Raid 0 spinup

Pagina: 1
Acties:

• erg
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-07-2025
Hallo allemaal.

Ik heb een vraag.

Ik heb in mijn systeem een ssd zitten (voor boot games progs etc etc)
en 2 3tb schijven in raid-0 voor mijn filmcollectie.

Echter staan die schijven niet de hele dag te loeien (geluid en onzinnig) maar op het moment dat ik een film opstart spinnen de schijven om de beurt op.
Iemand een idee waarom dit om de beurt is en niet gewoon beide tegelijkertijd wat de helft aan acces tijd zou schelen?
zie ik een optie over het hoofd of is dit nou eenmaal zo?
Schijven staan niet in de bios als raid schijven, maar dit heb ik in win8 in schijfbeheer als dynamisch striped volume gemaakt.

mobo is asrock fatal1ty 990fx
case corsair 800d
schijven zijn 2x: Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB

alvast bedankt :)

jeroen

[ Voor 15% gewijzigd door erg op 10-09-2013 19:59 ]

Mijn bakkie

• thibai
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-11-2025
De reden waarom deze achter elkaar opstarten is omdat er een korte piekstroom nodig is om de harde schijven op te starten en op volle toeren te krijgen. Als beide harde schijven samen opspinnen zal deze piekstroom dubbel zo hoog moeten zijn.

Er zal wel ergens een instelling zijn om dit uit te zetten, maar ik je kan dit best gewoon zo laten staan en de schijven minder vaak laten uitgaan. Ik heb thuis dezelfde harde schijf en deze hoor ik totaal niet.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:07
^ dat zou het punt kunnen zijn wanneer er een intelligente controller aan zou hangen. In dit geval is dat niet zo en is het puur een windows vista+ feature* welke schijven een voor een uit standby haalt.
*Of dit expres is gedaan of puur omdat de volgende schijf pas opspint wanneer de vorige online is even daargelaten.

• erg
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-07-2025
thibai schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 23:24:
De reden waarom deze achter elkaar opstarten is omdat er een korte piekstroom nodig is om de harde schijven op te starten en op volle toeren te krijgen. Als beide harde schijven samen opspinnen zal deze piekstroom dubbel zo hoog moeten zijn.

Er zal wel ergens een instelling zijn om dit uit te zetten, maar ik je kan dit best gewoon zo laten staan en de schijven minder vaak laten uitgaan. Ik heb thuis dezelfde harde schijf en deze hoor ik totaal niet.
Thanks, maar dan neem ik de spinuptime gewoon voor lief gezien ik niet iedere dag films kijk en mijn bak wel bijna 24/7 draait..

Mijn bakkie