[Windows 8] Alleen nieuwe(re) bestanden kopieren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-10 13:41
Dag allen,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een oplossing hiervoor maar ik kan er nergens een vinden zonder gebruik van 3rd party software.

Om de paar weken maak ik een backup van mijn telefoon en laptop documenten. Deze worden gekopieerd naar een externe schijf. Nu is het zo dat elke keer alle bestanden worden gekopieerd i.p.v alleen de nieuwe wat onnodig veel tijd inneemt. Ik heb de "hide merge conflicts" optie al uitgezet maar dit heeft geen effect. Het enige wat hij vraagt is of ik de 2 mappen wil samenvoegen (wat ik uiteraard wil, maar dan enkel de nieuwe of gewijzigde bestanden).

Weet iemand hier een oplossing voor?

Mvg,
Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:54

D4NG3R

kiwi

:)

Waar jij naar zoekt is een Wikipedia: Incremental backup . Dit is trouwens gewoon een optie van Windows backup.

[ Voor 24% gewijzigd door D4NG3R op 10-09-2013 16:51 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
D4NG3R schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 16:48:
Waar jij naar zoekt is een Wikipedia: Incremental backup . Dit is trouwens gewoon een optie van Windows backup.
Excuses, zal nog even toelichting op mijn startpost geven:
Ik maak gebruik van een laptop en mijn backup wordt weggeschreven naar een netwerkschijf thuis. Omdat ik nooit op vaste tijden thuis ben (vaak onder weg/ergens anders) maak ik dus geen gebruik van Windows backup en kopieer ik alles handmatig.

Mocht er geen oplossing bestaan voor het handmatig kopieren (met alleen gewijzigde bestanden) zal ik toch eens naar Windows backup moeten kijken, bedankt voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je kan ook bv robocopy gebruiken? Die kan alleen de gewijzigde bestanden kopieren.
1x een scriptje bouwen en klaar, kun je dan desgewenst zelf handmatig starten.

Voor de syntax, start een cmd-window en tik robocopy /?

[ Voor 15% gewijzigd door Oogje op 10-09-2013 17:16 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:19
Total commander heeft daar een goede oplossing voor.
Die vraagt of hij de bestaande bestanden moet overschrijven, dan klik jij, als die popup komt op: overschrijf oudere.
Het is natuurlijk wel weer een extra progje op je laptop.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Lunaticc schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 17:10:
[...]

Excuses, zal nog even toelichting op mijn startpost geven:
Ik maak gebruik van een laptop en mijn backup wordt weggeschreven naar een netwerkschijf thuis. Omdat ik nooit op vaste tijden thuis ben (vaak onder weg/ergens anders) maak ik dus geen gebruik van Windows backup en kopieer ik alles handmatig.

Mocht er geen oplossing bestaan voor het handmatig kopieren (met alleen gewijzigde bestanden) zal ik toch eens naar Windows backup moeten kijken, bedankt voor de tip :)
Je kan ook gewoon elk half uur een backup laten draaien? Aangezien er alleen de 1e keer veel weggeschreven word heb je hier nauwelijks last van. Op m'n vorige laptop veel gedaan (Zelfde idee, ook naar een NAS hier thuis), nooit hinder van ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
Oogje schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 17:15:
Je kan ook bv robocopy gebruiken? Die kan alleen de gewijzigde bestanden kopieren.
1x een scriptje bouwen en klaar, kun je dan desgewenst zelf handmatig starten.

Voor de syntax, start een cmd-window en tik robocopy /?
Thanks! Dit ziet er ideaal uit.
D4NG3R schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 17:17:
[...]

Je kan ook gewoon elk half uur een backup laten draaien? Aangezien er alleen de 1e keer veel weggeschreven word heb je hier nauwelijks last van. Op m'n vorige laptop veel gedaan (Zelfde idee, ook naar een NAS hier thuis), nooit hinder van ondervonden.
Heeft dat geen enorme negatieve impact op de batterijduur? Aangezien hij dan elk half uur een backup probeert te maken naar een schijf die niet bestaat (bv. op werk/studie).

[ Voor 23% gewijzigd door Lunaticc op 10-09-2013 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Lunaticc schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 19:21:
Heeft dat geen enorme negatieve impact op de batterijduur? Aangezien hij dan elk half uur een backup probeert te maken naar een schijf die niet bestaat (bv. op werk/studie).
Denk je? Ik verwacht dat dit nauwelijks impact heeft op de accuduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Meh...
Een simpeler en doeltreffender oplossing is dan robocopy (met /mir of met augment oftewel aanvullen als opties), dat in een batchfile en vervolgens met iets als USB-DAL automatisch laten starten als je je USB schijf inplugt, of gecombineerd met een Scheduled Task op basis van een Eventtrigger.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:49
SyncToy natuurlijk!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-10 20:53

TheVMaster

Moderator WOS
Kom op mensen....hij gebruikt Windows 8, dan gebruik je natuurlijk File History.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

TheVMaster schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 22:59:
Kom op mensen....hij gebruikt Windows 8, dan gebruik je natuurlijk File History.....
File History is niks meer/minder dan Volume Shadow Copy (eventueel op een externe disk) en SyncToy adviseren als back-up.... ('t heet niet voor niets "toy").

Vraag me derhalve af wat TS wil back-up'en en hoe/waarom.... Als er een database óf bestanden in gebruik zijn ontkom je niet aan een goed pakket wat met dat soort situaties om kan gaan.

En een (actieve) database op een laptop is niks aparts meer gezien de softwarepakketen welke er tegenwoordig "moeten" draaien op zo'n ding.

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 10-09-2013 23:45 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
wimmel_1 schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 23:14:
[...]

File History is niks meer/minder dan Volume Shadow Copy (eventueel op een externe disk) en SyncToy adviseren als back-up.... ('t heet niet voor niets "toy").

Vraag me derhalve af wat TS wil back-up'en en hoe/waarom.... Als er een database óf bestanden in gebruik zijn ontkom je niet aan een goed pakket wat met dat soort situaties om kan gaan.

En een (actieve) database op een laptop is niks aparts meer gezien de softwarepakketen welke er tegenwoordig "moeten" draaien op zo'n ding.
Hij wil z'n laptop en telefoondocumenten backuppen geeft de TS aan. En vanzelfsprekend configureer je File History zodat je je bestanden op je USB disk (of netwerk share) backupt. Werkt perfect en je kunt vrij eenvoudig documenten restoren...zonder allerhande 3rd party backup software. Voordeel is ook dat je op deze manier ook je de bestanden die je (misschien) ook op je SkyDrive offline beschikbaar hebt kunt backuppen naar usb-disk of netwerk share.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

TheVMaster schreef op woensdag 11 september 2013 @ 00:40:
[...]

Hij wil z'n laptop en telefoondocumenten backuppen geeft de TS aan. En vanzelfsprekend configureer je File History zodat je je bestanden op je USB disk (of netwerk share) backupt. Werkt perfect en je kunt vrij eenvoudig documenten restoren...zonder allerhande 3rd party backup software. Voordeel is ook dat je op deze manier ook je de bestanden die je (misschien) ook op je SkyDrive offline beschikbaar hebt kunt backuppen naar usb-disk of netwerk share.
En die documenten op z'n laptop en telefoon zijn "single" files óf zijn ''t onderdelen van .....

Een bestandje in een back-up krijgen is niet heel spannend als je weet wanneer dat bestand niet in gebruik is én het device beschikbaar is, een database(je) óf bestand(je) op een willekeurig apparaat @ random tijdstip.......

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
wimmel_1 schreef op woensdag 11 september 2013 @ 00:53:
[...]

En die documenten op z'n laptop en telefoon zijn "single" files óf zijn ''t onderdelen van .....

Een bestandje in een back-up krijgen is niet heel spannend als je weet wanneer dat bestand niet in gebruik is én het device beschikbaar is, een database(je) óf bestand(je) op een willekeurig apparaat @ random tijdstip.......
Dat verteld het verhaal niet, ik neem aan dat jij ook de TS kunt lezen :+ Overigens is File History nog steeds een goede oplossing, maar goed. Je mag natuurlijk ook een echte backup tool gebruiken....

• Lunaticc
TheVMaster schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 22:59:
Ik las net dat de Windows 7 backup-stijl uit Windows 8.1 is gesloopt, heb daarom even gekeken naar File History maar ik vraag me af of dat geen enorme impact heeft op de batterijduur aangezien mijn NAS 9 van de 10 keer niet beschikbaar is.
wimmel_1 schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 23:14:
[...]

Niets spannends, werk/studie documenten, foto's, etc. :)

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Lunaticc schreef op woensdag 11 september 2013 @ 09:05:
[...]

Ik las net dat de Windows 7 backup-stijl uit Windows 8.1 is gesloopt, heb daarom even gekeken naar File History maar ik vraag me af of dat geen enorme impact heeft op de batterijduur aangezien mijn NAS 9 van de 10 keer niet beschikbaar is.

[...]
Als je NAS niet beschikbaar is, dan gaat hij ook niet kopieeren. Heb het zelf ook aan staan op mijn laptop en daar is het (thuis) netwerk ook vaak overdag ook niet binnen bereik.....heb niet het idee dat het een erge impact heeft op de batterijduur, maar dat zou je denk ik even moeten testen.

• Lunaticc
Ok, ik gebruik nu dus File History met de instelling "Daily".

Het enige probleem is... dat hij helemaal niet automatisch backupped. Hij gaat blijkbaar niet zodra de laptop aan staat backuppen maar doet dit op een bepaald tijdstip?

Heb de 13e éénmalig handmatig een backup gemaakt, en dat is ook de laatste geweest.

[ Voor 15% gewijzigd door Lunaticc op 19-09-2013 10:00 ]

Pagina: 1