Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Powerline snelheid onduidelijk

Pagina: 1
Acties:

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-11 13:16
Omdat mijn desktop binnenkort gaat verhuizen naar de zolder en het niet mogelijk is om de netwerkkabel door te trekken, heb ik gisteren dit setje Powerline adapters aangeschaft.

Zojuist geprobeerd en het is inderdaad een kwestie van insteken en gaan. Nu heb ik op de slaapkamer - waar de desktop nu nog staat - gewoon een netwerkkabel liggen. Prima dus om even een vergelijking te maken. Wanneer ik via de reguliere netwerkkabel een film download, tik ik de maximale snelheid van mijn internet abonnement aan: tegen de 7,5 MB/s (60 Mbit/s). Wanneer ik overschakel naar de Powerline adapter, blijft de maximale snelheid hangen rond de 3,3 MB/s.

Er wordt een tooltje meegeleverd genaamd Powerline Utility. Wanneer ik in dit tooltje kijk, die ik dat de "rate" schommelt tussen de 135 en 140 mbps. Wanneer ik dat omreken kom ik op 17.5 MB/s. Ik snap dus niet hoe het kan dat mijn daadwerkelijke snelheid gehalveerd wordt.

Verdere gegevens:
- Adapter zit niet op een stekkerdoos (had dit eerst wel, scheelde 0.3 MB/s)
- Adapters zitten niet op dezelfde groep

:?

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Nu online

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Waarschijnlijk een combinatie van andere groep + misschien is het ene stopcontact geaard en de andere niet.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:47

JT

VETAK y0

135-140 wordt aangegeven maar helaas betekent dat niet dat je dat dan altijd in de praktijk haalt. Meeste powerlinesetjes komen uberhaupt niet boven iets van 110mbit in de ideale situatie op dezelfde groep. Nu is jouw score wel lager dan ik zou verwachten, maar op verschillen groepen zou het kunnen dat je de 60mbit niet haalt.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36
Kijk eens op smallnetbuilder

Het verschil tussen de goedkopere setjes en duurdere setjes is aanzienlijk.

De TP-Link zit aan de onderkant met de bijbehorende lagere snelheid.
Met je powerline adapter is dus niets mis.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• djoelzz
Naar aanleiding van bovenstaande reacties enkele aanvullende metingen uitgevoerd. De resultaten: (snelheden zijn in MB/s):

- zelfde groep met aarde: 6,5
- zelfde groep zonder aarde: 6
- andere groep (1): 4,4
- andere groep (2): 3,7 en onstabieler

De laatste groep is waar ik begonnen was. Ik had in andere topics wel gelezen dat de groep van invloed was, maar ik dacht dat dit marginaal was. Blijkbaar toch niet!

Edit: bij gebruik op dezelfde groep met randaarde kom ik zeer dicht in de buurt van de snelheid die ik ook haal met de netwerkkabel.

[ Voor 13% gewijzigd door djoelzz op 10-09-2013 22:12 ]

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik hoor nooit anders dan dat die dingen altijd snelheidsverlies veroorzaken, hier dus ongeveer halvering, wat vrij gebruikelijk is bij die dingen. Eigenlijk heb je als je op een andere groep geluk dàt hij het nog doet. Want talloze malen weigeren die dingen daar elke dienst. En dat komt dan niet door een type van matige kwaliteit, maar gewoon door een te grote afstand. En deze betekent simpel een te grote overdrachts-impedantie, die nog verergerd wordt als de groepen worden beveiligd door installatieautomaten i.p.v. klassieke smeltpatronen.

• djoelzz
Het moge duidelijk zijn dat het trekken van een netwerkkabel altijd de voorkeur heeft. Dit is echt een laatste redmiddel.

Ons huis is overigens van 1995, dus de elektrische installatie is nog redelijk recent.

• Techneut
  • Niet online
Je vertelt er niet bij hoe je meterkast er uit ziet. Maar gezien het jaartal zal deze hoogstwaarschijnlijk zijn uitgerust met installatieautomaten en niet met klassieke smeltpatronen. Het verschil is dat in installatieautomaten een stroomspoel zit. En die heeft bij de hoge frequentie waarmee data-overdacht plaatsvindt een zeer hoge impedantie. Een overduidelijke oorzaak van demping dus van het signaal en vaak oorzaak dat het helemaal niet doorkomt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb laatst testje gedaan met powerline. 100 sets bij 100 mensen thuis gezet en kijken wat er gebeurde.

20% kon helemaal geen verbinding krijgen, 5% kon verbinding krijgen mits ze witgoed (wasmachines enzo) niet gebruikten, 20% had ernstige snelheidsproblemen (als in: tablet niet bruikbaar). Gemiddelde snelheden van de rest zaten tussen de 20Mbps en 60Mbps, wat dus neerkomt op tussen de 2.5MBps en 7.5MBps. Wat jij haalt is dus redelijk conform verwachtingen.

Bij mijn test ging het trouwens om AV200-meuk, dus redelijk high-end voorzover je bij powerline daarvan kunt spreken.

Moraal: performance ligt op een lijn met wifi, betrouwbaarheid ook - gebruik dus alleen als wifi niet goed werkt en sowieso is ethernet te allen tijde veel betere keus.

Oslik blyat! Oslik!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
dion_b schreef op donderdag 12 september 2013 @ 10:34:
Moraal: performance ligt op een lijn met wifi, betrouwbaarheid ook - gebruik dus alleen als wifi niet goed werkt en sowieso is ethernet te allen tijde veel betere keus.
Dat mag best vet dion_b ;)

Abort, Retry, Quake ???

• djoelzz
Techneut schreef op woensdag 11 september 2013 @ 19:40:
Je vertelt er niet bij hoe je meterkast er uit ziet. Maar gezien het jaartal zal deze hoogstwaarschijnlijk zijn uitgerust met installatieautomaten en niet met klassieke smeltpatronen.
Klopt, betreft installatieautomaat met vier groepen.

• Techneut
  • Niet online
Dit vermoedde ik al min of meer. Samen met de bevindingen in het bericht van Dion kun je hiermee wel stellen dat je gewoon geluk hebt dat het sowieso werkt. Die halvering van de geboden snelheid is dan inderdaad heel gebruikelijk en helemaal niet mysterieus. Hooguit dat een waardeloze prul het misschien wel had laten afweten. Maar inderdaad, ik ben het helemaal eens met het advies om zo'n ding alleen te gebruiken als andere opties voor jouw situatie onmogelijk zijn. Dan kan het een uitkomst zijn, maar meer ook niet. Hoe vaker ik berichten als dit lees, hoe meer ik voor mezelf tot de overtuiging kom om nooit met die dingen te beginnen.

Onlangs las ik in het laatste nummer van PC-Active nog een artikel over dit fenomeen. Werkelijk een kampioen in onkunde dat artikel. Alleen maar superlatieven, zoals (let wel!) sneller dan wifi en geen woord over de hier genoemde nadelen. Overduidelijk geschreven door iemand die alleen maar de brochures van de fabrikant heeft gelezen zonder zelf er ruime ervaring mee te hebben.

Verwijderd

Ik ben het niet helemaal eens met de eerder genoemde commentaar dat powerline meuk is. Ik gebruik op dit moment een 7 jaar oude 200mbit Devolo. Hierbij gebruik ik hem in stekkerdoos en over groepen heen haal ik 3mb p/s. Voorheen haalde ik de helft na een firmware update verdubbelde dit. Ik moet wel zeggen dat er een groot verschil in de merken. Zo heb ik vroeger ook sitecom en andere merken geprobeerd maar als je over de groepen heen wat wilt hebben aan je 60 mbit verbinding zou ik niet voor de goedkopere merken gaan. Ik hoop nog wat meer te hore van de 1200 mbit powerlines die er aan komen. Als dit te lang duurd ga ik helaas over op de devolo 500 mbit met wifi en 3x 100 mbit switch

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Anders trek je even een topic van 9 maanden oud uit de sloot :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Techneut
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 23 juni 2014 @ 19:57:
Ik ben het niet helemaal eens met de eerder genoemde commentaar dat powerline meuk is. Ik gebruik op dit moment een 7 jaar oude 200mbit Devolo. Hierbij gebruik ik hem in stekkerdoos en over groepen heen haal ik 3mb p/s. Voorheen haalde ik de helft na een firmware update verdubbelde dit. Ik moet wel zeggen dat er een groot verschil in de merken. Zo heb ik vroeger ook sitecom en andere merken geprobeerd maar als je over de groepen heen wat wilt hebben aan je 60 mbit verbinding zou ik niet voor de goedkopere merken gaan. Ik hoop nog wat meer te hore van de 1200 mbit powerlines die er aan komen. Als dit te lang duurd ga ik helaas over op de devolo 500 mbit met wifi en 3x 100 mbit switch
Er wordt ook uitzonderingen daargelaten niet zondermeer gezegd dat powerline meuk is, er worden alleen feiten verteld. En die feiten zijn doodsimpel dat in een zeer groot aantal gevallen die dingen gewoon elke dienst weigeren. Dat het bij sommigen goed werkt wil niet zeggen dat dit altijd zo is. Ik hoef niet alle hindernissen op te noemen die er debet aan kunnen zijn dat het voor geen meter werkt, dat is al ontelbare keren uiteengezet, het is zinloos om dat nog een keer uit te leggen. Zonder er aldus diep op in te gaan komt het bijna altijd neer op te grote overdrachtsimpedantie, met name in geval van verschillende groepen. Het is een kleine moeite om dat nog eens na te lezen. Leuk dat ze soms goed werken en zeker als dat ook nog in situaties is waar bekabeling moeilijk of zelfs onmogelijk is. Desondanks is maar al te vaak de kritiek terecht en deze is beslist niet alleen afkomstig van amateurs.

Bij jou schijnt het dus "goed" te werken, maar die 3 Mb/s steekt wel heel schril af bij de te verwachten 200 Mb/s. Ervaar je dat als goed die 3Mb? Let op de hoofdletter M, anders is het een verschil van een factor mijard.
Pagina: 1