Coax-splitters en wandcontactdozen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HooksForFeet
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-04 08:42
De situatie is bij mij thuis als volgt:

groene coaxkabel komt binnen in de meterkast, gaat naar een kastje (ik neem aan het abonnee overname punt) en van daaruit gaat een witte coaxkabel de muur in, om (vermoedelijk) te eindigen in een wandcontactdoos met twee aansluitingen (één male, één female) in de woonkamer. Ik heb op de ene aansluiting een UPC-modem zitten, en de andere gaat naar m'n TV.

Inmiddels ben ik overgestapt op digitale tv van UPC met bijbehorende mediabox etc. Ik heb de coaxkabel simpelweg uit de tv getrokken en aangesloten op de mediabox. Dat werkt, maar met storingen in de vorm van de bekende blokkerigheid en haperend geluid.

Nu vertelt UPC mij dat ik de boel als volgt aan zou moeten sluiten: coax-splitter direct na het abonnee overname punt, met op de ene aansluiting het modem en op de andere de witte kabel die naar de wandcontactdoos leidt. Vervolgens moet ik op de wandcontactdoos enkel de mediabox aansluiten.

Nu vraag ik mij af: wat doet zo'n splitter wat een wandcontactdoos met twee aansluitingen niet doet? Die laatste splitst het signaal immers ook naar twee uitgangen? En als er geen verschil is tussen die twee, wat maakt het dan uit als die splitter direct na het AOP zit of een paar meter verderop in de wandcontactdoos?

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-04 15:04
Ik weet niet hoeveel meter er in je muur zit.
Je kan het signaal het best zo snel mogelijk scheiden tussen data en televisie. Als je dit aan het einde van de keten doet, dan scheid je een verzwakt signaal, wat meer verlies oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HooksForFeet
Maar waarom? Stel dat het signaal over tien meter kabel met de helft verzwakt, en vervolgens gesplitst wordt in de wandcontactdoos over twee aansluitingen. Dan heb je dus over iedere aansluting de helft van 50% signaal, dus 25% signaal per aansluiting.

Als je de splitter aan het begin zet, dan scheid je de 100% signaal over twee aansluitingen, dus heeft iedere aansluting 50% signaal. Dan gaat het over tien meter kabel, waardoor het met de helft verzwakt, waardoor je nog steeds eindigt met 25%.

Of je nou aan het einde van de keten een verzwakt signaal scheidt, of aan het begin van de keten een sterk signaal scheidt en dat vervolgens laat verzwakken: het eindresultaat is hetzelfde, toch? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:23

Bestla

V/F

Signaal/ruis verhouding zie je over het hoofd.

Beter zoals gezegd bij de bron (AOP) de splitter gebruiken.

psst: Ik voor Casema en UPC gewerkt in een grijs verleden.

[ Voor 62% gewijzigd door Bestla op 10-09-2013 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:02
Ehm.. je Coax WCD in je woonkamer is een Radio/TV splitter.. je hebt wel kans dat deze bepaalde frequenties alvast voor je scheid.. (freq voor TV en Radio zijn iets anders) ik ken (wat oudere wcd's) die dit doen/deden namelijk, daardoor heb je best kans dat het daarom dus niet goed werkt.
Maar verder dus mee eens wat UPC je verteld.
Bij je WCD in de meterkast scheiden voor Data/TV.. dan zou het 90% zeker een stuk beter werken.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• HooksForFeet
Bestla schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 17:21:
Signaal/ruis verhouding zie je over het hoofd.
Kan je dit uitleggen? Ik zie niet in hoe die verhouding anders wordt als je het op een eerder moment splitst.

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-04 16:15
Heeft inderdaad met de frequenties te maken wat Annuk hierboven zegt. En een zwak signaal door een langere kabel zwakt relatief sneller af dan een sterk signaal.. Daardoor is de verhouding dus anders.

Kan begrijpen dat je je modem niet wilt verplaatsen naar de meterkast. Wat je kunt proberen is om je WCD eens weg te halen en deze vervangen door een splitter. Heb je nu wel goed beeld met de mediabox? Dan ligt het aan de WCD. nog steeds hetzelfde probleem? Dan moet je toch eens kijken naar de kwaliteit van je kabel die naar de muur gaat.

• newbreed
HooksForFeet schreef op woensdag 11 september 2013 @ 09:00:
[...]

Kan je dit uitleggen? Ik zie niet in hoe die verhouding anders wordt als je het op een eerder moment splitst.
Ik kan me voorstellen dat bij het scheiden van een zwakker signaal je minder rendement hebt.
Misschien moet je het eens uitproberen. Dan kan je redeneren vanuit de observatie?

• newbreed
Michel5128 schreef op woensdag 11 september 2013 @ 12:49:
Heeft inderdaad met de frequenties te maken wat Annuk hierboven zegt. En een zwak signaal door een langere kabel zwakt relatief sneller af dan een sterk signaal.. Daardoor is de verhouding dus anders.

Kan begrijpen dat je je modem niet wilt verplaatsen naar de meterkast. Wat je kunt proberen is om je WCD eens weg te halen en deze vervangen door een splitter. Heb je nu wel goed beeld met de mediabox? Dan ligt het aan de WCD. nog steeds hetzelfde probleem? Dan moet je toch eens kijken naar de kwaliteit van je kabel die naar de muur gaat.
Als jouw stelling klopt, dan zou het omgekeerde waar zijn. Dan zou het advies 'zo laat mogelijk splitten' moeten zijn.

• HooksForFeet
Op zich vind ik het geen probleem om de boel om te gooien, ik vroeg me alleen af wat de reden was dat er "zo vroeg mogelijk splitten" wordt geadviseerd. Noem het nieuwsgierigheid.

Inmiddels heb ik een en ander omgegooid, puur omdat het voor mezelf dan ook overzichtelijker werd: ik heb direct na het AOP in de meterkast een splitter geplaatst en daar de modem aan gehangen (die staat nu dus ook in de meterkast), en de kabel die naar de WCD loopt op het andere splitteruiteinde. De coax van de mediabox heb ik nu dus in de "tv" uitgang van die WCD gestopt, de radio-uitgang is nog leeg.

Op zich is het beeld goed, maar in de oude situatie trad het probleem ook maar af en toe op, dus er is een kans dat het allemaal geen enkel verschil maakt.

Wel zeggen zowel het testkanaal als video on demand dat er een probleem met de bekabeling is: ik vermoed na wat googlewerk dat ik geen retourgeschikte WCD heb (vanwege de splitsing tussen radio en tv, waarbij interactieve tv/on demand blijkbaar ook gebruik maakt van enkele "radio"-frequenties), en geen retourgeschikt AOP (dat is namelijk een stokoud verzegeld plastic groen kastje waar een aardedraad uit komt). Die laatste zou UPC gratis moeten komen vervangen. Hopelijk is een geschikte WCD niet al te duur/lastig te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:02
WCD kost je ong 15 a 20 euro's
zoek naar een van Hischmann, namelijk de EDC1000, deze zijn namelijk retour geschikt.
Ik weet niet wat voor splitter je nu hebt in je meterkast, maar ook deze moet een retourgeschikte splitter zijn he, anders kan je inderdaad nog problemen hebben met je ODM en je internet ;)

Als je een AOP moet hebben, heb hier nog wel 2 stuks liggen (inc. een opbouw behuizing), namelijk een TRAS1000/B, dit zijn de AOP dozen van Hirschmann, als je die wilt hebben mag je me wel een DM sturen (doe er verder niets meer mee).
Heb er nog 1 liggen zonder opbouw ring, en 1 complete met opbouw ring.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HooksForFeet
Ik heb inmiddels via een erg vriendelijke monteur een Astro GUT 14D WCD en een UPC AOP gehad, dus dat wordt van de week maar eens knutselen. Maar bedankt voor het aanbod. ;)
Pagina: 1