Nieuw netwerk opzetten met VLAN's

Pagina: 1
Acties:

• Itsme.
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-11 12:33
Hallo,

Ik ben van plan de oude netwerk bekabeling thuis hier te vervangen van fast ethernet naar gigabit. Momenteel ziet het netwerk er als volgt uit. Eén deel van het netwerk zit direct achter de Telenet router. Een ander deel van het netwerk (een bedrijfsnetwerkje) zit nog eens achter een extra router om afgescheiden te zijn van het thuis netwerk.

Nu heb ik gelezen over VLAN's en dat het mogelijk is hiermee virtuele LAN's op te zetten. Als ik het goed begrijp is het dan dus mogelijk om die extra router te elimineren en te vervangen door te werken met VLAN's.

Dus achter mijn Telenet Router zet ik dan een switch die VLAN's ondersteund (ik dacht aan deze) en dan kan ik op deze switch instellen welke devices in welk deel van het netwerk zitten. Zodanig dat de bedrijfscomputers gescheiden zijn van de thuis computers, en zij elkaar niet meer kunnen zien.

Als kabel dacht ik aan de volgende: http://www.conrad.be/...

Heb ik hiermee het concept van VLAN's juist begrepen of zit ik er fataal naast? Ik hoop dat iemand mij een beetje wijzer kan maken.

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-12 14:00

Ravefiend

Carpe diem!

Lijkt me verstandig om erbij te vermelden of je digitale televisie erbij hebt en of je een modem-only dan wel home gateway van Telenet hebt.

• Itsme.
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-11 12:33
Juist ja. Ik heb inderdaad ook digitale televisie erbij. En voor zover ik weet moet die een IP adres krijgen van de DHCP server in de home gateway die ik heb van Telenet. Is dat nog mogelijk bij gebruik van 2 VLAN's?

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Een VLAN kan je zien als virtuele switches binnen de switch.

Om dus alle twee de VLAN's te kunnen voorzien van internet zal je een route moeten hebben.
De switch welke je aangeeft in je ts heeft alleen L2 mogelijkheden en zal dus alleen de VLAN's kunnen aanmaken maar niet er tussen kunnen routeren. Hiervoor heb je minimaal een L3 switch nodig.
Een andere oplossing hiervoor is gebruik te maken van een router welke ook VLAN ondersteuning heeft. Dan kan je 2 poorten hierop configureren welke alle twee een eigen VLAN hebben en daaraan een of meerdere switches aansluiten. Zoals je kan lezen is het dus niet alleen de VLAN die je moet aanmaken maar ook de routering tussen beide of richting een derde.

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12 22:53
Kun je hiervoor niet beter gewoon een subnet gebruiken? Het lijkt me niet dat je voor een handvol computers VLANs nodig hebt.

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Gebruik van een apart subnet kan natuurlijk, echt zou ik een zakelijk en prive omgeving zo goed mogelijk gescheiden houden.
VLAN is hiervoor een van de vele mogelijkheden, het is maar net hoe de eisen en het budget zijn.

Zoals de TS het nu heeft aangesloten is eigenlijk ook niet best practice, zoals nu het verkeer loop is vanaf het zakelijke netwerk --> prive netwerk --> internet.
Het best is voor het zakelijke verkeer is al het zonder tussenkomst naar het internet gaat.
Pagina: 1