google.
Dit terwijl we wel redelijk ons best hebben gedaan de oude URL's door te verwijzen naar de nieuwe URL's.

Nu had ik een tijdelijke terugval eerlijk gezegd ook wel verwacht, maar we zijn nu in z'n geheel niet meer vindbaar. Als je op de naam van de website zoekt niet, maar ook niet als je zoekt op bepaalde namen van evenementen of unieke combinaties van woorden.

En ik ben eigenlijk een beetje overvraagd waar dit door zou kunnen komen.

We draaien al heel lang Webmaster Tools, maar ik heb altijd een beetje moeit met het interpreteren van de gegevens. Wat me wel opviel (wat ik was vergeten) is dat er nog gelinkt werd naar een sitemap.xml die al niet meer bestond. Ik heb afgelopen weekend meteen een nieuwe sitemap.xml toegevoegd aan de website (die automatisch gegenereerd wordt), en volgens GWT bevat die van de 6.01nog 8 fouten. (Ongeldige datums, ga ik nog zo snel mogelijk oplossen).

Wat ik al allemaal heb gekeken/gecontroleerd:
  • Robots.txt is redelijk simpel:
    code:
    1
    2
    3
    4
    5

User-agent: *
    Disallow: /admin/
    Disallow: /profiel/
    Disallow: /inloggen
    Disallow: /api/
  • Volgens GWT zijn DNS OK, serverconnectiviteit OK en robots.txt OK
  • Er zijn geen serverfouten volgens GWT
  • Ik heb zondag dus de vernieuwde sitemap.xml toegevoegd met meer dan 6000 links, maar volgens Google heeft hij de afgelopen paar dagen per dag niet meer dan 30 pagina's gecrawld.
Het enige wat opvalt zijn dat er volgens Google nog behoorlijk veel "Niet gevonden" pagina's zijn (meer dan 10.000). Het vervelende is dat wij hier intern nergens meer naar linken, en het allemaal URL's betreffen die lastig te redirecten zijn. Ik ga sowieso nog eens kijken wat ik hieraan kan verbeteren.

Kortom: ik ben behoorlijk overvraagd. Zie ik iets over het hoofd? Is het aantal 404's zodanig dat Google me straft? (nog steeds, bijna een half jaar na de her-lancering?)
Mocht ik nog iets extra's aan informatie kunnen bieden, dan hoor ik het graag. Alvast bedankt voor het meedenken.

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-11 12:00
Als er zoveel lastig te herschrijven links in zitten zou ik niet klakkeloos een HTTP 404 gooien. Voor content die je echt niet meer hebt, ok. Maar als er een algemene inhoudspagina die grofweg hetzelfde bevat dan zou ik kijken naar een HTTP 301 (Permanent redirect) gooien naar de pagina die er het beste op lijkt. Dan gaan in ieder geval je oude pagina's eruit.

Zorg er ook voor dat je op geen van je oude URLs een HTTP 302 (Found) gooit, want dat is bedoeld als tijdelijke redirect. Dan blijven de oude URLs dus in Google staan :)

• Flard
Ja, op zich niet zo'n verkeerd idee om die 404's te vervangen door íets zinnigere redirects.
Een aantal dingen zijn samengevoegd of anders gestructureerd, en daarbij heb ik net niet genoeg informatie opgeslagen om goede redirects te kunnen ondersteunen. Als ik achteraf had geweten dat Google er zo lang over zou vallen had ik dat waarschijnlijk wel gedaan.... ;-)

Maar ik ben nog even voor twee categorieën links wat extra redirects toe aan het voegen.
Ik vraag me alleen af of dat de reden kan zijn dat hij ons in z'n geheel uit de index heeft gegooid, en of het mogelijk is om ons op een andere manier weer in die index te krijgen.

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-11 12:00
In de index kom je alleen als je links naar je site hebt volgens mij. Een sitemap uploaden werkt natuurlijk wel mee. Heb je ook een link naar je sitemap in je robots.txt staan? Zo nee, zie deze blogpost voor hoe het zou moeten :)

• Flard
Ja, we hebben meer dan genoeg links naar onze site. We worden vanuit veel evenementenorganisaties gelinkt, hebben partnerschappen met lokale media die naar ons linken (en wij naar hun).
Zoals in mijn TS ook benoemd werden voorheen ook erg goed gevonden, maar sinds de redesign niet meer.

Aangezien het toevoegen van de Sitemap aan de robots uiteraard geen kwaad kan, heb ik dit ook nog gedaan. Maar ik had de sitemap al handmatig in GWT toegevoegd, en heb daar ook al feedback via gekregen. dus ik verwacht niet dat dit iets uithaalt. (Maar nogmaals, toevoegen kan geen kwaad, zeker niet voor andere zoekmachines)

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:49
Je had idd redirects aan moeten maken
AD.nl maakt SEO misstap met nieuwe website

• Flard
Ja, dat begrijp ik. Voor een groot gedeelte van de content ook gedaan, maar misschien, achteraf gezien had ik er dus meer tijd in kunnen steken.

Het vreemde echter is, dat in tegenstelling tot AD.nl, wij gewoon niet meer vindbaar zijn. Als ik bij Google zoek op "AD" of "Algemeen Dagblad", dan is de eerste hit gewoon ad.nl. Als ik zoek op de naam van onze website, krijg ik heel veel links, maar op de eerste drie pagina's (en waarschijnlijk nog verder) staan we gewoon niet.
De links die niet geredirect zijn boeien me ook maar half. Als het goed is krijgen die automatisch weer een ranking, en is het jammer dat we daar "tijdelijk" minder op gevonden worden.
Het feit dat de hele site niet vindbaar is, doet me meer vermoeden dat we geweerd worden door Google, maar ik heb geen enkele indicatie waarom, of waar ik zou kunnen vinden óf dat zo is, en hoe ik het zou kunnen verhelpen.

• reshi
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-11 06:43
Zoek in Google is op "site:<jesite.nl>"

Als je dan nog gevonden word, dan heeft google je niet volledig verwijderd. Ze hebben je waarschijnlijk voor specifieke zoektermen een tijdelijke "straf" gegeven. Als je er van overtuigd bent dat je niets fout gedaan hebt, dan moet het vanzelf weer goed komen.

Werk al je 404's netjes weg, zoals hierboven beschreven en zorg ervoor dat er voldoende links binnen je site zijn. Link binnen je site van pagina naar pagina met goede zoekwoorden en zorg ervoor dat je zoekwoord wat je gebruikt relevant is aan de pagina waar je als bezoeker op uit komt. En vraag eventueel aan je link(partners) of ze de zoekterm en de pagina waar ze naar linken willen aanpassen naar een relevantere zoekterm en pagina. Bekijk je content en zorg dat je geen duplicaten hebt.

Vergeet niet dat je in Google's ogen je hele site hebt omgegooid, waaronder de structuur en waarschijnlijk ook de content binnen de pagina's en binnen de HTML.

Om welke site gaat het? :)

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik heb recentelijk ook een site die door ons kantoor was gebouwd op de schop genomen waarbij we gebroken hebben met alle oude links. Daardoor heeft de site even een paar weken slecht gescoord in Google maar inmiddels is hij weer de eerste site die je vindt als je op de belangrijkste keywords zoekt. Meer dan een maand of twee hoort daar niet overheen te gaan.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• reshi
Ik heb mee gemaakt dat het bijna een jaar kan duren. Nieuwe layout, nieuwe (link) structuur, content binnen HTML op een andere plek. Google is soms niets te voorspellen, maar ben het met je eens dat als je het "goed" doet, het niet meer dan 1~2 maanden max mag duren.

Ik gok dat het om dreksbak.nl gaat. En die is inderdaad niet meer fatsoenlijk te vinden in Google.
Als ik zoek op site:dreksbak.nl, vind je nog wel links. Wat op zich positief is in dit verhaal :)
Echter de links die je vind zijn niet heel best. Geen enkele pagina kan gevonden worden.

Wat nog veel meer een probleem is dat op elke pagina het volgende staat:
<meta name="robots" content="noindex, nofollow"/>

http://www.metatags.nl/meta_name_robots
Door te wisselen van meta tag index naar meta tag noindex en van meta tag follow naar meta tag nofollow kunt u het gedrag van een spider proberen te beïnvloeden.

meta tag index = deze pagina indexeren
meta tag noindex = deze pagina niet indexeren
meta tag follow = de links die op deze pagina staan volgen
meta tag nofollow = de links die op deze pagina staan niet volgen.
[\quote]

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

reshi schreef op zondag 22 september 2013 @ 14:25:
Wat nog veel meer een probleem is dat op elke pagina het volgende staat:
<meta name="robots" content="noindex, nofollow"/>
Haha, goed... ja wat gek dat je niet meer gevonden wordt :P

• Flard
Hmm... WTF... hoe komt die daar?! (Hoogstwaarschijnlijk ergens uit de staging-periode)

Gaat zich gigantisch diep schamen in een hoekje ergens...
En duizendmaal dank dat jullie het hebben gezien!

*schaam schaam schaam*

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 10:04

André

Analytics dude

NMe schreef op zondag 22 september 2013 @ 14:12:
Ik heb recentelijk ook een site die door ons kantoor was gebouwd op de schop genomen waarbij we gebroken hebben met alle oude links. Daardoor heeft de site even een paar weken slecht gescoord in Google maar inmiddels is hij weer de eerste site die je vindt als je op de belangrijkste keywords zoekt. Meer dan een maand of twee hoort daar niet overheen te gaan.
Je hebt alle oude links op een 404 laten uitkomen? Het feit dat je dan weer bovenaan staat heeft te maken met het feit dat de site blijkbaar genoeg links naar de homepage had en de dieplinks niet echt meetelden. Anders ben je toch echt redelijk bezig met kapitaalvernietiging. Ik heb genoeg sites gezien die ook per ongeluk gebroken hadden met de oude links en er nooit meer bovenop gekomen zijn.

• reshi
ps. alle pagina's die ik dus wel vond in google met "site:http://dreksbak.nl" moet je nog wel op een nette manier redirecten.
Pagina: 1