[LBBG] Budgetnotebook oktober 2013

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

[LBBG] Budgetnotebook oktober 2013

Het is weer tijd voor de budgetnotebook. Een budgetnotebook in onze ogen is iets met acceptabele bouwkwaliteit en prestaties met een maximumprijs van €400.
kandidaten
De lenovo's zijn al enige tijd populair in dit segment:
pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBT2ZMH) 1.8Ghz ivy bridge
pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBT2MMH) 2.2Ghz ivy bridge, helaas slecht leverbaar.

Waarom? Goedkoop, goede bouwkwaliteit, goede input devices, goede accuduur. Bijzondere kenmerken voor dit prijssegment.

Het is lastig om in dit segment wat beters te vinden. Veel fabrikanten stoppen kabini of Zacate (bobcat) in 15.6" notebooks, maar die zijn toch echt een stuk trager op CPU trager. En duurder dan de bovenstaande lenovo, trouwens. Vreemd.

Onder andere
HP: pricewatch: HP 250 G1 (H0V99EA)
MSI: pricewatch: MSI Classic CR61 0M-613NL
toshiba: pricewatch: Toshiba Satellite C850-1G3
acer: pricewatch: Acer Aspire E1-531-10054G50Mnks
bieden laptops aan die op papier 1:1 vergelijkbaar zijn met de lenovo, behalve de harde schijf.

Een maatje kleiner hebben we pricewatch: Acer Aspire One AO756-B2ss, pricewatch: Acer Aspire V5-171-323b4G50ass en pricewatch: Acer Aspire V5 V5-431-987B4G50Mauu. Alternatieven van asus zijn niet leverbaar of gaan over het budget.

Vaak raad ik in dit segment aan een tablet te nemen, om voor de hand liggende redenen. De surface RT is goed, maar te duur zonder studentenkorting. Ik ben niet zo into tablets, zijn er meer keuzes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Medion Akoya E6234 sinds afgelopen woensdag bij Aldi: http://aldi.medion.com/md99230/nl/
Specswise best oké voor € 399 (2.4GHz Ivy, 1TB). De 3 jaar garantie is ook wat waard.
Verder niet meer bijzonder dan de rest.

Vanwege de tijdelijke aard van de aanbieding niet geschikt voor de BBG, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:36
pricewatch: Acer Aspire E1-522-45006G50Dnkk

Kabini Quadcore 1.5GHz, Radeon HD8330 500MHz, 6GB, 500GB, W8, USB 3.0

Een redelijk all around systeem dat volgens mij wel kan dienen als Budgetnotebook voor 400€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die is wel interessant. Vreemd dat ik die gemist heb, hij is ook nog eens goed leverbaar.

Als ik even wat benchmarks op zoek dan is de celeron uit de topicstrart ongeveer even snel, multithreaded. Singlethreaded is het verschil een factor 2.

Game benchmarks moet ik nog even opzoeken. In 3Dmark (verschillende) is het ongeveer 10% in het voordeel van AMD. Dat lijkt mij niet genoeg om het prijsverschil en CPU prestaties te overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:55
Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 15:29:
Vaak raad ik in dit segment aan een tablet te nemen, om voor de hand liggende redenen. De surface RT is goed, maar te duur zonder studentenkorting. Ik ben niet zo into tablets, zijn er meer keuzes?
Hoezo, te duur? Die kost toch ook minder dan €400,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Te duur, met touch cover. Zonder keyboard erbij vind ik een tablet minder geslaagd.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2013 00:29 ]

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-09 11:33
asus vivobook met ULV ivy bridge: pricewatch: Asus VivoBook X200CA-KX033H
medion met touchscreen, office en AMD temash: http://www.bartsmit.com/m...ebook-touch-met-office-13

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind de vivobook echt heel erg slecht. Ik bedoel, hoe krijgen ze het nu voor elkaar een low-voltage CPU onder normale omstandigheden te laten throttelen tegen de 99°? Dat gaat gewoon helemaal nergens over.

Die medion is wel aardig, maar hoort eigenlijk in het netbook segment. hmm. Kunnen we mensen in dit segment opzadelen met een 3.9w CPU terwijl je voor deze prijs ook een pricewatch: Asus Transformer Pad 300T WiFi + Dock 16GB Zwart hebt? (bijvoorbeeld) met veel beter scherm en langere accuduur. Wat vinden jullie?

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:33

P_Tingen

omdat het KAN

Verwijderd schreef op woensdag 11 september 2013 @ 00:37:Kunnen we mensen in dit segment opzadelen met een 3.9w CPU terwijl je voor deze prijs ook een pricewatch: Asus Transformer Pad 300T WiFi + Dock 16GB Zwart hebt? (bijvoorbeeld) met veel beter scherm en langere accuduur. Wat vinden jullie?
Ja, want Android tablet != windows laptop. Op je tablet ga je geen Excel en Word starten. Dat is voor veel mensen wel een veelgebruikte applicatie.

Het kan wellicht geen kwaad een opmerking te plaatsen dat je - afhankelijk van je gebruikswensen - wellicht beter een tablet kan kopen dan een laptop.

... en gaat over tot de orde van de dag

Verwijderd

Topicstarter
Word en excel zijn niet gratis. Ik kan moeilijk geloven dat het bestaan van een duur softwarepakket een reden kan zijn om een windows notebook te nemen in plaats van een android toestel. Er zijn (gokje) prima word en excel alternatieven voor android, al dan niet in de cloud (google docs).

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:34
Verwijderd schreef op woensdag 11 september 2013 @ 16:22:
Word en excel zijn niet gratis. Ik kan moeilijk geloven dat het bestaan van een duur softwarepakket een reden kan zijn om een windows notebook te nemen in plaats van een android toestel. Er zijn (gokje) prima word en excel alternatieven voor android, al dan niet in de cloud (google docs).
Wel komt de medion inclusief een office-pakket 2013.
Daarnaast is een office-pakket een stuk meer value dan zo'n app, office kan je op meerdere systemen draaien en mee-migreren naar een nieuw model laptop/pc zonder dat het z'n waarde verliest. Van een app verwacht ik dat niet zo (verschil tussen Android-versies, of misschien gewoon een migratie naar een ander systeem, gebeurt lang niet zo vaak op pc's/laptops als op tablets).

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-06 01:08
Gewoon voor de Acer Aspire E1 gaan, prima en best snelle laptop voor het geld.

Verwijderd

Topicstarter
Er staan hier 2 acer E1's. Welke? En waarom moeten we die dan kiezen?
Merethil schreef op woensdag 11 september 2013 @ 16:41:
[...]

Wel komt de medion inclusief een office-pakket 2013.
Daarnaast is een office-pakket een stuk meer value dan zo'n app, office kan je op meerdere systemen draaien en mee-migreren naar een nieuw model laptop/pc zonder dat het z'n waarde verliest. Van een app verwacht ik dat niet zo (verschil tussen Android-versies, of misschien gewoon een migratie naar een ander systeem, gebeurt lang niet zo vaak op pc's/laptops als op tablets).
Dat zijn betere argumenten, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-09 10:40
De medion laptop komt met een proefversie van Office... niet echt een uitzonderlijk pluspunt voor die laptop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-09 11:33
Gehaktbal schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 00:18:
De medion laptop komt met een proefversie van Office... niet echt een uitzonderlijk pluspunt voor die laptop..
Ik heb die medion laptop gister opgehaald en ik kan bevestigen dat het niet om een proefversie gaat.
Je krijgt er een licentie key bij op papier, invullen geeft je volledige toegang tot word, excel & powerpoint.
Daarnaast zit er ook win8 cd bij, zie je ook niet vaak meer.

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:26
Zou deze op termijn ook meedoen?
http://www.pcworld.com/ar...1-touchscreen-laptop.html

mits hij hier beschikbaar komt voor $379 met Intel Haswell? Afwachten of hij binnen 2 weken hier beschikbaar is natuurlijk....

• DaanJordaan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-09 20:41
Laatst voor iemand een Medion desktop gebruiksklaar gemaakt.
Vond dat er erg veel bloatware op zat.
Misschien handig om dat te vermelden, mocht er voor een Medion gekozen worden.
Ik merkte dat dit een minder ervaren computergebruiker wel in de weg zat.

Verder is Word voor veel mensen toch behoorlijk vertrouwd.
En is er een aantal dingen die je in Docs of vergelijkbare diensten niet voor elkaar krijgt.
Daarnaast zijn er behoorlijk wat dingen die de gemiddelde gebruiker wilt kunnen op een laptop.
Foto's en video's importeren van een camera, extensief downloaden, printen, scannen, etc.
Deze dingen gaan niet, of moeilijk op een tablet, een tablet-toetsenbordcombi lijkt me daarom niet een heel goeie keus.

Cheers,

Daan

[ Voor 10% gewijzigd door DaanJordaan op 19-09-2013 11:57 ]

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

DaanJordaan schreef op donderdag 19 september 2013 @ 02:29:

Daarnaast zijn er behoorlijk wat dingen die de gemiddelde gebruiker wilt kunnen met een laptop.
Foto's en video's importeren van een camera, extensief downloaden, printen, scannen, etc.

Daan
Welke laptop kan dat dan wel?

Cititzen of Ladonia

• DaanJordaan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-09 20:41
sorcees schreef op donderdag 19 september 2013 @ 09:57:
[...]

Welke laptop kan dat dan wel?
Haha, ik bedoel natuurlijk dat je een printer en/of scanner eraan kan hangen;-)
Vooral scannen wordt op een tablet niet makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedemiddag,
Ik wil voor mijn vriendin een nieuwe laptop kopen. Ze gaat dit gebruiken voor email surfen en het opslaan en gebruiken van word documenten. Nu zie ik in dit topic 2 laptops staan waar mijn keus naar uitgaat. De acer aspire e1 531 en de 522. Wat is de beste keuze qua snelheid en accuduur? Hopelijk kan iemand mij verder helpen gezien ik er niet veel verstand van heb. Groet, Sebas

• Tjiwa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 15:16
Zijn deze twee Dell laptops niet een aardige configuratie?

http://www.dell.com/nl/p/...=nlepp1&l=nl&s=dhs&~ck=mn

De Dell Inspiron 15 met een Celeron 1017U is 329 euro (Tijdelijk gratis verzending)
De Dell Inspiron 15 met een i3-3227U is 399 euro (Tijdelijk gratis verzending)

[ Voor 4% gewijzigd door Tjiwa op 21-09-2013 22:19 ]

PSN/XBL: DarkTaufu

Verwijderd

Topicstarter
Ik had ze gezien, maar vond ze niet interessant. De 1017U is nog een stap terug ten opzichte van het exemplaar in de lenovo uit de topicstart. Je bespaart daarbij €25, dat kan op zich nog (-200mhz). De i3 variant is €45 duurder dan de lenovo, en 100mhz sneller. Dat is niets.

Als iemand reviews heeft, graag. Zelf heb ik geen al te hoge dunk op van het goedkoopste wat dell aanbied.

• Tjiwa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 15:16
Verwijderd schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 22:29:
Ik had ze gezien, maar vond ze niet interessant. De 1017U is nog een stap terug ten opzichte van het exemplaar in de lenovo uit de topicstart. Je bespaart daarbij €25, dat kan op zich nog (-200mhz). De i3 variant is €45 duurder dan de lenovo, en 100mhz sneller. Dat is niets.

Als iemand reviews heeft, graag. Zelf heb ik geen al te hoge dunk op van het goedkoopste wat dell aanbied.
De 1017U is een zuinigere processor (17watt ipv 35watt) dat is interessant voor mensen die wat langer op de accu willen gaan (alhoewel ik niet snel 1-2-3 kan vinden wat het accuduur is) Ook als elke euro telt, is deze interessanter.

De vergelijking dat je maakt dat het verschil tussen de Celeron 1000M en de i3-3227U "niets" is, is niet goed onderbouwd. De i3 is 17watt, heeft 4 threads ipv 2, en heeft 3MB L3 cache ipv 2MB.

Op alle fronten dus sneller en zuiniger. Volgens benchmarks ook sneller:

vergelijkingstabel

PSN/XBL: DarkTaufu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het scheelt wel iets, ja. Hyperthreading is voor de gemiddelde consument niet zo interessant, het lagere TDP heeft alleen invloed op het verbruik onder load (35w ga je met een celeron onder realistische omstandigheden overigens nooit halen. Mijn i7 haalt niet eens de 35w onder starcraft 2). Idle scheelt het niets,

Dan blijft over 100mhz verschil als voornaamste argument. De GPU in de i3 is overigens ook beter, maar ik krijg de indruk dat dat redelijk teniet wordt gedaan door het lagere TDP.

Ik kan ook geen fatsoenlijke reviews vinden van dit model, dat is wel nodig mochten we hem willen aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

DaanJordaan schreef op donderdag 19 september 2013 @ 11:55:
[...]

Haha, ik bedoel natuurlijk dat je een printer en/of scanner eraan kan hangen;-)
Vooral scannen wordt op een tablet niet makkelijk.
Oke, maar mijn printer/scanner heeft Wifi.

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
De B590 2.4 was een paar dagen geleden nog gewoon leverbaar bij 4launch voor 340 euro, en nu helemaal nergens meer. Voor die prijs was het A-OK, maar nu moet ik weer helemaal opnieuw gaan kijken. Argh.
--------
Mjah. De 1.8 celeron versie is op zich goed genoeg, maar het staat me tegen om 350 te betalen voor een celeron 1.8 als voor een (an sich veel duurdere) Pentium Dual Core 2.2 335 stond (pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBT23MH) ). Het zal wel een closeout zijn geweest van de laatste exemplaren van de SNB versie.

Weet iemand hoe de prestaties van sandy bridge op 2.2 zich verhouden tegen ivy bridge op 1.8? CPU/GPU?

http://ark.intel.com/compare/59836,72060,65700

[ Voor 61% gewijzigd door Jasper Janssen op 23-09-2013 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistolebob
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-09 19:46
Jasper Janssen schreef op maandag 23 september 2013 @ 20:09:
De B590 2.4 was een paar dagen geleden nog gewoon leverbaar bij 4launch voor 340 euro, en nu helemaal nergens meer. Voor die prijs was het A-OK, maar nu moet ik weer helemaal opnieuw gaan kijken. Argh.
--------
Mjah. De 1.8 celeron versie is op zich goed genoeg, maar het staat me tegen om 350 te betalen voor een celeron 1.8 als voor een (an sich veel duurdere) Pentium Dual Core 2.2 335 stond (pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBT23MH) ). Het zal wel een closeout zijn geweest van de laatste exemplaren van de SNB versie.

Weet iemand hoe de prestaties van sandy bridge op 2.2 zich verhouden tegen ivy bridge op 1.8? CPU/GPU?

http://ark.intel.com/compare/59836,72060,65700
Is dit 'm niet?
https://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-144090

Verwijderd

En de Dell inspiron 15? Intel i3 3227U 1.9 GHz 6Gb DDR3, 500GB HDD, Windows 8 en DVD+/-RW
Niet verkeerd voor €399.- toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
We moeten gaan afronden mensen. Ik heb helaas weinig goede redenen gezien om niet (OPNIEUW :( ) de Lenovo Essential B590 te kiezen, en dan helaas de pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBT2ZMH) want model met Pentium is niet meer leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt. Je had de NBBG van 2/4 maanden geleden kunnen recyclen :+

Die medion netbook verdient volgens mij een plek in de alternatieven. Voor de rest zie ik niet heel erg veel leuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistolebob
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-09 19:46
Olaf schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 16:36:
We moeten gaan afronden mensen. Ik heb helaas weinig goede redenen gezien om niet (OPNIEUW :( ) de Lenovo Essential B590 te kiezen, en dan helaas de pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBT2ZMH) want model met Pentium is niet meer leverbaar.
Waarom niet deze? :o
https://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-144090
2.4Ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 18:17
pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBT3FMH) Dat is dus deze.. Vind ik idd ook het beste alternatief. Nu moet Tweakers hem alleen nog ff goedkeuren in Pricewatch :P

edit: Even link aangepast :)

[ Voor 36% gewijzigd door lucash op 29-09-2013 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijkt mij ook een betere keuze. De PW crew kan hem handmatig goedkeuren volgens mij...

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Geen idee hoe ik het heb gedaan, maar na het draaien aan wat knoppen staat hij nu gewoon listed in de PW. :)

De Medion komt zeker in de alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwam ook nog een mooi aanbod tegen : MSI Classic CR650-636NL

Mooie complete notebook, met veel geheugen voor een budget notebook ( 4GB ! ) en een groote 500GB Hardeschijf. Tevens een redelijk snelle AMD A50M Fusion processor erin . Mijn broer heeft ook 1 gekocht. Stevige behuizing en een super prijs kwaliteits verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 18:17
Nja.. Dat is best een trage processor. Die in de Lenovo is toch echt 3x zo snel en die heeft ook 4GB RAM en 500GB HDD. Volgens mij blinkt hij ook niet bepaald uit in iets als ik dit zo lees: http://www.engadget.com/2011/05/06/msi-cr650-review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Ik heb de LeNovo aangescfhaft, en ik kan je ondubbelzinnig melden: 2 USB 2.0 poorten, 1 USB 3.0 poort. Geen 2e USB3 poort aanwezig. Het is niet onmogelijk dat er B590 modellen zijn die er wel 2 hebben, maar deze niet.
Pagina: 1