Nieuw game systeem

Pagina: 1
Acties:

• goldstriker
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-04 19:54
Ik ben op zoek naar een wat compacter systeem dat toch snel en ook stil is. Het zwaarste wat ik zal doen is gamen, en over een jaar of twee (of eerder, als ik daar zin in heb) wil ik misschien wat overklokken. Een aantal componenten heb ik al, dus ik dacht aan het volgende:

Wat ik op het oog heb om aan te schaffen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 198,90€ 198,90
1Asus TUF Gryphon Z87€ 134,50€ 134,50
1Fractal Design Define Mini€ 74,90€ 74,90
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 36,75€ 36,75
1Seasonic Platinum Series 460 Watt Fanless€ 119,-€ 119,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 564,05

Wat ik al heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1Club3D Radeon HD 7950 royalKing€ 236,-€ 236,-
1Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 116,89€ 116,89
2be quiet! Silent Wings 2 PWM, 140mm€ 21,20€ 42,40
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU€ 117,90€ 117,90
1be quiet! Pure Power L8 530W CM€ 66,60€ 66,60
1Corsair Professional Gold AX850€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 188,63€ 188,63
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 768,42

Mijn idee is om met de Fractal Design Define Mini een mooie basis te hebben voor een snel en stil mATX systeem. Mijn keuze voor het Asus Gryphon moederbord is gebaseerd op het feit dat dit beschikt over maar liefst 5 fan headers (+ natuurlijk 2 fan headers voor de cpu cooling), 4 daarvan zijn vierpins headers, één is een driepins. Daarmee is het mijn bedoeling in de bios de boel zo in te stellen dat het koel blijft wanneer nodig, en stil wanneer het kan, zodat ik er geen omkijken naar heb.

Vragen:

- Ik beschik al over twee voedingen, maar ik denk erover om deze nieuw aan te schaffen. Waarom? De Be Quiet 530 watt is niet volledig modulair en niet volledig stil. De Corsair 850 watt is een prima volledig modulaire gold voeding die ook erg stil is (fan stopt geheel bij laag verbruik), maar lijkt mij nogal overkill voor mijn systeem. Maar zou die 460 watt voeding die ik nieuw zou aanschaffen, wel genoeg zijn om ook wat te kunnen overklokken? Ik hoor graag wat andere meningen over de voedingkeuze.
- Verder hoor ik graag ideeën over de fans. Ik beschik al over twee mooie stille 140mm fans, waarvan volgens de specs van de kast één aan de zijkant (voor videokaart) en één aan de bovenkant zou moeten passen. Ik vind het lastig om in te schatten wat het beste is, dus wellicht zijn er mensen met een tried-and-tested setup die mij kunnen adviseren? Ik weet dat de Define Mini een vrij populaire kast is. Welke (en: hoeveel) vierpins fans kan ik het beste aanschaffen?

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Wil je echt zwaar overclocken neem dan een grotere case met wat meer airflow...
Fanless voeding = leuk 120€ voor een voeding = ?!
Een basic voeding hoor je normaal gezien ook niet naast een GPU, CPU koeler, andere fans, je keyboard, ...

Mobo is ook erg duur gewoon om een extra fan te kunnen aansluiten...

Wat ga je eigenlijk doen met je PC?
Ik zie dat je al 16GB ram hebt, wat al overkill is voor een game systeem en een RED HDD die eigenlijk gemaakt zijn om in een NAS te stoppen. Dus overkill of fout kopen zit precies al wat in de genen ;) Ook een 850W voeding lijkt me al een miskoop van het verleden...

Om op je vraag te antwoorden, gebruik gewoon een van je oude voedingen en over de fans, ben niet into fans... :)

• goldstriker
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-04 19:54
Inrage schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 16:49:
Wil je echt zwaar overclocken neem dan een grotere case met wat meer airflow...
Fanless voeding = leuk 120€ voor een voeding = ?!
Een basic voeding hoor je normaal gezien ook niet naast een GPU, CPU koeler, andere fans, je keyboard, ...

Mobo is ook erg duur gewoon om een extra fan te kunnen aansluiten...

Wat ga je eigenlijk doen met je PC?
Ik zie dat je al 16GB ram hebt, wat al overkill is voor een game systeem en een RED HDD die eigenlijk gemaakt zijn om in een NAS te stoppen. Dus overkill of fout kopen zit precies al wat in de genen ;) Ook een 850W voeding lijkt me al een miskoop van het verleden...

Om op je vraag te antwoorden, gebruik gewoon een van je oude voedingen en over de fans, ben niet into fans... :)
Dank je. De 850 watt voeding was een koopje toen ik op zoek was naar een bepaalde voeding van een lager wattage. Die was in de winkel waar ik toen was niet beschikbaar, maar ik kon deze voor dezelfde prijs aanschaffen.
De 16GB heb ik aangeschaft toen dit nog goed betaalbaar was (heb er geloof ik 78 euro voor betaald), met in het achterhoofd dat ik met mijn oude PC ook ooit van 2 GB - waarvan iedereen toen zei dat dat meer dan genoeg was - naar 4 GB gegaan. Hoef me zo nergens druk over te maken voor de toekomst.
De RED HDD heb ik aangeschaft omdat deze zo stil is (en wat langer garantie heeft), en niet zoveel duurder is dan de andere. Heb van voldoende mensen gelezen dat dit probleemloos werkt in een normale PC, en ik heb diezelfde ervaring (even afkloppen :p ).

Ik neem aan dat ik de 850 watt voeding probleemloos kan gebruiken? Scheelt inderdaad best een pak geld.

[ Voor 0% gewijzigd door goldstriker op 10-09-2013 18:25 . Reden: typo ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

die 850 watter is prima te gebruiken hoor.
Verder ziet het er prima uit.

Weet niet of ie in deze kast past, maar een Thermalright Macho is 2 euro duurder dan de Mugen maar heeft betere prestaties.

People as things, that’s where it starts.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
De Thermalright HR-02 Macho Rev. A gaat net niet passen. Is 162mm hoog en de Fractal Design Define Mini ondersteunt maar tot 160mm...