Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor studies Elektronica-ICT

Pagina: 1
Acties:

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:02
Ahoi allemaal,

Ik ben aan het rondkijken om een laptop te kopen om te kunnen beginnen aan mijn studies Elektronica ICT, maar zie door de bomen het bos niet helemaal meer, dus had gehoopt hier wat hulp te kunnen vinden :)
  • Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?

*Hij wordt voornamelijk voor schooldoeleinden gebruikt, dus programma's zoals Eclipse, Visual Basic, Office, etc. moet hij kunnen draaien (nuja... ik denk niet dat er de dag van vandaag nog laptops worden gemaakt die dit niet kunnen draaien?) Gamen wordt er normaal gezien niet op gedaan. Daarvoor dienen desktops.
  • Wat mag je laptop gaan kosten?

*Eerst zat ik in de prijsklasse van 600-900 te kijken, maar nu zit ik eerder te kijken naar de Elitebook serie, en daar zijn de prijzen eerder 1300-1600. Op zich wil ik er dat wel aan uitgeven, maar dan moet het dat ook wel waard zijn. (Waarvan ik voorlopig nog niet 100% van ben overtuigd, zie verder in deze post.)

• Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)

*De laptop gaat dagelijks mee naar school (stukje fietsen, dan bus, dan trein) dus een lichte laptop is zeker een pluspunt. Normaal gezien kan ik overal waar ik hem gebruik wel beschikken over elektriciteit, maar het is natuurlijk altijd wel handig dat ik hem een tijdje kan hebben openstaan zonder dat ik hem hoef ik te pluggen.

• Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

*Merkvoorkeur: HP. Eigenlijk is HP het enige merk waar ik volledig in vertrouw dat ze kwaliteit leveren. Daarom ben ik dus eigenlijk alleen maar geïnteresseerd in HP, tenzij jullie mij een betere suggestie geven en me er van kunnen overtuigen dat die laptop zeker even lang meegaat als een HP.
Ik heb dus al wat rondgekeken (ook in andere threads in het BBG fora) en heb een paar interessante laptops gezien.
Bijvoorbeeld deze:
http://www.alternate.be/H...1eb/html/product/1080340/
en deze:
http://www.saturn.nl/mcs/...-11#Product+specificaties
Die laatste leek me voor een redelijke prijs een vrij degelijke laptop te geven (4GB RAM is niet veel, maar er was nog een extra slot vrij om bij te steken, dus op zich is dat niet echt zo'n pijnpunt)

Hierna ging ik echter kijken naar de EliteBook serie (aangezien we hier vroeger zo 1 hadden, en die heeft het jaren lang uitgehouden.)
Bijvoorbeeld deze:
http://www8.hp.com/nl/nl/...ml?oid=5380446#!tab=specs
De prijzen liggen een stuk hoger, maar zoals ik zei: Als het geen verloren geld is ben ik bereid er dan aan uit te geven.
Maar... Ik zie dat deze ook maar 4 GB RAM heeft, en slechts een i5 (terwijl de minder dan de helft kostende Pavilion een i7 had).
Mijn vraag is nu: zijn de componenten echt van zo'n betere kwaliteit in die serie? Of ga koop ik beter 1 uit de goedkopere reeks?

Andere suggesties voor laptops zijn natuurlijk altijd welkom!
(Een SSD is ook een pluspunt, maar geen must)

Alvast bedankt ;)

• TweakersNiels
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-10 21:46
Hallo azziplekkus,

ik zou toch voor een iets completere laptop gaan.

De alternate laptop die je noemt lijkt me wat onhandig en zwaar om iedere dag mee te zeulen en heeft een resolutie die toch wat aan de lage kant is.

De andere hp van saturn heeft dan wel een uitstekende processor, maar 4gb ram is toch wat weinig en hij heeft ook maar een matige resolutie.

Wat betreft een EliteBook, ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt er op dat je gewoon een laptop hebt met verstevigde metalen behuizing. Als je gewoon normaal omgaat met ja laptop ben ik van mening dat je dat extra geld beter uit kunt geven aan betere hardware.

Een alternatief voor deze laptops is de DELL inspiron 15R SE. Hij is er in verschillende uitvoeringen, van €679 tot €849 en met een kortingscode kun je daar nog €50 van afhalen. Deze laptops hebben een prima processor, genoeg ram, een HD beeldscherm en ook al ben je niet van plan op je laptop te gamen, dan is een degelijke videokaart toch mooi meegenomen. ;)

Dell site

Verwijderd

Ik zou HP laptops zo ver mogelijk ontwijken. Van budget tot high-end hoor ik slechte dingen. Het enige model wat daar een uitzondering op was is een paar weken terug uit de pricewatch verdwenen. Alle laptops uit jouw topicstart raad ik af, niet omdat het HP's zijn, maar omdat ik het aanbieden van laptops met slechte schermen boven de €600 schandalig vind.

Een goede budgetlaptop is de inspiron 15R SE die de posten boven mij aanhaalt. Meer high-end is de asus N56. Het beste wat in jouw budget te krijgen is is volgens mij de latitude E6540 voor rond de €1300.

• Opifex
Wow, dat is de eerste keer dat ik iemand iets slecht over een HP hoor zeggen? En dan al zeker over de bussiness reeks...

Maar goed, die Dell lijkt me qua hardware ideaal voor wat ik hem ga gebruiken, maar wat is de gemiddelde levensduur van Dell laptops? (bij normaal, maar wel regelmatig gebruik)
Het is niet de bedoeling dat hij het na een jaar al begeeft...
Bij bijvoorbeeld Acer's gebeurt het heel regematig dat de scharnieren van het scherm doorbreken.

• TweakersNiels
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-10 21:46
Ja, ieder merk heeft wel eens een minder product er tussen zitten, maar Dell en Asus hebben meestal wel producten van goede kwaliteit.

De inspiron SE serie van dell bestaat overigens al een hele tijd en qua design hebben ze zolang ik ze ken niets aan veranderd, dus de bouwkwaliteit zal wel in orde zijn.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je zoekt een 15.4 of 15.6 inch laptop met een Full HD led scherm. Maak niet de fout met een 1378x768 naar huis te gaan, want daar krijg je gegarandeerd spijt van.
Je zoekt maximaal een i5 dat is meer dan genoeg voor de tools die je nodig hebt. Daarnaast een substantiële accu voor minimaal 3 uur werktijd (dat haal je ruim als je Turbo uit zet), en een SSD. Die is onmisbaar.
Eventueel moet je achteraf een SSD plaatsen en de HDD in de DVD-Rom bay steken. Maar een SSD biedt ontelbaar veel voordeel met grote programma's zoals eclipse en visual studio, net als een groot resolutie scherm.

@Darkstone zeker de consumentenserie van HP is slecht.

Verwijderd

azziplekkus schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 20:24:
Wow, dat is de eerste keer dat ik iemand iets slecht over een HP hoor zeggen? En dan al zeker over de bussiness reeks...
Dan kom je hier vast niet vaak. Een aantal van mijn oud-klasgenoten hebben een elitebook van diverse generaties. Dat is echt een soap. Koeling die slechter is dan op de gemiddelde consumentenlaptop (ik ken 2 laptops die je out-of-the-box zo ver kan krijgen dat hij uitvalt door er een game op te draaien. De XPS 15, en de elitebook 8570w). Slechte accuduur, geen nvidia optimus, zeer discutabele linux ondersteuning waarbij dingen als backlight control niet eens werkt onder linux. Brrr.

Lenovo en dell maken in mijn ogen veel betere business laptops. En zijn nog goedkoper ook.

Ik ga het maar niet over de consumentenlijn hebben, dat is nog veel erger.
azziplekkus schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 20:24:
Maar goed, die Dell lijkt me qua hardware ideaal voor wat ik hem ga gebruiken, maar wat is de gemiddelde levensduur van Dell laptops? (bij normaal, maar wel regelmatig gebruik)
Dat is een wat vreemde vraag. Dell maakt goede laptops, zoals mijn E6520 die een van van een paar meter zonder problemen overleeft, maar ook slechte laptops. Zoals de allergoedkoopste inspiron. De inspiron 15R SE is al ongeveer 1½ jaar een van de populairste laptops hier, en ik heb nog niemand gezien met serieuze bouwkwaliteit flaws.

• Opifex
Mhmmmm, de adviezen die ik hoor zijn dan echt wel heel tegengesteld van elkaar :)
Mij wordt hier aangeraden om bij Dell weg te blijven (zoals jij aanraadt om bij HP weg te blijven) omdat ze alleen in massaproductie laptops maken.

Heb je misschien suggesties voor Asus? Aangezien Niel6s daarnet zei dat Asus ook kwaliteitsvolle producten maakt, en ik me iets meer op men gemak voel bij Asus dan bij Dell. (Heb in men main pc een Asus moederbord steken en ben daar heel tevreden van)

Verwijderd

Asus maakt een hele goede laptop in jouw segment, namelijk de asus N56 (en N76, de 17" variant). Deze is zonder twijfel beter (en duurder) dan de inspiron 15R SE. Het probleem is dat deze slecht leverbaar is.

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Je weet dat de N550 uit is, maar dat wilt niet zeggen dat het beter is dan de oudere N56.

• Opifex
De inspiron 15R SE heeft geen numeriek klavier, wat toch wel een ferm minpunt is als je er mee wilt gaan programmeren.

Ik ben nu aan het kijken naar de N56's. Ze zijn leverbaar bij Alternate.
Ben alleen aan het twijfelen tussen 4GB + i5 en 6GB + i7.
Een i5 is ruim voldoende voor mijn toepassingen, maar langs de andere kant is 4GB vrij weinig. Dus misschien moet ik toch maar voor de i7 versie gaan? (kost een 150 euro meer)

De N76 laptops zijn wat te groot denk ik. Ik ben van plan de laptop alle dagen in een rugzak over en weer te nemen, dus grote schermen kunnen lastig zijn.

Verwijderd

Chris Smoove schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 21:40:
Je weet dat de N550 uit is, maar dat wilt niet zeggen dat het beter is dan de oudere N56.
Hij is niet beter tegen de prijs die ze er nu voor vragen.

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-11 17:28
azziplekkus schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 21:46:
De inspiron 15R SE heeft geen numeriek klavier, wat toch wel een ferm minpunt is als je er mee wilt gaan programmeren.

Ik ben nu aan het kijken naar de N56's. Ze zijn leverbaar bij Alternate.
Ben alleen aan het twijfelen tussen 4GB + i5 en 6GB + i7.
Een i5 is ruim voldoende voor mijn toepassingen, maar langs de andere kant is 4GB vrij weinig. Dus misschien moet ik toch maar voor de i7 versie gaan? (kost een 150 euro meer)

De N76 laptops zijn wat te groot denk ik. Ik ben van plan de laptop alle dagen in een rugzak over en weer te nemen, dus grote schermen kunnen lastig zijn.
Je kunt er toch ook gewoon zelf wat geheugen bijprikken?

• Opifex
Dat kan inderdaad, maar vervalt de garantie dan niet?

Wat denken jullie van een Sony Vaio btw?
Die zijn namelijk bto te bestellen, en heb je dus de keuze tussen HDD en SSD.

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-11 17:28
Garantie vervalt dan niet. En welke Sony Vaio bedoel je? Er zijn vele versies ;)

• Opifex
Hoezo vervalt de garantie dan niet? Je haalt het apparaat dan toch open?

En ik bedoel de Sony Vaio Fit 15. Deze is volledig samen te stellen. (Ik zou dan gaan voor 256GB SSD, 8GB RAM, i5)

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03:56
Over het algemeen doen bedrijven niet moeilijk als je zelf een HDD of RAM vervangt, aangezien ze die makkelijk bereikbaar en vervangbaar maken.
Het is wel zo dat je over het algemeen moet oppassen, niet elke fabrikant geeft die "vrijheid" maar bij bijvoorbeeld Dell, Acer, Asus en Samsung heb ik nog nooit gemerkt dat ze moeilijk doen over de garantie bij het vervangen van HDD/RAM.
Pagina: 1